DE
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag är lite fascinerad över oron för effekttaxa. Vad peakar man på i ett normalt hushåll med matlagning osv., 6–8 kW? 4? Det skulle förvåna mig om du inte minst peakar på 4, vilket väl motsvarar 6 A trefas.
4-5 kW för icke-eluppvärmt enfamiljshushåll som inte bor i Finland och kör igång bastun parallellt med matlagningen varje dag. :)
 
  • Gilla
trycklös och 1 till
  • Laddar…
Tänkte bidra med lite länkar till komponenter:

https://www.amazon.se/dp/B09DFYNYTB...ywords=30mA+typ+b&qid=1629884104&sr=8-48&th=1

https://www.ebay.com/itm/3628383681...rentrq:7d6a4f5517b0ad393069004dfff5be0a|iid:1

https://www.amazon.se/Orno-Elmätare...d=1&keywords=orno+3-fas&qid=1629897948&sr=8-1

Uttaget verkar ha tagit slut men dom kanske får in fler. Iaf så är detta det billigaste jag kunde hitta för att få ihop en laddlösning. Alternativt så hittar man något DC skydd och använder husets typ-A JFB.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Tack för tipsen. Den jfb-b från Amazon är den billigaste jag ser och drar ner totalkostnaden ordentligt.

Nån som handlat från gwl.eu? De har 7m kabeln I lager för €120 ink moms. Vill ha fast kabel vid fasaden så slipper man låsanordning.
 
Dom hade en kontakt för ok pris också. Det jag saknar är en bra kapsling för stolpmontage.
 
M merbanan skrev:
Dom hade en kontakt för ok pris också. Det jag saknar är en bra kapsling för stolpmontage.
Gillade du inte den jag länkade ovan?
 
A anis16 skrev:
Kontaktor 300:-
Fast behöver du en kontaktor? Man styr ju effektuttaget enklare med pwm-signalen.

A anis16 skrev:
Raron styrenhet 1200:-
Detta var en saftig summa för en kontroller. Här borde man ju kunna hitta något bättre.

A anis16 skrev:
Tack för tipsen. Den jfb-b från Amazon är den billigaste jag ser och drar ner totalkostnaden ordentligt.
Med den så kostar det bara som en lite dyrare jfb. Man kan även köra den för ett andra ladduttag om man har behov för det, då är man ju nere i kostnaden för en 3-pol säkring samt kontakt/kabel och en kontrollerkoppling.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Gillade du inte den jag länkade ovan?
Nja, de aktuella platserna är utomhus. Skulle vilja ha en kapsling i plåt med din-skena. Räknade på att man behöver ca 14+ moduler för att få ihop det med 2st uttag. För privat behov skulle den fungera utmärkt.

Annars var följande kapsling för privat behov också intressant:

https://shop.gwl.eu/Electric-Cars/EVSE-Mounting-Box-Scame.html?cur=1
 
M merbanan skrev:
Fast behöver du en kontaktor? Man styr ju effektuttaget enklare med pwm-signalen.
Man kanske ska tänka sig för i hur man åstadkommer en korrekt frånskiljning av kabel och handske när den inte är i driftmode. Det är ganska grundläggande och där bör man inte hoppa över någon form av relä, kontaktor.

M merbanan skrev:
Detta var en saftig summa för en kontroller. Här borde man ju kunna hitta något bättre.
Där är ju däremot ett bra tema för hempuleri och att välja lösningar man är bekväm med att använda.

M merbanan skrev:
Med den så kostar det bara som en lite dyrare jfb. Man kan även köra den för ett andra ladduttag om man har behov för det, då är man ju nere i kostnaden för en 3-pol säkring samt kontakt/kabel och en kontrollerkoppling.
Frågan är varför man lägger krut på JFB typ B av någon sorts plikt- regeluppfyllnad om man inte ser till att säkra vad man får. I många fall är såna produkter av billigare typ levererat av tex Amazon av varierande kvalite och ibland rent skräp. Om man hempular ett sånt här bygge är det mycket bättre att löpa linan ut med de enkelt integrerade DC-skydden och sen leva med konventionell JFB av erkänt snitt och funktion.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Vad är syftet med att hemapula, när det finns tex easee för 6500 inkl installation, borde då gå att få för ca 4500 utan installation? Jag kan förstå om man tycker det är kul, men det är knappast värt den tid man får lägga för att bygga. Troligen var det annat tidigare när laddare kostade 20.000,
 
J JohanLun skrev:
Vad är syftet med att hemapula, när det finns tex easee för 6500 inkl installation, borde då gå att få för ca 4500 utan installation? Jag kan förstå om man tycker det är kul, men det är knappast värt den tid man får lägga för att bygga. Troligen var det annat tidigare när laddare kostade 20.000,
6500:- är ju med alla subventioner som mjölkat staten.... Jag köper gärna Easee-boxen för 6500:- över disk men det är det inga som vill...
 
  • Gilla
sve84 och 1 till
  • Laddar…
Precis. 6.500 netto betyder nog 10.000 för boxen, 3.000 för installationen och så 50 % bidrag på allt.
 
B
Boxen kostar runt 8kkr utan installation. Dvs runt 5000kr för installation tar de, rätt bra timlön för ett begränsat jobb.

Tror man kan komma lägre i pris än de 6.5knr om man anlitar elektriker på löpande och samtidigt gör en del annat jobb (om man nu har ngt lämpligt jobb), men 6500 är väl ett rätt bra pris?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
6995 kr för en Easee hos Tibber om man köper utan installation och samtidigt blir elkund, är ju ingen bindningstid så går att säga upp om man inte vill köra med bland annat smartladdning. 500 kr rabatt går ju även att få om man använder invitekod, Jag kan skicka kod via PM om någon är intresserad.
 
Jag tror också man kan hitta nån som installerar billigare om rätt förutsättningar finns. Med en hemkokad box så måste den ju också installeras, men kanske tänker sig den som bygger en box att även installera den själv... Hur man än vänder på det, kan man nyttja bidraget så är 6500 netto för en box, installerad och klar, väldigt billigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.