Det börjar bli några rör till baljan.
Rörsystem under konstruktion med olika typer av rör och isolering i ett ofärdigt badrumsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Styrskåp börjat ta form

Ett öppet styrskåp med elektriska komponenter och kabeldragningar under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Tomas Andersson skrev:
Skåpet till mitt spa börjar ta form. Här testar jag att styra frekvensomvandlarna till pumpmotorerna med domoticz

[länk]
Det där var onekligen intressant... steglöst är ju bra.
Vad är det för frekvensomvandlare du använder?
 
Kina grejor. Måste tyvärr beställa nya när jag i dag insåg att jag hade köpt 230v motorer och 380v omtiktare. Men är huvudet dumt får plånboken lida ;)
 
Tomas Andersson skrev:
Kina grejor...
Har skickat pm.
 
Jag har inte beställt dom nya frekvensomvandlana men jag återkommer md länk då. Styr dom gör jag med 0-10v qubino.
Har lite tid nu men helt klart ska vi hjälpas åt att bygga roliga saker :)
 
  • Gilla
D_a_g_g
  • Laddar…
Kaminrör byggs :D

Kamin med anslutet metallrör som går genom ett fönster under byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svårare än vad jag trodde att hitta frekvensomvandlare med en fas ut. Men det börjar gå vägen. Få se vad dom svarar i natt.
 
Så här ser det ut på och i värmepumpen. Denna värmer både bad , hus och garaget. Tur man valde en stor pump när den monterades.

Del av en värmepump med röranslutningar och reglage, använd för uppvärmning av hem och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rörkopplingar och komponenter på en värmepump som värmer bostad och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Och idag är original styrkortet ej i drift utan den styrs an en rasspberry pi och reläkort och 10 tempsensorer 1wire.

Raspberry Pi och reläkort monterade i en vit elektroniklåda, med nätverkskabel och ledningar anslutna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomas Andersson skrev:
Svårare än vad jag trodde att hitta frekvensomvandlare med en fas ut. Men det börjar gå vägen. Få se vad dom svarar i natt.
Intressant att se vad du har luskat rätt på...

Har kikat en hel del men har ännu inte hittat någon som klarar lite högre effekter. (≤ 4kW)
 
jbr skrev:
Intressant att se vad du har luskat rätt på...

Har kikat en hel del men har ännu inte hittat någon som klarar lite högre effekter. (≤ 4kW)
Har du så stora pumpar måste ju dom vara 3 fas pumpar. Och då finns det en uppsjö av dom i Kina till rimligt pris. Köpte ju fel första gången och det var 1.5kW 3 fas och dessa kostade endast 1000kr st med frakt till Sverige. Dessa har jag provat mot 0-10v och det fungerade bra.
Nu i dag betalade jag för dom nya 1 fas 230v ut och dessa kostade ca 1500kr st med frakt. En motsvarande i Sverige med hygglig rabatt kostade ca 4500kr. Dock tycker jag nog det är rimligt det med men budgeten är långt övertrasserad och pengarna slut :).

Köpte från denna sida http://www.encvfd.com
Men han var inte så intresserad av att sälja 2 men jag tyckte att det kunde bli början till fler affärer.


Broschyr för ENC single-phase motor inverter EDS-A200 series, med bilder på tre frekvensomvandlare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmbild av e-post med tekniska diagram över en 1.5kW 3 fas pump kopplingsinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomas Andersson skrev:
Har du så stora pumpar måste ju dom vara 3 fas pumpar...
Om det vore så väl...
Så vitt jag vet existerar det tyvärr endast enfaspumpar i spavärlden och det beror väl på att den, i dessa sammanhang, lilla europeiska marknaden inte är tillräckligt intressant för att gå ifrån det konceptet.

Detsamma gäller värmare. Det finns förvisso trefasvärmare om man vill retromodda eller bygga eget men alla nordamerikanska bad levereras med enfasvärmare.
 
jbr skrev:
Om det vore så väl...
Så vitt jag vet existerar det tyvärr endast enfaspumpar i spavärlden och det beror väl på att den, i dessa sammanhang, lilla europeiska marknaden inte är tillräckligt intressant för att gå ifrån det konceptet.

Detsamma gäller värmare. Det finns förvisso trefasvärmare om man vill retromodda eller bygga eget men alla nordamerikanska bad levereras med enfasvärmare.
Men om du har 4kW pump då måste väl bara den ha typ 20A säkring men såg att den jag beställde fanns i 3.7kw jobbigt :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.