6 964 läst · 58 svar
7k läst
58 svar
Problem med grästrimmer
Att "bumpa" fram tråd fungerar bara så länge man har tråd kvar, och de måste ha lite längd då det är centrifugalkraften som drar ut ny tråd.
Min batteridrivna Jula trimmer måste jag slå ner ganska hårt för att den ska få ut tråd, och ofta tre, fyra gånger. Många gånger får jag dra ut ny tråd själv (tryck in "knappen" och dra i båda trådarna).
Vad det gäller en maskin som stannar efter ett tag och sen inte vill starta är det ofta igensatt bränslefilter (det sitter antagligen på slangen, eller i botten på tanken) eller så är det olja/skräp i luftfiltret. När maskinen blir varm vill den ha mer luft och mindre bränsle så om den inte får luft så stannar den, ofta genom att hosta några gånger först...
Min batteridrivna Jula trimmer måste jag slå ner ganska hårt för att den ska få ut tråd, och ofta tre, fyra gånger. Många gånger får jag dra ut ny tråd själv (tryck in "knappen" och dra i båda trådarna).
Vad det gäller en maskin som stannar efter ett tag och sen inte vill starta är det ofta igensatt bränslefilter (det sitter antagligen på slangen, eller i botten på tanken) eller så är det olja/skräp i luftfiltret. När maskinen blir varm vill den ha mer luft och mindre bränsle så om den inte får luft så stannar den, ofta genom att hosta några gånger först...
Det blir aldrig nån tråd att dra i! Den försvinner in i trummananders07 skrev:Att "bumpa" fram tråd fungerar bara så länge man har tråd kvar, och de måste ha lite längd då det är centrifugalkraften som drar ut ny tråd.
Min batteridrivna Jula trimmer måste jag slå ner ganska hårt för att den ska få ut tråd, och ofta tre, fyra gånger. Många gånger får jag dra ut ny tråd själv (tryck in "knappen" och dra i båda trådarna).
Vad det gäller en maskin som stannar efter ett tag och sen inte vill starta är det ofta igensatt bränslefilter (det sitter antagligen på slangen, eller i botten på tanken) eller så är det olja/skräp i luftfiltret. När maskinen blir varm vill den ha mer luft och mindre bränsle så om den inte får luft så stannar den, ofta genom att hosta några gånger först...
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 772 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 772 inlägg
Jula säljer färdiga spolar, jag tror att @Farstatjej90 tidigare nämnt att det är en färdig spole hon köpt...FredrikR skrev:
Kan ju vara att tråden är för klen för uppdraget så att den slits sönder direkt...
Testa att kolla efter att du kört en kort stund om tråden då redan är borta. Är den inte det "bumpa/slå" ner knappen i marken medan du drar på gas så ska det komma ut ny tråd.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 772 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 772 inlägg
Du skriver i början av tråden att maskinen är några år gammal och när du använt den så har du fått dra fram tråd varannan minut. Nu säger du att tråden är fabrikslindad, dvs aldrig påfylld. Tråden lär väl vara slut vid det här laget, och därför den åker tillbaka, det lilla som finns kvar.
Du är medveten om att Meec inte har några ymnighetshorn i programmet, än iaf. 😄
Du är medveten om att Meec inte har några ymnighetshorn i programmet, än iaf. 😄
Trädgårdsfixare
· Småland
· 179 inlägg
Två inledande frågor blir... vad är det för modellbeteckning på din Meec grästrimmer och är det du som köpt den ny eller har du köpt den begagnad? Den senare frågan grundar sig mest på att du skriver att trimmerhuvudet kom färdiglindat när du köpte den. Vilket det alltid gör, efter vad jag känner till vid nyköp.
Så du har alltså själv aldrig lindat på någon trimmertråd på trimmerhuvudet under de år du ägt trimmern? Kan det inte vara så enkelt att trimmertråden är slut? Och att du måste köpa ny, för trimmerhuvudet rekomenderad tjocklek på trimmertråd.
