Hehe. Ja det är klart man måste ha mer prylar grrr, men de blev faktiskt rackiga också och behövde dras åt.

Det går inte fort nu asså, men lite snigelfart igår. Byggde upp muren till kanten och bestämde mig att snedskära hörnen, mest för att då döljs skarven mest. Det skall stå lampor på.

Lade i en miniregel att skruva i.
Trästruktur för muren med snedskurna hörn och miniregel infälld, redo för belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klart.
Hörnet av en nyligen byggd trämur med snedskurna kanter för att dölja skarvarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
swealp och 1 till
  • Laddar…
Mur ett klar så grymt trevligt. Det blev exakt som jag tänkt. Höll på ett bra tag med ett hörn som jag antog inte var 90 grader, men som vanligt är det bara att såga skiten typ sådär så blir det bra.
Nybyggd trädäck med murad sittbänk runt hörnet, verktyg och plankor på golvet i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så, jag gick över till andra sidan med tuppkammen rakt upp och ba let's go punks. Direkt bitch-slappad med ett hål jag borrat tänkandes på 14:e dimensionen där tid-rymd inte betyder nåt längre. Fan.
Trätrall med nyligen monterad träskarv och synlig vit mätkabel, i bakgrunden barnvagn och bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och på tal om motvind, jag måste såklart byta plankan med hål i och när jag skruvar bort den......
Asså vad fan betyder detta? 5 hela, 8 halva innan jag börjat och 2 korta (liggande regel på muren)
Olika längder av skruvar på en metallisk yta, associerade med byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny planka (med nya skruv i) och på med mina fyrkanter,
Pågående arbete på träaltan med utsatta trästolpar, borrmaskin och verktyg, med bil och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Ok, detta har hänt:

Muren klar, elen kvar, vintern kom. Grymt nöjd med hur det ser ut. Vad jag kan se håller skruven och det är vinter. Har synkat ihop 3 polare med vardera byggen och deadline för trappen är sista Juni för alla tre projekt (Takbyte, och plattor mot trä runt en pool).

Vi hade en planeringsdag där vi gjorde listor, spånade idéer och satte datum. Insåg snabbt att bärlina och sned regel under min trapp är nej, jag måste gräva ut material som jag reda gjutit i = NEJ.
3D-modell av en trappa i byggprogrammet SketchUp med tydliga lager och konstruktionsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny ritning idag:
3D-modell av trappkonstruktion med bärlinor och steg, planering för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-modell av en trätrappkonstruktion med markerade bärlinor och reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-modell av en utomhustrappa i anslutning till en byggnad, planerad för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nästa punkt: Köpa hem grejor.
 
  • Gilla
spånhyvel
  • Laddar…
Hittade kameran hos morsan.

Åbys proffsbyggare har planeringsdag. Här skruvar vi ihop en mall för att spåna idéer.
Två personer som arbetar med träkonstruktioner utomhus på en kall dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här inser vi att det inte funkar med plan A med lutande regel och bärlina i botten.
Träkonstruktion med lutande reglar och bärlina under uppbyggnad i en trädgård, verktyg syns på reglarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kennethihbg
  • Laddar…
SÅ jag har en fråga nu:

Alternativ ett:
Jag sätter ihop trappreglarna med hålplatta och ankarskruv (som skissen). Här hamnar reglarnas vertikala och horisontella allihop i rad, alltså alla trallskruv också på rad.
Infästningen i bärlinan (som görs med vinkelbeslag) är inga problem.

Alternativ två:
Jag sätter ihop trappreglarna liggande på varandra (som på bilden). Borde i mitt huvud bli starkare med direktfriktion tra mot trä, men skruvraderna kommer ligga ojämnt om man tänker sitt- och ryggstödsyta.
Infästningen i bärlinan (som görs med vinkelbeslag) kan hamna över hålplattan.

Bärlinan symboliseras av snutten bakom regeln mitt i bild.

Hur hade ni gjort?
 
Vi har nu format Åby Byggkratell ÅBK, och naturligtvis finns en logga på G. Tre småbarnfamlijer med varsitt bygge = vi hjälps åt. Första Maj-helgen satt som dag ett och nu satte vi fart. Gjöt plint och byggde stommar hos mig, sedan lunch och en pilsner på lokala krogen och vidare till Davids pooltrallbygge. Söndag samma sak. Vi konstaterade att tre bygger snabbare är tre gånger hastigheten och att tre huven tänker >10 x snabbare en du själv (nykter). Under tiden är mammor och barn på nåt kul, typ djurparken, badhuset eller var fan somhelst förutom där jag blandar betong.

Jobbet nu är helt bakvänt. Istället för att gjuta plint på rätt höjd och mått, bärlinor, reglar och trall är det verklighetsanpassat. Mäta upp lagd trall på stommar, bygg dessa, fäst, stötta upp, fäst bärlina, häng i stoplskor och gjut plint där de står. Detta är för att i mitt huve finns inte plats för att räkna/mäta ut detta. Jag anpassar mig och vi får se hur det går.

Bildbevis:
ÅBK startpunkt hos mig.
Två män arbetar med träkonstruktioner, färdig altan och stödstrukturer i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stommar
Person som bygger trädäcksstomme och blandar betong med skyffel i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stommarna hänger i reglarna på altanen och står tillfälligt på stöttor innan gjutning.
Trästomme för byggprojekt med vattenpass på en balk, fästelement och en temporär stöttning på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Betong med kärlek blandas med skyffel i skottkärra.
Nybyggd trästomme fäst vid nygjuten betongplint med skyddande kartongform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första bärlinan på plats.
Byggarbetsplats med stommar monterade på nygjutna plintar intill en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ÅBK stödjer barnarbete, här lurar vi en i juniorlaget att plocka sten.
Barn hjälper till på byggprojekt genom att plocka stenar i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En plint till klar.
Två personer blandar betong medan de bygger en trallstomme utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skönt att se sin idé växa fram. Detta är efter c:a 8 timmar 3 man. Hysterisk takt = KANON!
Delvis byggd trädäckstomme med bärlinor och plintar, verktyg och material i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sista 12:e plinten klar nu ikväll. Nästa steg är att köpa mer skruv, hålplåt, och trall.
Betongplint som stödjer en träbärlina och temporära stöttor, med en jordfylld byggtratt intill på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Klodsmajor och 14 till
  • Laddar…
Klart och 8 lakan fattigare. Nu ligger detta på is tills ÅBK är klara med takjobb.
 
  • Gilla
Pelk
  • Laddar…
Kul!
Hur djupa är plintarna?

mvh Niklas
 
Kul projekt, kommer följas!
Är själv fast i "trall-helvetet", bygger pool och just nu pooldäcket....
 
  • Gilla
ByggStålis
  • Laddar…
kaneone skrev:
Kul!
Hur djupa är plintarna?

mvh Niklas
Beror på. Så djupa att jag når botten, dvs nån stor sten, eller minst 70 cm.
 
Hur gick det med trappan?
 
  • Gilla
Fundersam99
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.