E Erik Salhammar skrev:
Jaha såg bara bilden med pordränskivorna, och de ska tydligen ha 60 Kba. Det var därför jag blev lite oroad. Erik
De skivorna använde jag inne i huset och de är Isodrän 95 vilka man kan gjuta golv på.
 
Nu är året 2019 uppladdat på Youtube ifall någon är nyfiken på vad som hänt under året.
 
  • Gilla
  • Wow
mikethebik och 10 till
  • Laddar…
Fräckt!
 
Kanske dags för en lite uppdateringar så här efter sommaren och jag har inte gjort något uppdatering sedan nyåret. Vinterlandskap med snötäckta träd och ett rött hus en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var underlig vinter men vi fick åtminstone några vackra vinterdagar. Ett pågående bygge av ett loft med synliga träbjälkar, verktyg och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Första uppgiften blev att bygga ett loft för att förvara sånt vi inte behöver så ofta. Tänker bygga inifrån och ut samt uppifrån och ner. Nybyggt träloft med lutande tak och fönster för förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggställning inne i ett hus under konstruktion, med påbörjat loft och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Taket i vardagsrummet är en lockpanel från Arnemarks såg och hyvleri. Panelen är laserad tre varv med linoljelasyr från Ottosons. Takhöjden är 3,6 m. Tak med lockpanel från Arnemarks såg och hyvleri, laserad med linoljelasyr, i ett halvfärdigt vardagsrum med högt i tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som applicerar lasyr på lockpanel i tak, synlig trästruktur, hög takhöjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lockpaneltak från Arnemarks såg, laserat med linoljelasyr, i vardagsrum med 3,6 meters takhöjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1977bjorn och 2 till
  • Laddar…
Vissa hjälpmedel måste man bara ha och en skivkap var en av dessa. Efter en del funderande så blev det en uppfällbar sak. Den är inte riktigt klar på bilden men den har underlättat arbetet mycket. Halvfärdig uppfällbar skivkap och en hantverkslåda, Dutch Tool Chest, av konstruktionsplywood i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En annan sak som ständigt irriterade mig var att vissa verktyg som man använder halvofta alltid ligger någon annanstans. Efter att ha sökt inspiration på YouTube och andra webbsidor hittade jag "the Dutch Tool Chest". En verktygslåda som ger en bra överblick är lätt att hålla ordning i och går att bära runt till där man håller på för tillfället. Jag gjorde den i konstruktionsplywood och är mycket nöjd med resultatet. Hemmagjord öppen verktygslåda i plywood med flera hyllor och förvarade verktyg i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen hemmagjord verktygslåda i konstruktionsplywood med fack och verktyg, står på ett fläckigt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Tummen upp för Arnemark :D

Vars har du boendet?
 
Appendix Appendix skrev:
Tummen upp för Arnemark :D

Vars har du boendet?
Brännkälen utanför Skellefteå
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Coolt! Jag skulle gärna se lite mer av den där skivkapen.
 
Övre hallen fick råspont på väggarna och en platsbyggd garderob i hörnet. Renoverad hall med ny råspont på väggar och en öppen dörr till platsbyggd garderob.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Platsbyggd trägarderobs stomme i ett hörn av ett rum under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hallen under renovering med råspont på väggarna och en öppen platsbyggd garderob i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Edvuld och 7 till
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Coolt! Jag skulle gärna se lite mer av den där skivkapen.
Inredd verkstad med träreglar i taket för såganhåll, masonitremsa som linjal, och utvikbara stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träregel fastspänd i taket med utvikbart stöd och masonitremsa som linjal för sågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Infästning i taket och såganhåll för längskapning.

Hemmagjord såganordning av trä med limmad masonitremsa och utvikbart stöd i verkstadsliknande miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
45x45 regel för att kunna spänna fast såganhåll
Närbild på en träregel med skruvfästen, använd som såganhåll i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utvikbara stöd för att ställa ner skivan på

Träkonstruktion med masonitremsa som linjal, använd för sågning, med utvikbara stöd och infästning i tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På såganhållet har jag limmat en masonitremsa som fungerar som linjal. Det blir lite grann som en sågskena. Tyvärr har masoniten bucklat sig under sommaren och jag kanske får göra en ny. Såganhåll med masonitremsa i ett byggprojekt, infästningstak och utvikbara stöd i halvfärdigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såganhåll för tvärkapning.
 
  • Hemmagjort såganhåll för längskapning med masonitremsa som linjal, infästa i tak och utvikbara stöd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Snyggt. Lodar du in anhållen med vattenpass för att få det rakt?
 
joakim_j joakim_j skrev:
Snyggt. Lodar du in anhållen med vattenpass för att få det rakt?
Nej, jag bara mäter med måttband och markerar med pennan i båda ändar av det som ska kapas. Sen lägger jag linjalen på mina markeringar och tvingar fast linjalen/såganhållet. Men vill man ha något vinkelrät på riktigt så är det kryssmätning som gäller.
 
Man behöver ju en verkstad/snickarbod/förråd och förra hösten gjöt jag en platta på 46 m2. Det här utrymmet kommer jag att ha stor nytta av nu i slutskedet av renoveringen. Fixa med dörrar, måla paneler etc. Nyggjuten betongplatta för verkstad med byggmaterial och verktyg i skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen gjuten betongplatta på 46 m2 för verkstad/snickarbod med stenar och presenning i skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förrådet blev en byggsats från Lundqvists trävaru från Piteå. Allt kom lastat på en lastbil. Ambitionen att få upp väggar och tak under hösten 2019 misslyckades så allt hamnade under presseningar under vintern. Betongplatta med staplade byggmaterial skyddade under presenningar i en skogsglänta, nära ett rött hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägga ut syll och och ställa upp väggblock tog inte ens en dag. Två personer står framför ett halvfärdigt byggprojekt med träväggselement och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För att få upp takstolarna använde vi skyliften som kran. Byggprocess av snickarbod med takstolar som lyfts av en skylift, omgivet av skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person tittar ner genom takstolar på en nybyggd verkstad av trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Underlagstak av råspontluckor. Halvfärdig snickarbod under konstruktion med takstolar, synliga väggblock och en person i en skylift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förrådsbyggnad under uppförande med oskyddat tak, byggmaterial runtomkring och en skylift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och naturligtvis pannplåt, samma som på huset. Montage av en ny snickarbod med takstolar som lyfts med skylift och byggmaterial spridda runt på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som målar en nybyggd träförrådsfasad, med stege och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Målning med falurött ljusröd. Nybyggd snickarbod med röd panel, faluröd färg och pannplåtstak, vid skogsbryn med stege upp till dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kommer att bli fönster på framsidan och dörren. kommer nog att målas i kromdioxidgrönt men det får bli nästa sommar. Nybyggd röd snickarbod med falurött fasad och pannplåtstak, stängd pardörr i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stenarna som ligger på plattan på bild 2 var för att hålla formen för lyftbordet på plats medan betongen brann Inredning i nybyggd verkstad med arbetsbänk, verktyg, byggmaterial och lyftbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolering med träfiberisolering Staplar av träfiberisolering i en under konstruktion snickarbod med oskyddade träväggar och synliga stolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning av snickarbod med isoleringsmaterial och trävirke, arbetsbänk och verktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Innerväggar och innertak av råspont och sen en värmepump från Daikin och vintern kan få komma.
 
  • Interiör av en snickarbod med värmepump, verktyg upphängda på vägg, och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Klabbarparn och 11 till
  • Laddar…
Skådar mitt norra en isokernskorsten där i hörnet? Spännande :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.