Tackar ödmjukast. Igår var min granne Anders Nilsson, som jag kallar Bygg-AMA-Anders över om kollade läget. Bygg-AMA är regelverket för husbyggen och han är en av dem som tagit fram den, så det han inte kan om hus är inte värt att veta. Han tyckte det så kanon ut vilket var en rejäl klapp på axeln för en byggnovis som jag.

Rätt var det var brakade hela himlen lös och släppte ett sånt där skyfall som bara händer en gång per år och jag kunde se att mina kanaler under funkade nästa perfekt. Jag ut i regner och finliradelite så nu är dräneringen liksom skarptestad.
IMG_3704.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slängde på de sista reglarna och förutom att några vridit sig så har jag inte några större bekymmer med att få ihop det. Satter några tvärreglar här och där för om nu 50 pers samtidigt skulle dyka åt samma håll och mina 2500 trallskruvar inte skulle stå emot.
IMG_3706.JPG
Skapa konto

IMG_3707.JPG
Skapa konto

Nu till det som höll mig vaken nån timme i natt:

Markduk: Marken är steril och jag tror jag skiter i det. Anders tyckte det inte var värt dräneringen för marken under är inte jämn, men jag funderar på det ändå....

Elfrågan: Muren skall ha infällda lysdioder, inga problem. Muren skall också ha en stående gallerlampa typ båt/industri i varje hörn, heller inga problem. Men sen då? Vägglampa? Flyttbar golvlampa? fotogenlampor?, Hmmm Förslag?

Muren över gamla trappan: Är inte 90 grader i förhållande till huset, så antingen följer trämuren betonmuren. Min fru tog beslutet så detta är en ickefråga nu. Klara order från högre makt, bra där.

Dagen började med att jag som vanligt drömmer fram en lösning och faktiskt kommer ihåg den på morgonen, vilket jag ofta gör i mitt jobb (som är problemlösning). Letade i gömmorna och fann gummifötter till pumpar och dessa blev mina distanser till grusbarriär. Så förste en regel som hållare sedan stående markplattor som håller tillbaka gruset på resten av min gamla altan. Markplattorna kommer från en annan del av trädgården där jag har en moppeslyngel sommarjobbande, som ersätter gångar med gräsmatta. Gillade inte osäkerheten med hur många trallplankor det går åt så jag pausade detta tills vidare, men konceptet gillar jag.
IMG_3708.JPG
Skapa konto

Mötte upp min polare Johan som är elektriker och hjälpte mig med eldragningen idag. Han hade massa knep och helt ärligt är det skönt att inte behöva uppfinna hjulet på varenda punkt.
IMG_3709.JPG
Skapa konto

Jag borrade hål och monterade prylar, medan han tattade kabel och tänkte ut var allt skall kopplas. C:a 150 m kablage drogs idag. Slutade med att vi hade slut på klammer och grillade hamburgare istället. Bra dag alltså, och Tack Johan.
IMG_3711.JPG
Skapa konto

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
A just det, jag skrev inte vad som hände igår. Jag lackade ur på markduksfrågan och grävde upp varenda rot jag kunnat hitta och jämnat till allt. Jag skall nu lägga markdukdär det tidigare vuxit saker, bara för sakens skull. Bara jag kan ta reda på vilken markduk som är bra. En polares från Rusta var helt värdelös (vem är förvånad). Tips?

IMG_3712.JPG
Skapa konto

Kul att se att det går framåt, blir nog bra det där!

Jag har ingen markduk under min trall men jag har köpt en på biltema till ett annat ändamål och den anser jag funkar bra.

Jag köper på Beijer, men det beror på att det är enda inköpsstället i närheten så resan blir dyrare än prisskillnaden. Den har jag använt under plattgångar och dylikt.

I ett sånt här här fall skulle jag köpa en billig presenning på Rusta, Biltema el. var som helst.

Fint verkar det bli, kör hårt!

Beemaster skrev:
I ett sånt här här fall skulle jag köpa en billig presenning på Rusta, Biltema el. var som helst.
Det låter inte som en bra lösning..... En presenning skall ju vara tät. Marken är ojämn så presenningen kommer att samla vatten i pölar under altanen och det är ju inget man vill göra. Om man skall ha duk under altanen så skall det vara en duk som släpper igenom vatten men hindrar växtligheten från att växa upp.

Redigerat:
Beijer blev det. Lade sedan duk som ett L, dvs där det tidigare varit häck. Grävde upp all jord och ersatte med samma grus som där det inte växer. Tagit på allt grön överallt och stampat det platt. Detta tog nog två hel dagar och med facit hand skulle detta gjorts efter plintarna såklart, men vaffan jag lär mig...

