Andreas_Hansson skrev:
Har en KW Z150 och den släpper igenom lite rök innan draget har kommit igång i skorstenen.
Sot kommer det oxå
Använder bara min om det blåser mycket. Den suger ju ut så jäkla mycket luft ur huset.
Får baksug i självdrags ventilationen på toan när jag använder den :thumbdown:

Har du ingen tilluftsventil till pannrummet?
 
Jo men jag har självdrag i kåken oxå. När skorsten blir varm så suger den mycket luft verkar det som.
Märker ingen större vinst med dragbegränsaren förutom när det blåser mycket då förbränningen blir stabilare.

Finns ju ingen vinst med att låta den stå och suga ut massa luft.
 
  • Gilla
analog
  • Laddar…
Andreas_Hansson skrev:
Om du gör en bygganmälan och har en panna på under 60kw så behövs inget pannrum. Fast det kan ju vara bra att bygga det skapligt säkert ialla fall.
Fast det finns ju tokar som eldar i öppna spisar i vardags rummet oxå
Citerar mig själv
Hittade detta i ett program för en sotnings konferens :)
Pannrum för värmepannor med tillförd värmeeffekt om mer än 60 kW skall utformas som egen brandcell. Brandspridning från pannrum för värmepannor med tillförd värmeeffekt om högst 60 kW eller från utrymmen i byggnaders förrådsdelar för sådana pannor eller för andra mindre eldstäder, såsom kaminer e. d., skall hindras i minst 30 minuter.
https://www.msb.se/Upload/Utbildning_och_ovning/Konferenser_seminarier/Dokumentation/Sotningskonferens%202012/A6%20-%20Caroline%20Cronsioe,%20Boverket.pdf
 
Jag önskar en uppföljning här!

Fick du rätt på KW150 dragbegränsaren? Var monterade du den?
Fick du bättre drag och lättare uppstart/tändning trots 1,5m horisontalt rökrör?
Knäpp gärna lite bilder om du har möjlighet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.