Jag har ett sommarhus med kommunalt vatten. Vi har haft sommarhuset ett par år och det är ett väldigt tryck i vattnet.
I köket under diskbänken finns en Nibe 15l vvb se bild. Idag stängde jag av huvudkranen en kort stund och när jag satte på den flödade det vatten ur säkerhetsventilen. Jag uppskattar det till 1l/min. Jag har provat att ”motionera” säkerhetsventilen men det hjälper inte. Den syns dåligt på bilerna men är högst upp i kopplingen
Det finns ett nedre vred som stänger kylvattenflödet till vvb och det har jag nu stänkt och då kommer det inget ur säkerhetsventilen, ej heller något varmvatten.
Förstår egentligen inte riktigt vad som utlöste detta flöde i säkerhetsventilen
Vad tror ni, är det ”bara” säkerhetsventilen som är dålig?
Vvb är väl gammal och borde kanske byta om jag får hit en rörmokare?
mvh
Markus
I köket under diskbänken finns en Nibe 15l vvb se bild. Idag stängde jag av huvudkranen en kort stund och när jag satte på den flödade det vatten ur säkerhetsventilen. Jag uppskattar det till 1l/min. Jag har provat att ”motionera” säkerhetsventilen men det hjälper inte. Den syns dåligt på bilerna men är högst upp i kopplingen
Det finns ett nedre vred som stänger kylvattenflödet till vvb och det har jag nu stänkt och då kommer det inget ur säkerhetsventilen, ej heller något varmvatten.
Förstår egentligen inte riktigt vad som utlöste detta flöde i säkerhetsventilen
Vad tror ni, är det ”bara” säkerhetsventilen som är dålig?
Vvb är väl gammal och borde kanske byta om jag får hit en rörmokare?
mvh
Markus
Byts en säkerhetsventil är enkelt och billigt att göra själv. 9bar. Gängtejp och 2min jobb med verktyg. Kolla bara ett tag efteråt, så det inte smygdroppar.
Finns ingen som helst mening att byta en beredare innan dan går sönder, framförallt inte en nibe.
Finns ingen som helst mening att byta en beredare innan dan går sönder, framförallt inte en nibe.
Produkter som diskuteras: "Gängtejp"

Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Tack för snabba svar
Känns som konstruktionen trots sin ålder är gedigen.
Med det nedre vredet kan jag strypa kallvatten tillförsel till vvb.
Kommer bli lite trångt att byta men det är det även för en rörmokare.
Då kommer två följdfrågor
1. Säkerhetsventilens utlopp är vi det övre koppar röret. Kan jag återanvända det eller är det förbrukat?
2. Då säkerhetsventilen sitter på kallvattnet in till vvb är det relativt lätt att leda det vidare ner i avloppet men då ser jag inte om det läcker, är det en dålig lösning?
MVH Markus
Känns som konstruktionen trots sin ålder är gedigen.
Med det nedre vredet kan jag strypa kallvatten tillförsel till vvb.
Kommer bli lite trångt att byta men det är det även för en rörmokare.
Då kommer två följdfrågor
1. Säkerhetsventilens utlopp är vi det övre koppar röret. Kan jag återanvända det eller är det förbrukat?
2. Då säkerhetsventilen sitter på kallvattnet in till vvb är det relativt lätt att leda det vidare ner i avloppet men då ser jag inte om det läcker, är det en dålig lösning?
MVH Markus
Hej igen
En uppdatering.
Jag mailade på söndagskvällen 3-4 lokala VVS:are med bilder.
Kl 07:20 ringde en VVS kille och och 08:05 satte han igång och färdig 08:25.
Det var trångt och han fick skruva loss hela paketet för att byta säkerhetsventilen.
Inga fel på vvb.
Kunde säkert ha gjort det själv men då jag endast är i huset på helgerna blir det lite bökigt.
Tack alla
En uppdatering.
Jag mailade på söndagskvällen 3-4 lokala VVS:are med bilder.
Kl 07:20 ringde en VVS kille och och 08:05 satte han igång och färdig 08:25.
Det var trångt och han fick skruva loss hela paketet för att byta säkerhetsventilen.
Inga fel på vvb.
Kunde säkert ha gjort det själv men då jag endast är i huset på helgerna blir det lite bökigt.
Tack alla
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Platon eller klinkers i inbyggd källare med fuktproblematik?
Miljö & Hälsa -
Tilläggsisolera garage med 45 mm? Lämpligt eller problem?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Strul eller problem med el, subwoofern knäpper/dunkar
El -
Varmvattenberedare eller genomströmningsvärmare?
Vatten & Avlopp -
Husqvarna 440, problem med moderkort?? Eller annat?
Robotgräsklippare
Populärt i forumet
-
Hur mycket rabatt ger Lundagrossisten hantverkarna?
Vatten & Avlopp -
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Vatten & Avlopp -
Toalettstol översvämmad, hur är det möjligt?
Vatten & Avlopp -
Kommunen vägrar fixa avloppet på vägen utanför
Vatten & Avlopp -
Fackmässigt utfört jobb?
Vatten & Avlopp