SBH skrev:
finns väl inte så många fler än dessa?
Dimmer och envägsuttag? Lamputtag utan krok?

S
useless skrev:
Dimmer och envägsuttag? Lamputtag utan krok?
finns med.
ändring lite siffrer och bokstäver bara.
taget från nytt bostadshus.
vi gör kalkyl på alla yrkesgrupper.

Redigerat av moderator:
K
SBH skrev:
[bild]
finns väl inte så många fler än dessa?
För den som vill nörda ner sig lite mer...

Redovisning av uppåt/nedåt -pilarna ändrades 1989 om jag inte minns fel, båda redovisas numera med samma symbol som för nedåtpilen, men beroende på om den på ritning pekar upp eller ned så redovisar man åt vilket håll kabeln försvinner.
Sen att 95% gör en avvikelse från standarden och använder dubbelpiligt för upp är en annan femma :)

Förut använde man "fyllda" symboler för att redovisa infällda apparater och icke-ifyllda för utvändiga installationer.
Enligt dagens standard så är det icke-fylla för både och men att man särskiljer det med bokstäver, t.ex S=Surface, F-flush. Även här gör snudd på alla avvikelser.

Symbolen som är redovisad för magnetkontakt är egentligen elslutbleck, symbolan ska enligt standarden vara en triangel. Om jag inte minns fel, så ta mig inte på orden!.

Telefoni anges med systemkod 31 enligt äldre sättet och E1 enligt nya sättet.
Kabel-TV 45/F2 (gamla/nya)
Datanät 71/J (gamla/nya)

Ledarmarkering redovisas numera på det sätt som syns i Bo.Siltbergs illustration, på tabellen som redovisades tidigare i tråden så syns gamla sättet, den sista ledaren beroende på riktning påvisar om det är jordledare med eller inte.

Men för hemmabruk och om man bara vill ha "notes to self" så kan man ju göra precis som man vill, detta är ju bara en standarder som man får göra avvikelser från.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
S
KjellTimell skrev:
För den som vill nörda ner sig lite mer...

Redovisning av uppåt/nedåt -pilarna ändrades 1989 om jag inte minns fel, båda redovisas numera med samma symbol som för nedåtpilen, men beroende på om den på ritning pekar upp eller ned så redovisar man åt vilket håll kabeln försvinner.
Sen att 95% gör en avvikelse från standarden och använder dubbelpiligt för upp är en annan femma :)

Förut använde man "fyllda" symboler för att redovisa infällda apparater och icke-ifyllda för utvändiga installationer.
Enligt dagens standard så är det icke-fylla för både och men att man särskiljer det med bokstäver, t.ex S=Surface, F-flush. Även här gör snudd på alla avvikelser.

Symbolen som är redovisad för magnetkontakt är egentligen elslutbleck, symbolan ska enligt standarden vara en triangel. Om jag inte minns fel, så ta mig inte på orden!.

Telefoni anges med systemkod 31 enligt äldre sättet och E1 enligt nya sättet.
Kabel-TV 45/F2 (gamla/nya)
Datanät 71/J (gamla/nya)

Ledarmarkering redovisas numera på det sätt som syns i Bo.Siltbergs illustration, på tabellen som redovisades tidigare i tråden så syns gamla sättet, den sista ledaren beroende på riktning påvisar om det är jordledare med eller inte.

Men för hemmabruk och om man bara vill ha "notes to self" så kan man ju göra precis som man vill, detta är ju bara en standarder som man får göra avvikelser från.
se så ska man ju ha med teckenförklaringen som man använt tillsammans med ritningar.

finns t.ex speciellt när man har "trådlösa" brytare

MathiasS MathiasS skrev:
Jag önskar förbättra den iprincip obefintliga dokumentation en av elsystemet i mitt hus, här finns just nu knappt ett gruppschema som är uppdaterat.

Det jag helst vill göra är att rita något som ser ut så här:

[bild]

...fast för hela huset förstås.

Jag är inte så intresserad av att följa standarder osv, utan vill ha något jag själv förstår och kan använda på ett enkelt sätt.

Bilden ovan kommer från PKDatas EasyEL som såvitt jag kan förstå inte är tillgängligt till för mig rimliga pengar.

Har ni några tips om hur detta kan göras? Hur har ni gjort?

Visio?
MathiasS, jag hittade denna gamla tråd när jag hade precis samma fråga. Hur gick du vidare, hittade du något bra program?

Gick inte vidare, men det är aktuellt nu igen för nu ska allt flyttas till en ny elcentral....

Är det nån som har hittat ett komplett symbolbibliotek för t ex Visio?

Tänkte väcka liv i den här gamla tråden igen. Jag letade efter gratisprogram för att göra CAD ritningar som jag kan skriva ut med 3d-skrivaren och föll för Design Spark Mechanical (https://www.rs-online.com/designspark/home) vilket är väldigt kompetent. Nu upptäckte jag att de har en kostnadsfri modul för el-ritningar (https://www.rs-online.com/designspark/electrical-software). Jag har inte själv någon vidare kompetens i att göra el-ritningar, men vid en första anblick verkar det som ett väldigt komplett program.
Om nån testar får ni gärna skriva vad ni tycker här!

• Gilla
ziah75 och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag önskar förbättra den iprincip obefintliga dokumentation en av elsystemet i mitt hus, här finns just nu knappt ett gruppschema som är uppdaterat.

Det jag helst vill göra är att rita något som ser ut så här:

[bild]

...fast för hela huset förstås.

Jag är inte så intresserad av att följa standarder osv, utan vill ha något jag själv förstår och kan använda på ett enkelt sätt.

Bilden ovan kommer från PKDatas EasyEL som såvitt jag kan förstå inte är tillgängligt till för mig rimliga pengar.

Har ni några tips om hur detta kan göras? Hur har ni gjort?

Visio?
Finns enklare elritningar du gör med papper och penna men i dator vet jag inte. Elprocad

För min del slutade det med att jag dokumenterade på samma sätt som VVSn, nämligen med en vanlig mindmapmjukvara. Det fungerar förvånande bra faktiskt. Kanalisation, ledning/kabel, apparater, kopplingsdosor etc dokumenteras.

dessutom användbart både i projekteringsfas och leverans

MathiasS MathiasS skrev:
För min del slutade det med att jag dokumenterade på samma sätt som VVSn, nämligen med en vanlig mindmapmjukvara. Det fungerar förvånande bra faktiskt. Kanalisation, ledning/kabel, apparater, kopplingsdosor etc dokumenteras.

dessutom användbart både i projekteringsfas och leverans
Vill du visa något praktiskt exempel på det? Vore intressant att se.

japp jag kan klippa in något ikväll. Det är väldigt icke-avancerat, men fungerar väldigt bra för mig som glad amatör.

Vi väntar med spänning. ;)

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Jag somnade visst i soffan..... den som väntar på något gott....

• Gilla
Nicke-85 och 1 till
  • Laddar…
Vi väntar fortfarande! ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.