56 288 läst · 107 svar
56k läst
107 svar
Projekttråd: GDS Attefallshus
Hum, jag har bara antagit att den funkar för detta ändamål också... Om den inte gör det, så kommer jag testa vilka konsekvenser det får, för kvar får den sitta...I inspectah44 skrev:
Mer jobb från förra helgen; ytterpanelen börjar komma upp.
Efter mycket funderande valde vi att sätta en horisontell "överliggare" överst vid takstolarna. Det blev enklare att ta ut luftspalten så och ta ut för takstolarna i den. Sedan bara mata på med panelen. Spikläkt är 34x70 mm.
Design för knutbrädor följer samma som vårt stora hus. De sitter i samma nivå som ytterpanelen och där de möts blir det sedan en 70 mm som täcker.
En långsida klar, den enkla utan fönster... Vi kommer att kapa i underkant framöver.
Spikar med denna, panelspik från Skyllberg, som inte går igenom utegipsen.
Efter mycket funderande valde vi att sätta en horisontell "överliggare" överst vid takstolarna. Det blev enklare att ta ut luftspalten så och ta ut för takstolarna i den. Sedan bara mata på med panelen. Spikläkt är 34x70 mm.
Design för knutbrädor följer samma som vårt stora hus. De sitter i samma nivå som ytterpanelen och där de möts blir det sedan en 70 mm som täcker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
En långsida klar, den enkla utan fönster... Vi kommer att kapa i underkant framöver.
Logga in
Skapa konto
Spikar med denna, panelspik från Skyllberg, som inte går igenom utegipsen.
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "panelspik"
Panelspik
Panelspikar är särskilt utformade för att användas vid montering av paneler, såsom träpaneler, gipsplattor eller liknande. De är oftast lite längre och har ett mindre huvud, vilket gör att de kan sjunka in i panelen och bli mindre synliga.
Läs mer
Man ska inte ha plast på båda sidor för då har ej fukt någonstans att ta vägen.ginnfilt skrev:
Vi har alltid plastad drev på insida och vanlig utsida.
En uppdatering från helgen 7-8 september.
Ytterpanel till långsida nummer två (öst) är på plats och norrgaveln har fått (nästan all) spikläkt.
Samtidigt började vi med hängränna till västra sidan.
Och fick den faktiskt på plats, men med stupröret aningens provisoriskt...
För den som är intresserad kan jag meddela att komplett med prylar för takavvattning gick loss på 2814 kronor på Byggmax. Då är allt i sin enklaste form; stuprören avslutas med vanliga utkastare.
Ytterpanel till långsida nummer två (öst) är på plats och norrgaveln har fått (nästan all) spikläkt.
Logga in
Skapa konto
Samtidigt började vi med hängränna till västra sidan.
Logga in
Skapa konto
Och fick den faktiskt på plats, men med stupröret aningens provisoriskt...
Logga in
Skapa konto
För den som är intresserad kan jag meddela att komplett med prylar för takavvattning gick loss på 2814 kronor på Byggmax. Då är allt i sin enklaste form; stuprören avslutas med vanliga utkastare.
I veckan kom ett lass med isolering från den lokala bygghandlaren.
18 balar 220 mm (47,52 m2)
15 balar 120 mm (59,55 m2)
2 balar 70 mm (13,22 m2)
14 balar 45 mm (129,64 m2)
Kostnad: 14700 kr inkl frakt.
Kommer att isolera enligt följande:
220 mm i golv, 220+45 i tak (samt 20 mm cellplast för att hålla luftspalten), 120+45+45 i vägg och 70 mm till innerväggen. Det ska också räcka till 120 mm i mellanbjälklaget (loftet).
Måååånga balar att lagra en stund!
18 balar 220 mm (47,52 m2)
15 balar 120 mm (59,55 m2)
2 balar 70 mm (13,22 m2)
14 balar 45 mm (129,64 m2)
Kostnad: 14700 kr inkl frakt.
Kommer att isolera enligt följande:
220 mm i golv, 220+45 i tak (samt 20 mm cellplast för att hålla luftspalten), 120+45+45 i vägg och 70 mm till innerväggen. Det ska också räcka till 120 mm i mellanbjälklaget (loftet).
Logga in
Skapa konto
Måååånga balar att lagra en stund!
Veckans världspremiär: Jag har bockat mitt första bleck! Något som jag dragit mig för, då jag inte haft koll på hur man gör... Men det var lättare än jag trodde och det blev riktigt bra. (Provisoriskt fastsatt på bilden.)
Nu står 6 st fönsterbleck på tur!
Logga in
Skapa konto
Nu står 6 st fönsterbleck på tur!
Tre veckor har gått och här är status idag. Norrgaveln har färdigställts och östra sidan saknar bara foder under fönsterblecken, sedan är även den klar. Vindskivor och vindskiveplåtar är på plats och takavvattningen är klar.
Från den här vinkeln kan man låtsas att utsidan är klar...
(Takutsprånget ska kläs in, men det får bli senare...)
Men tyvärr har vi södersidan kvar!
Från den här vinkeln kan man låtsas att utsidan är klar...
Logga in
Skapa konto
(Takutsprånget ska kläs in, men det får bli senare...)
Men tyvärr har vi södersidan kvar!
Logga in
Skapa konto