Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ledningsburna är enklare att skydda sig emot, men det kostar. Undvik "strömfilter" utan köp i så fall en riktig störskyddstransformator eller UPS.
M Millox skrev:
du har större nytta av ett lågpassfilter med brytfrekvens ner mot 1-10 kHz om dessa inte blir för stora och dyra.
Hej Alexander86

Skulle det vara så att man vill begränsa frekvensområdet 1 kHz -10 kHz så är det inte lätt att hitta filter.

EMC-filter som sätts in i elapparater för att klara EMC kraven (ingår i CE-märkningen) dämpar i frekvensområdet 150 kHz till 30 MHz. Det finns inte mycket av filter avsedda för frekvensområdet under 150kHz och ned till 2 kHz (Supratoner).

En ”riktig störskyddstransformator” som Bo.Siltberg föreslår eller vanlig transformator (med vanlig transformatorplåt) med kondensatorer på sekundärsidan är en kostsam men bra lösning för att dämpa begränsa frekvenser i supratonsområdet.

Men då gäller det att veta att det är den typen av störningar man ”jagar”.

Jag försökte få en uppfattning om det fanns en problematik i hur utrustningen var ihopkopplad vid olika testsituationer men det är svårt att få en klar bild.

Tyvärr så saknar vi normer och (bra) mätinstrument för elkvalitémätningar ovanför övertoner (2 kHz) (normer saknas i supratonsområdet) och jag är tveksam om elkraftbolagen har den typen av instrumentering eller expertkunskap.

Möjligen någon konsultfirma. Men det är få som behärakar både EMC-Elektronik och EMC-Elkraft och det kan bli kostsamt.
 
  • Gilla
Qwerty987654
  • Laddar…
Milox lista är bra. Men jag vill lägga till en fråga. Är det skärmad nätverkskabel?
 
Prova med att lyssna på radio!

Och jag menar då inte FM- 100 MHz-bandet...

Hitta / skaffa någon radio som kan ta emot mellanvåg (MW) och eller långvåg (LW) - det brukar kunna finnas redan på ganska billiga apparater, typ klockradio.

Prova med lite olika inställningar och se om det är något pip eller tjut i radion som kommer och går i takt med att störningen i datorn finns / finns inte - då får man lite mer att gå på.

Fundera på om du känner någon radioamatör, eller om det finns någon som bor i närheten som har "stor antenn". Inte så att jag misstänker amatörens sändningar, utan för att om det är någon utrustning som stör är även han/hon troligen väldigt intresserad av att lokalisera och få bort störningar.

Som andra har sagt, det kan vara någon "liten" apparat som någon granne har, det kan vara något "ethernet över elntäet"- kommunikationssystem som finns i närheten (borde filtret dock hjälpa en del mot), det kan vara något styrning för fläktar, värmepumpar, pumpar för värmelednnig etc etc som är dålig eller dåligt installerad och ger skräp i luften eller på elnätet.

Jag har ett minne av att Elsäkerhetsverket har haft visst intresse av den här typen av problem i en del fall - speciellt om Du skulle bo i närheten av någon flygplats. Skulle de komma och mäta så kostar det inte Dig något, och skulle de hitta en "störsändare" så har de lite muskler att tvinga dess ägare till åtgärder. Det mest kända var en reklamskylt längs vägen nära en flygplats - de tvingade firman som satt upp den alltför billigt tillverkade elektroniken att välja mellan "fixa" och "ta bort". Bötesbeloppet för "skita i det" var så stort att det fallet inte existerade...

MEN: Symptomet att datormusen inte är snabb nog i spelet är för svagt. Det behövs något lite tydligare. Kanske en pryttel som sänder "provsignaler" över USB, och en mottagning i ett program i datorn som visar tydligt att xx % av USB-paketen kommer inte fram, och att xx är ibland 100% (dvs det är ingen störning) och ibland någon påtagligt lägre siffra. (med störning på).

Ut från det programmet borde sedan görs en logg som visar hur ofta, hur länge och eventuella variation med utetemp, med dag/natt, med ...

Möjligen bör du kolla in /läsa ett annat forum som jag tror heter ungefär "svenska elektronikforumet" - där finns det en hel del människor som bygger och mäter på elektronik - vilket kan hjälpa Dig framåt med detta.

Som andra nosat på: den här typen av problem behöver man nog "en ingenjör" för att gå vidare med. "en elektriker" räcker troligen inte. Det som idag kallas "konsultfirmor" kallades förr för "ingenjörsbyrå"...
 
  • Gilla
Jiji och 3 till
  • Laddar…
Wireshark kan spela in och tidsstämpla allt/mycket som händer på en usb-buss (i alla fall linuxversionen).
Du skulle ju kunna se om några av de USB-relaterade fel du ser syns där.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
blev ett långt svar, läses på egen risk, tar inget ansvar för om någon somnar...

många bra förslag här.

Soltorp40s radioförslag är en mycket bra lösning för luftburna störningar och har man tur så fångar man även upp övertonerna på de ledningbunda störningarna.

Jag skulle vilja "varna" för UPS spåret. har själv gjort CE-tester på UPSer och många gånger så har man tyvärr inte tänkt på att UT-spänningen också ska vara filtrerad. Alltså har det varit fullt med störningar ut mot den produkt man vill skydda. Det duger för att hålla datorn/routern/servern i liv tills strömmen kommer tillbaka men snygg spänning är det inte.

Är det en ledningsbunden störning så är väl tyvärr i princip alla inkopplade apparater på närmaste transformatorstation misstänkta. finns det industrier/företag i grannskapet?

TS skriver att det började för tre år sedan, börja med att kolla med föreningen om de gjort någon uppdatering av tex hiss, ventilation, trappbelysning, värmesystem vid den tiden. Allt fler av dessa utrustningar innehåller frekvensomriktare. Gick någon utrustning sönder vid strömavbrottet tex.

I takt med att all utrustning ska ha switchad elektronik och frekvensomriktare i kylskåp/värmepump/ventilation osv så kommer denna typ av störning bara att öka. Harmoniska övertoner kommer öka markant.

Är det någon som har börjat ladda sin elbil i området? detta brukar sällan vara bra för elkvaliteten.

TS, du skriver att det kommer på kvällar, detta gör ju att man kan misstänka den ökade användingen i huset. tex varmvattenanvändningen är väl som högst EM/kväll. skiljer det på helger tex?
är nätet svagt så kan underspänningen leda till många fenomen i datorer, Gör vattenkokartestet när du upplever problemen.

Ett bra nätfilter kräver en bra jord och många gånger riskerar läckströmmarna i filtret att bli höga.
kan du ställa upp datorn nära elcentralen och se om det blir bättre eller sämre?

I samband med strömavbrott/komponentfel så brukar väl elbolag ibland koppla om slingan så att de kan avhjälpa felet i lite mer lugn och ro. kanske kopplade de aldrig tillbaka som det var förut? (långskott...)

TS, var bor du? många universitet skulle kunna ha utrustning och intresserade människor.
 
  • Gilla
Qwerty987654
  • Laddar…
Nu har jag inte haft tid att läsa hela tråden. Men generellt så är det väldigt långsökt att luftburen störning skulle ge den här effekten. Ledningsbundna störningar är vanligare som orsak. Min erfarenhet i ämnet gäller lan miljö och elektrnikutveckling, inte i verkliga livet.
Men på beskrivningen, skulle jag faktiskt börja med en väldigt enkel spänningsmätning i uttaget. Har du för låg matningsspänning, och ett dåligt konstruerat power unit i datorn, så kan man få diverse skumma problem. Och det är den mest troliga skillnaden mellan bostäder i olika stadsdekar.
 
G GreatYellowHouse skrev:
Ett bra nätfilter kräver en bra jord och många gånger riskerar läckströmmarna i filtret att bli höga.
Hej, GreatYellowHouse

Om man använder en transformator med ”delad fas” på sekundärsidan (balanserad matning) då kan man bygga ”bra nätfilter” med genomgående skyddsjord utan ökad läckström.

Det är en bra kombination om man vill bygga filter som hanterar störningar gällande supraharmonics (2–150 kHz).
 
