116 029 läst · 205 svar
116k läst
205 svar
Projektet Majas
När underlagspappen skulle upp blev det riktigt outhärdligt i solskenet. Pappen blev alldeles kletig.
Taket är ett ryggåstak dvs att det är längsgående bjälkar (stockar) som bär upp taket. Stockarna kommer från någon äldre timring och en av stockarna är märkta med årtalet 1875. Sparrarna är 3x3" (75x75 mm) och lagda ungefär med ungefär cc 1 m. Jag funderade på att förtäta men taket är rakt efter snart hundra år varav 50 år med betongpannor och stora snölaster. Däremot byggde jag på med 45x75, dels för lite ökad hållfasthet dels för att få utrymme för lite mer isolering.
Sparrarna är gjorda av klen, senvuxen gran. De flesta har vankant i alla hörn av sparren. Jag gissar att dom är huggna på någon norrsluttning i mars månad för att få den rätta hållfastheten.
Taket är ett ryggåstak dvs att det är längsgående bjälkar (stockar) som bär upp taket. Stockarna kommer från någon äldre timring och en av stockarna är märkta med årtalet 1875. Sparrarna är 3x3" (75x75 mm) och lagda ungefär med ungefär cc 1 m. Jag funderade på att förtäta men taket är rakt efter snart hundra år varav 50 år med betongpannor och stora snölaster. Däremot byggde jag på med 45x75, dels för lite ökad hållfasthet dels för att få utrymme för lite mer isolering.
Sparrarna är gjorda av klen, senvuxen gran. De flesta har vankant i alla hörn av sparren. Jag gissar att dom är huggna på någon norrsluttning i mars månad för att få den rätta hållfastheten.
Äntligen dags att gjuta golvet. Jag har lagt ner många timmar på att fundera och läsa på hur jag ska göra detta. Tack till Youtube och detta forum och självklart till Lasse som hjälpte mig att gjuta. Eftersom jag aldrig gjutit fick jag prya när man gjöt ett golv i en grannby och det var lärorikt. Nästa gång vågar jag mig nog på att gjuta själv.
Som jag nämnt tidigare ligger 100 mm kapillärbrytande skikt i botten, sedan har jag valt isodränskivor (2x100 mm) som isolering och en täckduk ovanpå detta för att hindra betongen att rinna ner i isodränen. Mellan syllen och golvet har jag kapat till vanliga isolerskivor som köldbrytare 75 mm och ovanpå dessa ett gjutstöd (form) av 45x70 reglar. Betongen var självkompakterande (SKB) vilken var helt fantastiskt enkel att jobba med. När jag mätte golvet efter att man kan gå på det avviker det +/- 5 mm.
Om ett par veckor kan jag börja jobba därinne på allvar. Nu har det mest varit väntan på att få ett golv därinne. Tyvärr ska jag börja veckopendla ner till Småland i ett halvår så det lär väl gå lite segt ett tag nu i vinter.
Som jag nämnt tidigare ligger 100 mm kapillärbrytande skikt i botten, sedan har jag valt isodränskivor (2x100 mm) som isolering och en täckduk ovanpå detta för att hindra betongen att rinna ner i isodränen. Mellan syllen och golvet har jag kapat till vanliga isolerskivor som köldbrytare 75 mm och ovanpå dessa ett gjutstöd (form) av 45x70 reglar. Betongen var självkompakterande (SKB) vilken var helt fantastiskt enkel att jobba med. När jag mätte golvet efter att man kan gå på det avviker det +/- 5 mm.
Om ett par veckor kan jag börja jobba därinne på allvar. Nu har det mest varit väntan på att få ett golv därinne. Tyvärr ska jag börja veckopendla ner till Småland i ett halvår så det lär väl gå lite segt ett tag nu i vinter.
Medlem
· Stockholm
· 388 inlägg
Självkompakterande betong är helt fantastiskt.
När jag gjorde mitt badrum för 15 år sedan (mins det som i går) använde jag vanlig betong, det var ett elände med vibrering och delvis bränt när det kom. Fick fräsa för att få till ett vettigt fall.
