Mycket jobb du lagt ner men fint blev det. Vill bara säga att det inte är ett Eukalyptusträd, de har svårt med härdigheten så här långt norrut. Däremot ser det ut att vara en Eukalyptusvide som är något helt annat. Det är en Salix art som i detta fall är ympad på stam. Kan vara Salix integra `Hakuro Nishiki´

Kan vara bra att veta vad man odlar för skötselns skull.

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
Ja där märker ni ju vilka gröna fingrar jag har! :crysmile:

Det stämmer väldigt bra, Salix Integra är just vad det är! Trodde det var ett eukalyptus träd dock... ;)

Men ok, eukalyptusvide är nog den rätta termen! :)

Kan väl för övrigt tillägga att planen är att lägga på vit dekorsten ovanpå det hela.

Ska ta en till bild senare när det blommat ut ordentligt och dekorstenen är på sin plats också. Då ser det nog ännu trevligare ut. :)

Jo, jag vet att man aldrig skall diskutera om tycke och smak men jag har sett vit dekorsten i trädgårdar och det är inte vackert. Vit dekorsten är lika vit som krita och det lyser lång väg, man blir nästan bländad och alla blickar dras direkt till det lysande vita. Det blir sådan skarp kontrast eftersom det är en onaturlig färg bland sommarens alla färger.
Dessutom kräver det massor av arbete för den blir snabbt smutsig och alla frön, löv, blomblad ja , allt som finns i luften och flyger runt och som landar på den vita stenen kommer att synas direkt. Den måste plockas bort och tvättas med viss regelbundenhet.
Bara en synpunkt, det är dina lådor :)

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Jag tar gärna emot åsikter!

Har också tänkt på det, men tycker ju det brukar se så snyggt ut när jag ser andra som har det. Dessutom vill jag ha något som skyddar jorden från att skvätta upp på altanen när det regnar. Men man hade ju kunnat använda täckbark också, det är med snyggt.

Men, jag har också tänkt att det kanske är ett himla pill med just vit dekorsten, framförallt då vi bor granne med skogen. Å andra sidan kan man ju byta det efter ett år om det blir ett sånt projekt att hålla rent.

Men har ni några fina alternativ så dela gärna med er!

Snyggt, kommer bli jättebra!
Det kan vara intressant att ha en nivå-indikering för att se om det är dags att fylla på. Har du någon klurig variant? Annars är ju ett enkelt sätt att stoppa ner en mätsticka i påfyllningsröret. Typ oljestickan...

Tackar! :)

Mm, kommer hitta på något där. Ett flöte med en längre pinne i är väl enklast.

Tänker mig ett lock på röret med ett hål för pinnen i, så undviker man även att barnen kastar ner jord eller grus i röret. Eller att man får ner annat oönskat i röret...

Dags att väcka den här gamla tråden
Fungerade det eller blev det ett ”riktigt” bevattningssystem?

F Erica Wyse skrev:
Dags att väcka den här gamla tråden
Fungerade det eller blev det ett ”riktigt” bevattningssystem?
Jag har kört med samma lösning och det funkar över förväntan. Jag har bland annat odlat fullt med tomater i en låda som klarat sig kanske tio dagar på en vattning i 30 grader och sol. Men visst ett timerstyrt droppvattningssystem bör ju ge mindre arbete än fylla magasinet var annan vecka.

Det funkar hur bra som helst... det vi har planterat i dessa lådor växer som bara den!
Nu är bara problemet att vi har haft för stora plantor och behöver flytta på dem för att lådorna i sig är för små... :)

Och jag fyller nästan aldrig på lådorna med vatten, ett par ggr under sommaren kanske. Men det beror ju lite på hur det regnar också såklart...

Men funkar gör det helt klart!

Kul problem att ha, har du en bild på lådorna med blommor i?
Hur djupa är dina lådor? Valde du plantor som inte har speciellt djupa rötter eller var det inget som ni lade någon energi på?

C crazytok skrev:
Det funkar hur bra som helst... det vi har planterat i dessa lådor växer som bara den!
Nu är bara problemet att vi har haft för stora plantor och behöver flytta på dem för att lådorna i sig är för små... :)

Och jag fyller nästan aldrig på lådorna med vatten, ett par ggr under sommaren kanske. Men det beror ju lite på hur det regnar också såklart...

Men funkar gör det helt klart!

Nej tyvärr inte, och nu har vi tagit ur plantorna för dom blev för stora till våra små lådor... så vi ska plantera något nytt i sommar som är mindre. :)

Dom är inte särskilt djupa, runt 40cm vill jag minnas...

• Gilla
Fundersam99
  • Laddar…
Även jag kan rapportera att det fungerat bra, det växer fint och kräver inte mycket vattnande.
Tyvärr blev det inte så snigeltätt som jag hoppades, så det blev en del uppätna jordgubbar och rädisor.

Ovanför dränrören och lecakulorna har du alltså lagt en markduk och sedan jorden ovanpå detta?

Mycket trevliga lådor. Det låter som ett roligt projekt ihop med ungarna i sommar.
Tack för inspirerande bilder.

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.