ullberg skrev:
Det kostar att ligga på topp ;)

Skämt å sido: Microbrytare i karmen (slutblecket) borde du väl kunna pilla in med maximalt att bryta loss ett par foder och borra lite snett...
Alla foder i huset har jag ju limmat och spikat och platsmålat, så dessa flyttar sig inte utan vidare. MEN, om man ändå får in en microbrytare i karmen skulle man kunna koppla den till en univeral trådlös pryl för koppling till larmet eller vad man nu vill.
http://www.securitywarehouse.co.uk/catalog/index.php?main_page=product_info&products_id=2102

Tack för tipsen, nu ska jag sluta med offtopicpratandet.
 
ullberg
sune73 skrev:
Kul, väntar med spänning på "vad får man göra" :)
Tja vänta dig inte allt för mycket, jag är som sagt inte i branschen utan bara hemmapulare som snappat upp det jag vill höra ;). Det låter som att du är mycket mer kunnig, så säg gärna emot mig om jag far med osanning framöver och flika gärna in med information som denna:

sune73 skrev:
SS-EN 14846 omfattar (enkelt uttryckt) endast de elektriska delarna. Detta är också en standard med generellt låga europeiska krav till skillnad från de svenska mekaniska kraven som jag vågar påstå vara tuffast i europa - kanske världen. Tex SS-EN 12209, SS 3522, SS 3079 och TR 29 omfattar endast de mekaniska låshusen och tar inte hänsyn till elektriska lås alls. Det finns idag en "stor" osäkerhet / risk när låsen även kan styras elektriskt. Detta är anledningen till att det idag saknas en "fungerande" svensk standard som omfattar både mekaniska / elektriska låshus.
Det pågår ett arbete med en ny svensk standard och det har pågått under flera år redan.
Om jag får gissa kommer vi få se en ny standard med betydlig lägre krav än dagens svenska och mer anpassad efter europeiska nivåer.
Mycket intressant information, jag tolkar dig som att du inte bara tycker att vår "nivå" är bland de bästa, utan att de i europa (som vi kommer bli påtvingade) är allt för slappa, riktigt?

sune73 skrev:
Så tanken på att någon varit inne i ditt hus utan att lämnat spår efter sig närmar sig:thumbdown:
Inte omöjligt, men det har jag egentligen inte tänkt mig att inpasseringen ska sköta, det har jag istället ett par redundanta övervakningsssytem som försöker motverka. Men jag har ingen illusion att mitt system på något sätt är 100% säkert*, jag är omvänt ganska övertygad att ett sådant 100% säkert system inte finns. Det enda jag vill är att det ska vara tillräckligt jobbigt för tjuvarna för att de ska gå någon annanstans istället (hoppas inte mina grannar ser detta ;) ).

* Dessutom bor jag ganska avsides, det skulle vara fullt möjligt för tjuvarna att bosätta sig i skogen bakom mitt hus, observera mitt rörelsemönster ett par dagar medan de sitter och fikar runt en lägereld, sedan traska ner mot kåken och sannolikt kunna riva en hel långsida på kåken (alternativt slå in en ruta), utan att varken jag eller en enda granne skulle märka något, tja de skulle vara kamerorna som ser det då...
 
Vi har kört Assa 3000 nu i 4 år och det har fungerat finfint. Det uppfyllde klass 3.

När jag goolade runt lite efter det verkar det inte säljas längre. Undrar vad som hänt? Har assa övergivit denna produkt?
http://www.assa.se/sv/site/assa/Meny/_/ASSA-3000-Code/
 
Ouch... 13tkr för 810C... Där försvann den drömmen... :(
 
ullberg
hek skrev:
Vi har kört Assa 3000 nu i 4 år och det har fungerat finfint. Det uppfyllde klass 3.

När jag goolade runt lite efter det verkar det inte säljas längre. Undrar vad som hänt? Har assa övergivit denna produkt?
[länk]
Jag har förstått det som att det har ersatts av Yale Doorman, som inte är godkänt (tror jag), och om jag mindes det rätt så var man tvungen att låsa ASSA 3000 med nyckel för att det faktiskt skulle bli "godkänd låsning" / klass 3, det var i alla fall då jag lämnade det spåret (kombinerat med att jag ville ha taggar för upplåsning snarare än kod / nyckel / fjärr), men jag kan absolut fått det om bakfoten.