IMG_3726.JPG
Skapa konto

Tog mig an specialaren och utgångspunkten för hela bygget; Murens regel. Planad med betong först, sedan takpapp (helt onödigt) och sedan en liggande 45 x 70. Muren är sned och har en vinkel, men frugan klubbade enväldigt igenom att allt skall vara rakt. YES m'am, och det blev bra.
IMG_3718.JPG
Skapa konto

Skruvade först med samma betongskruv som på väggen, men det gick inte alls. Som tur hade jag ett knippe såna där spik med plugg man slår i, men kan sedan skruvas ut igen. Sitter som berget.
IMG_3717.JPG
Skapa konto

Virket kom hem och lades brevid, men inte som jag tänkt. Hade beställt olika längder för att kunna pussla ihop smart, mendet skulle innebära att jag måste lyfta av halva lasset för hand, kanske 2 timmars slit. Som tur är träffade jag på en annan Beijer-lastbil på promenad och fick han att komma och lyfta igen. Flyt och bra service.
IMG_3713.JPG
Skapa konto

Sen var det bara att sätta fart. Körde fast redan på andra raden när det skulle böjas. Min granne är möbelrenoverare och lånade ut ett par limknektar. Jag kör nu 4 rader och lämnar en oskruvad, där jag sedan når med linknektarna 4 rader till osv. Här glömde jag det och fick dubbla.
IMG_3722.JPG
Skapa konto

Ett annat problem är att trallen är olika våta och därmed olika breda, så istället för att slå ihop allt som jag tänkt försöker jag gissa glipan mellan 0 och 1,5 mm som är distanser jag tillverkade av nån plåtbit jag hade liggande.

IMG_3725.JPG
Skapa konto

Tillbaka från semester. Alla plank är torra, alla mått är mindre och mycket har vridit sig i solen, som iofs var den som höll oss kvar två veckor istället för det tänkta 3 dagar. Hursomhelst har jag tänkt fel och försökt solfjädra tillbaka trallen till parallell, trott att jag måste riva upp allt igen, men fått tummen upp av min granne Anders (facit).
Vi har hunnit äta middag i alla fall och det ser väl ganska ok ut. Nu c:a 35 m² klart, dvs hälften av terassen.

Halvfärdig träterrass under konstruktion med verktyg och byggmaterial synliga.
Skapa konto

• Gilla
Kennethihbg
  • Laddar…
Hur går det för dig ?

Bra.

Jag trallade mig ut till två plank från kanten. Skall fundera lite på hur jag gör med trappen osv. Upptäckte att jag inte längre kan använda slänten att ta mig upp och fick bygga en tillfällig trappa.

Nybyggd tillfällig trätrappa bredvid en halvfärdig altan med träspill på marken.
Skapa konto

Tadaaa.
Trätrappa byggd för tillfällig tillgång till en trädäckskonstruktion ovanför en slänt i en trädgård.
Skapa konto

Började gå åt andra hållet. Här är det kortare avständ och går snabbare, men finns lite specialsågningar, som här runt rör och en fiberledning.
Specialsågat hål i trätrall för att passa ett stuprör vid husvägg, med verktyg synliga i bakgrunden.
Skapa konto

Stämjärn fixar en kabeltunnel.
Två träplank med specialanpassat utskuret hörn för rör eller kabel.
Skapa konto

Klart.
Trätrall med specialanpassat hål för stuprör och utrymme för en fiberkabel längs en vägg.
Skapa konto

Svårast var denna:
Måste sågas hål för stuprör, anpassas mot en skrovlig vägg och dessutom två plank på en gång så jag kan använda limknektarna.Tog en grogg och en halvtimme.
Ett nysågat hål i en trätrall för ett orange stuprör vid en husgrund och fönster, med trästöd och justeringar vid kanter.
Skapa konto

11 cm diameter. Denna ring jag hade till en press är 11,4. Perfa.
Metallring på träplanka använd för att skapa hål för stuprör under byggprojekt.
Skapa konto

Funkar.
Trätrall med utsågat hål runt ett orange stuprör intill en vägg.
Skapa konto

Fick lossa, fila och såga denna typ 5 gånger innan den passade bra.
Däck under konstruktion med träplankor, arbetsredskap och en temporär trappa i bakgrunden.
Skapa konto

Sådärja.
Pågående bygge av trädäck med verktyg, ett orangerött rör, några plank specialkapslade för installation.
Skapa konto

• Gilla
JFB och 2 till
  • Laddar…
Idag hände det. Jag gjorde rycket och fick klart trallen. Snabbt gjort fram till kanten och sedan massa fippel att få den snygg. Här måttat att ha samma avstånd som sista trallplankan.
Avsågat ände av trallplanka med markerad såglinje ovanför grusig mark.
Skapa konto

