Cheesen
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Skruva 120 mm skruv är det bättre alternativet
Om det är rätt skruv så kommer det att fungera utmärkt. Men kostnaden för en låda fem eller sextums spik är nog antagligen bara 1/4 av vad skruven kommer att kosta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle vilja föreslå grövre spikläkt (helst tvåtumsvirke) om du ska använda 65mm spik till bottenbrädorna, använder du 22mm virke blir det svajigt och svårspikat samt att förhydringspappen/vindyn eller vad man använder blir alldeles perforerad om fasadspikningen går igenom spikläkten.
 
PeterFalun
det borde sitta gåt i timret vid karmarna
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Åsa Lund
Cheesen Cheesen skrev:
Om det är rätt skruv så kommer det att fungera utmärkt. Men kostnaden för en låda fem eller sextums spik är nog antagligen bara 1/4 av vad skruven kommer att kosta.
Håller med!

Jag svarade på TS fråga om vad som var minst dåligt:
90mm kamspik (med lim)
eller
120mm träskruv (in i timmerstockar)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Är det någon som har en semi-proffsig bedömning på om det kanske ändå kan räcka med 90mm spik var 20:e cm? (I varannan stock)
Hur menar du ? Att du ska sätta en spik i varje bräda i lodrät riktning var 20:e cm ? Varför ?

Jag sätter själv panel just nu på en timmerstomme på 400 m2 från 1809 som jag flyttat hit själv.
Jag sätter dock kilsågad bred panel som jag tycker äldre hus ska ha och jag spikar med samma smidda spik de tidigare spikats med , men jag tar ut dem, tumlar , rätar ut och linoljebränner dem innan .

Som jämförelse dock så spikar jag dem som de har varit spikade förut , och det är en spik i mitten på brädorna som är mellan 20-50 cm breda , och det sitter totalt sett bara 4 spik varje bräda , dvs ca 120 cm mellan spiken .
Tidigare satt de med bara 3 spik , lite drygt 1.5 meter mellan spiken

Kan inte förstå meningen med att göra en schweizerost av panelen ?
 
G Gajonen skrev:
Hur menar du ? Att du ska sätta en spik i varje bräda i lodrät riktning var 20:e cm ? Varför ?

Jag sätter själv panel just nu på en timmerstomme på 400 m2 från 1809 som jag flyttat hit själv.
Jag sätter dock kilsågad bred panel som jag tycker äldre hus ska ha och jag spikar med samma smidda spik de tidigare spikats med , men jag tar ut dem, tumlar , rätar ut och linoljebränner dem innan .

Som jämförelse dock så spikar jag dem som de har varit spikade förut , och det är en spik i mitten på brädorna som är mellan 20-50 cm breda , och det sitter totalt sett bara 4 spik varje bräda , dvs ca 120 cm mellan spiken .
Tidigare satt de med bara 3 spik , lite drygt 1.5 meter mellan spiken

Kan inte förstå meningen med att göra en schweizerost av panelen ?
Jag syftade på regelverket som ska upp för träfiberisoleringen. Sätter 45x45, fäller in isolering och sedan vindduk, läkt osv
 
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Det jag har svårt att greppa är detta med spiklängd.
22x45 stående läkt med 90mm spik
22x70 liggande läkt med 90mm spik
22x170 bottenbräda med 65mm spik
Verkar detta rimligt?
Det kommer vara stor risk att bottenbrädans spik skadar vindväven.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Spiklängd ska vara 2,5 gånger det som ska fästas fast. 90 mm räcker inte till 45*45.
Kolla årsringarna på panelen. Sätt den med kärnsidan utåt. Enkelt att hålla koll på om du grundmålar rätt utsida innan du sätter upp den.
Ska han sätta brädan med fel sida utåt då menar du om kärnsidan råkar vara innåt?
Klädselbrädor i tjocklek 22mm har tre hyvlade sidor och en "sågad" , den "sågade" sidan ska vara utåt, oavsett årsringar
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Åsa Lund
W warthog skrev:
Ska han sätta brädan med fel sida utåt då menar du om kärnsidan råkar vara innåt?
Klädselbrädor i tjocklek 22mm har tre hyvlade sidor och en "sågad" , den "sågade" sidan ska vara utåt, oavsett årsringar
Nix, det säger jag inte
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Nix, det säger jag inte
Så vad menar du då?
 
W warthog skrev:
Ska han sätta brädan med fel sida utåt då menar du om kärnsidan råkar vara innåt?
Klädselbrädor i tjocklek 22mm har tre hyvlade sidor och en "sågad" , den "sågade" sidan ska vara utåt, oavsett årsringar
Vill man undvika det problemet så köper nan brädor som är ohyvlade på alla fyra sidorna. Och har man inte den möjligheten så kan man ju på btädgården hålla koll så att nan inte tar brädor som har fått hyvlingen på fel sida. Hur svårt kan det vara?
 
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Vill man undvika det problemet så köper nan brädor som är ohyvlade på alla fyra sidorna. Och har man inte den möjligheten så kan man ju på btädgården hålla koll så att nan inte tar brädor som har fått hyvlingen på fel sida. Hur svårt kan det vara?
Hur många virkespaket tror du bygghandlaren är villig att plocka fram så du kan gräva fram ett par brädor ur botten för att den är sågad på rätt sida?
Annars så skyddar ju färgen man målar med mot väder vind.
Att gräva i virkespaketen för att hitta kärnbitar låter som överkurs.
Skulle du spika upp och måla råspont på väggen istället så skulle det hålla lika länge
 
W warthog skrev:
Skulle du spika upp och måla råspont på väggen istället så skulle det hålla lika länge
Råspont är normalt G4-3 (utskott) och virke till ytterpanel anser jag behöver vara minst G4-2 på bostadshus, att göra som du @warthog föreslår innebär ju att fasaden får sämre hållbarhet då virket i sej är av lägre klass och har fler fel och brister som urdrag, svartkvist osv.
Om man som jag kan såga sitt virke själv eller köpa bondsågat väljer man förståss bättre virke ( 3e sort) och vänder brädan med kärnsidan ut och topp uppåt, sämre virke och annan montering kan ju duga till formvirke och vedbodar (eller säljas till dem som inte förstår bättre)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.