Jag kanske borde klargöra detta: Jag har inte valt denna lösning för att på något sätt göra mitt hus säkrare, vare sig ur försäkringsbolagens eller min synvinkel, utan enbart för att göra det mer användarvänligt, ge utlopp för mitt intresse och "behov" av statistik, och för att det är roligt.

/U
 
ullberg
EDIT2: Sune73 har upplyst mig om en del felaktigheter, använder mig av lite fetstil och överstrykning så det finns spårbarhet.

EDIT: det här inlägget blev alldeles för långt så en summering:

  • Dina försäkringsvillkor bestämmer om du har krav på godkänd låsning eller ej (även i det senare fallet måste du låsa, men med godtyckligt lås)
  • Det finns i dagsläget ingen elektrisk låsning som är klassad som godkänd låsning
  • De lås jag har (och som figurerar som exempel) är alltså inte klassade som godkänd låsning (jag har inte det kravet)
  • IMHO: Elektrisk låsning är _inte_ ett sätt att öka säkerheten, om något tvärt om.

Det långa inlägget:

Tja jag är ganska liberal så jag tycker ju att man ska göra det man vill göra, men det kan ju vara bra att veta vad olika instanser kan ha för åsikter.

Rent elektriskt är detta ELV så jag kan inte se några problem med att göra installationen själv (förutom möjligtvis matningen till spänningsagget men här på BH kan jag knappast tro att det stoppar någon), någon låssmed eller elektriker som vill dementera?

Ur försäkringsbolagens synvinkel är det däremot inte helt uppenbart att de är pigga på att man sätter in ett elektriskt låssystem, men det är en fråga för villkoren.

Tråkigt nog verkar försäkringsbolagen väldigt dåligt informerade internt (åtminstone i kundtjänst som ju är det vi kunder kommer åt), så jag har haft lite problem att helt säkert förstå vad som gäller. Jag har ringt vid flertalet tillfällen och fått lite olika svar. Vid det här laget känner jag mig övertygad om att jag får ha elektrisk låsning i dagsläget, men den som står inför investeringen måste kolla vad som gäller i det specifika fallet.

Grovt sett har jag förstått att det funkar det så här på mitt försäkringsbolag: Antingen har man inget krav, eller snarare krav på låsning (man måste på något sätt låsa när man lämnar hemmet, inte inte nödvändigtvis med ett klassat lås) eller så har man krav på godkänd låsning (det låssytem man använder måste vara provat och klassat, och det försäkringsbolagen tittar på är om låset uppfyller SS 3522 minst klass 3).

Är man i det förra fallet går det bra att ha elektrisk låsning, i det senare är det i dagsläget inte möjligt svårare, men inte omöjligt, att få till elektrisk låsning. Vilket krav man har ska framgå av försäkringsvillkoren, och i mitt fall har jag det lägre kravet, krav på låsning (men den behöver inte vara godkänd, den ska bara vara "rimligt bra" tror jag de sa vid något samtal, obehaglig bedömningssituation, men som jag förstod det var det valfritt lås på marknaden)

Problemet om man har krav på godkänd låsning är som jag förstått det att det inte går att klassa dessa lås mot den relevanta standarden SS 3522. Det finns numer en standard för den elektriska biten lite grovt sagt (SS-EN 14846:2008 utg. 1, Se denna tråd för mer info: http://www.byggahus.se/forum/teknik/180234-yale-doorman.html), men det är inte tillräckligt, och de elektriska låsen är inte möjliga att klassa mot dagens SS 3522 Fram till nyligen inte ens funnits någon standard att testa elektriska låssystem mot, så de har per definition inte kunnat bli godkända, hur bra de än må vara. Nu finns en standard (SS-EN 14846:2008 utg. 1) och senast jag hörde något var det två elslutbleck av senare modell som hade blivit godkända. Se denna tråd för mer info: http://www.byggahus.se/forum/teknik/180234-yale-doorman.html

Mina lås är således inte godkända enligt ovan nämnda standarder, men som tur är (jag hade givetvis kollat upp det i förväg) har jag inte heller krav på det, kolla upp hur det är för er innan ni sätter igång.

Vad händer då om man inte får ha elektrisk låsning men har det och får inbrott? Jag vet inte säkert och hoppas jag aldrig behöver ta reda på det, men jag förstod det som att det skulle bli nersättning av ersättningen vid en skada (givet att låsningen hade inverkan på skadan som jag förstår det).

