ullberg
erikssonjorgen skrev:
Instämmer! Tack Ullman för all intressant info. Följer varje ord!

Är också inne på mikrobrytare som indikerar kolvens läge. Finns det tillräckligt små för att få plats i en Dormy "hakkolv"-bleck (ungefär som ASSA 2002)?

/J
Jag skulle som sagt börja med att kolla om man kan köpa detta som en färdig produkt (jag nämnde ovan en gammal ASSA jag har, så det har funnits, om det finns idag vet jag inte), och kanske är dagens hakreglar lite knepigare att få till detta på, men nog borde exv. elfa (till och med kjell men deras utbud är väl lite midre) ha något som kan funka för detta ändamål.

/U
 
Hej,
Jag ser fram emot KNX delen, hur du har integrerat det och vika funktioner du använder dig av.
Antar att du har någon from av visualisering av KNX systemet.
Hur du kopplar ihop reläkort och KNX.
 
ullberg
Oj då, lite dålig samvete här, detta hade jag nästan glömt... Jag får bättra mig (men jag är tyvärr inte säker på när jag hinner, hoppas det blir snart)

/U
 
ullberg skrev:
Följande delområden har jag initialt tänkt mig:

- Larm och annan styrning
Om jag får önska mig en spoiler: vad kör du för larm till det här? Jag är själv rätt sugen på att skaffa ett inpasseringssystem man kan använda att larma av med redan utomhus (med inte just mer overhead än att man även behöver slå sin kod när man ska in och det är larmat). Men jag vill ju inte måla in mig i fel hörn.
 
ullberg
fiskbuggaren skrev:
Om jag får önska mig en spoiler: vad kör du för larm till det här? Jag är själv rätt sugen på att skaffa ett inpasseringssystem man kan använda att larma av med redan utomhus (med inte just mer overhead än att man även behöver slå sin kod när man ska in och det är larmat). Men jag vill ju inte måla in mig i fel hörn.
Vi får se om det kommer lite tid nu i helgerna för att jag ska fortsätta skriva lite, men spoliern då:

Tyvärr måste jag göra dig besviken, jag har inte mindre än 1,5 larm (ett komplett och ett icke-komplett), men båda ligger i sina lådor och väntar på istallation, tja, eller faktiskt så tror jag det blir ett tredje, jag vill mycket hellre ha ett intrunet än de jag har liggandes. Min tanke under denna rubrik var att beskriva möjligheterna och hur jag tänkt framöver.

Väljer jag intrunet kan jag dessutom effektivisera installationen något (fast jag måste då göra mig av med en del andra saker jag redan köpt, sannolikt med förlust) Jag känner mig dessutom väldigt lite utsatt för just den typen av brott så jag tror larminstallation ligger ganska långt in i framtiden.
 
L
Det här var intressant!

Kontrollfråga (så att jag har fattat rätt): Eltryckeslås kräver inte ett elektriskt slutbleck?

Tilläggsfråga: Hur drar man kabeln till det infällda låset i dörren? Utanpå dörren? Fräser in den? Och hur ser övergången ut mellan dörr och karm vad gäller kabeln? GÄRNA bilder ;)
 
Använder du lås som tex ASSA Motorlåshus 810 eller liknande så behöver du inte det.
Jag beställde dörrar med kabelkanal men det går säkert att borra sig igenom bakkanten på dörrbladet fram till låskistan och sedan sätta en kabelövergång. Ser ut som en fjäder mellan karm och baksidan på dörrbladet. Finns andra lösningar där man sätter en kabelövergång mellan karm och dörrbladssida.
https://www.laskompaniet.se/category/karmoverforing
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Stort tack! Detta gäller väldigt gamla dörrar som jag vill behålla samtidigt som jag vill få det snygg och prydligt - karmöverföringsfjädern verkar rejält och bra! Då gäller det bara att lösa det på dörrbladet också - ska se hur långt borrstål som krävs om man skulle dra det invändigt i dörren ...
 
L
Vad är nackdelarna med elslutbleck? Ser att det är den vanligaste lösningen i det offentliga så varför välja eltryckeslås? Det anses mindre säkert?
 
Säkerhetsmässigt är elslutbleck att se som springskydd och inte inbrottsskydd.
Detta eftersom de vanligtvis används tillsammans med fallås med 14mm fallregel.
Inbrottsskyddande lås kräver tvingande regel på minst 20mm, ofta används hakregel.
Ett elslutbleck öppnas / låses med en enkel elektromagnet och kan i princip enkelt öppnas med ett vanligt ficklampsbatteri.
Dock finns elslutbleck med krypterad kommunikation som inte kan öppnas enbart med ficklampsbatteri.

Elslutbleck sitter ofta i dörrar där många personer som skall passera.
Elslutblecket manövreras vanligtvis med ett passersystem med kod, kort eller tag.