Har du kört trimmern på 2T alkylat så brukar de fungera ganska många år innan det är dags för förgasarrengöring alt byta förgasarmembranet. Det är väl en av många fördelar med just alkylatbränslet.
Ett tips... när du tankar 2T bensin och bensinen har stått en längre tid så skaka flaskan/dunken så 2T oljan blandas ordentligt med bensinen. 2T bränsle "kan ha" en benägenhet att oljan "separerar" från bensinen om de får stå oanvända en längre tid.
Så du har alltså själv aldrig lindat på någon trimmertråd på trimmerhuvudet under de år du ägt trimmern? Kan det inte vara så enkelt att trimmertråden är slut? Och att du måste köpa ny, för trimmerhuvudet rekomenderad tjocklek på trimmertråd.
Har du kört trimmern på 2T alkylat så brukar de fungera ganska många år innan det är dags för förgasarrengöring alt byta förgasarmembranet. Det är väl en av många fördelar med just alkylatbränslet.
Ett tips... när du tankar 2T bensin och bensinen har stått en längre tid så skaka flaskan/dunken så 2T oljan blandas ordentligt med bensinen. 2T bränsle "kan ha" en benägenhet att oljan "separerar" från bensinen om de får stå oanvända en längre tid.
Jag är tveksam till om trimmerhuvudet fungerar, får det inte att lyckas med frammatning av tråd helt enkelt.
Läste i en annan tråd om trimmerhuvud från Oregon. Står att de passar "de flesta" men hur ska man veta?
Läste i en annan tråd om trimmerhuvud från Oregon. Står att de passar "de flesta" men hur ska man veta?
Är inte hemma och kan se exakt artikelnummer (står det på trimmern?) Men den är inköpt på Jula (tror jag?) För ganska många år sen men är mycket sparsamt använd.Bocken Bruse skrev:Två inledande frågor blir... vad är det för modellbeteckning på din Meec grästrimmer och är det du som köpt den ny eller har du köpt den begagnad? Den senare frågan grundar sig mest på att du skriver att trimmerhuvudet kom färdiglindat när du köpte den. Vilket det alltid gör, efter vad jag känner till vid nyköp.
Så du har alltså själv aldrig lindat på någon trimmertråd på trimmerhuvudet under de år du ägt trimmern? Kan det inte vara så enkelt att trimmertråden är slut? Och att du måste köpa ny, för trimmerhuvudet rekomenderad tjocklek på trimmertråd.
Har du kört trimmern på 2T alkylat så brukar de fungera ganska många år innan det är dags för förgasarrengöring alt byta förgasarmembranet. Det är väl en av många fördelar med just alkylatbränslet.
Ett tips... när du tankar 2T bensin och bensinen har stått en längre tid så skaka flaskan/dunken så 2T oljan blandas ordentligt med bensinen. 2T bränsle "kan ha" en benägenhet att oljan "separerar" från bensinen om de får stå oanvända en längre tid.
Den skulle kunna vara tio år gammal men den är nog bara fem.
Tråd finns, ja. Men jag har aldrig fyllt på rullen, nej. Det är samma tråd som när den köptes.
Den är mycket sparsamt använd. Har mest stått.MultiMan skrev:Du skriver i början av tråden att maskinen är några år gammal och när du använt den så har du fått dra fram tråd varannan minut. Nu säger du att tråden är fabrikslindad, dvs aldrig påfylld. Tråden lär väl vara slut vid det här laget, och därför den åker tillbaka, det lilla som finns kvar.
Du är medveten om att Meec inte har några ymnighetshorn i programmet, än iaf. 😄
Är den använd så lite att du aldrig fyllt på tråd tvivlar jag på att trimmerhuvudet gått sönder. Gissar på att det helt enkelt har "kärvat ihop" av intorkat "gräsklägg". Plocka isär det och rengör det så gissar jag att det fungera som tänkt.Farstatjej90 skrev: