33 313 läst · 55 svar
33k läst
55 svar
Projekt: Altan med läktartrappa
Tackar ödmjukast. Igår var min granne Anders Nilsson, som jag kallar Bygg-AMA-Anders över om kollade läget. Bygg-AMA är regelverket för husbyggen och han är en av dem som tagit fram den, så det han inte kan om hus är inte värt att veta. Han tyckte det så kanon ut vilket var en rejäl klapp på axeln för en byggnovis som jag.
Rätt var det var brakade hela himlen lös och släppte ett sånt där skyfall som bara händer en gång per år och jag kunde se att mina kanaler under funkade nästa perfekt. Jag ut i regner och finliradelite så nu är dräneringen liksom skarptestad.
Slängde på de sista reglarna och förutom att några vridit sig så har jag inte några större bekymmer med att få ihop det. Satter några tvärreglar här och där för om nu 50 pers samtidigt skulle dyka åt samma håll och mina 2500 trallskruvar inte skulle stå emot.
Rätt var det var brakade hela himlen lös och släppte ett sånt där skyfall som bara händer en gång per år och jag kunde se att mina kanaler under funkade nästa perfekt. Jag ut i regner och finliradelite så nu är dräneringen liksom skarptestad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slängde på de sista reglarna och förutom att några vridit sig så har jag inte några större bekymmer med att få ihop det. Satter några tvärreglar här och där för om nu 50 pers samtidigt skulle dyka åt samma håll och mina 2500 trallskruvar inte skulle stå emot.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "trallskruvar"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Nu till det som höll mig vaken nån timme i natt:
Markduk: Marken är steril och jag tror jag skiter i det. Anders tyckte det inte var värt dräneringen för marken under är inte jämn, men jag funderar på det ändå....
Elfrågan: Muren skall ha infällda lysdioder, inga problem. Muren skall också ha en stående gallerlampa typ båt/industri i varje hörn, heller inga problem. Men sen då? Vägglampa? Flyttbar golvlampa? fotogenlampor?, Hmmm Förslag?
Muren över gamla trappan: Är inte 90 grader i förhållande till huset, så antingen följer trämuren betonmuren. Min fru tog beslutet så detta är en ickefråga nu. Klara order från högre makt, bra där.
Markduk: Marken är steril och jag tror jag skiter i det. Anders tyckte det inte var värt dräneringen för marken under är inte jämn, men jag funderar på det ändå....
Elfrågan: Muren skall ha infällda lysdioder, inga problem. Muren skall också ha en stående gallerlampa typ båt/industri i varje hörn, heller inga problem. Men sen då? Vägglampa? Flyttbar golvlampa? fotogenlampor?, Hmmm Förslag?
Muren över gamla trappan: Är inte 90 grader i förhållande till huset, så antingen följer trämuren betonmuren. Min fru tog beslutet så detta är en ickefråga nu. Klara order från högre makt, bra där.
Dagen började med att jag som vanligt drömmer fram en lösning och faktiskt kommer ihåg den på morgonen, vilket jag ofta gör i mitt jobb (som är problemlösning). Letade i gömmorna och fann gummifötter till pumpar och dessa blev mina distanser till grusbarriär. Så förste en regel som hållare sedan stående markplattor som håller tillbaka gruset på resten av min gamla altan. Markplattorna kommer från en annan del av trädgården där jag har en moppeslyngel sommarjobbande, som ersätter gångar med gräsmatta. Gillade inte osäkerheten med hur många trallplankor det går åt så jag pausade detta tills vidare, men konceptet gillar jag.
Mötte upp min polare Johan som är elektriker och hjälpte mig med eldragningen idag. Han hade massa knep och helt ärligt är det skönt att inte behöva uppfinna hjulet på varenda punkt.
Jag borrade hål och monterade prylar, medan han tattade kabel och tänkte ut var allt skall kopplas. C:a 150 m kablage drogs idag. Slutade med att vi hade slut på klammer och grillade hamburgare istället. Bra dag alltså, och Tack Johan.
Logga in
Skapa konto
Mötte upp min polare Johan som är elektriker och hjälpte mig med eldragningen idag. Han hade massa knep och helt ärligt är det skönt att inte behöva uppfinna hjulet på varenda punkt.
