Fulkemisten
Kom ihåg att svenska badtunnor har uppdaterat bruksanvisningen. Man får använda klor, däremot gäller inte garantin på fel orsakade av överanvändning av detta. Kört natrumhypoklorit en vecka nu. Skitenkelt, i med 10-20 gram om dagen och så höja pH har jag fått göra en gång. Kristallklart vatten utan flockningsmedel. Luktar lätt klorerat bara.
 
  • Gilla
MartinMoza
  • Laddar…
M mrsmitch skrev:
Behöver man alltså kontrollera PH i alla fall då? Enligt Biocool ska man inte behöva det.
Vi hade ju problem med Biocool då vi fick utslag av en bakterie trots rätt dosering. De tog prover på vårt vatten och mycket riktigt växer den bakterien trots Biocool. Men utöver det var vattnet perfekt.
Vi fick rådet att chocka med klor och det har vi nu gjort och om det har funkat bör inga utslag kommit till kvällen (de dyker upp 48hr efter bad). vi vet inte hur bakterien hamnat i vattnet. Men den finns tydligen i vatten och jord naturligt. Nu har vi kommunalt vatten så det är verkligen svårt att säga vart den kommer ifrån.
Återkommer med resultatet.
De syftar främst på att deras medel inte påverkar ph men som alla medel verkar medlet bäst i bra ph. Svårt för Biocool att funka vid högt ph och algbildning. Högt ph kan ju dessutom ge hudirritation och då kvittar det om Biocool funkar eller inte. Bra ph lär man alltså ha oavsett vad produkten säger (om man tänkt bada i det).

Tror också det är viktigt med initiala behandlingen/uppstart med nytt vatten där man kör 120 ml per 1000 liter. Då känns det rätt tryggt.

Sen funkar nog olika ämnen med olika typer av vatten. Jag ville främst nämna att vattnet blev luktfritt och bra när jag skötte doseringen bättre och justerade ph.

Sen är min gissning att det kan komma en del farliga bakterier om man inte duschar innan bad. När en person gått på toaletten och torkat sig med papper är det inte direkt rent mellan skinkorna. :)
 
Fulkemisten
H henlin431 skrev:
Sen är min gissning att det kan komma en del farliga bakterier om man inte duschar innan bad. När en person gått på toaletten och torkat sig med papper är det inte direkt rent mellan skinkorna. :)
Så är det ju förstås, sedan är vi även koloniserade med hudflorabakterier det är främst när det lossnar hud som det blir bakterietillväxt. Sedan om man springer på gräsmattan/jordgubbslandet och har sig precis innan bad och får jordbakterier på fötterna så underlättar det ju inte, jag tänker installera en nedsänkt sköljbalja med lock i trallen bredvid för grisiga barnfötter sommartid.
 
  • Gilla
Needas
  • Laddar…
Vi fick i bakterien även då jag rengjort allt med ytdesinfektion, även inne i filtret och tvättat bollarna i maskin. Sen fyllde vi på vatten från en slang som jag också rengjort på samma sätt. Alla duschar alltid innan och gick till poolen i tofflor som också var rengjorda. Men det hjälpte inte. Bakterien florerade ändå. Så jag hoppas verkligen att chockkloreringen hjälp för jag vet inte vad jag ska göra annars.
 
Fulkemisten
Vad är det för bakterie? Achinetobakter?
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Så är det ju förstås, sedan är vi även koloniserade med hudflorabakterier det är främst när det lossnar hud som det blir bakterietillväxt. Sedan om man springer på gräsmattan/jordgubbslandet och har sig precis innan bad och får jordbakterier på fötterna så underlättar det ju inte, jag tänker installera en nedsänkt sköljbalja med lock i trallen bredvid för grisiga barnfötter sommartid.
Vi kör så på landet vid en vedeldad tunna. Då slipper man grus å gräs. Enkelt (när de små greppat vad de ska använda fotvattnet till). Vår yngsta trodde det var dricksvatten och satt och drack ur det.

Jag tror i övrigt chockklorering kanske behövs då och då om man får annorlunda problem och om vattenbyte inte funkar. Hoppas jag slipper
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Vad är det för bakterie? Achinetobakter?
Pseudomonas aeruginosa
 
Fulkemisten
Ah. Den verkar kunn bilda biofilm som är svårt att bli av med. Lösningen är tydligen mer klor, det verkar vara korrelation med för låg klorhalt.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5036752/

I annat fall kanske Science Guardians produkt som vi pratade om tidigare. Den verkar kunna lösa biofilm om man får tro reklamen. Biocool borde funka lite likadant. Annars diskmedel/tvättmedel och sedan byta vatten (för att bli av med just biofilmen).
 
Håller på och monterar ihop all teknik. Gällande filtret så finns tre anslutningar upptill. De två som sitter på samma sida ser man hur de används i videon, men vad gör man med den ensamma anslutningen som går ut på andra sidan? Låter man den bara vara eller ska den pluggas på något sätt?

Undrar också var dessa delar ska användas?
Hand som håller en transparent och svart teknisk komponent nära en låda med delar och kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller ett inslaget vattenfilter med tre anslutningar mot en bakgrund av oöppnade lådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en vit plastkoppling med två anslutningar för rörsystem, bakgrund av kartonger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Dallastower skrev:
Håller på och monterar ihop all teknik. Gällande filtret så finns tre anslutningar upptill. De två som sitter på samma sida ser man hur de används i videon, men vad gör man med den ensamma anslutningen som går ut på andra sidan? Låter man den bara vara eller ska den pluggas på något sätt?

Undrar också var dessa delar ska användas?
[bild] [bild] [bild]
Jag monterade den första detaljen på vad jag förutsätter är utloppet om man ska tömma med hjälp av pumpen.
Den blåa är till anslutningen av slangen mot luftpumpen.

har fått allting nu utom lock och filterbollarna, är det någon mer som saknar dessa? De hade även glömt att skicka med lim men jag fick en halv tub på posten så det löste sig.
 
  • Poolfilter med monterad svart detalj för slangen och manometer, saknar lock och filterbollar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Monterad vit detalj på blå utloppsanslutning för slangen till en luftpump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fulkemisten
D Dallastower skrev:
Låter man den bara vara eller ska den pluggas på något sätt?
Där kommer vattnet ut när du backspolar filtret eller vill tömma poolen med pumpen (ställ om med spaken på toppen av filtret). Det är inget särskilt högt tryck på det vattnet så jag har lett ned det i avloppet medelst 50 mm rördelar som passar skapligt, körde lite silikon på insidan av PP-röret mot det svarta röret efter den transparanta delen (som inte heller den har någon packning). Sedan övergår 50 mm ganska omgående i 75 mm vidare bort i marken till mitt avlopp. Känns riktigt lyxigt för mig att kunna tömma och backspola ordentligt utan att slabba med pump och slang ut på gräsmattan eller någon annan epa-lösning, nästan som vissa känner för wifi-styrning av tempen från soffan antar jag ;)
 
  • Gilla
stewed
  • Laddar…
Ja, man måste sätta lite guldkant på tillvaron. Vissa gör det i soffan och vissa vid avloppet. :p
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Där kommer vattnet ut när du backspolar filtret eller vill tömma poolen med pumpen (ställ om med spaken på toppen av filtret). Det är inget särskilt högt tryck på det vattnet så jag har lett ned det i avloppet medelst 50 mm rördelar som passar skapligt, körde lite silikon på insidan av PP-röret mot det svarta röret efter den transparanta delen (som inte heller den har någon packning). Sedan övergår 50 mm ganska omgående i 75 mm vidare bort i marken till mitt avlopp. Känns riktigt lyxigt för mig att kunna tömma och backspola ordentligt utan att slabba med pump och slang ut på gräsmattan eller någon annan epa-lösning, nästan som vissa känner för wifi-styrning av tempen från soffan antar jag ;)
Men det är främst för att tömma ut merparten antar jag. Det blir väl en del kvar i och med höjdskillnaden? Hur funkar det med när pumpen får slut på vatten? Blir den arg så eller ska den klara det?

Antar att enda sättet att få ut allt är bottenventilen i filtret efter avlopp i poolen.

I övrigt kör jag wifistyrningen från soffan och har inte rört kontrollpanelen alls hittills. Men de som har belysning, bubbel med mera har nog mer nytta av den tekniken. Kanske kan jag göra fler settings mha kontrollpanelen.
 
Tobzter
Kan någon bekräfta att allt verkar inte styras från panelen. Det verkar vara en egen knapp för bubblorna och sedan en till för belysningen?
 
Hej,

jag kan bekräfta att bubblorna är helt separerade från övriga prylar och styrs med en egen pneumatisk knapp. En kromad historia i plast.

Balboalampan styrs från panelen.
 
  • Gilla
Tobzter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.