Har inte hunnit börja använda dem än, men har stora förhoppningar om dem ;)
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Ok, nu ska vi se om jag fattat detta rätt. Har kollat på lite bilder och videos men det är rätt olika hur man har byggt sina wicking beds, vissa förstår jag inte alls hur dom är tänkta att fungera.

Hursomhelst, jag har nu isolerat botten. Och klätt hela insidan med en dammduk istället för presenning. Sedan har jag lagt i dräneringsrör i botten. Och det är nu jag blir lite konfundersam när jag kollar på diverse bilder, för många har bara lagt en slang i botten som sedan sticker upp på sidan, sedan grus, markduk och jord ovanpå detta. Typ denna:
wicking-beds05.jpg

Jag antar att dom valt att lägga grus för att detta blir billigare än att täcka botten med dräneringsslang. Men jag har täckt min botten med deäneringsslang istället för då blir det en större vattenvolym som får plats.

Jag tänker mig sedan att jag skall skära upp hål i dräneringsslangen där jag kan trycka ner lite plastkrukor. Sedan lägger jag ett tunt lager grus eller Leca kulor på toppen för att få ett jämnt underlag så inte jorden kommer för långt ner imellan slangarna, dock skall det vara fritt i krukorna som går ner i botten. Ingen grus här alltså.
Sedan en markduk ovanpå detta! Kommer även sätta i ett rör som går ner till botten där man fyller på vatten.

När jag sedan lägger i jorden, så är då tanken att jorden landar ovanpå grusmassorna, förutom där jag satt krukor, där går jorden ner i botten och kommer då agera veke ner i vattentanken.

Tänker jag rätt om jag gör såhär? Och hur många krukor behöver jag ställa ner i botten tror ni, hur många ”vekar” behövs för att få upp vattnet i jordmassorna?

Såhär ser det ut nu (stenarna är bara där tillfälligt för att hålla kvar slangen)
Wicking bed under konstruktion med isolering och dräneringsslangar täckta av stenar för att stabilisera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den där tråden bevakar jag redan, så den har jag läst! :) Blev bra det där, riktigt snyggt!

Men det jag undrar där, hur får jorden kontakt med vattnet där? Har du några ”vekar” som går ner i vattenmagasinet eller hur funkar det?
 
  • Gilla
Torbjörn Engström
  • Laddar…
Nej,jorden ligger direkt på lecakulorna bara. Dels sugs vattnet upp via leca och nedsipprande jord (inte så mycket hoppas jag) och dels sträcker sig rötterna ner i vattnet.
 
Jag gjorde på liknande vis förra sommaren. Använde ingen veke, fungerade fint vad jag kan bedöma.
Fyllde med lecakulor kring dräneringsslangen, sen markduk och jord ovanpå. Tog jorden direkt från komposten. Dåligt beslut för den var full av ogräs...
Nybyggd odlingslåda med jord bredvid trätrappa och krukor, redo för sådd och plantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spiralvikt dräneringsslang på öppen markduk i ett trädgårdsprojekt, redo för lecakulor och jordtäckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Högkantad odlingslåda fylld med lecakulor och dräneringsslang, redo för jord och plantering, på en trätrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kompletterade med snigelkant.
Elevated garden beds with sections of soil, some weeds, by a wooden deck, ready for planting.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dagsfärsk bild. Dags att så och plantera lite!
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Tjusigt! Tack för svar, inspiration och bilder! :)
Frågan är hur jag gör bäst, för lägger jag på lecakulor så kommer dom ju aldrig nå botten av vattenmagasinet som det är nu. Så om jag gör några större hål i dräneringsslangen på en 5-6st ställen, sedan markduk (så att inte Leca kulorna försvinner in i rören.) och lecakulor på och sedan jord???

Måste jag ha en dräneringsplugg i botten för att tappa ur vatten på vintern tro?
 
  • Gilla
erlandi
  • Laddar…
Eller ska jag kanske göra hål, lägga markduk och sedan bara jord ovanpå??
 
Jag vet inte vad som är bäst, men det verkar ju som att det mesta verkar fungera.
Jag har en dräneringsplugg, tömde nu i våras och fyllde på nytt vatten. Egentligen är dräneringspluggen en slang som jag vinklar upp i vanliga fall och då ger indikation om vattennivån i magasinet.
Dräneringsplugg installerad på träkonstruktion för att indikera vattennivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
H
F fredrik.johansson skrev:
Jag vet inte vad som är bäst, men det verkar ju som att det mesta verkar fungera.
Jag har en dräneringsplugg, tömde nu i våras och fyllde på nytt vatten. Egentligen är dräneringspluggen en slang som jag vinklar upp i vanliga fall och då ger indikation om vattennivån i magasinet.
[bild]
Smart
 
Tänkte mig också en slang som jag viker ihop.
Men jag har lite svårt att komma åt undertill nu och få dit en tät lösning.