Logga in
Skapa konto
Jag borrade hål och monterade prylar, medan han tattade kabel och tänkte ut var allt skall kopplas. C:a 150 m kablage drogs idag. Slutade med att vi hade slut på klammer och grillade hamburgare istället. Bra dag alltså, och Tack Johan.
Logga in
Skapa konto
A just det, jag skrev inte vad som hände igår. Jag lackade ur på markduksfrågan och grävde upp varenda rot jag kunnat hitta och jämnat till allt. Jag skall nu lägga markdukdär det tidigare vuxit saker, bara för sakens skull. Bara jag kan ta reda på vilken markduk som är bra. En polares från Rusta var helt värdelös (vem är förvånad). Tips?
Logga in
Skapa konto
Jag köper på Beijer, men det beror på att det är enda inköpsstället i närheten så resan blir dyrare än prisskillnaden. Den har jag använt under plattgångar och dylikt.
I ett sånt här här fall skulle jag köpa en billig presenning på Rusta, Biltema el. var som helst.
Fint verkar det bli, kör hårt!
I ett sånt här här fall skulle jag köpa en billig presenning på Rusta, Biltema el. var som helst.
Fint verkar det bli, kör hårt!
Det låter inte som en bra lösning..... En presenning skall ju vara tät. Marken är ojämn så presenningen kommer att samla vatten i pölar under altanen och det är ju inget man vill göra. Om man skall ha duk under altanen så skall det vara en duk som släpper igenom vatten men hindrar växtligheten från att växa upp.Beemaster skrev:
Redigerat:
Beijer blev det. Lade sedan duk som ett L, dvs där det tidigare varit häck. Grävde upp all jord och ersatte med samma grus som där det inte växer. Tagit på allt grön överallt och stampat det platt. Detta tog nog två hel dagar och med facit hand skulle detta gjorts efter plintarna såklart, men vaffan jag lär mig...
Tog mig an specialaren och utgångspunkten för hela bygget; Murens regel. Planad med betong först, sedan takpapp (helt onödigt) och sedan en liggande 45 x 70. Muren är sned och har en vinkel, men frugan klubbade enväldigt igenom att allt skall vara rakt. YES m'am, och det blev bra.
Skruvade först med samma betongskruv som på väggen, men det gick inte alls. Som tur hade jag ett knippe såna där spik med plugg man slår i, men kan sedan skruvas ut igen. Sitter som berget.
Virket kom hem och lades brevid, men inte som jag tänkt. Hade beställt olika längder för att kunna pussla ihop smart, mendet skulle innebära att jag måste lyfta av halva lasset för hand, kanske 2 timmars slit. Som tur är träffade jag på en annan Beijer-lastbil på promenad och fick han att komma och lyfta igen. Flyt och bra service.
Sen var det bara att sätta fart. Körde fast redan på andra raden när det skulle böjas. Min granne är möbelrenoverare och lånade ut ett par limknektar. Jag kör nu 4 rader och lämnar en oskruvad, där jag sedan når med linknektarna 4 rader till osv. Här glömde jag det och fick dubbla.
Ett annat problem är att trallen är olika våta och därmed olika breda, så istället för att slå ihop allt som jag tänkt försöker jag gissa glipan mellan 0 och 1,5 mm som är distanser jag tillverkade av nån plåtbit jag hade liggande.
Logga in
Skapa konto
Tog mig an specialaren och utgångspunkten för hela bygget; Murens regel. Planad med betong först, sedan takpapp (helt onödigt) och sedan en liggande 45 x 70. Muren är sned och har en vinkel, men frugan klubbade enväldigt igenom att allt skall vara rakt. YES m'am, och det blev bra.
Logga in
Skapa konto
Skruvade först med samma betongskruv som på väggen, men det gick inte alls. Som tur hade jag ett knippe såna där spik med plugg man slår i, men kan sedan skruvas ut igen. Sitter som berget.
Logga in
Skapa konto
Virket kom hem och lades brevid, men inte som jag tänkt. Hade beställt olika längder för att kunna pussla ihop smart, mendet skulle innebära att jag måste lyfta av halva lasset för hand, kanske 2 timmars slit. Som tur är träffade jag på en annan Beijer-lastbil på promenad och fick han att komma och lyfta igen. Flyt och bra service.
