6 285 läst · 53 svar
6k läst
53 svar
Problem med signalstyrka - Parabol - allente
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 071 inlägg
Jo, jag vet att Allentes boxar tyvärr har skiftande kvalitet. Det laggar, det blir svart bild, det behövs startas om osv. Blev bättre med A1, men inte alls tillförlitligt. Hos många funkar det bra, men de som har problem är riktigt kniviga att lösa.
Vi har därför slutat sälja Allente, både via fiber och parabol, och utför bara de uppdrag som vi blir tilldelade från Allente.
Vi har därför slutat sälja Allente, både via fiber och parabol, och utför bara de uppdrag som vi blir tilldelade från Allente.
Kan du då svara på varför Allente inte inser att det måste vara ett fabrikationsfel på åtskilliga A1 boxar och inte återkallar dem som de åtminstone vet om och antingen driftsätter de gamla boxarna eller ger oss nya? Vet att det inte är din skyldighet att svara, men tänkte om det är något du varit med om med övriga?[SKPG]Zamora skrev:Jo, jag vet att Allentes boxar tyvärr har skiftande kvalitet. Det laggar, det blir svart bild, det behövs startas om osv. Blev bättre med A1, men inte alls tillförlitligt. Hos många funkar det bra, men de som har problem är riktigt kniviga att lösa.
Vi har därför slutat sälja Allente, både via fiber och parabol, och utför bara de uppdrag som vi blir tilldelade från Allente.
Själv kommer jag på måndag kräva 3 nya för det är lika för mamma & pappa och min faster. M&P har tom 2 och båda är likadana.
Lite trist då jag aldrig varit missnöjd med dem sedan de tog över canal digital
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 071 inlägg
Då jag inte är anställd av Allente kan jag inte svara på det.4774 skrev:Kan du då svara på varför Allente inte inser att det måste vara ett fabrikationsfel på åtskilliga A1 boxar och inte återkallar dem som de åtminstone vet om och antingen driftsätter de gamla boxarna eller ger oss nya? Vet att det inte är din skyldighet att svara, men tänkte om det är något du varit med om med övriga?
Själv kommer jag på måndag kräva 3 nya för det är lika för mamma & pappa och min faster. M&P har tom 2 och båda är likadana.
Lite trist då jag aldrig varit missnöjd med dem sedan de tog över canal digital
Kanske är bilderna som ljuger men det ser ut som att LNB inte pekar rakt in i parabolen.
Vinkeln som LNB ska vridas är runt halsen på den och fortfarande peka längs med bommen.
Vinkeln som LNB ska vridas är runt halsen på den och fortfarande peka längs med bommen.
Tack för alla råd, tips och idéer.
Det var ett tag sedan jag stod på stegen (och vinglade 😉)
Tror att det är "problem" med de foton jag lyckades ta.
Dels står jag inte rakt mot parabolen, (rakt ut efter armen)
Sedan hålls inte kameran helt vågrätt. I första bilen zoomar jag in mot parabolen.
(vilket också kan medföra vinkelproblem)
Tillsammans med de ovanstående "problemen" tas bilden nedan snett upp.
dvs. parabolen är placerad några meter högre än mobilkameran.
Bilden var mer tänkt som en översikt på "läget".
Det är inte helt självklart att få parabolen så högt placerad av firman som gjorde det.
(Har något med försäkringar att göra - Har inte tagit någon nyare/bättre bild)
Tror att nedanstående bild har liknande problematik. I detta fall är det vidvinkel som gäller.
Att stå några meter upp på en stege, sträcka ut en hand ganska långt, samt ta kort och inte tappa mobilen, för att med andra armen hålla tag i stegen - är en cirkuskonst i sig 🤓
Målet var att få en skarp närbild.
Mobilkameran är inte rakt över aluminiumarmen, utan kom lite för långt ut.
(bilden är även vriden tillbaka i efterhand digitalt)
Tanken med bilden var att försöka påvisa "vridningen" av LNB:n, (hade inte tidigare uppmärksammat skalan) samt att LNB-huvudet inte är tryckt dikt mot plastfästet.
Har inte tittat så noga på konstruktionen av LNB-fästet av plast,
men tror inte att det går att rotera, eller att det inte är helt intryckt i aluminiumarmen.
Däremot gick hela aluminiumarmen att svänga lite runt infästningen vid paraboltallriken. (i östlig / västlig riktning)
Vilket borde kunna medföra att den kan rotera/röra sig vid blåst från ovanligt håll eller "jordbävning" 🤔.
Efter alla insatser - kolla kablar och kontakter samt parabol har det blivit bättre.
(Parabolen har jag egentligen inte alls rört - mer än anslutande kontakt)
Grannen tyckte att det blev lite jobbigt att kontakta mig 1-2ggr/dag.
Vid alla tillfällen ringde jag allente.
Den senaste insatsen har varit att inaktivera det djupa "strömsparläget" på boxen.
(av ett tips från allente supporten). Fick känslan att strömsparläget inte helt gick att avaktivera.
Efter det kunde bilden försvinna - en stund - men efter omstart och några tryck. (enligt användaren)
Kom bilden tillbaka.
Nu är även "strömsparläget" på TV:n avslaget. (efter det har jag inte fått någon status rapport från grannen)
Läser jag på allentes hemsida står det att Tv-box Allente 1 "kräver" internetanslutning.
Jag tror att pga. avsaknade av bredband står boxen och "blinkar" rött. (något som viss support har tyckt "varit fel" - andra tyckt - "ska vara så"
Har ibland funderat att installera den gamla boxen, för att ev. få koll om det skulle bli förändring/förbättring.
Att se på TV-program ska bara fungera - tycker jag.
Det var ett tag sedan jag stod på stegen (och vinglade 😉)
Tror att det är "problem" med de foton jag lyckades ta.
Dels står jag inte rakt mot parabolen, (rakt ut efter armen)
Sedan hålls inte kameran helt vågrätt. I första bilen zoomar jag in mot parabolen.
(vilket också kan medföra vinkelproblem)
Tillsammans med de ovanstående "problemen" tas bilden nedan snett upp.
dvs. parabolen är placerad några meter högre än mobilkameran.
Bilden var mer tänkt som en översikt på "läget".
Det är inte helt självklart att få parabolen så högt placerad av firman som gjorde det.
(Har något med försäkringar att göra - Har inte tagit någon nyare/bättre bild)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror att nedanstående bild har liknande problematik. I detta fall är det vidvinkel som gäller.
Att stå några meter upp på en stege, sträcka ut en hand ganska långt, samt ta kort och inte tappa mobilen, för att med andra armen hålla tag i stegen - är en cirkuskonst i sig 🤓
Målet var att få en skarp närbild.
Mobilkameran är inte rakt över aluminiumarmen, utan kom lite för långt ut.
(bilden är även vriden tillbaka i efterhand digitalt)
Tanken med bilden var att försöka påvisa "vridningen" av LNB:n, (hade inte tidigare uppmärksammat skalan) samt att LNB-huvudet inte är tryckt dikt mot plastfästet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har inte tittat så noga på konstruktionen av LNB-fästet av plast,
men tror inte att det går att rotera, eller att det inte är helt intryckt i aluminiumarmen.
Däremot gick hela aluminiumarmen att svänga lite runt infästningen vid paraboltallriken. (i östlig / västlig riktning)
Vilket borde kunna medföra att den kan rotera/röra sig vid blåst från ovanligt håll eller "jordbävning" 🤔.
Efter alla insatser - kolla kablar och kontakter samt parabol har det blivit bättre.
(Parabolen har jag egentligen inte alls rört - mer än anslutande kontakt)
Grannen tyckte att det blev lite jobbigt att kontakta mig 1-2ggr/dag.
Vid alla tillfällen ringde jag allente.
Den senaste insatsen har varit att inaktivera det djupa "strömsparläget" på boxen.
(av ett tips från allente supporten). Fick känslan att strömsparläget inte helt gick att avaktivera.
Efter det kunde bilden försvinna - en stund - men efter omstart och några tryck. (enligt användaren)
Kom bilden tillbaka.
Nu är även "strömsparläget" på TV:n avslaget. (efter det har jag inte fått någon status rapport från grannen)
Läser jag på allentes hemsida står det att Tv-box Allente 1 "kräver" internetanslutning.
Jag tror att pga. avsaknade av bredband står boxen och "blinkar" rött. (något som viss support har tyckt "varit fel" - andra tyckt - "ska vara så"
Har ibland funderat att installera den gamla boxen, för att ev. få koll om det skulle bli förändring/förbättring.
Att se på TV-program ska bara fungera - tycker jag.
Har nu efter samma kontakt och svar från Allente lyckats få dem att ta tillbaka denna box och kommer nu att installera en ny box och samtidigt se över parabolen. Så mitt enda tips till din granne är att ringa och kräva exakt samma sak. Vi betalar för en tjänst och då ska vi kunna använda den oxå utan att behöva ringa grannen. Vilket är helt absurt usel support av Allente. Man ska inte behöva vara ett tekniskt geni för att kunna se på tv. Tycker att du är en fantastisk människa som hjälper din granne på detta sätt! Verkligen fantastiskt 😀A Albireo skrev:Tack för alla råd, tips och idéer.
Det var ett tag sedan jag stod på stegen (och vinglade 😉)
Tror att det är "problem" med de foton jag lyckades ta.
Dels står jag inte rakt mot parabolen, (rakt ut efter armen)
Sedan hålls inte kameran helt vågrätt. I första bilen zoomar jag in mot parabolen.
(vilket också kan medföra vinkelproblem)
Tillsammans med de ovanstående "problemen" tas bilden nedan snett upp.
dvs. parabolen är placerad några meter högre än mobilkameran.
Bilden var mer tänkt som en översikt på "läget".
Det är inte helt självklart att få parabolen så högt placerad av firman som gjorde det.
(Har något med försäkringar att göra - Har inte tagit någon nyare/bättre bild)
[bild]
Tror att nedanstående bild har liknande problematik. I detta fall är det vidvinkel som gäller.
Att stå några meter upp på en stege, sträcka ut en hand ganska långt, samt ta kort och inte tappa mobilen, för att med andra armen hålla tag i stegen - är en cirkuskonst i sig 🤓
Målet var att få en skarp närbild.
Mobilkameran är inte rakt över aluminiumarmen, utan kom lite för långt ut.
(bilden är även vriden tillbaka i efterhand digitalt)
Tanken med bilden var att försöka påvisa "vridningen" av LNB:n, (hade inte tidigare uppmärksammat skalan) samt att LNB-huvudet inte är tryckt dikt mot plastfästet.
[bild]
Har inte tittat så noga på konstruktionen av LNB-fästet av plast,
men tror inte att det går att rotera, eller att det inte är helt intryckt i aluminiumarmen.
Däremot gick hela aluminiumarmen att svänga lite runt infästningen vid paraboltallriken. (i östlig / västlig riktning)
Vilket borde kunna medföra att den kan rotera/röra sig vid blåst från ovanligt håll eller "jordbävning" 🤔.
Efter alla insatser - kolla kablar och kontakter samt parabol har det blivit bättre.
(Parabolen har jag egentligen inte alls rört - mer än anslutande kontakt)
Grannen tyckte att det blev lite jobbigt att kontakta mig 1-2ggr/dag.
Vid alla tillfällen ringde jag allente.
Den senaste insatsen har varit att inaktivera det djupa "strömsparläget" på boxen.
(av ett tips från allente supporten). Fick känslan att strömsparläget inte helt gick att avaktivera.
Efter det kunde bilden försvinna - en stund - men efter omstart och några tryck. (enligt användaren)
Kom bilden tillbaka.
Nu är även "strömsparläget" på TV:n avslaget. (efter det har jag inte fått någon status rapport från grannen)
Läser jag på allentes hemsida står det att Tv-box Allente 1 "kräver" internetanslutning.
Jag tror att pga. avsaknade av bredband står boxen och "blinkar" rött. (något som viss support har tyckt "varit fel" - andra tyckt - "ska vara så"
Har ibland funderat att installera den gamla boxen, för att ev. få koll om det skulle bli förändring/förbättring.
Att se på TV-program ska bara fungera - tycker jag.
Blir det samma typ av box? (allente 1)4774 skrev:
Är boxen uppkopplad till Internet?
Efter samtal med allentes support tyckte vissa att en "installatör" måste kontaktas. (vilket kunden får betala - från 1000-1200kr och uppåt)
Men vad hjälper det? (installatören har 8-10mil att köra) - Ska hen vänta till det "kränglar" dagen efter?
Mesta del av tiden finns bild.
Nu har jag börjat mejla supporten (och tro det eller ej) de svarade.
Men läser fortfarande ut "manualen" vad som kan göras. (och har gjorts - några ggr.)
Lägger ut deras "tips".
"1) Börja med att kolla på :
Meny / Inställningar / Enhetsinställningar / Skärmsläckare / Energisparalternativ (grå knapp = lätt standby, blå knapp i djup standby)
Se till att det är inställt på lätt Standby
2) Verkar som tidigare lösningar har med automatisk igenkänning för signal-problem
eller att rensa data på boxen för bildproblem.
Då gör du så här :
Meny / Inställningar / Satellit / Automatisk igenkänning
eller
Meny / Inställningar / Appar / Allente/ Rensa data
3) (koppla ut eventuell Hårddisk/usb /minneskort innan detta steg)
Gör en fabriksåterställning på boxen, genom att :
Meny / Inställningar / Enhetsinställningar / Om / Fabriksåterställning
"
Tipsen kanske hjälper någon?
Allt ovanstående har utförts både en och två ggr.
Ställde in "lätt standby" - efter en vecka var det åter till "djup standby"
Får se om det fortsätter att ändras med tiden?
Bifogar lite nyare bilder (nästan lika svåra att ta)
Bild1 - Parabol) Funderar om spikklamren som håller kabeln mot väggen, kan påverka signalen så mycket att det slutar fungera - ibland?
Signalstyrka och kvalité är lite sämre än tidigare - men fortfarande står det "bra"
Huvudet ser "snett ut" - även nu.
Armen som håller LNB går att vrida ca +/-1cm mot höger och vänster
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild2 - LNB från sidan) funderar fortfarande om LNB:n är rätt placerad.
Ska den inte skjutas in i fästet mer?
Vad jag förstår går inte fästet att montera på annat sätt.
(Förmodligen ganska enkelt att plocka ut fästet genom att trycka in plastplopparna på sidan om armen)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 3 - LNB - framifrån)
Försökte ta en bild rakt framifrån - efter armen.
Jag tror att LNB:n följer stången.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 4 - Parabolfäste bak)
Längst ned syns "plastplopparna" som håller armen för LNB:n på plats.
Det är denna infästning som inte är så stabil, och medför att armen går att "vrida" lite i sidled.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 071 inlägg
Placeringen av LNB i 'längsled' har högst marginell betydelse, så det kan du släppa. Dra åt skruven som sitter vid armens infästning så slutar den att vobbla.
Klammer har ingen betydelse, däremot verkar kabeln vara av äldre snitt, kan det stämma? Viasat skickade förr med en kabel av urusel kvalitet, efter några år krackelerar höljet vilket medför att fukt kan leta sig in i kabeln.
Klammer har ingen betydelse, däremot verkar kabeln vara av äldre snitt, kan det stämma? Viasat skickade förr med en kabel av urusel kvalitet, efter några år krackelerar höljet vilket medför att fukt kan leta sig in i kabeln.
Nej det blir inte samma box och de uppgav även att det är stora problem med A1 boxen när den inte är uppkopplad till internet. Enligt dem för att det är en smart box som när parabolsignalen av okänd anledning sviktar så går den då över till wifi. Vi har inte fiber så vår är bara parabol ansluten.A Albireo skrev:Blir det samma typ av box? (allente 1)
Är boxen uppkopplad till Internet?
Efter samtal med allentes support tyckte vissa att en "installatör" måste kontaktas. (vilket kunden får betala - från 1000-1200kr och uppåt)
Men vad hjälper det? (installatören har 8-10mil att köra) - Ska hen vänta till det "kränglar" dagen efter?
Mesta del av tiden finns bild.
Nu har jag börjat mejla supporten (och tro det eller ej) de svarade.
Men läser fortfarande ut "manualen" vad som kan göras. (och har gjorts - några ggr.)
Lägger ut deras "tips".
"1) Börja med att kolla på :
Meny / Inställningar / Enhetsinställningar / Skärmsläckare / Energisparalternativ (grå knapp = lätt standby, blå knapp i djup standby)
Se till att det är inställt på lätt Standby
2) Verkar som tidigare lösningar har med automatisk igenkänning för signal-problem
eller att rensa data på boxen för bildproblem.
Då gör du så här :
Meny / Inställningar / Satellit / Automatisk igenkänning
eller
Meny / Inställningar / Appar / Allente/ Rensa data
3) (koppla ut eventuell Hårddisk/usb /minneskort innan detta steg)
Gör en fabriksåterställning på boxen, genom att :
Meny / Inställningar / Enhetsinställningar / Om / Fabriksåterställning
"
Tipsen kanske hjälper någon?
Allt ovanstående har utförts både en och två ggr.
Ställde in "lätt standby" - efter en vecka var det åter till "djup standby"
Får se om det fortsätter att ändras med tiden?
Bifogar lite nyare bilder (nästan lika svåra att ta)
Bild1 - Parabol) Funderar om spikklamren som håller kabeln mot väggen, kan påverka signalen så mycket att det slutar fungera - ibland?
Signalstyrka och kvalité är lite sämre än tidigare - men fortfarande står det "bra"
Huvudet ser "snett ut" - även nu.
Armen som håller LNB går att vrida ca +/-1cm mot höger och vänster
[bild]
Bild2 - LNB från sidan) funderar fortfarande om LNB:n är rätt placerad.
Ska den inte skjutas in i fästet mer?
Vad jag förstår går inte fästet att montera på annat sätt.
(Förmodligen ganska enkelt att plocka ut fästet genom att trycka in plastplopparna på sidan om armen)
[bild]
Bild 3 - LNB - framifrån)
Försökte ta en bild rakt framifrån - efter armen.
Jag tror att LNB:n följer stången.
[bild]
Bild 4 - Parabolfäste bak)
Längst ned syns "plastplopparna" som håller armen för LNB:n på plats.
Det är denna infästning som inte är så stabil, och medför att armen går att "vrida" lite i sidled.
[bild]
Jag bad om en dum box istället 😉. Helst en sådan vi hade tidigare som det aldrig strulade med. Att betala för en tjänst innebär att man oxå ska kunna använda den. Hur de löser problematiken är upp till dem. Vi kommer inte betala för den nya boxen och inte heller för installatören då vi redan har gjort det men de då gav oss fel box för ändamålet .
Jag vidhåller just detta att man betalar för en tjänst och att man då självklart ska kunna använda tjänsten.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 071 inlägg
Då blir det 680. En riktigt bra 'tittapåtv'-box 👍4774 skrev:Nej det blir inte samma box och de uppgav även att det är stora problem med A1 boxen när den inte är uppkopplad till internet. Enligt dem för att det är en smart box som när parabolsignalen av okänd anledning sviktar så går den då över till wifi. Vi har inte fiber så vår är bara parabol ansluten.
Jag bad om en dum box istället 😉. Helst en sådan vi hade tidigare som det aldrig strulade med. Att betala för en tjänst innebär att man oxå ska kunna använda den. Hur de löser problematiken är upp till dem. Vi kommer inte betala för den nya boxen och inte heller för installatören då vi redan har gjort det men de då gav oss fel box för ändamålet .
Jag vidhåller just detta att man betalar för en tjänst och att man då självklart ska kunna använda tjänsten.
Hur konmmer der sig att du inte satt in LNB’n ordentligt i fästet? Det borde vara viktigt att ha den på exakt rätt avstånd till ”tallriken”..A Albireo skrev:Blir det samma typ av box? (allente 1)
Är boxen uppkopplad till Internet?
Efter samtal med allentes support tyckte vissa att en "installatör" måste kontaktas. (vilket kunden får betala - från 1000-1200kr och uppåt)
Men vad hjälper det? (installatören har 8-10mil att köra) - Ska hen vänta till det "kränglar" dagen efter?
Mesta del av tiden finns bild.
Nu har jag börjat mejla supporten (och tro det eller ej) de svarade.
Men läser fortfarande ut "manualen" vad som kan göras. (och har gjorts - några ggr.)
Lägger ut deras "tips".
"1) Börja med att kolla på :
Meny / Inställningar / Enhetsinställningar / Skärmsläckare / Energisparalternativ (grå knapp = lätt standby, blå knapp i djup standby)
Se till att det är inställt på lätt Standby
2) Verkar som tidigare lösningar har med automatisk igenkänning för signal-problem
eller att rensa data på boxen för bildproblem.
Då gör du så här :
Meny / Inställningar / Satellit / Automatisk igenkänning
eller
Meny / Inställningar / Appar / Allente/ Rensa data
3) (koppla ut eventuell Hårddisk/usb /minneskort innan detta steg)
Gör en fabriksåterställning på boxen, genom att :
Meny / Inställningar / Enhetsinställningar / Om / Fabriksåterställning
"
Tipsen kanske hjälper någon?
Allt ovanstående har utförts både en och två ggr.
Ställde in "lätt standby" - efter en vecka var det åter till "djup standby"
Får se om det fortsätter att ändras med tiden?
Bifogar lite nyare bilder (nästan lika svåra att ta)
Bild1 - Parabol) Funderar om spikklamren som håller kabeln mot väggen, kan påverka signalen så mycket att det slutar fungera - ibland?
Signalstyrka och kvalité är lite sämre än tidigare - men fortfarande står det "bra"
Huvudet ser "snett ut" - även nu.
Armen som håller LNB går att vrida ca +/-1cm mot höger och vänster
[bild]
Bild2 - LNB från sidan) funderar fortfarande om LNB:n är rätt placerad.
Ska den inte skjutas in i fästet mer?
Vad jag förstår går inte fästet att montera på annat sätt.
(Förmodligen ganska enkelt att plocka ut fästet genom att trycka in plastplopparna på sidan om armen)
[bild]
Bild 3 - LNB - framifrån)
Försökte ta en bild rakt framifrån - efter armen.
Jag tror att LNB:n följer stången.
[bild]
Bild 4 - Parabolfäste bak)
Längst ned syns "plastplopparna" som håller armen för LNB:n på plats.
Det är denna infästning som inte är så stabil, och medför att armen går att "vrida" lite i sidled.
[bild]
Jag är "novis" i ämnet - därav de många frågorna.Nissens skrev:
När vi hemma satte upp parabol (många år sedan) var installatören väldigt noga med alla vinklar och tog sin tid. Dessa paraboler var större och stabilare i sin konstruktion. Själv hade jag dubbla huvuden.
Men eftersom installatören gjorde allt, tänkte jag inte så mycket på detaljerna. Nu används inte den parabolen längre.
Även I detta fall är det installatören som monterat parabolen hos grannen med allt.
- Arbetet gick väldigt snabbt. Minns jag inte fel, gjordes denna installation förra sommaren, samtidigt byttes det till en stor TV.
Kan något ha "gått fel" vid den installationen? (ifrågasätter allt) 🤔
Måste vara helt säker på det som ändras, är rätt och kan bli bättre, innan jag gör något.
Tänkte att LNB:n kanske har en skåra som som någon tapp i hållaren följer och då blir avståndet automatiskt rätt, och då ska LNB:n ha detta läge - eller så ska LNB:n installeras dikt mot fästet - eller ...
Ska försöka skruva fast armen med skruven som syns på tidigare bild - kan inte bli sämre - tror jag.
Absolut kan kabeln vara "för gammal", men då tycker jag att problemet skulle bli värre och kanske mer konstant eller "förutsägbart". (men kan ha fel) Kabeln är (vad jag tror) ca 20m.
Tror inte att inkoppling av en signalmätare vid parabolen skulle kunna ge svaret. (har ingen som loggar signalstyrkan) Man hinner nog inte göra "analysen" innan bilden är tillbaka.
Senaste checken på signalkvalitén var som visas
Jag tror att grundfelet finns hos boxen/allente. (men kan ha fel)
Nu är det ca 18-timmar sedan det strulade sist. Bilden kom tillbaka, utan åtgärd, när jag klättrade upp i stegen till parabolen.
Skulle den gamla boxen vara bättre i detta fall?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var problem även med den boxen, men inte lika frekvent.
Kunde gå en vecka mellan liknande problem. (och det var väl därför allente gav rådet "byt box")
Fick ett tips igår som enligt tipslämnaren visserligen lät för enkelt för att vara sant men att just därför är det sant. Har ni provat att byta hdmi kabel?A Albireo skrev:Blir det samma typ av box? (allente 1)
Är boxen uppkopplad till Internet?
Efter samtal med allentes support tyckte vissa att en "installatör" måste kontaktas. (vilket kunden får betala - från 1000-1200kr och uppåt)
Men vad hjälper det? (installatören har 8-10mil att köra) - Ska hen vänta till det "kränglar" dagen efter?
Mesta del av tiden finns bild.
Nu har jag börjat mejla supporten (och tro det eller ej) de svarade.
Men läser fortfarande ut "manualen" vad som kan göras. (och har gjorts - några ggr.)
Lägger ut deras "tips".
"1) Börja med att kolla på :
Meny / Inställningar / Enhetsinställningar / Skärmsläckare / Energisparalternativ (grå knapp = lätt standby, blå knapp i djup standby)
Se till att det är inställt på lätt Standby
2) Verkar som tidigare lösningar har med automatisk igenkänning för signal-problem
eller att rensa data på boxen för bildproblem.
Då gör du så här :
Meny / Inställningar / Satellit / Automatisk igenkänning
eller
Meny / Inställningar / Appar / Allente/ Rensa data
3) (koppla ut eventuell Hårddisk/usb /minneskort innan detta steg)
Gör en fabriksåterställning på boxen, genom att :
Meny / Inställningar / Enhetsinställningar / Om / Fabriksåterställning
"
Tipsen kanske hjälper någon?
Allt ovanstående har utförts både en och två ggr.
Ställde in "lätt standby" - efter en vecka var det åter till "djup standby"
Får se om det fortsätter att ändras med tiden?
Bifogar lite nyare bilder (nästan lika svåra att ta)
Bild1 - Parabol) Funderar om spikklamren som håller kabeln mot väggen, kan påverka signalen så mycket att det slutar fungera - ibland?
Signalstyrka och kvalité är lite sämre än tidigare - men fortfarande står det "bra"
Huvudet ser "snett ut" - även nu.
Armen som håller LNB går att vrida ca +/-1cm mot höger och vänster
[bild]
Bild2 - LNB från sidan) funderar fortfarande om LNB:n är rätt placerad.
Ska den inte skjutas in i fästet mer?
Vad jag förstår går inte fästet att montera på annat sätt.
(Förmodligen ganska enkelt att plocka ut fästet genom att trycka in plastplopparna på sidan om armen)
[bild]
Bild 3 - LNB - framifrån)
Försökte ta en bild rakt framifrån - efter armen.
Jag tror att LNB:n följer stången.
[bild]
Bild 4 - Parabolfäste bak)
Längst ned syns "plastplopparna" som håller armen för LNB:n på plats.
Det är denna infästning som inte är så stabil, och medför att armen går att "vrida" lite i sidled.
[bild]