Regel med distanser att ta makrplattor som stopp.
IMG_3745.JPG
Skapa konto

...men först var jag tvungen att såga av ändarna med linjal. SÅÅÅ skönt.
IMG_3746.JPG
Skapa konto

Aaaaaah.
IMG_3747.JPG
Skapa konto

Före.
Nybyggd trall med oavslutade ändar och ett mäthjälpmedel utlagt längs kanterna.
Skapa konto

Efter. Regeln jag följde är böjd, så jag får se hur jag snyggar till detta senare.
Nybyggd trädgårdstrall med oavslutad kant och en regel med distanser syns i förgrunden.
Skapa konto

Vy från min dörr.
Nybyggd träterrass med avslutad kant och verktyg, mot bakgrund av en trädgård och marksten.
Skapa konto

Marksten fixad.
Nybyggd trätrall vid husets entré intill en trappa, med verktyg och ojämna gruskanter.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Kennethihbg och 2 till
  • Laddar…
Idag efter att ha kollar Motocross-SM tog jag mod till mig och kapade ändrana på reglarna. Nu finns ingen återvändo, läktartrappen SKALL starta här.
Nybyggd trätrall med avkapade reglar, markerad start för läktartrapp, i en trädgård vid skymning.
Skapa konto

Böjen är c:a 5 mm på 10,5 m. Klart godkänt enligt mig. Jag har med flit lagt sista trallplankan mellan vad jag tror muren skall gå. Jag skall borra hål och sätta fallskydd för junior Hagenblad, typ pingisnät. När han själv fattar byter jag bara plankan och muren är intakt.
Nykapade reglar för läktartrappa med 5 mm böj på 10,5 m i en trädgård vid skymningen.
Skapa konto

Hämtade ett lass trallvirke till min mur. Mycket blötare virke nu så planen är att ha noll springa från och med nu.

Först hade jag glömt att handen på räcket skall få plats. Det är NU man behöver en sänksåg som jag motvilligt fick köpa till ett annant bygge och sedan dess stått oanvänd efter 15 min arbete.
En sänksåg uppsatt på en skena på ett trallgolv i solljus, redo för träbearbetning.
Skapa konto

Funkar.
Nyinstallerade trallbrädor vid en stentrappa med metallräcke i soligt väder.
Skapa konto

OK, dax för stommar.
Mått på de två man sitter/ställer drinken på och sidor.
Stapel av trallvirke med synliga märken och staplingsrutiner som reflekterar byggplanering och organisering för ett projekt.
Skapa konto

Löpande bandet.
Bosch sänksåg på arbetsbänk utomhus med trallvirke och mätdon i en trädgård.
Skapa konto

4 plank hög blir muren.
Våt trallvirke ordnat i en stapel på en solig byggarbetsplats, redo för nästa steg i projektet.
Skapa konto

Verkar funka. Tog till några mm för säkerhets skull. (Fick ångra det senare.)
En samling trallvirke och en skruvstycke på ett trägolv i solsken, förberedelse för byggprojekt.
Skapa konto

Fabriken i full gång.
Staplar med trallvirke och ett arbetsbord med borrade plankor förberedda för montering, omgivna av verktyg och borr.
Skapa konto

Delvis ihopskruvade trallvirkesplank på en stomme med uppmätta avstånd och skruvborr i förgrunden på ett trädäck.
Skapa konto

Eftersom jag missat att regeln under är böjd och jag sågat i en båge litegrann fäste jag ändarna och lät resten stå lösa på 60 cc avstånd.
Byggplats för trädäck med uppresta räckesstolpar och ett parti trallvirke staplat, verktyg utspridda på däcket.
Skapa konto

Hörn.
Nybyggda trästommar för mur på soldäck med skugga av räcke i bakgrunden.
Skapa konto

Med trall på. Blev ju typ som jag tänkt.
Nybyggd träterrass under konstruktion med trallvirke och påbörjad mur utan räcke på ena sidan.
Skapa konto

-INTE! Gick och lade mig. Jag brukar drömma fram lösningar.
Närbild på trallvirkets sammanfogning utan springa på en byggd mur.
Skapa konto

Under natten beslutade jag mig för att göra om, göra rätt. Upp med en i taget, kapa RÄTT och montera i samma skruvhål. Ritade tecken och pilar på stommarna och streck där de satt innan.
Trallstomme av virke under konstruktion på en utomhustrappa med synliga skruvar och blyertsanteckningar.
Skapa konto

Aaaah Själsfrid. Fortsätter på Lördag.
Närbild av trallvirke på ett staket med en skruvhålsförstärkning och skarpa hörn i soligt väder.
Skapa konto

• Gilla
JFB och 2 till
  • Laddar…
Du kunde ju köpt en elhyvel ju! :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.