Ja jag har insett det

Fast syrenhäcken växer bättre om den får skydd av ett plank första åren :)

• Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Min nerklippta schersmin tycker annorlunda och skjuter hundratals rotskott hej vilt. :sweat:
Oj, Jag har aldrig klippt ner min helt, utan försöker galllra, men eftersom den är svårgallrad så har jag tänkt tanken att totalföryngra. Då vet jag vad som väntar!:worried:

nino nino skrev:
Ok skulle behöva få upp en häck som insynsskydd och det ganska snabbt...
Funderat på avenbok men bor nästan på gränsen till zon 7 så jag tror jag skippar det.

Ska man sätta syren skotten ganska tätt, eftersom jag har nästan obegränsat med dom eller blir det kanske snarare sämre?

Gräva dike på 50x50 cm, droppslang vad mer behövs?
Om du sätter syrénen tätt så uppnår du att häcken blir tät snabbare. Höjdtillväxten får du dock vänta på lika länge......Dike är bra. Droppslang är också bra. Beroende på vad du har för jord kan du behöva jordförbättra. Blanda upp den befintliga jorden med kompost eller köpejord. Kogödsel är också bra. Hur som helst, syrén kan inte misslyckas, men du kan skynda på den lite genom att pyssla om den i starten.

nino nino skrev:
Men vad 17 ska jag sätta då?
Behöver nåt som går upp till 1.5m på helst 1 månad :D
Eller iaf till nästa höst
Alternativet är väl om man får gräva upp en stor syrenhäck men det är ju ett jäkla jobb det med
Flätad pilhäck. Då når du resultat på en odlingssäsong

Sätt ett läskydd av väv/jute och låt syrenen ta tid på sig. Tycker man syren är något man vill ha så blir ersättningar antagligen otillfredställande ur någon synvinkel.
Annars salix utan att fläta och rejält med gödning i början. Har du 2 m långa stammar så får du 1,5 m med grönska efter något. månad. Det är inågot jag skulle fundera på om jag skulle flytta inom ett år och vill göra trädgården grönare.

Syren är väl inget måste, men eftersom jag har en stor sådan förut så tänkte jag att jag kunde ta skott från den och spara några tusenlappar

Avenbok vill jag ha men bor som sagt på gränsen till zon 7

Tobbe.A
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Förra hösten klippte jag ner den för första gången.

Det går fortfarande bra detta är ett sätt satt få en häck för noll kronor.

[bild] [bild] [bild]
Hur går det med syrenhäcken, några år senare?

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.