Jag tänder min effecta 35 genom att lägga 5-6 finklyvna bitar i botten och sen ett gäng tidningssidor eller en stor näverbit, fjuttar eld och lägger igen luckan. INTE stänga helt. Och låta det ta sig medans jag går och hämtar ved. Proppar pannan full när rökgaserna har passerat 100grader och den börjar reglera spjällen. Tar kanske 1-2 minuter. Funkar varje gång.

Dock har jag problem med kall murstock och inrykning om jag inte eldat på ett par dar men det löser jag genom att elda upp några tidningssidor i sotluckan längst ner på murstocken innan start.

Har ingen rökbegränsare så jag brukar öppna sotluckan efter att jag lastat in veden och stängt luckan.
Annars blir det ett sånt drag genom pannan att den frustar och pustar som en drake genom spjällen.
 
Redigerat:
Inga problem med att veden hänger sig? Rätt vad det är går temperaturen på röken ner och lågan minskar i intensitet, då får jag öppna och jävlas med veden så den ramlar ner. Min panna är sen 2008 men det står "Välkommen till Effecta lambda Version 1a" när jag startar den. Kanske senare varianter har bättre geometri i förbränningsrummet? Något större eldstad är det i alla fall på nyare pannor.

Ikväll har jag i alla fall förberett för väggarna runt tanken med att klippa längd på stålreglar. Har varit lite dåligt med orka, men varje moment gjort är ett steg på väg mot färdigt.
 
Inga hängningar alls, dvs inte om jag har rätt vedlängd iaf. Kapade veden exakt 50cm (pannan tror ja rymmer 52-53cm).
Min panna är daterad september 2011 så dom kanske har gjort några ändringar. Ett proppfullt inlägg brinner i exakt 6 timmar varje gång (räknar då från att ja trycker på startknappen tills den stänger av sig. Lite skumt då alla säger att ett inlägg brinner 3, max 4 timmar.. Co2-halt på 12.7
 
Ja nog brinner det länge alltid. Det är så jag får öppna och kolla ibland eftersom jag är van vid den gamle diomen som krävde mera käk en gån gi halvtimmen...

Jag kommer säkert på hur jag ska trixa med pannskrället vartefter.
 
  • Gilla
rca1959
  • Laddar…
Igår fick jag bra fyr när jag kom hem från jobbet vid fem och vid halv åtta när tvååringen somnat kunde jag börja jobba. Tankens kortsida närmast pannan fick isolering ihop-pusslad, blev över en halvmeter tjockt för att det ska stämma med väggen in mot pannrummet (se skissen i första posten).

Vid niotiden upptäckte jag att det uppstått en växande pöl under laddomaten, vad faan??? Fort ringa till rörkrökarn. "Jag jobbar en timme till på ett ställe, men jag åker upp till dig på vägen hem sen." Gött att han bor tre kilometer bort och oftast åker förbi oss vart han än ska på jobb.
Halv tolv dök han upp och konstaterade att kopplingarna behövde efterdras, så nu ska det väl gå att elda ikväll igen. Tack och lov hade tanken blivit lika varm som kvällen före innan jag stängde av, så föräldraledig sambo och två småttingar ska inte behöva frysa av det skälet i alla fall.

Isoleringen hann att få vindpapp och stålreglarna blev klippta till rätt längd och inmåttade på rätt ställen innan rörkrökarn kom, så ikväll blir det ny kortvägg i nya pannrummet :)

Helgen ska ägnas åt att göra pannrummet tätt, vilket innebär en ny dörr och komplettering av en vägg och lite pyssel i taket vid kortväggarna. Trappan till andravåningen är otät mot källaren och genom alla små springor kommer minsta rökpuff upp från källaren, vilket är ett kraftigt problem nu när det ryker in ideligen. Så pannrummet måste bli klart fortast möjligt.

Jag har kikat lite på dragbegränsare också och jag ska beställa en KW Z150 i helgen. Nästa vecka måste rök-röret bli hundra färdigt så jag slipper bevaka pannskrället medan det brinner och så att uppstarten inte blir så krånglig. Nu har jag haft sotluckorna stängda tills det blivit nåt sånär fart på brasan och det känns som att skorstenen blivit varm, sen har jag tagit bort en lucka och stuckit in dragbegränsaren där. Men så fort jag öppnat för att lägga in mer ved så ryker det bakvägen ur begränsaren. Den funkar säkert bra på pannor som har en brännare som startar och går en stund flera gånger om dygnet, men med kall skorsten och/eller fläkt som pressar på uppåt funkar den inget vidare.
 
Finns det regler om hur ett pannrum ska brandskyddas? Har köpt ett hus från -34 med vattenburen värme och murstock, dock har huset varit anslutet till fjärrvärme sedan tidigt -90 tal och pannan är utkastad. Dock har jag gott om plats så jag funderar på att slänga in en vedpanna och återuppliva murstocken. Någon som kan ge lite tips om hur jag ska gå till väga och vilka regler som gäller!
 
