Totte_S
torbeno skrev:
Vad ger den för felkod?
Ingen alls numera, den visade "e" på högra sektionen, efter att jag gjort den strömlös ingenting mer.
Serviceverkstaden tog emot den och sa att det är vanligt att de går sönder så han skulle ta den som reklamation.
Återkommer med lite mer info när jag har svart på vitt vad som hänt och en fungerande häll hemma...
 
Totte_S
torbeno skrev:
Vad ger den för felkod?
Den visade "e" för ena halvan av hällen, dvs 2 zoner.
Fick ett idiotsvar från bosch och siemens sk kundtjänst, via epost. Svaret var att de inte godtog reklmationen pga ventilation och variation i spänning räknas som yttre påverkan. Lite lagom korkat sådär.
Nu slapp jag argumentera mer med dem eftersom jag fick tag i servicekillen som omgående på telefon meddelade att det var en reklamation eftersom den modellen brukar gå sönder. Lagat och klart nu.
 
Har sammma problem med en EH 77054 typ nånting 2 år gammal använd mkt lite då den står i sommarstuga. Har fått tag på en kille på reklamation på Siemens med "attityd" och samma försök som med dig "yttre påverkan bla bla" service killen som ringde visste mkt väl om problemet och sa lite skämmandes att han bytat en hel del moduler på Siemens. ARN och komsumentvägledaren sa att det var ett självklart fall. Har erbjudit mig att betala emellan för en nyare häll utan dessa fabrikationsfel då jag inte vill ha reparatör ute stup i kvarten men de verkar vilja skita ner sitt varumärke så vi får se hur det går. Kommer att utdatera och göra ny tråd.
 
Har en Siemens induktionshäll som pajade efter 4 år. Serviceteknikern bytte kretskortet utan kostnad - bra service! Däremot har vi också en Siemens side by side kyl/frys som efter två veckors semester helt har lagt av. Mat för ett par tusen är borta. Kan bara hoppas att de har en tekniker som kan komma snabbt.
 
Köpte en Simens induktionshäll med 5 kokzoner för 3 år och 2 månader sedan. Kretskortet har gått sönder. Simens håller med mig att en häll skall fungera mer än tre år men de säger att tyvärr kan de inte ta det som reklamation eftersom man inte vet om strömstyrka mm kan ha påverkat kretskortet. Man rekommenderar mig att kolla med mitt försäkringsbolag. Så nu får vi reparera en häll som kostade över
12 000,- tre år senare för över 2 000,- hemförsäkringen har ju självrisk så det är nog inte till någon större hjälp. Känns surt.
 
Vår 5 zoners Siemenshäll pajade för en liten tid sedan efter att varit i drift i 1 år och 11 månader. Gjorde en reklamation med blanketten på hemsidan och fick följande "standardsvar":

------------

Hej XXXXX.

Jag vill verkligen beklaga det problem du har haft med hällen.
Vi håller av tradition hög kvalitet på våra produkter,
och tycker precis som du att produkterna ska hålla i många år.

Detta till trots kan vi tyvärr inte godkänna denna reklamation.
Anledningen är att produkter med tiden påverkas av avbrott och ojämnheter
i strömförsörjningen, ventilation och annat som räknas som yttre påverkan.
Tillverkaren ses därför inte som ansvarig för dessa typer av fel,
till skillnad från ursprungliga fabrikationsfel.

Fråga däremot gärna ditt försäkringsbolag om kostnaden täcks av hemförsäkringen.

Även om vi alltså tyvärr inte kan gå dig till mötes gällande denna reklamation,
vill vi tacka dig för det förtroende du visat våra produkter,
och ännu en gång beklaga det problem du haft.

Med Vänlig Hälsning/Best Regards

----------------

Jag hade speciellt bett teknikern att kontrollera ventilationen för hällen och den var ypperlig eftersom jag tagit ur en stort håll i botten av lådsektionen.
Så alltså hänvisar Siemens numera till kundens eget försäkringsbolag och "strömpikar" i elnätet som är otroligt svårt för en konsument att motbevisa.


Dåligt som fasen! Efter mycket diskussioner fick jag dom att stå för mitt försäkringsbolags självrisk men jag tycker det är fel att "kollektivet" skall stå för undermåliga produkter från vitvarubolagen.
 
Från inläggen här, kan jag inte bedöma hur frekventa felen är.
Det är tveksamt att skylla på elnätet om man bor ute på landet, för där finns det åska som kan ställa till det hela.
Men om man bor så att elen kommer genom marken, då "finns" det inga spikar på elnätet, eftersom "alla andra prylar" också skulle ha gått sönder.

Antingen har det blivit för varmt, men då det är ett känt fel, ska Siemens ha förutsett detta och utrustat hällen med någon typ av övertemperaturskydd.

Näe, om jag får gissa, så har nog Siemens blivit blåst av sin underleverantör av styrkortet, som antagligen själva har blivit lurade genom att de köpt förfalskade komponenter på spotmarknaden. De här komponenterna har sedan gått sönder av att användas.
 
Bor i villaområde med nedgrävda kablar.

Vi köpte Siemensgrejer för ca 40000 kr till nya köket och jag lär inte göra det igen efter denna erfarenhet. Ungsluckan sprack också när vi körde pyrolysprogrammet första gången men det var innan första året hade löpt ut.
 
Jag tror faktiskt inte att det spelar speciellt stor roll vilket märke man köper. Man blir blåst i vilket fall. Det finns färre leverantörer av nyckelkomponter till vitvaror än vitvaruleverantörer.
Dvs om du byter vitvaruleverantör, kan du fortfarande få samma elektronik.

Men, men allt är beroende också på hur man sätter ihop slutlösningen, och det kanske Siemens har misslyckats med.
 
O
när siemens skyller på strömspikar å liknande vore det skönt å ha loggat elnätet de senaste åren....
 
Totte_S
I går pajade vår häll igen. Det nya kretskortet höll mindre än 2 (två) år. Alltså får man tydligen räkna med en kapitalkostnad på mellan 3-4000 kr/ år.
Ska se om servicekillen är lika hjälpsam en gång till, men det lär bara skjuta på problemet i ytterligare 20 månader.
Undrar om det inte blir ikea, ska man få skitprylar kan man lika gärna betala för skitprylar....
 
Samma sak har desvärre hänt mig. Ett kretskort (controller kort) gick sönder efter att lite över 2 år hade gått. Siemens bytte själva kortet kostnadsfritt men jag fick stå för arbetskostnaden runt 1000 kronor. Tyckte väl att det kändes ok då det är svårt att "bevisa" att felet är ett ursprungsfel.

Nu har dock samma fel uppstått igen runt 4 månader senare. Teknikern har inte dykt upp ännu så jag vet inte var vi landar denna gången. Men dom där 1000 kronorna jag betalade senast känns lite extra trista nu. Känns ju knappast som ett fel jag "orsakat" när det händer igen så snart inpå utan reklamationsrätten kanske borde gällt ändå.

Vi har mängder med känslig elektronik inkopplad, datorer som står på jämt, routers, tv-apparater, kylar, frysar osv osv. En strömspik bör ha påverkat någon av dessa också. Har inte haft några fel på andra produkter.

Hällen sitter i stenbänk (vilket borde leda bort lite värme tycker man) och skåpen under är ventilerade, hål utskurna i botten och ventilationsgaller finns på framsidan.

Känns lite trist när man köper en av dyrare hällarna just för att man vill slippa problem. Håller tummarna för att teknikern håller mig "skadefri" denna gången med tanke på att det bör vara samma pryl som är trasig. Samma felkod och allt.
 
Då har Siemens varit här. Denna gången var det inte tal om något annat än att det måste ha varit ursprungsfel på komponenten. Det vara samma kort som gått sönder som förra gången. Byttes utan kostnad.
 
Vi har en Siemens induktionshäll 80 cm bred där kretskortet gick sönder efter drygt 2 år. Den är rätt installerad och vi bor i tätort med bra strömförsörjning. Det kostade oss över 2 000 kr. De hänvisade också till hemförsäkringen. Det är ojuste av företaget, det är ju deras produkt och ska inte ge premieökning för kunder i försäkringsbolaget.
Dessutom har vi högre självrisk, så den täcker inte.
Kar även en Siemens kombiugn micro, varmluft,den bullrar rejält, även efter att vi micrat, om i mer än 5 min och fortsätter bullra upp till 30 min. Mycket störande.
Nej Siemens har långt ifrån Mieles kvalité, där reparerar vi aldrig produkterna de bara går och går (20 år snart för tvätt, torktumlare och diskmaskin.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.