G GreatYellowHouse skrev:
blev ett långt svar, läses på egen risk, tar inget ansvar för om någon somnar...

många bra förslag här.

...
Elbilsladdning är en mycket bra punkt - den är känd i branschen. Är väl vanligt när man kommer hem från jobbet.

Solceller är en annan, men den bör avta under kvällen...

Värst är väl solpaneler med "optimerare" - men jag vet inte om de fanns för 3 år sedan.

Även om det är en burk som sitter "nära" och främst orsakar ledningsbundna störningar är det rätt troligt att den också avger störningar som går att fånga upp med radio.

Att det är värst på kvällen - är det för att det är dǻ Du är hemma och kollar, eller har Du kollat "dygnet runt" lika intensivt?
 
S Soltorp40 skrev:
Elbilsladdning är en mycket bra punkt - den är känd i branschen. Är väl vanligt när man kommer hem från jobbet.

Solceller är en annan, men den bör avta under kvällen...

Värst är väl solpaneler med "optimerare" - men jag vet inte om de fanns för 3 år sedan.

Även om det är en burk som sitter "nära" och främst orsakar ledningsbundna störningar är det rätt troligt att den också avger störningar som går att fånga upp med radio.

Att det är värst på kvällen - är det för att det är dǻ Du är hemma och kollar, eller har Du kollat "dygnet runt" lika intensivt?

Hej Soltorp40

En baksida (en nackdel) med vår (samhällets) focus på att bygga lätta, energisnåla och billiga (switchade) nätdelar är att de skapar switchkomponenter i frekvensområdet 2-150 kHz (Supraharmonics) ett frekvensområde där vi fortfarande inte har standarder för begränsning av tillåtna nivåer.

Vi vet fortfarande inte om TS bekymmer handlar om störningar från elnätet (elkvalité) men som läget är idag så ökar störnivåerna och de kommer att öka framöver.

Vi har varvtalsstyrning i fläktar, hissar, frysar/kylskåp, diskmaskiner etc. och switchade nätdelar i datorer, billaddare, solcellsanläggningar etc. och dessa ökar bara i antal i vårt samhälle.

Det är alltså både vi själva och våra grannar som kopplar in apparater som genererar störningar

Störningarna har succesivt införts under lång tid (ett 20-tal år) men det har tagit tid att få uppmärksamhet för det som händer, en förståelse för den tekniska orsaken, och få igång arbete med att införa normer.

High-Frequency Noise in Power Grids, Neutral and Protective Earth
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:999810/FULLTEXT01.pdf

Tills det att t.ex. normer begränsar ökningen av Supraharmonics i våra elnät så får vi räkna med att mängden (nivåerna) ökar. Även sen normer har tillkommit så finns de utrustningar som vi kopplar in idag i elnätet kvar under en lång tid framöver.

Det kan då bli nödvändigt att "hantera" störningarna där de uppträder. Något som kan kräva goda kunskaper i störningshantering, som det tyvärr råder en brist på.

Supraharmonics sprids främst i elnätet på sekundärsidan av närmaste transformator och dit impedansen för frekvenserna är som lägst.

Se fig 2. sid 22. I “The Zone Concept”
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:999206/FULLTEXT01.pdf

Vid solcellsanläggningar och elbilsladdning har man även konstaterat risk för DC- komponenter (likström) i elnätet. Även dessa ”vandrar” dit resistansen i elnätet är lägst och håller sig inom närmaste transformator i elnätet.

Men vi vet fortfarande inte vad TS har drabbats av:thinking:.
 
  • Gilla
Qwerty987654
  • Laddar…
Har heller inte läst hela tråden.

Vad gäller störningar med dator så upplever jag ofta att det går långsammare och musen hakar sig, detta tror jag inte alls beror på elektromagnetisk störning eller störningar på elnätet utan på sopiga programmerare som låter olika processer äta upp tid från gränsssnittet. Jag svär ofta över hur windows multitasking är uppbyggt iom att det så otroligt ofta drabbar just användargränssnittet och i synnerhet respons från mus/tangentbord. Rätt skrivet hade mus, tangentbord och nån form av feedback tex muspekare och markör alltid haft topprioritet och varit realtidsoptimerat. Nu är det inte så.