Logga in
Skapa konto
Sen var det bara att sätta fart. Körde fast redan på andra raden när det skulle böjas. Min granne är möbelrenoverare och lånade ut ett par limknektar. Jag kör nu 4 rader och lämnar en oskruvad, där jag sedan når med linknektarna 4 rader till osv. Här glömde jag det och fick dubbla.
Logga in
Skapa konto
Ett annat problem är att trallen är olika våta och därmed olika breda, så istället för att slå ihop allt som jag tänkt försöker jag gissa glipan mellan 0 och 1,5 mm som är distanser jag tillverkade av nån plåtbit jag hade liggande.
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "betongskruv"
Betongskruv
Betongskruvar är robusta skruvar som är speciellt designade för att infästas i betong och andra hårda material. Dessa skruvar är starka och slitstarka, vilket gör dem kapabla att bära tunga belastningar och motstå de krävande
Läs mer
Tillbaka från semester. Alla plank är torra, alla mått är mindre och mycket har vridit sig i solen, som iofs var den som höll oss kvar två veckor istället för det tänkta 3 dagar. Hursomhelst har jag tänkt fel och försökt solfjädra tillbaka trallen till parallell, trott att jag måste riva upp allt igen, men fått tummen upp av min granne Anders (facit).
Vi har hunnit äta middag i alla fall och det ser väl ganska ok ut. Nu c:a 35 m² klart, dvs hälften av terassen.
Vi har hunnit äta middag i alla fall och det ser väl ganska ok ut. Nu c:a 35 m² klart, dvs hälften av terassen.
Logga in
Skapa konto
Medlem
· västra götaland
· 129 inlägg
Hur går det för dig ?
Bra.
Jag trallade mig ut till två plank från kanten. Skall fundera lite på hur jag gör med trappen osv. Upptäckte att jag inte längre kan använda slänten att ta mig upp och fick bygga en tillfällig trappa.
Tadaaa.
Började gå åt andra hållet. Här är det kortare avständ och går snabbare, men finns lite specialsågningar, som här runt rör och en fiberledning.
Stämjärn fixar en kabeltunnel.
Klart.
Svårast var denna:
Måste sågas hål för stuprör, anpassas mot en skrovlig vägg och dessutom två plank på en gång så jag kan använda limknektarna.Tog en grogg och en halvtimme.
11 cm diameter. Denna ring jag hade till en press är 11,4. Perfa.
Funkar.
Fick lossa, fila och såga denna typ 5 gånger innan den passade bra.
Sådärja.
Jag trallade mig ut till två plank från kanten. Skall fundera lite på hur jag gör med trappen osv. Upptäckte att jag inte längre kan använda slänten att ta mig upp och fick bygga en tillfällig trappa.
Logga in
Skapa konto
Tadaaa.
Logga in
Skapa konto
Började gå åt andra hållet. Här är det kortare avständ och går snabbare, men finns lite specialsågningar, som här runt rör och en fiberledning.
Logga in
Skapa konto
Stämjärn fixar en kabeltunnel.
Logga in
Skapa konto
Klart.
Logga in
Skapa konto
Svårast var denna:
Måste sågas hål för stuprör, anpassas mot en skrovlig vägg och dessutom två plank på en gång så jag kan använda limknektarna.Tog en grogg och en halvtimme.
Logga in
Skapa konto
11 cm diameter. Denna ring jag hade till en press är 11,4. Perfa.
Logga in
Skapa konto
Funkar.
Logga in
Skapa konto
Fick lossa, fila och såga denna typ 5 gånger innan den passade bra.
Logga in
Skapa konto
Sådärja.
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "sågar filar"
Sågar & filar
Vårt sortiment av handhållna sågar och filar är utformade för att möta alla dina snickeri och metallbearbetningsbehov. Vi har ett brett utbud av sågar, inklusive bågsågar, sticksågar, fogsvansar och mycket mer. Våra sågar är tillverkade
Läs mer
Idag hände det. Jag gjorde rycket och fick klart trallen. Snabbt gjort fram till kanten och sedan massa fippel att få den snygg. Här måttat att ha samma avstånd som sista trallplankan.
Regel med distanser att ta makrplattor som stopp.
