23 328 läst · 90 svar
23k läst
90 svar
Projekt panelbyte
Jag hade nyligen en liknande fråga och fick då detta svaret angående spikning av panelen. https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-baest-bygga-ny-gavel.482374/post-5146064
Jag skulle vilja föreslå grövre spikläkt (helst tvåtumsvirke) om du ska använda 65mm spik till bottenbrädorna, använder du 22mm virke blir det svajigt och svårspikat samt att förhydringspappen/vindyn eller vad man använder blir alldeles perforerad om fasadspikningen går igenom spikläkten.
Håller med!Cheesen skrev:
Jag svarade på TS fråga om vad som var minst dåligt:
90mm kamspik (med lim)
eller
120mm träskruv (in i timmerstockar)
Hur menar du ? Att du ska sätta en spik i varje bräda i lodrät riktning var 20:e cm ? Varför ?Skogspromenix skrev:
Jag sätter själv panel just nu på en timmerstomme på 400 m2 från 1809 som jag flyttat hit själv.
Jag sätter dock kilsågad bred panel som jag tycker äldre hus ska ha och jag spikar med samma smidda spik de tidigare spikats med , men jag tar ut dem, tumlar , rätar ut och linoljebränner dem innan .
Som jämförelse dock så spikar jag dem som de har varit spikade förut , och det är en spik i mitten på brädorna som är mellan 20-50 cm breda , och det sitter totalt sett bara 4 spik varje bräda , dvs ca 120 cm mellan spiken .
Tidigare satt de med bara 3 spik , lite drygt 1.5 meter mellan spiken
Kan inte förstå meningen med att göra en schweizerost av panelen ?
Jag syftade på regelverket som ska upp för träfiberisoleringen. Sätter 45x45, fäller in isolering och sedan vindduk, läkt osvG Gajonen skrev:Hur menar du ? Att du ska sätta en spik i varje bräda i lodrät riktning var 20:e cm ? Varför ?
Jag sätter själv panel just nu på en timmerstomme på 400 m2 från 1809 som jag flyttat hit själv.
Jag sätter dock kilsågad bred panel som jag tycker äldre hus ska ha och jag spikar med samma smidda spik de tidigare spikats med , men jag tar ut dem, tumlar , rätar ut och linoljebränner dem innan .
Som jämförelse dock så spikar jag dem som de har varit spikade förut , och det är en spik i mitten på brädorna som är mellan 20-50 cm breda , och det sitter totalt sett bara 4 spik varje bräda , dvs ca 120 cm mellan spiken .
Tidigare satt de med bara 3 spik , lite drygt 1.5 meter mellan spiken
Kan inte förstå meningen med att göra en schweizerost av panelen ?
Ska han sätta brädan med fel sida utåt då menar du om kärnsidan råkar vara innåt?Åsa Lund skrev:
Klädselbrädor i tjocklek 22mm har tre hyvlade sidor och en "sågad" , den "sågade" sidan ska vara utåt, oavsett årsringar
Vill man undvika det problemet så köper nan brädor som är ohyvlade på alla fyra sidorna. Och har man inte den möjligheten så kan man ju på btädgården hålla koll så att nan inte tar brädor som har fått hyvlingen på fel sida. Hur svårt kan det vara?W warthog skrev:
Hur många virkespaket tror du bygghandlaren är villig att plocka fram så du kan gräva fram ett par brädor ur botten för att den är sågad på rätt sida?Sommartorparn skrev:
Annars så skyddar ju färgen man målar med mot väder vind.
Att gräva i virkespaketen för att hitta kärnbitar låter som överkurs.
Skulle du spika upp och måla råspont på väggen istället så skulle det hålla lika länge
Råspont är normalt G4-3 (utskott) och virke till ytterpanel anser jag behöver vara minst G4-2 på bostadshus, att göra som du @warthog föreslår innebär ju att fasaden får sämre hållbarhet då virket i sej är av lägre klass och har fler fel och brister som urdrag, svartkvist osv.W warthog skrev:
Om man som jag kan såga sitt virke själv eller köpa bondsågat väljer man förståss bättre virke ( 3e sort) och vänder brädan med kärnsidan ut och topp uppåt, sämre virke och annan montering kan ju duga till formvirke och vedbodar (eller säljas till dem som inte förstår bättre)