SKB-betongen var helt fantastisk, man skrapade ut (med en sloda) det och fick automatiskt ett bra fall. Vänta X-timmar (3-4) tills det blev hårt, på med plastduk, helt fantastiskt inte en spricka. Men det blev varmt, cirka 50 grader varmt. Gjorde det hela som ett våtrum (med golvbrunn) fastän det bara är en verkstad. Spacklade golvet (limmet för plastmattan tål inte färsk betong) och la sedan en plastmatta.
En detalj, golvbrunn är alltid ett litet problem, använder numera bara JAFO och med luktstopp. Luktstoppet kostar mer än golvbrunnen, men det är det väl värt. Hindrar dels uttorkning och lukt, dels fungerar den som backventil vid översvämningar.
När jag gjorde mitt badrum för 15 år sedan (mins det som i går) använde jag vanlig betong, det var ett elände med vibrering och delvis bränt när det kom. Fick fräsa för att få till ett vettigt fall.
SKB-betongen var helt fantastisk, man skrapade ut (med en sloda) det och fick automatiskt ett bra fall. Vänta X-timmar (3-4) tills det blev hårt, på med plastduk, helt fantastiskt inte en spricka. Men det blev varmt, cirka 50 grader varmt. Gjorde det hela som ett våtrum (med golvbrunn) fastän det bara är en verkstad. Spacklade golvet (limmet för plastmattan tål inte färsk betong) och la sedan en plastmatta.
En detalj, golvbrunn är alltid ett litet problem, använder numera bara JAFO och med luktstopp. Luktstoppet kostar mer än golvbrunnen, men det är det väl värt. Hindrar dels uttorkning och lukt, dels fungerar den som backventil vid översvämningar.
Redigerat:
Brännis skrev:Äntligen dags att gjuta golvet. Jag har lagt ner många timmar på att fundera och läsa på hur jag ska göra detta. Tack till Youtube och detta forum och självklart till Lasse som hjälpte mig att gjuta. Eftersom jag aldrig gjutit fick jag prya när man gjöt ett golv i en grannby och det var lärorikt. Nästa gång vågar jag mig nog på att gjuta själv.
Det är bra, smålänningarna kan behöva någon som styr upp! Frågan är om gubben är så tung så det kapillärbrytande skiktet numera är packat och inte fungerar
Hälsa så gott till byggare bob
Tillbaka på brottsplatsen efter en några månader lång utflykt till Småland. Nu börjar det äntligen se ut för nåt därinne. Nu när vårsolen börjar lysa blir man piggare och orkar med längre dagar. Dessutom är det trevligare att jobba i några grader plus än i minus 20. Dessutom blir det strax skorsten också.
För murningen har jag anlitat en erfaren murare, Allan Morén, och på lite drygt fyra dagar har vi en skorsten som går hela vägen upp till insidan yttertaket. Själv har jag varit murarhantlangare och burit tegel, murbruk och vatten, blandat murbruk, fixat med ställningar och allt som nu behöver fixas runt omkring. Murningen på utsidan tar vi när det blir mer vår i luften. Sen är det bara att installera en panna och börja elda. Nästa vinter kan jag jobba i T-shirt hela vintern.
Jo det tar tid när det bara är semestrar och helger som står till buds. Nu ska det gå i snabbare takt eftersom jag tagit sabbatsår. Planen är att flytta dit på några års sikt. Vi får se vad som händer.L Location skrev:
Några uppdateringar igen. Skorstenar ska ju putsas också.
Sen blev det dags att gå ut genom taket med skorstenen. Britta säger att det heter murstock så länge den är inne i huset och skorsten när den är utanför huset. Nu är det bara plåtjobbet kvar sen har vi en skorsten.
Det blir inte alltid som man har tänkt sig. Jag lyssnade på lördagsintervjun när jag skulle hyvla till några bitar. Huvudet var någon annanstans och jag rensade bort spån med handen, med hyveln igång. Hur bortkopplad får man egentligen vara? En liten flisa av mittleden slogs av och nu sitter det en protes på ena ledhalvan. Det här hände den 25 maj och jag opererades den 5 juli. Så det har inte gått att lyfta tunga saker i sommar men det mesta har ändå gått.