Hur har du anslutit din slang till dammduken?

Men det är nog bäst att ha en tömningsslang som du har gjort så man kan tömma vid behov!
 
  • Gilla
P.LL
  • Laddar…
Jag gjorde en liten slits i duken och ett veck så att duken kunde följa med en bit, sen en slangklämma eller buntband runt.
Se till att inte slangen sätts igen, du måste ha en sil av något slag. Jag skar upp en spiralformad slits i änden spiralslangen och klädde med fiberduk som filter. Det blir då en stabil spiral (ungefär som en gammal telefonkabel) som inte kollapsar och som suger på alla håll kring slangen.
Hade tyvärr inga bilder.
Försökte imitera funktionen av en sug som används vid operationer som ska suga upp vätska utan att suga fast i diverse organ.
Fungerde bra. https://www.kruuse.com/sv-SE/ecom/Operation/Diverse_operation/prod_279007.aspx

Hittade en bild på slanganslutningen
Spiralslang med slits och fiberduk som filter och buntband, placerad på lecakulor och fiberduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Såg ut som en enkel och bra lösning, var hittar man en sån räfflad slang??
 
Hornbach. Den är egentligen till trädgårdsdammar, fontäner, pumpar och liknande grejer.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Ok, då är lådorna klara och plantorna planterade. Får väl lägga upp lite slutresultat och bilder påvägen dit.... :)

Isolerat hela lådan med 40mm cellplast
Isolerad blomlåda under konstruktion med cellplast och dräneringssystem nära en träaltan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klätt in den med dammduk och lagt i dräneringsrör i botten (stenarna ligger där tillfälligt för att hålla nere slangen)
Isolerad planteringslåda med dräneringsrör och stenar som förberedelse för plantering, intill en träaltan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satte en dräneringsslang som kommer att snyggas till när lådorna kläs in från utsidan. Över denna nivån stiger alltså inte vattnet. Cirka 100Lit vattentank
Trädgårdslåda med dräneringsslang nära träklädd vägg och kullersten på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På insidan sitter det en slang med överblivet fågelnät runt som får agera filter.
Dräneringsrör och fågelnät som filter i botten av en nybyggd planteringslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även en tömningsslang som man kan vika ner vid tömning.
Träklädda planteringslådor på en ojämn mark med synlig dräneringsslang och stenar för att hålla slangen på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


40mm wc rör tillsågad som påfyllningsrör.
Trädgårdslåda under konstruktion med 40mm wc-rör och dräneringsslang synliga vid lådans kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Påfyllningsröret nere till vänster på plats samt fyllt botten ned Leca kulor....
En färdigställd upphöjd planteringslåda klädd med dammduk, fylld med Leca kulor och med ett påfyllningsrör i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jorden påfylld och växter planterade
Två träodlingslådor med nyplanterade växter bredvid en trädäckad altan med dräneringsslang och pågående trädgårdsarbete i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tomten är i övrigt inte klar som ni ser, det kommer bli årets projekt. Men skönt med lite grönt innan dess.
Trädgårdsprojekt med nyligen konstruerade träodlingslådor och nysatta växter utanför en vit husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Japanskt sjögräs
Träplanteringslåda med japanskt sjögräs och eukalyptusträd vid en träaltan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eukalyptus träd, blommar vit,rosa,grönt... och stepsalvia vita mellan träd och sjögräs.
Nyplanterat Eukalyptusträd och Stepsalvia i träplanteringslåda vid träaltan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från lite avstånd, två lådor. Ha överseende med tomt och inklädnad av altan som blir årets projekt.
Två träplanteringslådor framför vit hus med planterade träd och gräs, ojämn tomt med slangen och skottkärra i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samtliga växter skall klara sig över vintern!
Så nu återstår det väl bara att se om lådorna med vattenmagasin fyller sin funktion. I annat fall kommer jag dra dit gardena självbevattningsystem.

Även belysning är förberett och kommer monteras i lådorna vid ett senare skede!

Tack för all hjälp jag fått här på forumet, nu förklarar jag detta projektet avslutat! :)
 
  • Gilla
MiaHua och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.