Kanske din dator håller på och kör nån synk av molnlagring eller virusskydd som är beroende på andra faktorer? Jag skulle börja med att kolla på aktivitetshanteraren om CPU last är hög och isåfall vilka processer.

Visar det sig att det otroligt nog just är USB som störs ut skulle jag gå vidare och kika på om det finns programvara som kan rapportera eller logga hur många felaktiga bitar / omsändningar som görs på wifi resp USB (jag antar att USB har stöd för att hantera störningar och omsändningar). Verkar finnas mera info här;
https://blogs.synopsys.com/tousbornottousb/2017/11/28/bit-error-rates-for-usb-3-2/

Men det kanske enklaste är att låna en annan dator. Antingen en med bättre mjukvara, snabbare processor eller mindre känsliga USB portar. Det är nog faktiskt det allra billigaste alternativet, speciellt om din dator nu är mer än 3 år gammal. Löses problemet med bytet kan du ju ge gamla datorn till din far där den funkar bra. All typ av felsökning kommer ta mer tid och kraft än att byta dator. Är störningarna så kraftiga som du tror borde grannarna klaga.

(som en anekdot kan jag nämna att på 90-talet hade en kompis en pirat-trådlös-telefon. När man i en viss editor (i DOS) stod på udda kolumner så ringde hans telefon).

Elektromagnetiska störningar är lite av en "magi" och jag själv har inte kompetens inom detta, men i jobbet har jag haft kontakt med de som jobbar med detta och även de som är experter behöver lägga mycket tid och resurser på att undersöka orsak och verkan av EMC. Då pratar vi när man har en EMC kammare och relevant utrustning att mäta med.
 
Jag tänker mig också att det är viktigt att ordna ett benchmark som kan köras utan inkopplat nätverk, för att utesluta nätrelaterade problem.

För alla som minns RTL8139/8169 och dess sunkiga paketfilter som kördes på cpun så vet man att även orelaterad nättrafik kan ta ansenlig mängd cputid.
 
TS har tidigare sagt att problemen kvarstår även med frånkopplat nätverk...
 
hej igen allihop !

får tacka alla som svarat återigen för all hjälp och tips/råd så långt, väldigt tacksam !


ett par punkter vill jag gärna understryka igen för att svara på några frågor som ställts i de senaste inläggen efter mitt föregående inlägg, hänvisar dock också till mina föregående inlägg om någon skulle orka/vilja läsa igenom mer detaljerat vad jag redan provat/förklarat/uteslutit tidigare ! blir ett långt inlägg här igen :D men har en del ny information och exempel från andra användare som känns väldigt relevant,
går inte riktigt att hålla det jättekort känner jag, i alla fall om jag ska ta med all denna info så jag kör på här helt enkelt, den som orkar och har tid får läsa igenom !




- dator/mus/spelkontroll fungerar precis som de ska och känns alltid perfekta/responsiva när jag testar på annan plats på andra sidan stan (farsans lägenhet i detta fall, i ojordat uttag dessutom då han precis som jag endast har jordade uttag i köket, funkar konstant perfekt i första bästa ojordade uttag jag provade där i flera dagars tid, normalt och som det ska vara med andra ord) , testat i flera omgångar fram och tillbaka, under flera dagar och flera tider på dygnet , och bekräftat att där inträffar felet *aldrig* oavsett när jag provar! , känner att det utesluter fel på mina prylar då de fungerar precis som de ska på annan plats..


- nätverksrelaterade felorsaker är helt uteslutna, fenomenet inträffar med/utan nätverkskabel inkopplad och även på offlinespel som ej behöver internetuppkoppling, samt att fenomenet till och med inträffar på windows skrivbordet !


- det endra mönstret i detta intermittenta men upprepande fenomen, är att majoriteten av dagar i en vecka/månad så är problemet markant minskat på sena nätter och tidiga morgnar/förmiddagar, för att sedan uppenbara sig på kvällar och eftermiddagar, vilket först fick mig att misstänka belastning / underdimensonering eller något sådant på elen här, dock är detta inte "skrivet i sten" så att säga utan det finns även sena nätter och tidiga morgnar där fenomenet inträffar, dock mer ovanligt, har varit så i ca 3 års tid nu, och är rätt så säker på att allting började efter ett strömavbrott i föreningen där jag bor.



