Hej på er!
Som trogen Byggahus-knarkare älskar jag projekttrådar och tänker nu dela med mig av vårt egna projekt. Vi som bygger är jag själv, min sambo och vår son som fyller 10 i sommar. Vi dyker säkert upp på lite bilder framöver. Och projektet då? En timmerstuga från 1870-nånting som ska byggas ut med typ 150% i två delar. Konstruktionen blir i grova drag lösvirkesstomme på lättklinkergrund som isoleras med skumglas, cellulosaisolering i stomme och tak. Planen är att undvika plast- och skivmaterial så långt som möjligt, även hålla nere betonganvändningen till ett minimum.
Nåväl, så här såg det ut från början:
Efter ett par helgers rivning:
Verandan är helt borta nu men det hade jag visst inget foto på. Jag har egenhändigt ritade bygglovsritningar som jag tänkte digitalisera och lägga upp också.
Som trogen Byggahus-knarkare älskar jag projekttrådar och tänker nu dela med mig av vårt egna projekt. Vi som bygger är jag själv, min sambo och vår son som fyller 10 i sommar. Vi dyker säkert upp på lite bilder framöver. Och projektet då? En timmerstuga från 1870-nånting som ska byggas ut med typ 150% i två delar. Konstruktionen blir i grova drag lösvirkesstomme på lättklinkergrund som isoleras med skumglas, cellulosaisolering i stomme och tak. Planen är att undvika plast- och skivmaterial så långt som möjligt, även hålla nere betonganvändningen till ett minimum.
Nåväl, så här såg det ut från början:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Efter ett par helgers rivning:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verandan är helt borta nu men det hade jag visst inget foto på. Jag har egenhändigt ritade bygglovsritningar som jag tänkte digitalisera och lägga upp också.
Jag har hittat rejält med röta i en syllstock som går rakt igenom huset. Jag har riktat upp sättningen och pallat upp med en ny stock på ett sätt som jag tror funkar över tid. Nu är jag absolut ingen timmerman, så tips på bättre reparation mottages tacksamt!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Administrator
· Skåne
· 7 854 inlägg
Spännande projekt, ska bli roligt att följa! Ser emot att få se ritningarna.
Kul! Ska försöka lägga upp dem snarast!Marlen Eskilsson skrev:
En fråga: Jag velar lite angående grunden. Min ursprungliga plan var att gjuta en tunn, armerad betongsula med 2-3 varv lecablock på. Sen funderade jag på Albabalk, då slipper jag gjuta. Är det någon som har erfarenhet av Albabalk i en krypgrund? Jag har bara sett den som kantbalk till betongplatta. Jag tänker främst på bärigheten.
Jag försökte mig på CAD, men det slutade med att jag köpte en ritbräda istället. Vi är nöjda och byggnadsnämnden är nöjd.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ska bli intressant att följa.
Är ni i nutid eller har de pågått ett tag?
Har själv en projekt tråd men var så himla dålig att uppdatera så blir att försöka sätta sig ner 1-2 gånger i veckan och komma ikapp lite =)
Är ni i nutid eller har de pågått ett tag?
Har själv en projekt tråd men var så himla dålig att uppdatera så blir att försöka sätta sig ner 1-2 gånger i veckan och komma ikapp lite =)
Administrator
· Skåne
· 7 854 inlägg
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av att bygga krypgrund. När vi byggde till huset föreslog konstruktören att vi skulle använda albabalkar i platta på mark, men vi valde supergrund istället.R Redlös skrev:Kul! Ska försöka lägga upp dem snarast!
En fråga: Jag velar lite angående grunden. Min ursprungliga plan var att gjuta en tunn, armerad betongsula med 2-3 varv lecablock på. Sen funderade jag på Albabalk, då slipper jag gjuta. Är det någon som har erfarenhet av Albabalk i en krypgrund? Jag har bara sett den som kantbalk till betongplatta. Jag tänker främst på bärigheten.
Administrator
· Skåne
· 7 854 inlägg
Vilket roligt projekt...R Redlös skrev:
Några tankar...
Tänk på rörelser i huskroppar och tak är olika beroende på hur du fogar ihop huset
Så du behöver anlita konstruktör för att bygga en dilatationsfog mellan det gamla huset och nya delarna!
Använd inte platta utan fortsätt med torpargrund men modernisera den till varmgrund
Härligt att du använder skumglas och cellulosa...använd EPS också då det är kostnadseffektivt och diffusionsöppet
Som sagt riktigt roligt projekt
Ja, det mesta. Vi har inte bråttom så det får ta den tid det tar. Kör jag fast så tar jag in hjälp.Marlen Eskilsson skrev:
Ja det ska bli kul! Fogen har jag inte tänkt på, ska ta proffshjälp med det tekniska där. Det blir absolut varmgrund! Dels för att slippa använda betong som är väldigt miljöbelastande, dels för att slippa trögheten i en platta med golvvärme. Jag lägger nog EPS i våtutrymmena i gamla delen, ovanpå skumglas förstås. Golvvärme överallt på bottenvåningen, med trägolv överallt utom våtutrymmena.B byggarätt skrev: