4774 4774 skrev:
Fick ett tips igår som enligt tipslämnaren visserligen lät för enkelt för att vara sant men att just därför är det sant. Har ni provat att byta hdmi kabel?
Tack!
Bytte kabel, men upplevde ingen skillnad.
Bytte sedan tillbaka (trevligare längd)
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
4774
A Albireo skrev:
Tack!
Bytte kabel, men upplevde ingen skillnad.
Bytte sedan tillbaka (trevligare längd)
Då var det för bra då 😄
 
En grej som kan vara värt testa är att byta LNB-huvud, kanske ljuger bilden men det ser gammalt ut att döma av den gulnade plasten. Bytte detta på en av våra paraboler för inte så länge sedan, hittade bra lågbrusiga enheter på typ Kjell eller Clas Ohlson för en struntsumma. Passa även på att kontaktera om den där nakna kontakten, det ska vara väderskyddat om man ska klara sig från korrosion och dålig kontakt på även rätt kort sikt
 
H Harald Blåtumme skrev:
Passa även på att kontaktera om den där nakna kontakten, det ska vara väderskyddat om man ska klara sig från korrosion och dålig kontakt på även rätt kort sikt
Eller iallafall dra ner väderskyddet 😁
Det där är den senaste varianten på LNB, 24kanalers.
Men visst kan de gå sönder.
 
Kände lite samma sak när jag såg LNB:n - byttes den verkligen ut när parabolen nyligen bytes?.
Ingen aning...

Vid digitalboxen tyckte jag att mittkabeln var lite lång i förhållande till kontakten - men det skulle inte spela någon roll - den kommer tydligen inte att stöta på något i boxen ändå.

Har skruvat om befintlig kontakt vid parabolen (men såg inget konstigt med varken kabel eller skärm)
- Tyckte dock att den satt lite löst när jag började, så nu sitter den hårdare - skruvade fast den med skiftnyckel och linjetång. (för att inte samtidigt gänga lös kabeln)
Dra ned "väderskyddet" - vad innebär det?
 
Ta tag vid det markerada området, dra nedåt.
Då dras ett plastskydd ner över kontakten
Plastskydd markerat med röd cirkel som kan dras ner över en antennkontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
OK!
Men ska inte det "skyddet" skydda någon elektronik i LNB:n?
Själva kontakten har ju inga problem med väder och vind. (eller har jag fel)
 
Verkar krångligt det här, i detta fall, finns det ingen internet-anslutning att använda istället?
 
A Albireo skrev:
OK!
Men ska inte det "skyddet" skydda någon elektronik i LNB:n?
Själva kontakten har ju inga problem med väder och vind. (eller har jag fel)
Uppfällt vs nerfällt
En hand håller en uppfälld Ku-band DSCS 24CH LNB med en ansluten koaxialkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller en uppfälld antennförstärkare med synlig märkning och ansluten kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Albireo
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.