dels reglarna under som står som solstrålar ut, de bör ge tillräcklig sidstyvhet om trallen binder dem samman även utan vinkeljärn.
Överhänget över poolkanten bör du kunna testa innan du handlar vinkeljärn. Spika ihop en prototyp och låt någon "välvuxen" provkliva.
 
  • Gilla
EasyCash
  • Laddar…
Prototyp byggd och utvärderad. Kommer bli bra tror jag. Dags att handla lite material. ✌️
 
  • Prototyp av träbänk på däck med verktyg, skruvdragare, tumstock och byggmaterial runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En liten plattform byggd till värmepumpen. Snart kan elektrikern komma på besök och koppla ihop den :)
 
  • Nybyggd träplattform för värmepump vid husets hörn, redo för elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag var elektrikern på besök och kopplade in den sista kabeln till VP.

Ska byta alla anslutningar från såna röranslutningar med slangklämma till union och skruv. Inser att det är lite för meckigt att hålla på med slangklämmor och försöka få det tätt. Innebär att bypassen får byggas om då befintliga anslutningar är limmade.

Tips till dig som funderar att bygga eller är på väg men inte kommit så långt ännu. Välj inte 38mm slang och slangklämmskopplingar.
 
  • Värmepumpanslutningar med unionkopplingar på en träplattform vid en husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Planering för fortsatt arbete nästa säsong: Staket + Plank.

Har ett par frågor som kanske någon vänlig själ kan besvara.

1.
Ska man fästa stolpar till staket och plank mot trall/regelverket direkt eller ska man ha staket + plank helt fristående från övrig konstruktion?

2.
Vilken sorts skruv ska användas?
Till trall runt pool har jag använt A4 Syrafast men det känns overkill på staket/plank runt.
 
  • Trädäck runt en blå pool med en uppblåsbar leksak, nära gröna träd och gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E EasyCash skrev:
Planering för fortsatt arbete nästa säsong: Staket + Plank.

Har ett par frågor som kanske någon vänlig själ kan besvara.

1.
Ska man fästa stolpar till staket och plank mot trall/regelverket direkt eller ska man ha staket + plank helt fristående från övrig konstruktion?

2.
Vilken sorts skruv ska användas?
Till trall runt pool har jag använt A4 Syrafast men det känns overkill på staket/plank runt.
Ingen som har ett svar?
 
1. Det beror väl på hur högt/tätt som du har tänkt att bygga staketet. Med hänsyn till hur mycket vindlaster det blir. Men om det är en vanlig "höjd" ca 110 cm så hade jag byggt det integrerat med regelvärket. Dvs att pelarena går igenom "översta trallen" och skruvas in från sidan i bärlinan.
Det är betydligt mycket mer jobb att göra det fristående :)

2. Personligen så hade jag fortsatt med A4 syrafast. Framförallt på staket. Om du använder skruv av lägre kvalite, ex förzinkade. så finns det ju alltid en risk att korrisionen börjar "rinna" längs med staket. Detta sker ju inte på trallen som är horisontell.
Nu pratar vi dock på kanske 10-15 års sikt.

Vet inte om det var någon hjälp men så hade jag gjort :)
 
  • Gilla
EasyCash
  • Laddar…
G Greatstomp skrev:
1. Det beror väl på hur högt/tätt som du har tänkt att bygga staketet. Med hänsyn till hur mycket vindlaster det blir. Men om det är en vanlig "höjd" ca 110 cm så hade jag byggt det integrerat med regelvärket. Dvs att pelarena går igenom "översta trallen" och skruvas in från sidan i bärlinan.
Det är betydligt mycket mer jobb att göra det fristående :)

2. Personligen så hade jag fortsatt med A4 syrafast. Framförallt på staket. Om du använder skruv av lägre kvalite, ex förzinkade. så finns det ju alltid en risk att korrisionen börjar "rinna" längs med staket. Detta sker ju inte på trallen som är horisontell.
Nu pratar vi dock på kanske 10-15 års sikt.

Vet inte om det var någon hjälp men så hade jag gjort :)
Tack för svar. Inser att jag legat i vinterdvala
En liten uppdatering, har ansökt om bygglov nu och inväntar besked.

Planket kommer vara 160cm högt från marknivå + 30cm spalje längst upp.

Staket kommer vara 90 cm från trallen, men 105 från markplan.

Det finns bra förutsättningar att skruva rätt in i bjälklaget utan att behöva "gå igenom" trallen.
 
E EasyCash skrev:
En liten plattform byggd till värmepumpen. Snart kan elektrikern komma på besök och koppla ihop den :)
Dagens lärdom:
Bygg inte plattformen som VP står på i en enhetlig konstruktion med övriga bjälklag runtom etc.
Vibrationer från VP färdas rätt långt i bjälklaget...

Logiskt, men när man väl står där med allt i högsta hugg så glömmer man ibland vissa detaljer.

Nytt miniprojekt (när plank och staket är klart) blir till att göra denna plattform mer fristående.
 
Två bilder, ungefär samma vinkel.

Ska representera lite vad folk ser,
kontra vad folk aldrig har sett. 😃
 
  • Utomhuspool med trädäck, solstolar och parasoll i en trädgård med grönska och blå himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En lerig grop med en skottkärra och en spade placerade vid sidan av den. Snöig trädgård i bakgrunden, lekutrustning synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.