R Redlös skrev:
Ja, det mesta. Vi har inte bråttom så det får ta den tid det tar. Kör jag fast så tar jag in hjälp.

Ja det ska bli kul! Fogen har jag inte tänkt på, ska ta proffshjälp med det tekniska där. Det blir absolut varmgrund! Dels för att slippa använda betong som är väldigt miljöbelastande, dels för att slippa trögheten i en platta med golvvärme. Jag lägger nog EPS i våtutrymmena i gamla delen, ovanpå skumglas förstås. Golvvärme överallt på bottenvåningen, med trägolv överallt utom våtutrymmena.
Ja det kommer behövas flera fogar som klarar hur huset kommer röra sig sätta sig!
Ja EPS i kombination med glasskum är ett ekonomiskt sätt att utnyttja bägges fördel....
Tänk bara på att EPS krymper lite lite vilket inte glasskum gör Ett sätt kan ju vara att bygga koljernliknande lösning med kombinationen då glasskum kan lastas med utbredda krafter

Cellulosa kan ju användas för att ta hand om och transportera bort fukt och täta glipor
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
R Redlös skrev:
Jag har hittat rejält med röta i en syllstock som går rakt igenom huset. Jag har riktat upp sättningen och pallat upp med en ny stock på ett sätt som jag tror funkar över tid. Nu är jag absolut ingen timmerman, så tips på bättre reparation mottages tacksamt!
Tror att signaturen heimlaga här på forumet ser din tråd snart och kan tipsa dig om vad som funkar.

Mvh
 
D rob_t_j72 skrev:
Tror att signaturen heimlaga här på forumet ser din tråd snart och kan tipsa dig om vad som funkar.

Mvh
Ja Heimlaga är traditionalist men glasskum etc är nya material och kräver eftertanke!
Att göra så som man gjorde förr med timmerstommar kräver att man också vet vad som händer i stommen över tid vilket i och med att man lever modernt inte är säkert!
Röta i en syllstock kan man åtgärda med att skaffa en reservdel en jämförbar stock !
Att sätta dit en färsk leder till krympning och rörelser!
En annan väg kan vara att höja grunden ett varv på den väggen med fuktokänsligt material och passa på att renovera trossbotten?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
Alltid fint med rum som har fönster åt två eller tre väderstreck.
Visst är det! Jag antar att du syftar på matplatsen. Där har vi ritat om fönsterarrangemanget ett antal gånger innan vi blev nöjda. Man vill ju ha in så mycket ljus som möjligt, tyvärr kommer det nog att bli ganska varmt också så vi väljer kanske nån form av behandlat glas på sydfönstren. Eller markis som sköter sig själv.
 
R Redlös skrev:
Visst är det! Jag antar att du syftar på matplatsen. Där har vi ritat om fönsterarrangemanget ett antal gånger innan vi blev nöjda. Man vill ju ha in så mycket ljus som möjligt, tyvärr kommer det nog att bli ganska varmt också så vi väljer kanske nån form av behandlat glas på sydfönstren. Eller markis som sköter sig själv.
Behandlat glas har färgskillnader så se upp så du inte blir sjösjuk...
Markiser är bättre lösning!!!
 
I helgen har vi grävt upp inkommande elkabel och flyttat elskåpet till en tillfällig plats på carporten. Och lagat traktorgrävare förstås. Brukar inte bli så många grävtimmar mellan haverierna. Den här gången valde cylindern till stickan att spricka så det blev att slipa och svetsa lite. Tyvärr ingen bild på det. Däremot fastnade förödelsen i trädgården på bild! Uppgrävd mark vid röd trävägg där elkabel är omlokaliseras, med utsikt över en äng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävd trädgård med synlig elkabel, stenar och jordhögar nära hus med carport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gul grävmaskin vid uppgrävt dike för elkabel i en trädgård med lantlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Seinan
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Behandlat glas har färgskillnader så se upp så du inte blir sjösjuk...
Markiser är bättre lösning!!!
Ja, jag tror det också. Det är ju ganska enkelt att automatisera dem på ett vettigt sätt.
 
R Redlös skrev:
Ja, jag tror det också. Det är ju ganska enkelt att automatisera dem på ett vettigt sätt.
Ja det enda är att väderskydda markiserna och motorer då tillverkarna har vidriga priser för ganska enkla och dåliga system som går sönder !
Ger tyvärr merförsäljning att sälja skitkvallitet..
 