I min kommun fick man göra en anmälan (till miljö och bygg) om byte av eldstad (kostade sköna 1100 spänn...). Efter ansökan blev det byggmöte vilket skedde på telefon med sotaren. I den kontakten fick man reda på allt som gällde och vad man skulle tänka på. Sen var det bara att tuta och köra:) Nu e d varmt och gott hemma och kompisarna som har luftvärmepumpar klagar på att elräkningen sticker iväg lite väl mycket när det blir kallt. Det gör den inte för mig(y)
 
Om du gör en bygganmälan och har en panna på under 60kw så behövs inget pannrum. Fast det kan ju vara bra att bygga det skapligt säkert ialla fall.
Fast det finns ju tokar som eldar i öppna spisar i vardags rummet oxå
 
  • Gilla
jussi_76
  • Laddar…
Jag ringde Olle45 Ruben på Transtemper och efter ett trevligt samtal med goda råd är nu en KW Z150 S beställd. Han menar att min dragbegränsare säkert är alldeles utmärkt, men inte passar till en panna som trycker röken genom skorstenen. Han vågade inte heller lova att KW:n är 100% backtät, men så gott som i vart fall. Kunskap i ämnet är guld värt och en god egenskap med KW:s modeller är att de har mycket jämnare undertrycksvärden än åtminstone den Tigex 50 jag frågade på samtidigt. Jämnare undertryck ger stabilare drag genom pannan och därmed jämnare förbränning. Men förstod jag det hela rätt spelade det inte riktigt så stor roll i mitt fall med fläkt och styrda spjäll som i andra ostyrda panntyper och i pelletseldning.

Vad gäller pannrum har jag blivit instruerad av sotarmästaren i kommunen att bygga för brandklass EI30. Jag hade besiktning när jag kopplat upp pannan mot skorsten och fick inga anmärkningar på uppställningen utan bara sånt jag visste vad gäller färdigställande av vägg och dörr med antändandskydd klass EI30, det vill säga dubbelgips. Oavsett om det krävs eller inte för en panna av viss effekt, så känns det fint att stänga in den där draken så dels brandrisken minskar och dels den rök som behagar segla iväg stannar instängd i ett utrymme som inte ventilerar sig mot resten av huset.

Arbetet går lite sakta framåt och en dubbeldörr med det lite udda öppningsmåttet 107cm är nu tillverkad av två gamla förrådsdörrar som gjort sin tjänst färdig på annan plats i huset. Det var en del pyssel att få ihop karmen av en vänster- och en högerhängd dörr, såga ner ena dörren till rätt mått och använda en del av karmen som lång-gavel på den och få ihop den mot den osågade 62cm-dörren. Men det blev bra och nu går det navigera in med vagnarna jag ska hantera veden i. :)
 
kulle
Men trycker röken genom skorstenen gör ju alla fläktpannor ?
Är det för att du har dragbegränsaren på rökröret mellan panna och skorsten han menar ?
Jag har satt min i sotluckan på botten av skorstenen, fungerar mkt bra.
 
kulle skrev:
Men trycker röken genom skorstenen gör ju alla fläktpannor ?
Är det för att du har dragbegränsaren på rökröret mellan panna och skorsten han menar ?
Jag har satt min i sotluckan på botten av skorstenen, fungerar mkt bra.
Ja, han trodde att begränsaren kunde fungera bättre om jag satte den i gamla sotluckan längst ner på murstocken, men jag ville följa vad sotaren rekommenderade och det var att mura igen pipan nedanför ingången från rökröret. Nu är det inte värre än att jag knackar bort pluggen och gör i ordning den delen av pipan igen, men den är därtill utanför pannrummet och därför ska jag ge den nya luckan ett försök innan jag i så fall sätter DEN nere i sotluckan istället.
 
Har en KW Z150 och den släpper igenom lite rök innan draget har kommit igång i skorstenen.
Sot kommer det oxå
Använder bara min om det blåser mycket. Den suger ju ut så jäkla mycket luft ur huset.
Får baksug i självdrags ventilationen på toan när jag använder den :thumbdown:
 
Andreas_Hansson skrev:
Har en KW Z150 och den släpper igenom lite rök innan draget har kommit igång i skorstenen.
Är det nån packning mellan lucka och tätningsyta på den? Det finns lite olika modeller och den med packning heter Z150 S. Ruben menade att den inte heller är hundra tät, men betydligt tätare än utan packning.
 
Jag har ingen packning på min. Det är min som syns i film klippet på rubens sida
 
Her i Norge i allle fall, så har vi noen magnetiske plastlapper/merker på ca 15x15 cm som festes på bilene når en som skal øvelseskjøre skal føre bilen, hvit med en rød L på. Jeg bruker en slik en ved opptenning i pannan. Klistrer da denne på KW Z150-en, da holder magneten luken igjen og tetter hullet, og da blir dragbegrenseren skapelig tett. Tar den bort når røkgassteperaturen er kommet over 100 grader, da drar skorsteinen bra nok til å forhindre innryking. Kan ta et bilde dersom du er interessert og ikke skjønner hva jeg mener.
Vet forrresten at Tigex 50 skal være baktett, men denne er mye mer unøyaktig i reguleringen enn en Z150
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.