15 705 läst · 55 svar
16k läst
55 svar
Projekt Rund Pool
dels reglarna under som står som solstrålar ut, de bör ge tillräcklig sidstyvhet om trallen binder dem samman även utan vinkeljärn.
Överhänget över poolkanten bör du kunna testa innan du handlar vinkeljärn. Spika ihop en prototyp och låt någon "välvuxen" provkliva.
Överhänget över poolkanten bör du kunna testa innan du handlar vinkeljärn. Spika ihop en prototyp och låt någon "välvuxen" provkliva.
Idag var elektrikern på besök och kopplade in den sista kabeln till VP.
Ska byta alla anslutningar från såna röranslutningar med slangklämma till union och skruv. Inser att det är lite för meckigt att hålla på med slangklämmor och försöka få det tätt. Innebär att bypassen får byggas om då befintliga anslutningar är limmade.
Tips till dig som funderar att bygga eller är på väg men inte kommit så långt ännu. Välj inte 38mm slang och slangklämmskopplingar.
Ska byta alla anslutningar från såna röranslutningar med slangklämma till union och skruv. Inser att det är lite för meckigt att hålla på med slangklämmor och försöka få det tätt. Innebär att bypassen får byggas om då befintliga anslutningar är limmade.
Tips till dig som funderar att bygga eller är på väg men inte kommit så långt ännu. Välj inte 38mm slang och slangklämmskopplingar.
Planering för fortsatt arbete nästa säsong: Staket + Plank.
Har ett par frågor som kanske någon vänlig själ kan besvara.
1.
Ska man fästa stolpar till staket och plank mot trall/regelverket direkt eller ska man ha staket + plank helt fristående från övrig konstruktion?
2.
Vilken sorts skruv ska användas?
Till trall runt pool har jag använt A4 Syrafast men det känns overkill på staket/plank runt.
1.
Ska man fästa stolpar till staket och plank mot trall/regelverket direkt eller ska man ha staket + plank helt fristående från övrig konstruktion?
2.
Till trall runt pool har jag använt A4 Syrafast men det känns overkill på staket/plank runt.
Ingen som har ett svar?E EasyCash skrev:Planering för fortsatt arbete nästa säsong: Staket + Plank.
1.
2.
1. Det beror väl på hur högt/tätt som du har tänkt att bygga staketet. Med hänsyn till hur mycket vindlaster det blir. Men om det är en vanlig "höjd" ca 110 cm så hade jag byggt det integrerat med regelvärket. Dvs att pelarena går igenom "översta trallen" och skruvas in från sidan i bärlinan.
Det är betydligt mycket mer jobb att göra det fristående
2. Personligen så hade jag fortsatt med A4 syrafast. Framförallt på staket. Om du använder skruv av lägre kvalite, ex förzinkade. så finns det ju alltid en risk att korrisionen börjar "rinna" längs med staket. Detta sker ju inte på trallen som är horisontell.
Nu pratar vi dock på kanske 10-15 års sikt.
Vet inte om det var någon hjälp men så hade jag gjort
2. Personligen så hade jag fortsatt med A4 syrafast. Framförallt på staket. Om du använder skruv av lägre kvalite, ex förzinkade. så finns det ju alltid en risk att korrisionen börjar "rinna" längs med staket. Detta sker ju inte på trallen som är horisontell.
Tack för svar. Inser att jag legat i vinterdvalaG Greatstomp skrev:1. Det beror väl på hur högt/tätt som du har tänkt att bygga staketet. Med hänsyn till hur mycket vindlaster det blir. Men om det är en vanlig "höjd" ca 110 cm så hade jag byggt det integrerat med regelvärket. Dvs att pelarena går igenom "översta trallen" och skruvas in från sidan i bärlinan.
En liten uppdatering, har ansökt om bygglov nu och inväntar besked.
Planket kommer vara 160cm högt från marknivå + 30cm spalje längst upp.
Staket kommer vara 90 cm från trallen, men 105 från markplan.
Det finns bra förutsättningar att skruva rätt in i bjälklaget utan att behöva "gå igenom" trallen.
Dagens lärdom:E EasyCash skrev:
Bygg inte plattformen som VP står på i en enhetlig konstruktion med övriga bjälklag runtom etc.
Vibrationer från VP färdas rätt långt i bjälklaget...
Logiskt, men när man väl står där med allt i högsta hugg så glömmer man ibland vissa detaljer.
Nytt miniprojekt (när plank och staket är klart) blir till att göra denna plattform mer fristående.
Produkter som diskuteras i tråden