Jag tror verkligen inte att man ska välja denna lösning om målet är att bli säkrare, då lägger man i stället stålarna på att sätta in lexan i fönstren, inbrottplåtar i väggen och gallergrindar i dörrarna, mycket mer effektivt och kanske till och med billigare. Det som är väldigt viktigt är att man ser till att vara tillräckligt bra ur försäkringsbolagens synvinkel, så gör det. I övrigt ser ni väl till att vara tillräckligt säkra för att ni ska vara nöjda (se ovan om att föra över "problemet" på grannarna ;) )
 
Redigerat:
ullberg skrev:
Jag har förstått det som att det har ersatts av Yale Doorman, som inte är godkänt (tror jag), och om jag mindes det rätt så var man tvungen att låsa ASSA 3000 med nyckel för att det faktiskt skulle bli "godkänd låsning" / klass 3, det var i alla fall då jag lämnade det spåret (kombinerat med att jag ville ha taggar för upplåsning snarare än kod / nyckel / fjärr), men jag kan absolut fått det om bakfoten.

Jag kanske borde klargöra detta: Jag har inte valt denna lösning för att på något sätt göra mitt hus säkrare, vare sig ur försäkringsbolagens eller min synvinkel, utan enbart för att göra det mer användarvänligt, ge utlopp för mitt intresse och "behov" av statistik, och för att det är roligt.

/U
Stämmer, Yale doorman uppfyller inte kraven för godkänd låsenhet enl SS 3522 kl 3. Finns givetvis anledningar till detta...

Assa 3000 uppfyllde kraven för godkänd låsenhet tidigare (givetvis endast om låsning sker med nyckel, ej fjärr el dyligt) men som hek skrev ovan så säljs det inte längre... finns givetvis anledning till detta...
 
ullberg skrev:
Tja vänta dig inte allt för mycket, jag är som sagt inte i branschen utan bara hemmapulare som snappat upp det jag vill höra ;). Det låter som att du är mycket mer kunnig, så säg gärna emot mig om jag far med osanning framöver och flika gärna in med information som denna:


Mycket intressant information, jag tolkar dig som att du inte bara tycker att vår "nivå" är bland de bästa, utan att de i europa (som vi kommer bli påtvingade) är allt för slappa, riktigt?


Inte omöjligt, men det har jag egentligen inte tänkt mig att inpasseringen ska sköta, det har jag istället ett par redundanta övervakningsssytem som försöker motverka. Men jag har ingen illusion att mitt system på något sätt är 100% säkert*, jag är omvänt ganska övertygad att ett sådant 100% säkert system inte finns. Det enda jag vill är att det ska vara tillräckligt jobbigt för tjuvarna för att de ska gå någon annanstans istället (hoppas inte mina grannar ser detta ;) ).

* Dessutom bor jag ganska avsides, det skulle vara fullt möjligt för tjuvarna att bosätta sig i skogen bakom mitt hus, observera mitt rörelsemönster ett par dagar medan de sitter och fikar runt en lägereld, sedan traska ner mot kåken och sannolikt kunna riva en hel långsida på kåken (alternativt slå in en ruta), utan att varken jag eller en enda granne skulle märka något, tja de skulle vara kamerorna som ser det då...
Jag säger till om något är fel(y)

Den svenska nivån tycker jag ska varken höjas eller sänkas, det viktiga är att ellåsen också blir en lika säker produkt precis som de mekaniska låsen enl SS 3522. Vad övriga europa väljer sk..er jag i fullständigt. Faktiskt så tar många länder efter just sveriges krav i vissa fall. Viktigt att komma ihåg är att just säkerhetsbiten är inte tvingande från europeiskt håll.

Varför jag nämner detta med att någon varit i ditt hus utan att lämnat spår efter sig är att bevisbördan kan komma att ligga på dig, lycka till då... när du har ditt försäkringsbolag som anklagar dig för bedrägeri

Edit: Får vi sänkta krav kommer vi få se fler Assa evo / 2000 skandaler...
 
Redigerat:
ullberg skrev:
EDIT: det här inlägget blev alldeles för långt så en summering:
  • Det finns elektrisk låsning som är klassad som godkänd låsning.
Fel, det finns inte någon elektrisk godkänd låsenhet enl SS 3522!
 
ullberg
Så försäkringsbolagen är inte nöjda om man uppfyller de elektriska kraven (hmm, nu när jag skriver det låter det väldigt rimligt), utan det är först när den nya versionen av SS 3522 (eller om det blir en helt ny) och man är klassad enligt den, som försäkringsbolagen är nöjda?

Ja då känner jag min än mer stärkt i att jag gjort rätt produktval (för min kravbild som ju ändå inte har skall-krav på godkänd låsning) (y)

/U
 
ullberg skrev:
Så försäkringsbolagen är inte nöjda om man uppfyller de elektriska kraven (hmm, nu när jag skriver det låter det väldigt rimligt), utan det är först när den nya versionen av SS 3522 (eller om det blir en helt ny) och man är klassad enligt den, som försäkringsbolagen är nöjda?

Ja då känner jag min än mer stärkt i att jag gjort rätt produktval (för min kravbild som ju ändå inte har skall-krav på godkänd låsning) (y)

/U
Stämmer, SS-EN 14846 är det enda som finns idag rörande elektriska lås med denna standard har absolut inget med godkänd låsenhet att göra. Att tänka på också är att denna standard är utgiven 2008 och då framtagen under några år före 2008 - utvecklingen går fort fram på den elektroniska sidan med de mekaniska produkterna nästan står stilla.

Jag tror också du valt rätt så här långt, du har ju i alla fall undvikit de värsta fallgroparna såsom Yale doorman och Assa 3000:p
 
ullberg skrev:
...Jag kanske borde klargöra detta: Jag har inte valt denna lösning för att på något sätt göra mitt hus säkrare, vare sig ur försäkringsbolagens eller min synvinkel, utan enbart för att göra det mer användarvänligt, ge utlopp för mitt intresse och "behov" av statistik, och för att det är roligt.
/U
Intrressant när någon går så "all in" på en liten detalj i livspusslet!
I dagens tekniksamhälle vet man ju inte var det kan sluta.

Men vad är det för statistik du syftar på?
Det kan väl inte vara så intressant att ta fram medelvärden på när familjemedlemmarna kommer och går?
(Eller förresten, om man har tonårsdöttrar kanske...)
 
Förstår jag det rätt om de stora kraven på utförandet av lås och passagekontroll ligger på låssidan? Har många gånger funderat på egenutvecklat system för passagekontrollen.
 
sune73 skrev:
Assa 3000 uppfyllde kraven för godkänd låsenhet tidigare (givetvis endast om låsning sker med nyckel, ej fjärr el dyligt) men som hek skrev ovan så säljs det inte längre... finns givetvis anledning till detta...
Det låter som du vet anledningen. Jag är väldigt nyfiken.
Kvalitetsproblem? Att inte ha två liknande produkter?
 
ullberg
KnockOnWood skrev:
Men vad är det för statistik du syftar på?
Det kan väl inte vara så intressant att ta fram medelvärden på när familjemedlemmarna kommer och går?
(Eller förresten, om man har tonårsdöttrar kanske...)
Om jag är självkritiskt kan man säga att det var ett illa dolt försök att slippa skriva "löjligt kontrollbehov". Det är inte statistik i någon aggregerad betydelse jag först och främst avsåg utan snarare uppföljning på passager som kan roa mig förvånande mycket.

Men det finns faktiskt två aspekter av statistik som är lite relevanta:
1) Underhåll. Egentligen behöver alla låskistor underhåll i form av smörjning (nej inte valfri olja utan därför avsedda produkter), men kanske elektriska låssystem i synnerhet, dels för att det är fler rörliga delar, och dels för att de kostar lite mer, så man är mer motiverad att faktiskt sköta prylarna. Med lite uppföljning på hur ofta låset används kan jag bygga så komplicerade modeller jag känner för att optimera detta underhåll.
2) normalprofil / avvikelserapportering: som en del i det lite större hemautomationsperspektivet finns en plan på att ta fram hur våra typanvändningsfall ser ut, och baserat på dessa kan man om man vill automatisera händelser (huset vet hur jag vill ha det "inställt"), men kanske framförallt rapportera avvikelser (nu låstes dörren upp på en tid då det inte brukar ske, systemet kan då bränna av några kort & filmer och presentera det materialet för mig). vad som är "normalprofilen" tror jag inte jag kommer ta fram för hand, utan jag behöver skaffa någon form av AI-motor, så det ligger på att-göra-listan än så länge (och kommer nog göra det ett tag)


/U
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.