- mjukvara/operativsystem relaterade felorsaker är även helt uteslutna, återigen om det fungerar konstant som det ska på annan plats, utan några ändringar på hårdvara/mjukvara mellan att jag tar dit mina prylar/tar hem dom igen, så säger det mig i alla fall att jag kan utesluta både mjukvara och hårdvara som felorsak på min sida? (givetvis har jag redan minst en gång bytt ut *alla* mina komponenter och tillbehör samt flertalet färska installationer av operativsystem osv)



- forskning av fenomenet på diverse forum visar att det finns fler som lider av exakt samma typ av problem, t.ex. "blurbusters" länken jag länkade i mitt föregående inlägg är just en sådan diskussion på ett forum, t.ex, där vissa användare berättar att dom upplever identiska fenomen, dvs intermittenta men upprepande mönster av hög latens på tillbehör som inte är nätverksrelaterade, där dom redan provat att byta ut alla sina egna komponenter utan framgång,

(vissa av dessa användare har löst sitt problem helt genom att helt enkelt flytta där det visar sig fungera helt normalt på ny plats, alternativt provat sin utrustning på annan plats där det också fungerar som det ska för uteslutnings skull i felsökning av problemet, vissa hade löst det med kombination av dubbelkonverterande UPS/strömfilter/ordentligt skärmade strömkablar+ferriter osv, sällsynt problem men inte helt unikt verkar det som)!


- redan provat alla varianter av inkoppling av dator+skärm till ström dvs orientering på kontakterna, direkt till vägguttag eller först till grendosa som sedan kopplas till vägguttag, samt med och utan mitt furman strömfilter emellan, ingen skillnad oavsett hur jag kopplar eller var jag kopplar in här hemma !


- har/använder ingen TV som kan hjälpa till i felsökning eller uteslutning, i princip det enda som är inkopplat på el här hemma är dator+skärm + några lampor (med glödlampa och inte LED) samt köksvaror som spis/frys/kyl/mikro/vattenkokare, vill dock påpeka igen att jag provat flera gånger att stänga av/koppla ut *allt* från strömmen här hemma inklusive alla lampor och köksvaror/vitvaror förutom dator+skärm, i syfte att utesluta att något annat här hemma som är inkopplat på strömmen kan vara felorsaken, ingen skillnad alls! fenomenet fortsätter trots att dator+skärm är de enda apparaterna inkopplade på elen då jag provat.






så, ovan punkter tog jag med igen bara för att understryka att allt det vanliga och uppenbara har jag redan provat och uteslutit enligt mig i alla fall,


MEN ! några saker jag inte nämnt tidigare som kanske är viktigt här:


kopplar jag in dator+skärm till ett av de ojordade uttagen i lägenheten , dvs inte till ett av mina uttag i köket, så känner jag en svag "krypström" när jag drar fingrarna på chassit eller känner med handen, gör inte ont eller så utan känns bara svagt, kopplar jag in datorn antingen direkt i köket där det är jordat, eller via strömfilter och sedan till uttag i köket, försvinner denna krypström helt, och jag känner ingen krypström på chassit så länge allt får ström via kökets jordade uttag,


jag förmodar att det innebär att jordningen är som den ska i köket då åtminstone? det hjälper dock inte mitt problem att ha prylarna kopplat till den jordade strömmen i köket hur som helst, identisk situation med andra ord, åtminstone vad gäller mitt huvudproblem med intermittent grov latens på tillbehör och intermittent "hackig" bild/"knastrigt" ljud, hur jag än kopplar in prylarna och var i lägenheten de kopplas in !


just det med krypström har jag också forskat i lite för övrigt, och vad jag kan se är det dels inget som ska vara farligt (?) samt att när jag kör t.ex. syntetiska tester som benchmarks osv, är det ingen skillnad alls beroende på hur eller var jag kopplar, får identiska resultat i jordade uttag i kök som i ojordade uttag i övriga rum i lägenheten, dock så hör jag t.ex. ett *väldigt* svagt brum i bakgrunden på mina hörlurar, om jag kopplar via ojordat uttag, och det försvinner precis som krypströmmen i chassit försvinner när jag kopplar via jordat uttag i köket !


