70 440 läst · 328 svar
70k läst
328 svar
Projektidé: Bygga egen laddbox till elbilen/laddhybriden
Det borde väl vara ganska exakt en faktor 2.K kristofo skrev:
1 * 20A 230V på sekundärsidan samt
2 * 10A 230V på primärsidan
Visserligen med 100% verkningsgrad ....
Titta på effekten.K kristofo skrev:
Primärsidan 2 x 230 * 10 A= 4600 W
Till bilen 1 x 230 * 20 A= 4600 W
el om du vill se det som 400 V
1 * 400 * 11.5 A , men säkringen sitter inte på 400 V slingan. Så man bör ju titta på varje 230 V fas för sig.
Man kan max dra 3.68 kW från 1 fas (16*230). Om man kopplar in något på 3-fas så kan man max ta ut 11.0 kW (vilket är 3*16*230). Gäller med 16A säkringar.
Så jag vidhåller att strömmen sänks med en faktor 2.00 som LeifT skrev i #87.
Det är stor skillnad på att koppla 2x230 och 400 V. Att jämföra effekten är ett mycket bra sätt.
Om man har en 400 V <-> 230 V transformator så kopplar man inte in någon nolla, alltså är det samma ström som går i de två faserna (11.5 A).
Kan man koppla två faser och nolla till en transformator och plocka ut en spänning på andra sidan? Jag trodde inte det, men jag har haft fel förr. Kan inte bli klok på hur järnkärnan skulle se ut.
Om man har en 400 V <-> 230 V transformator så kopplar man inte in någon nolla, alltså är det samma ström som går i de två faserna (11.5 A).
Kan man koppla två faser och nolla till en transformator och plocka ut en spänning på andra sidan? Jag trodde inte det, men jag har haft fel förr. Kan inte bli klok på hur järnkärnan skulle se ut.
Nej. Det är largab som inte vet vad han pratar om.
Spännande projekt!
Men något som jag direkt skulle avråda till!
Vad säger din bil och bostads försäkringsbolag när bilen och/eller huset förstörs pga din hemmabyggda laddare?
Elsäkerhetsverket ställer krav på att laddning ska ske via laddboxar istället för vanliga uttag för att höja säkerheten. Är rätt säker på att det blir lite fel med den saken om folk börjar bygga egna laddboxar!
Jag har ingen elbil, men hade jag en så skulle jag då inte riskera den med en hemmabyggd laddare!
Men något som jag direkt skulle avråda till!
Vad säger din bil och bostads försäkringsbolag när bilen och/eller huset förstörs pga din hemmabyggda laddare?
Elsäkerhetsverket ställer krav på att laddning ska ske via laddboxar istället för vanliga uttag för att höja säkerheten. Är rätt säker på att det blir lite fel med den saken om folk börjar bygga egna laddboxar!
Jag har ingen elbil, men hade jag en så skulle jag då inte riskera den med en hemmabyggd laddare!
Det är inte en laddare. Laddaren sitter i bilen. Laddhandsken är i princip en vanlig elkontakt med lite udda dasign. Man har lagt till lite signalering för att laddboxen ska kunna signalera vilken ström som är tillåten tex. Det är en tämligen simpel pryl som inte borde kosta multum.
Laddaren sitter i bilen. En laddbox styr bara hur snabbt den får ladda genom att tala om för bilen hur mycket ström den får ladda med.
Det finns ingenting farligt med att bygga denna. Den enda storkströmskopplingen är fastskruvningen av kabeln till reläet från CEE-handsken och från typ1-kabeln.
Edit: jag var tydligen tvåa på den bollen.
Det finns ingenting farligt med att bygga denna. Den enda storkströmskopplingen är fastskruvningen av kabeln till reläet från CEE-handsken och från typ1-kabeln.
Edit: jag var tydligen tvåa på den bollen.
Redigerat:
Nej det går inte 11.5A i de 2 faserna. De ligger fasvridna mot varandra.K kristofo skrev:Det är stor skillnad på att koppla 2x230 och 400 V. Att jämföra effekten är ett mycket bra sätt.
Om man har en 400 V <-> 230 V transformator så kopplar man inte in någon nolla, alltså är det samma ström som går i de två faserna (11.5 A).
Kan man koppla två faser och nolla till en transformator och plocka ut en spänning på andra sidan? Jag trodde inte det, men jag har haft fel förr. Kan inte bli klok på hur järnkärnan skulle se ut.
Jo det gör det om du tar ut 4600W med 400V huvudspänning.
Om två faser är inkopplade i vadsomhelst, i detta fallet en transformator, men kunde lika gärna varit något annat så går det lika mycket ström i dem. Det är en av kirchoffs lagar. De har en fasvridning mot varandra relativt nollan, men det är helt irrelevant nu för den är inte med i kretsen. Däremot är det tack vare denna fasvridning som det är 400 V mellan faserna. Jämför gärna med ett värmeelement som kopplas på 400 V om det känns mindre abstrakt. Ingen neutral är med, men det går lika mycket ström i båda faser, för vart skulle den annars ta vägen?
Jag ger mig , var lite för snabb på tangenterna och långsam i skallen.K kristofo skrev:Om två faser är inkopplade i vadsomhelst, i detta fallet en transformator, men kunde lika gärna varit något annat så går det lika mycket ström i dem. Det är en av kirchoffs lagar. De har en fasvridning mot varandra relativt nollan, men det är helt irrelevant nu för den är inte med i kretsen. Däremot är det tack vare denna fasvridning som det är 400 V mellan faserna. Jämför gärna med ett värmeelement som kopplas på 400 V om det känns mindre abstrakt. Ingen neutral är med, men det går lika mycket ström i båda faser, för vart skulle den annars ta vägen?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 908 inlägg