48 120 läst · 59 svar
48k läst
59 svar
Problem uppstår inom två månader efter husköp
Dolda fel gäller naturligtvis hela fastigheten. Men försäkringar täcker i allmänhet bara huvudbyggnaden.Byggis1976 skrev:Det verkar som
Låter som lite otur. Men baserat på ålder är det nog något du skall ha förväntat dig. Kanske med undantag för vattenledningen om den byttes för 9 år sedan där du nu fick problem. Frågan är om det är att klassa som något fel om dolda fel inte täcker tomt och det kanske inte var förutsägbart med rötterna.
Jag skulle prata med säljaren om det.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 921 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 921 inlägg
Man glömmer ofta bort att det tillkommer tillförsel/bortforsling av material/maskiner, inköp av material för all laga problemet och arbetstid/körning/material för VVS samt återställning efter markarbetet.
Oftast hamnar läckan vid avstängaren om det är bytt till PEM i båda ändar. Jag tror inte man har något att hämta här då det är något som oturligt kan hända tyvärr.
Som andra redan skrivit så vet man innan köp hur gammalt allt är i fastigheten så inget att hämta på pannan heller. Men är nog läge att byta värmesystem då det är föråldrat.
Lycka till med ditt nyköpta hus👍
Oftast hamnar läckan vid avstängaren om det är bytt till PEM i båda ändar. Jag tror inte man har något att hämta här då det är något som oturligt kan hända tyvärr.
Som andra redan skrivit så vet man innan köp hur gammalt allt är i fastigheten så inget att hämta på pannan heller. Men är nog läge att byta värmesystem då det är föråldrat.
Lycka till med ditt nyköpta hus👍
Speciellt om man tagit in fem offerter. Vad ska man göra mer än det? Tycker TS gjort vad han/hon kan.Claes Sörmland skrev:
(Väntar med spänning på första "rörligt pris"-hjälten som dyker upp)
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 921 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 921 inlägg
Man är rätt körd som konsument som inte vet vad man beställer i termer av olika arbetsmoment. Bara att betala och vara glad om man måste ha arbetet utfört.Farstatjej90 skrev:
Problemet med rörligt pris är ju att hantverkare mer eller mindre har utbildning i att jobba i snigelfart om de vill det. Det finns ingen gräns hur noggrant och långsamt varje moment kan göras om det är viljan. Så om de vill lägga timmar på kunden är det ju hur lätt som helst att genomföra lite teaterhantverk om kunden inte har en aning om med vilken takt det borde gå. Och så här i början av bygglågkonjunkturen är detta vad vi förväntar oss, att företagen försöker krama ut så mycket som möjligt ur de få jobb de har. Att rörmokeriet tar tre dagar istället för den halvdag det tog när orderböckerna var fulla.
Redigerat:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 921 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 921 inlägg
Håller med. Och "trädrötter" är ingen rimlig förklaring. Trädrötter borde inte ens finns på det djup som en vattenledning ligger. Om den inte ligger i skelettjord av stenskärv. Och det är ju direkt olämpligt för ledningen. Kan uppstå om ens tomt ligger högt på sprängt berg.useless skrev:
Problemet här är ju att ni själva åtgärdat felet utan att ge möjlighet för säljaren att själv avhjälpa felet. Akuta fel får man ju givetvis åtgärda själv men frågan är ju om det var så akut att säljaren inte själv skulle kunnat få dit en firma eller göra det själv på motsvarande samma tid. Efter som din lösning nu uppfattas som överdrivet dyr får du nog än svårare att få slantar från säljaren om denne inte är givmild. (I alla fall inte mer än denne finner skäligt).
Seriöst, ska alla som bott i villa mindre än 10 år först be säljaren att fixa någon som kommer och tittar?T TypRätt skrev:Problemet här är ju att ni själva åtgärdat felet utan att ge möjlighet för säljaren att själv avhjälpa felet. Akuta fel får man ju givetvis åtgärda själv men frågan är ju om det var så akut att säljaren inte själv skulle kunnat få dit en firma eller göra det själv på motsvarande samma tid. Efter som din lösning nu uppfattas som överdrivet dyr får du nog än svårare att få slantar från säljaren om denne inte är givmild. (I alla fall inte mer än denne finner skäligt).
Nej, som ägare måste man först identifiera felet och när detta är gjort får man ta ett beslut om detta borde vara något som faller på tidigare ägares ansvar.
Att stå med ett hus utan vatten och uppgräv tomt när temperaturen faller ser jag som ett självklart beslut för att göra färdigt och lägga igen efteråt.
Dock bör man i ett sådant skede dokumentera allt jäkligt bra med bilder och utlåtande från firman som gör jobbet.
Givetvis ska man informera säljaren i detta skede också men sannolikheten att denna kan få fram en annan firma som kan börja direkt är ju oftast 0.
Redigerat av moderator:
Du har rätt, jag var osäker så jag googlade men den advokatfirma jag öppnade hemsidan hos verkar ha varit för snabb med copy paste och fått med reklamationstexten för lägenhet på fastigheter med. Efter kollat på fler nu är det uppenbart att detta inte omnämns på andra ställen. My bad, tack för rättning.Claes Sörmland skrev: