95 868 läst · 44 svar
96k läst
44 svar
Problem med Siemens induktionshäll.
Konsumentköplagen gäller alltid! Givetvis under förutsättning att felet inte beror på slitage, blixtnedslag, vanvård etc, utan ett ursprungsfel. Som påtalats tidigare i tråden är det ett ursprungsfel som t ex dåliga komponenter eller lödningar, annars går inte en elektronikprodukt sönder av sig själv inom tre år.
Lagen ger konsumenten tre års reklamationsrätt. Punkt. Alltså är det bara att reklamera produkten och invänta reparation. Har hänvisat till denna lag vid ett antal tillfällen, och har alltid fått den felande produkten fixad. I vissa fall efter lite gnäll tyvärr, det är bara att stå på sig!
Lagen ger konsumenten tre års reklamationsrätt. Punkt. Alltså är det bara att reklamera produkten och invänta reparation. Har hänvisat till denna lag vid ett antal tillfällen, och har alltid fått den felande produkten fixad. I vissa fall efter lite gnäll tyvärr, det är bara att stå på sig!
Jag ligger i tvist med Siemens angående min kyl/frys (KA58NP90). Kompressorn lade av efter 22 mån. Siemens hävdar att det inte kan vara ett urspungligt fel eftersom den borde gått sönder tidigare. Dessutom är bevisbördan på mig. Jag måste bevisa att kompressorn hade ett fel när skåpet var nytt. Det räcker inte med att tycka att prylarna borde hållla bättre... Dessutom är det svårt att bevisa något på kompressorn när serviceteknikern tog "bevismaterialet" med sig.
Siemens har dock inte lyckat precisera vad som skulle kunna ha hänt med denna till synes hela kompressor under de 22 månader som den fungerade. Skulle vara bra att veta, så vi inte orsakar fler kompressorhaverier...
Om något går sönder på en sådan här dyr (22 000 kr) pryl borde väl den normala reaktionen från tillverkaren vara att "oj, det måste vara något fel på det här kylskåpet när det går sönder så tidigt". I stället verkar det vara normalt, ja, i alla fall inte konstigt, att kompressorn inte håller längre.
Ska sägas att jag också har en induktionshäll från Siemens. Den gick sönder lite tidigare så där bytte de alla kretskorten som goodwill. Hade gått på åtskilliga tusen annars.
Siemens:
Snygg design, kass kvalitet, tveksam custom relations...
Siemens har dock inte lyckat precisera vad som skulle kunna ha hänt med denna till synes hela kompressor under de 22 månader som den fungerade. Skulle vara bra att veta, så vi inte orsakar fler kompressorhaverier...
Om något går sönder på en sådan här dyr (22 000 kr) pryl borde väl den normala reaktionen från tillverkaren vara att "oj, det måste vara något fel på det här kylskåpet när det går sönder så tidigt". I stället verkar det vara normalt, ja, i alla fall inte konstigt, att kompressorn inte håller längre.
Ska sägas att jag också har en induktionshäll från Siemens. Den gick sönder lite tidigare så där bytte de alla kretskorten som goodwill. Hade gått på åtskilliga tusen annars.
Siemens:
Snygg design, kass kvalitet, tveksam custom relations...
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
Men varför tog teknikern med sig kompressorn.
Man behöver inte ens ta loss den för att konstatera den är sönder.
Han har överhuvudtaget inte rätt att sno med sig dina saker.
Det kallas stöld.
Ring siemens och kräv tillbaka den och ifrågasätt varför den ens togs bort när det går att konstatera kompressor fel utan att demontera den.
Kan trösta er med att ni inte är ensamma för massor med kyl-frysar går sönder innan dom ens är 3 år.
Hade en inne med en Samsung side by side med kompressor ras efter lite drygt 2 år som dom inte tog på garantin.
Is maskinen rasade redan efter 6 månader på den och garantin gällde inte is maskinen som det tom stod i manualen.
Man blev ganska paff när dom inte alls lämnade garanti på is maskinen.
Vill dom inte ta kompressor bytet får du ta det på hem försäkringen istället.
Man behöver inte ens ta loss den för att konstatera den är sönder.
Han har överhuvudtaget inte rätt att sno med sig dina saker.
Det kallas stöld.
Ring siemens och kräv tillbaka den och ifrågasätt varför den ens togs bort när det går att konstatera kompressor fel utan att demontera den.
Kan trösta er med att ni inte är ensamma för massor med kyl-frysar går sönder innan dom ens är 3 år.
Hade en inne med en Samsung side by side med kompressor ras efter lite drygt 2 år som dom inte tog på garantin.
Is maskinen rasade redan efter 6 månader på den och garantin gällde inte is maskinen som det tom stod i manualen.
Man blev ganska paff när dom inte alls lämnade garanti på is maskinen.
Vill dom inte ta kompressor bytet får du ta det på hem försäkringen istället.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
Det händer att man säljer nya saker till starkt reduserat pris utan garanti vilket är ok så länge det står på kvittot att det är utan garanti och att man blir ordentligt informerad.
Men att sälja en side by side utan garanti på is maskinen känns inte bra alls så länge det inte skyltas tydligt så man ser det innan man köper.
Manualen läser man knappast innan köp och säljarna säger garanterat inte något för då säljer dom inte skåpet.
Frågan är om säljarna ens vet det.
Men att sälja en side by side utan garanti på is maskinen känns inte bra alls så länge det inte skyltas tydligt så man ser det innan man köper.
Manualen läser man knappast innan köp och säljarna säger garanterat inte något för då säljer dom inte skåpet.
Man kan väl inte friskriva sig från konsumentköplagen? Dock kan man friskriva sig från KÖPLAGEN vilken är motsvarande lagstiftning juridiska personer emellan. Detta står i respektive lagtext.Göran.W skrev:Det händer att man säljer nya saker till starkt reduserat pris utan garanti vilket är ok så länge det står på kvittot att det är utan garanti och att man blir ordentligt informerad.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
Konsumentköplagen gäller alltid när man köper något nytt utan undantag men kommer man tex överens med säljaren om ett starkt reduserat pris utan garanti är detta ok om båda parterna är med på det och det står klart och tydligt på kvittot att någon garanti inte gäller.
Ett exempel där konsumentköplagen är satt ur spel är auktioner även på nya saker iom det anges att det säljes utan garanti.
Köpte själv en motorsåg i fredags som hade ordinarie pris på 2600kr för 990kr med texten ej garanti på kvittot.
Prov startade sågen betalade 990kr och kände mig nöjd med affären.
Går den sönder är det trist men då får man skylla sig själv.
Så visst går det sätta konsumentköplagen men bara om båda parterna är med på det om inte gäller konsumentköplagen alltid.
Ett exempel där konsumentköplagen är satt ur spel är auktioner även på nya saker iom det anges att det säljes utan garanti.
Köpte själv en motorsåg i fredags som hade ordinarie pris på 2600kr för 990kr med texten ej garanti på kvittot.
Så visst går det sätta konsumentköplagen men bara om båda parterna är med på det om inte gäller konsumentköplagen alltid.
Ville bara säga tack till bra info om konsument köpslagen! Jag har precis fått min siemens häll lagad på plats efter ett känt fabrikationsfel...
Men jag fick vara ganska påstridig för att det skulle vara 3 år som gällde.. hon på service försökte med att det bara var 2 år...! När service killen väl kom hit så var det inget snack, jan visste precis vad felet var... Nu är det löst i alla fall! Så tack.!
Nu kan man bara hoppas på att vårat side by side skåp håller många år till! Har ett lika dant som Tonlar skrev om. Hoppas det löser sig för dig!.
Men jag fick vara ganska påstridig för att det skulle vara 3 år som gällde.. hon på service försökte med att det bara var 2 år...! När service killen väl kom hit så var det inget snack, jan visste precis vad felet var... Nu är det löst i alla fall! Så tack.!
Nu kan man bara hoppas på att vårat side by side skåp håller många år till! Har ett lika dant som Tonlar skrev om. Hoppas det löser sig för dig!.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
Det är ganska vanligt att dom på service avdelningen som tar imot samtalen inte vet det är 3 år som gäller sen 2005q(;^p
Nu i besparings tider har dom nog inte råda ett programera om telefonisterna utan dom säger det dom blev programerade till att säga innan det blev 3 år
Nu i besparings tider har dom nog inte råda ett programera om telefonisterna utan dom säger det dom blev programerade till att säga innan det blev 3 år
Men gäller det även reklamationstiden om 3 år, för det är inte samma sak som garanti. Jag är tveksam om man kan ta bort reklamationstiden.Göran.W skrev:Konsumentköplagen gäller alltid när man köper något nytt utan undantag men kommer man tex överens med säljaren om ett starkt reduserat pris utan garanti är detta ok om båda parterna är med på det och det står klart och tydligt på kvittot att någon garanti inte gäller.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
Intressant frågeställning.
Har aldrig tänkt på den men reklamationstiden borde ligga kvar för det är ju tillverkaren som står för den men den 1 åriga garantin är borta.
Har faktiskt så här långt så jag har inget vettigt svar faktiskt.
Har aldrig tänkt på den men reklamationstiden borde ligga kvar för det är ju tillverkaren som står för den men den 1 åriga garantin är borta.
Har faktiskt så här långt så jag har inget vettigt svar faktiskt.
Tack forumfolk för att ni skriver!
Sitter själv med exakt en EH775501E08 som "Peter2400" skrev om . Pajar efter 25½ månad, höger del fellarmar och dör sedan.
Känns klart enklare nu, med hänvisning till denna tråd, att hävda ursprungligt fel och kräva reparation. Tyvärr lär det hända igen om två år....
Försäkringsbolaget åtog sig att pröva frågan om jag får skriftligt nej på reklamationen. Enligt försäkringsvillkoren skall den sådant här, men med åldersavdrag om den är äldre än 2 år.
Jag hittade Siemens (BSH) reklamationsblankett, där de själv tydligt hänvisar till knsumentköplagen och 3 år.
De hade finurligt nog lagt blanketten under kundeservice, längst ner på sidan finns en länk till "Feedback" ....
http://www.siemens-home.se/Files/Siemens/Se/sv/Document/Reklamationsblankett%20Siemens%20SE.pdf
Sitter själv med exakt en EH775501E08 som "Peter2400" skrev om . Pajar efter 25½ månad, höger del fellarmar och dör sedan.
Känns klart enklare nu, med hänvisning till denna tråd, att hävda ursprungligt fel och kräva reparation. Tyvärr lär det hända igen om två år....
Försäkringsbolaget åtog sig att pröva frågan om jag får skriftligt nej på reklamationen. Enligt försäkringsvillkoren skall den sådant här, men med åldersavdrag om den är äldre än 2 år.
Jag hittade Siemens (BSH) reklamationsblankett, där de själv tydligt hänvisar till knsumentköplagen och 3 år.
De hade finurligt nog lagt blanketten under kundeservice, längst ner på sidan finns en länk till "Feedback" ....
http://www.siemens-home.se/Files/Siemens/Se/sv/Document/Reklamationsblankett%20Siemens%20SE.pdf
Redigerat:
Vad ger den för felkod?Totte_S skrev:Tack forumfolk för att ni skriver!
[länk]