Vilket fint litet hus! Om jag varit ägaren hade jag dock vårdat kåken ömt och byggt något nytt bredvid istället. Smaken är ju som baken och förutsättningarna kan vara olika men det ska bli intressant att följa tråden.
 
R Redlös skrev:
Visst är det! Jag antar att du syftar på matplatsen. Där har vi ritat om fönsterarrangemanget ett antal gånger innan vi blev nöjda. Man vill ju ha in så mycket ljus som möjligt, tyvärr kommer det nog att bli ganska varmt också så vi väljer kanske nån form av behandlat glas på sydfönstren. Eller markis som sköter sig själv.
Det blir också härligt sovrum på andra våningen med fönster åt tre håll.
 
J JohanN03 skrev:
Vilket fint litet hus! Om jag varit ägaren hade jag dock vårdat kåken ömt och byggt något nytt bredvid istället. Smaken är ju som baken och förutsättningarna kan vara olika men det ska bli intressant att följa tråden.
Tack! Jo, det har varit på tal flera gånger att behålla den som den är men den är tyvärr inte riktigt så fin som fotona vill påskina. Knutarna är ju avsågade och man har gått rätt hårt åt stockarna på sina ställen vid panelmontering. Dock är timret jättefint invändigt så där ska vi lämna så mycket som möjligt synligt.
a.o.f a.o.f skrev:
Det blir också härligt sovrum på andra våningen med fönster åt tre håll.
Javisst! 22 fönster och två pardörrar totalt. Man ska inte snåla med ljuset.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Tack för alla fina bilder. Vi har ett liknande timmerhus från 1821. Vi kommer att göra ny trossbotten i hela stugan iom att det varit plastmatta och röta i golvbjälkar/ mullbänk. Jag är i slutskedet av att riva ut allt.

Hur kommer du att bygga upp ny trossbotten? Mot moränen? Mot stengrunden ?

Blir det golvvärme med el?

Vi funderar på att bygga ut som du gör åt ena hållet (y)
 
K kirves skrev:
Tack för alla fina bilder. Vi har ett liknande timmerhus från 1821. Vi kommer att göra ny trossbotten i hela stugan iom att det varit plastmatta och röta i golvbjälkar/ mullbänk. Jag är i slutskedet av att riva ut allt.
Tack själv för intresset! Vi hade också plastmatta i hela huset, men har klarat oss från röta. En enda stock var dålig men det är pga en takläcka som åtgärdats för många år sen. Vi kommer att ha bjälklaget kvar och fylla upp med skumglas, 50-60 cm, sen blir det nog en tunn linskiva på det sen vattenburen golvvärme med trägolv. I badrum och tvättstuga lutar det åt EPS-betong på skumglaset. I tillbygget blir det samma, vi bygger med krypgrund men fyller den med skumglas istället för traditionell trossbotten. Vi kommer att lägga skumglaset direkt på marken, möjligen med en markduk i mellan beroende på hur marken är under tillbygget.
 
Intressant med skumglas och linskiva! Jag kommer att lägga blindbotten , och troligen prova skumglas ut mot stengrunden.

Fungerar skumglas att lägga i bjälklaget, istf rockwool eller gulkfiber ?
 
K kirves skrev:
Intressant med skumglas och linskiva! Jag kommer att lägga blindbotten , och troligen prova skumglas ut mot stengrunden.

Fungerar skumglas att lägga i bjälklaget, istf rockwool eller gulkfiber ?
Hallå där om du har pengar som gräs använder du skumglas !
Skumglas används med fördel ihop med eps på följande sätt sparar pengar!

Kappilärbrytande grus sedan Markduk sedan skumglas sedan EPS därefter cellulosa med salt golvbjälkar och golv du kan behöva diffspärr och radonsug också!
Tänk på trumljud så använd lin eller cellulosa !
Tänk på rått och insektsskydd om du bygger direkt mot mark


Bygger du bara i skumglas så kika på koljern metoden!
Vill du bygga ett optimalt hus med isolering så använder du skumglas men du måste tänka på hur ev läckage vatten ska kunna saneras!
Lämpligt med golvbrunn med täthetslösning som motverkar vatten bakvägen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.