...men först var jag tvungen att såga av ändarna med linjal. SÅÅÅ skönt.
Aaaaaah.
Före.
Efter. Regeln jag följde är böjd, så jag får se hur jag snyggar till detta senare.
Vy från min dörr.
Marksten fixad.
Logga in
Skapa konto
Regel med distanser att ta makrplattor som stopp.
Logga in
Skapa konto
...men först var jag tvungen att såga av ändarna med linjal. SÅÅÅ skönt.
Logga in
Skapa konto
Aaaaaah.
Logga in
Skapa konto
Före.
Logga in
Skapa konto
Efter. Regeln jag följde är böjd, så jag får se hur jag snyggar till detta senare.
Logga in
Skapa konto
Vy från min dörr.
Logga in
Skapa konto
Marksten fixad.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Idag efter att ha kollar Motocross-SM tog jag mod till mig och kapade ändrana på reglarna. Nu finns ingen återvändo, läktartrappen SKALL starta här.
Böjen är c:a 5 mm på 10,5 m. Klart godkänt enligt mig. Jag har med flit lagt sista trallplankan mellan vad jag tror muren skall gå. Jag skall borra hål och sätta fallskydd för junior Hagenblad, typ pingisnät. När han själv fattar byter jag bara plankan och muren är intakt.
Logga in
Skapa konto
Böjen är c:a 5 mm på 10,5 m. Klart godkänt enligt mig. Jag har med flit lagt sista trallplankan mellan vad jag tror muren skall gå. Jag skall borra hål och sätta fallskydd för junior Hagenblad, typ pingisnät. När han själv fattar byter jag bara plankan och muren är intakt.
Logga in
Skapa konto
Hämtade ett lass trallvirke till min mur. Mycket blötare virke nu så planen är att ha noll springa från och med nu.
Först hade jag glömt att handen på räcket skall få plats. Det är NU man behöver en sänksåg som jag motvilligt fick köpa till ett annant bygge och sedan dess stått oanvänd efter 15 min arbete.
Funkar.
OK, dax för stommar.
Mått på de två man sitter/ställer drinken på och sidor.
Löpande bandet.
4 plank hög blir muren.
Verkar funka. Tog till några mm för säkerhets skull. (Fick ångra det senare.)
Fabriken i full gång.
Eftersom jag missat att regeln under är böjd och jag sågat i en båge litegrann fäste jag ändarna och lät resten stå lösa på 60 cc avstånd.
Hörn.
Med trall på. Blev ju typ som jag tänkt.
-INTE! Gick och lade mig. Jag brukar drömma fram lösningar.
Under natten beslutade jag mig för att göra om, göra rätt. Upp med en i taget, kapa RÄTT och montera i samma skruvhål. Ritade tecken och pilar på stommarna och streck där de satt innan.
Aaaah Själsfrid. Fortsätter på Lördag.
Först hade jag glömt att handen på räcket skall få plats. Det är NU man behöver en sänksåg som jag motvilligt fick köpa till ett annant bygge och sedan dess stått oanvänd efter 15 min arbete.
Logga in
Skapa konto
Funkar.
Logga in
Skapa konto
OK, dax för stommar.
Mått på de två man sitter/ställer drinken på och sidor.
Logga in
Skapa konto
Löpande bandet.
Logga in
Skapa konto
4 plank hög blir muren.
Logga in
Skapa konto
Verkar funka. Tog till några mm för säkerhets skull. (Fick ångra det senare.)
Logga in
Skapa konto
Fabriken i full gång.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Eftersom jag missat att regeln under är böjd och jag sågat i en båge litegrann fäste jag ändarna och lät resten stå lösa på 60 cc avstånd.
Logga in
Skapa konto
Hörn.
Logga in
Skapa konto
Med trall på. Blev ju typ som jag tänkt.
Logga in
Skapa konto
-INTE! Gick och lade mig. Jag brukar drömma fram lösningar.
Logga in
Skapa konto
Under natten beslutade jag mig för att göra om, göra rätt. Upp med en i taget, kapa RÄTT och montera i samma skruvhål. Ritade tecken och pilar på stommarna och streck där de satt innan.
Logga in
Skapa konto
Aaaah Själsfrid. Fortsätter på Lördag.
Logga in
Skapa konto