pacman42 pacman42 skrev:
Intressant. Min spole för 20kr från Kina fungerar precis likadant. Läge att installera den i laddboxen alltså...
koppla på ett lågpassfilter samt en a/d omvandlare så är väl man där...
 
L L-E skrev:
koppla på ett lågpassfilter samt en a/d omvandlare så är väl man där...
Ad-omvandlaen har jag. Lågpassfilter gör jag i mjukvara genom medelvärdesbildning på samplen.
 
  • Gilla
L-E
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ad-omvandlaen har jag. Lågpassfilter gör jag i mjukvara genom medelvärdesbildning på samplen.
fixar man mätning av mA så..
 
Med strömtransformator så mäter man spänningen över resistorer istället.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Med strömtransformator så mäter man spänningen över resistorer istället.
läge att publicera när du har designat klart.
 
L L-E skrev:
läge att publicera när du har designat klart.
Lär inte bli de närmaste veckorna i alla fall. Har inte tid då det är lite för många andra projekt på gång just nu...
 
Jag missar något? Vad är det för spole som inte mättas av dc?
Hur kan man ersätta ett LP-filter med mjukvara? Vikning får man väl ändå?
 
Lite slarvigt uttryckt kanske, jag skall ändå göra strömmätning i centralen på växelströmmen och har då redan den sanplingsfunktionalitet som behövs i form av sampling av strömmen från strömgeneratorn. Att då sampla likströmskomponenten är inte så svårt.

Till detta så tänker jag mig då att lägga in en dubbel shunt (lagom lång ståltråd) på jord och även mäta spänningen över delarna av denna. De värden som levereras där kommer både att innehålla komponenter av likström och växelström, vilket gör att jag måste medelvärdesbilda för att hitta likströmskomponenterna i den.

Detta ger en resistans inom mOhm för att få en vettig spänning att arbeta med. Detta gör att en ståltråd känns rimlig.
 
S
Hur mäter man egentligen en DC komponent i en jordfelsbrytare typ B?. Pacmans sätt fungerar säkert, men det låter som en utmaning att få det någorlunda exakt och tillförlitligt. Dessutom får man ju inte alstra för mycket värme om det skall sitta i en elcentral.
 
Det blir ingen värme att tala om då det är mOhm. Normalt sett blir det ingen värme alls eftersom det inte skall gå någon ström i jordledaren.

Jag gissar att det är så här man gör...
 
S
I en vanlig jordfelbrytare (typ A) mäter man ju på fas och nolla för att se om någon ström tar en annan väg än det är tänkt, t.ex. till jordledaren eller till diskbänken och vattenledningsrören. En jordfelsbrytare typ B gör rimligtvis samma sak men använder en annan princip än strömtransformator för att få med DC-komponenten. Försöker man bara mäta på jordledaren så missar man felfallen då strömmen går till diskbänken.
 
S STB skrev:
I en vanlig jordfelbrytare (typ A) mäter man ju på fas och nolla för att se om någon ström tar en annan väg än det är tänkt, t.ex. till jordledaren eller till diskbänken och vattenledningsrören. En jordfelsbrytare typ B gör rimligtvis samma sak men använder en annan princip än strömtransformator för att få med DC-komponenten. Försöker man bara mäta på jordledaren så missar man felfallen då strömmen går till diskbänken.
Syftet är dock inte att hitta likström till diskbänken, syftet är bara att hitta likström till jordfelsbrytarens jord/nolla så att inte jordfelsbrytarens kärna mättas av likströmmen. Man skall därför bryta vid några få mA (max 6) likström så att jordfelsbrytaren fortfarande fungerar.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Lite slarvigt uttryckt kanske, jag skall ändå göra strömmätning i centralen på växelströmmen och har då redan den sanplingsfunktionalitet som behövs i form av sampling av strömmen från strömgeneratorn. Att då sampla likströmskomponenten är inte så svårt.

Till detta så tänker jag mig då att lägga in en dubbel shunt (lagom lång ståltråd) på jord och även mäta spänningen över delarna av denna. De värden som levereras där kommer både att innehålla komponenter av likström och växelström, vilket gör att jag måste medelvärdesbilda för att hitta likströmskomponenterna i den.

Detta ger en resistans inom mOhm för att få en vettig spänning att arbeta med. Detta gör att en ståltråd känns rimlig.
Det borde ju fungera, så länge man är säker på att felströmmar inte kan gå någon annan väg.
Se till att motståndet inte blir för högt bara!
Finns billiga strömshuntar från Kina som borde fungera bra för dig.
Jag misstänker att det är en del störningar på PE så kraftig medelvärdesbildning är nog att rekommendera, men det går ju att mäta fram.
Du svarade inte på LP-filter, jag är ledsen oatt tjatar, men vill trycka på vikten av ett LP-filter för att slippa vikningsfenomen. Det räcker gott med ett RC-filter!
 
Glömde kommentera det med LP-filtret. Jag har faktiskt inte tänkt igenom det, spontant kändes det som att ren medelvärdesbildning borde räcka eftersom jag kommer att kräva sampling över en sekund med runt 10kHz i alla fall. Men jag kan naturligtvis ha fel, det börjar vara några år sedan jag räknade på sådant här...
 
  • Gilla
kristofo
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Glömde kommentera det med LP-filtret. Jag har faktiskt inte tänkt igenom det, spontant kändes det som att ren medelvärdesbildning borde räcka eftersom jag kommer att kräva sampling över en sekund med runt 10kHz i alla fall. Men jag kan naturligtvis ha fel, det börjar vara några år sedan jag räknade på sådant här...
Ja, med de siffrorna så krävs det ju störningar med frekvenskomponenter över 5kHz innan det kan bli tal om någon vikning. Det kan det väl iofs säkert finnas (tänker på alla 100kHz switchade nätagg osv.) så ett enkelt filter (behöver ju inte vara så brant) är kanske på sin plats.

(Det börjar bli alldeles för många år sedan jag räknade på det här också. ;) Men när jag städade källaren nu i helgen så hittade jag faktiskt P.G. Hofvenskiölds kompendium om digitala filter från 1989. ;) Välkänt för de som gick Chalmers då det begav sig. Jag tror inte jag öppnat det sedan jag klarade kursen, men det kanske vore på sin plats att damma av det... ;))
 
  • Haha
  • Gilla
L-E och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.