Det påstås att det går att gräva ner rosgrenar på längden och få många skott, åtminstone i rosodlingarna i Bulgarien...

Tror att det är en fördel att skava lite på barken för att det snabbare/lättare ska bildas rötter. Tror att det gäller de flesta vedartade växter.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren skrev:
Dag efter midsommar ska jag plantera sticklingarna.....och jag har planer på att göra något i samma stil med vas som Anna_H:s man gjorde...



Alltså gräva ner den på längden...så får vi se hur det går.
Ja, den satt alltså kvar på orginalbusken, en så kallad avläggare.
 
@Hyltran, glöm inte bort den här tråden till nästa vår, det är alltid intressant att se olika sätt och hur de fungerar. Jag kunde inte inte låta bli att gå ut i skogen(joo, syrener överallt..) och klippa av en del sommarsticklingar av några vita syrener. Får se hur det går, än så länge lever de i alla fall.

Jag tycker fortfarande att det kan vara värt att prova att fråga grannarna om de kan låta bli att klippa närmast häcken så du kan få rotskotten, säg att det var en massa surkart i bekantskapskretsen som sa att rotuppskjut var det säkraste kortet.:)

Prova även att ta ett gäng sommarsticklingar nu, om den planerade häcken är lång kan du behöva en del plantor i reserv att komplettera på de ställen där det inte tog sig.

Jag skulle ha varit försiktig med att plantera sticklingarna nu på friland. Juli är en tuff månad för nyplanterat, med eller utan ett rejält rotsystem.
 
Sne4 skrev:
Jag skulle ha varit försiktig med att plantera sticklingarna nu på friland. Juli är en tuff månad för nyplanterat, med eller utan ett rejält rotsystem.
Ja du har säkert rätt. Men man kan inte göra allt helt rätt eller vad jag ska säga.

Och jag har inte betalt något för dem så om det inte furnerar för mig den här gången så har ingen värre skada skett än att jag får lite gratis motion av grävandet :)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren skrev:
Ja du har säkert rätt. Men man kan inte göra allt helt rätt eller vad jag ska säga.

Och jag har inte betalt något för dem så om det inte furnerar för mig den här gången så har ingen värre skada skett än att jag får lite gratis motion av grävandet :)
Varför inte plantera sticklingarna i krukor som du kan pyssla om lite extra fram till dess det blir lämplig väderlek plantera ut dem?

Om det är en ovanlig färg på syrenen så förstår jag att du vill göra på detta sättet! Då är det en förädlad syren som är ympad. Sådana bildar inte rotskott och om de gör det så är det från ympunderlaget, dvs vanlig bondsyrén. Det kan vara en utmaning och extra spännande att få en ädelsyren växa på egen rot!

Om det inte är en ädelsyren du vill ha, och om det duger med vanlig bondsy´ren så är rotskott ett betydligt snabbare sätt få en häck! Du tjänar ett par år om du börjar med lite större rotskott än med dina sticklingar. Syrén är väldigt långsam i starten, kan dröja 10 år innan den sätter igång ordentligt. Sedan växer den desto mer och kan lätt bli för stor för en liten villaträdgård. Blir både hög och bredare för vart år. Väldigt lite trivs att växa i dess närhet. Så om du har en liten villaträdgård är bondsyrén inte någon idealisk häckväxt.
 
Hyltran från Veglemyren skrev:
Dag efter midsommar ska jag plantera sticklingarna.....och jag har planer på att göra något i samma stil med vas som Anna_H:s man gjorde...

Alltså gräva ner den på längden...så får vi se hur det går.
Nu blev de inte planterade i helgen därför att jag inte hittade något snöre att spänna i tomtpinnarna jag får försöka lösa det idag.
 
  • Gilla
fbg
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren skrev:
Projekt syrenhäck

1. Jag prata med alla grannar och kom överens om var alla tycker att det är lämpligt att jag placerar häcken och längs vilka delar av tomtgränsen som det är lämpligt att häcken löper längs. Det vore till exempel olämpligt om häcken skulle skymma grannes nya växthus.

2. Jag hitta en person i min bekantskapskrets som har en syrenberså, i en vacker färg, och som är i behov att beskäras.

3. Jag erbjöd mig att beskära mig bekants växtlighet i utbyta mot de grenar som jag tog bort, och förklarade vad jag ska göra och hoppades på att ett ja. Vilket jag fick :)

4. Jag satte ner de avklippta grenarna i vatten och ska börja gräva det dike som de ska planteras i.


[bild]
Sne4 skrev:
Jag tycker fortfarande att det kan vara värt att prova att fråga grannarna om de kan låta bli att klippa närmast häcken så du kan få rotskotten, säg att det var en massa surkart i bekantskapskretsen som sa att rotuppskjut var det säkraste kortet.:)


Jag skulle ha varit försiktig med att plantera sticklingarna nu på friland. Juli är en tuff månad för nyplanterat, med eller utan ett rejält rotsystem.


5. Slänga bort de kvistar som fortfarande står och ruttnat i baljan ;)
6. Ta mod till sig och be grannen om rotsticklingar.
7. Plantera och beskåda verket växa.
Nyplanterad rotstickling i gräsmark med spade i närheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spade står i gräsmatta bredvid nyligen planterade små buskar med en bakgrund av trädgårdsleksaker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
term skrev:
D

Mitt förslag är att du köper ädelsyrénplantor med en färg du gillar, rotskott ger vildsyrén som blommar ut alldeles för snabbt.
Det rör sig om blå bondsyrén och det är vad jag vill ha.

Att ädelsyren blommar längre än vildsyrén/bondsyrén är det ingen tvekan om, men om bondsyrén blommar länge nog är en smaksak.

Tycker jag.
 
Kul!
Vi får hålla tummarna.
 

Bästa svaret

Hoppas skotten tar sig! Det underlättar om du håller jorden runt plantorna fri från ogräs/gräs de första åren. Täck jorden med gräsklipp så förebygger du nya frön från att gro. Och så vattna, vattna, vattna!
Lycka till!
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
En gren med gröna blad på ett gräsmark i solnedgångsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det verkar som om det går vägen :) Tur att jag läste Sommartorparns inlägg igen för jag har en perfekt hög med "gräsklipp" som jag kan avvara för det ändamål som hen föreslår :)
Ungt trädhäck planterat i gräsmark med synlig gräsklipp hög i bakgrunden i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sommartorparn skrev:
Hoppas skotten tar sig! Det underlättar om du håller jorden runt plantorna fri från ogräs/gräs de första åren. Täck jorden med gräsklipp så förebygger du nya frön från att gro. Och så vattna, vattna, vattna!
Lycka till!
Så menar du?

Nyplanterat träd med stödpinne och några blad på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det var kul att se att det gick så bra - det verkar som om det allra flesta skotten överlevde och fick rötter.

Jag ser fram emot att få se ditt nästa projekt - vad det nu blir :)
 
Förra hösten klippte jag ner den för första gången.

Det går fortfarande bra detta är ett sätt satt få en häck för noll kronor.

En rad av nyligen planterade unga växter längs en gräsmatta som bildar början på en häck med vedstapel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Unga plantor av häckväxter planterade i rad på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyskuren planta i gräsmark som början på en häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.