så det är alltså samma problem även om jag kör via jordat uttag i köket eller inte, den enda förbättringen / skillnaden då när jag kör i köket är att krypström i chassit försvinner, samt att det väldigt svaga brummandet i hörlurarna försvinner när jag använder jordade uttag i köket..i övrigt är det samma problem..







lite annan fakta för att svara på andra nya frågor som tillkommit i tråden:


- bor på bottenvåningen, har grannar bredvid till vänster/höger och ovanför mig, något viktigt här kan vara att föreningens elcentral (en av dom i alla fall, finns flera st) som jag mest troligtvis får ström från, är väldigt nära min lägenhet, inte vägg i vägg men det är bara en lägenhet / två bärande väggar typ mellan mig och den, kan vara viktig info?


- sitter 2st "inbyggda" ferritklumpar på skärmkabeln mellan grafikkort och skärm i båda ändar som standard, väldigt nära grafikkort och skärmens uttag, och 1st "inbyggd" på xbox-handkontrollskabeln närmast datorns USB port som standard , dock ingen ferritklump på strömkabel till skärm eller dator, eller usb kabel till mus/tangentbord, dock uppvisar både skärmen och spelkontrollen problem när fenomenet inträffar, trots att de har ferritklump,

(en tanke där är att jag trots det ev. skulle kunna köpa ett par ferritklumpar, och prova sätta på strömkabel till skärmen och datorn?, efter lite forskning där verkar det som att det främst rekommenderas att man sätter ferriten så nära som möjligt där den ansluts till apparaten, dvs i den ena änden motsatt sida från strömuttag?)


- bor så centralt man kan bo i en av landets storstäder med ca 350 000 invånare, då någon undrade !


- nätaggregaget jag använder i datorn är ett https://www.corsair.com/eu/en/Categ...ply-Units-Advanced/RMx-Series/p/CP-9020178-AR , mycket vanligt och "prisvärt" nätagg enligt tester, men absolut inget high-end nätagg eller premium, kan mycket väl vara så att ett dyrare 80 Plus Platinum/Titanium certifierat nätagg har mycket bättre filter på inkommande ström, typ ett "corsair hx1200" eller liknande, har haft funderingar där,




t.ex. såg jag en användare med liknande problem spela in denna video med någon sorts handhållen EMI mätare (verkar lite "ormolja" såna där mätare? typ halvt bluff? eller? oavsett så kan det vara intressant info tror jag) , där användaren menar att med ovan nämnda corsair hx1200 nätagg blev det mycket bättre värden på mätaren samt att hans problem mer eller mindre försvann:


<- EMI värden med corsair hx1200 nätagg


att jämföra med hans tidigare nätagg från EVGA , någon supernova modell, (som dock också var ett dyrare nätagg) :


den där handhållna EMI mätaren kände jag först var helt bluff/ormolja så att säga, men om den nu faktiskt visar olika värden och "varningssignalen" är mycket lägre med ett nätagg jämfört med ett annat , så undrar jag om om det kan vara värt att skaffa en sån mätare själv då det inte borde kosta mer än max nån hundring typ?

sen var det en annan användare med liknande EMI mätare som också spelade in en video, och menar att när han skaffade en dyr/ordentligt skärmad strömkabel till datorn, i kombination med en UPS som man ser på videon, så försvann hans problem och han menar att det var den dyra strömkabeln som löste det mesta för honom och inte UPSen, (den var mest bra till för att mäta spänningsnivån menar han)

han spelade i alla fall in denna video och menar att den dyra och skärmade strömkabeln han skaffade fick värdena på EMI mätaren att sjunka ordentligt :


https://streamable.com/tv8ug0



lite svårt att avgöra på denna video om man inte ser hur det var förut/vilka mätvärden användaren fick före sina ändringar och UPS/skärmad strömkabel typ, men tänkte att det kan vara relevant i alla fall !