Produkterna elslutbleck och eltryckeslås har ofta olika användningsområden.
I dörrar med dörröppnare används ofta elslutbleck tillsammans med ett lås utan tryckesfunktion.
Eltryckeslåset har alltid ett trycke och tvingar den passerande att alltid använda trycket för passage.

Elslutbleck är generellt en enkel och billig lösning jämfört med eltryckeslås.

Eltryckeslåset har fördelen att mekaniken är inkapslad i låset och klarar därför en dålig dörrmiljö bättre samt påverkas inte av yttre omständigheter.

Elslutblecket är känsligt för dörrmiljöer som har dålig precision och yttre åverkan.
Hamnar exempelvis ett gruskorn i dörren mellan dörrblad / tröskel kan detta resultera i att elslutblecket inte klara av att öppna.

Både elslutbleck och eltryckeslås finns i rättvänd och omvänd funktion. Ibland är detta valbart i samma produkt.
Rättvänd - betyder låst vid spänningslöst.
Omvänd - betyder olåst vid spänningslöst.

Elslutbleck finns också i utförande avsedda för branddörrar och är därför brandklassande.
 
L
Stort tack Sune73 för en utomordentlig redogörelse! Eltryckeslås är helt klart vad som gäller i mitt fall då.

Vad behövs för att montera ett eltryckeslås med knappanel för kodlås?

Eltryckeslåset plus behör
Knappanel för kodlås
Kablage mellan lås och panel
kablage från elcentral plus trafo som transformerar ner spänningen - några tips på lämplig modell?
Någon form av relä? Vad ska det heta?

Är det en krånglig installation rent eltekniskt?
 
Du behöver uppskattningsvis följande, vissa delar är beroende på dörren tex slutblecket.

Låssats Abloy EL580, finns tex här. https://www.laskompaniet.se/product/ellas-el580-12-24v
Slutbleck tex Assa 1887-2 beroende på din dörr. Vad sitter där idag?
Cylinderbehör Assa 2356
Handtag tex Assa 6696
Kabelöverföring och kabel medföljer i ovan låssats.
Kodlås hittade jag denna, https://www.lasprodukter.se/product/kodlas-baran
Trafo tex denna borde räcka, https://www.kjell.com/se/sortiment/...g/stallbar-natadapter-5-24-v-(dc)-36-w-p44136
Relä är inbyggt i kodlåset.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Stort tack! Detta gäller väldigt gamla dörrar som jag vill behålla samtidigt som jag vill få det snygg och prydligt - karmöverföringsfjädern verkar rejält och bra! Då gäller det bara att lösa det på dörrbladet också - ska se hur långt borrstål som krävs om man skulle dra det invändigt i dörren ...
Jag monterade EL580 i min äldre entredörr från 1965. Den har ett antal tvärgående reglar varav en i jämnhöjd med låset. Jag borrade bara korta hål genom "ramen" dels från bakkanten, dels från frontkanten i låshusets utrymme så att hålen kom in precis ovanför den tvärgående regeln - i isolerutrymmet. Men hjälp av två ståltrådar med krökta ändar från varsitt håll så gick det att "fiska" igenom den ena med den andra.

Därefter ett mötande hål snett från innersidan där karmöverföringen skulle sitta och så nytt uppfiskande av ståltråden. Sedan var det bara att använda ståltråden som dragtråd för ledningen.

Krävde en hel del tålamod, men till slut gick det.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
S sune73 skrev:
Du behöver uppskattningsvis följande, vissa delar är beroende på dörren tex slutblecket.

Låssats Abloy EL580, finns tex här. [länk]
Slutbleck tex Assa 1887-2 beroende på din dörr. Vad sitter där idag?
Cylinderbehör Assa 2356
Handtag tex Assa 6696
Kabelöverföring och kabel medföljer i ovan låssats.
Kodlås hittade jag denna, [länk]
Trafo tex denna borde räcka, [länk]
Relä är inbyggt i kodlåset.
Stort tack för matnyttigt och detaljerat svar! Slutblecket som sitter där är urgammalt, dörren är från 20-talet, så det får jag ju byta också. Just det där kodlåset hade jag faktiskt kikat på, passar bra med det avskalade för ett gammalt hus som detta.
 
L
Pen Pen skrev:
Jag monterade EL580 i min äldre entredörr från 1965. Den har ett antal tvärgående reglar varav en i jämnhöjd med låset. Jag borrade bara korta hål genom "ramen" dels från bakkanten, dels från frontkanten i låshusets utrymme så att hålen kom in precis ovanför den tvärgående regeln - i isolerutrymmet. Men hjälp av två ståltrådar med krökta ändar från varsitt håll så gick det att "fiska" igenom den ena med den andra.

Därefter ett mötande hål snett från innersidan där karmöverföringen skulle sitta och så nytt uppfiskande av ståltråden. Sedan var det bara att använda ståltråden som dragtråd för ledningen.

Krävde en hel del tålamod, men till slut gick det.
Tack för beskrivningen, ska kika på EL580 för att bättre förstå det där med reglarna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.