till sist så känner jag att nästa steg får bli att testa de "simpla" sakerna först, typ skaffa ferriter till strömkablarna från dator+skärm, mäta spänningen i mina strömuttag olika tider på dygnet, främst när det känns bra respektive dåligt för att ha något som referens och kunna jämföra med, kanske även mäta hos farsan för att se hur det ser ut där, då det som sagt känns perfekt där oavsett tid på dygnet osv, och efter det eventuellt försöka prata med både EON och/eller föreningen också, ska bara försöka kommunicera det på ett vettigt och simpelt sätt, åtminstone till föreningen, EON kanske har någon expert man kan prata med eller nåt lite mer detaljerat åtminstone, samt se över möjligheten att beställa någon sorts kvalitékontroll som har nämnts i tråden tidigare..



förresten, nån som vet vad det ska vara exakt för spänning i uttagen i Sverige och vad som anses oacceptabla dippar typ? ska det vara ~230 v konstant i uttagen? +/- en viss % ?


vad jag förstår så får nätagg i datorn jobba mycket hårdare om spänningen dippar, kanske kan vara en orsak eller bidragande orsak till mitt fenomen, men får testa lite saker och återkomma igen längre fram helt enkelt, kanske skaffar ett dyrare nätagg också som det där corsair hx1200 som då ska ha "bevisat" bra EMI filter på inkommande ström,
och jag får tacka igen för alla som tar sig tid i alla fall och gett råd och tips så långt hittills , och ursäktar (återigen) det långa inlägget, det är svårt att sammanfatta och hålla det kort och samtidigt ta med allt som känns relevant typ, vissa saker har jag nämnt tidigare såklart och kunnat skippa som vad jag redan provat hittils osv, men det är ju en del användare som inte läser igenom tråden utan bara frågar saker som redan förklarats,

oavsett det så får detta bli sista gången jag nämner vad jag redan gjort tidigare :p



fokuserar bara på vad jag kan/ska göra och testa från och med nu känner jag, men är enormt tacksam för fortsatta tips och råd, speciellt om den nya infon och dessa exempel/videos jag länkat i detta inlägg kan vara relevanta och om någon har synpunkter där så att säga,




stort tack igen i alla fall så länge!
 
A Alexander86 skrev:
kopplar jag in dator+skärm till ett av de ojordade uttagen i lägenheten , dvs inte till ett av mina uttag i köket, så känner jag en svag "krypström" när jag drar fingrarna på chassit eller känner med handen, gör inte ont eller så utan känns bara svagt, kopplar jag in datorn antingen direkt i köket där det är jordat, eller via strömfilter och sedan till uttag i köket, försvinner denna krypström helt, och jag känner ingen krypström på chassit så länge allt får ström via kökets jordade uttag,
Hej Soltorp40

Den krypström (läckström) du känner är normalt en konsekvens av att vi i apparater med switchad teknik behöver EMC filter för att uppfylla CE-kraven gällande radiostörningar från elapparater.

Krypströmmen är en av orsakerna att en apparat med jordad kontakt skall anslutas till ett jordat uttag. Den andra orsaken, ett ansluta till ett jordat uttag, är skydd mot beröringsspänning.

Om du inte ansluter till ett jordat uttag då kan den krypströmmen gå andra vägar t.ex. via nätverk, signalkablar etc. Det brum du hör är ett resultat av att läckström går där den inte skall gå.

Många gånger kan läckström även orsaka andra störningsbekymmer tex. den typen av störningar du beskriver att du har, om det är så att läckströmmen adderas på signalen vid ”trådad” signalöverföring mellan apparater.

Det var orsaken att jag försökte reda ut hur dina apparater var ihopkopplade och jordade vid dina olika tester.

Ansluter du apparater till ett system med ”delat fas” (balanserat system) t.ex. via en transformator då ”balanseras” den läckströmmen ut (den minimeras).

Anslut helst alla apparater som kopplas ihop med ”signalkablar” till samma jordade uttag om du vill minimera att läckströmmar går "oönskade vägar" i ett obalanserat elsystem (det vanliga elsystem de flesta har vid enfasmatning).
 
Redigerat:
Nominell nätspänning är 230V +/- 5%

Vad säger tillverkardata på Ditt nätagg om tillåten matningsspänning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.