7 005 läst · 58 svar
7k läst
58 svar
Problem med grästrimmer
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 813 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 813 inlägg
Kompressionen justerar man inte, den skapas av kolvens rörelser i cylindern. Är det inte tätt där så blir kompressionen för dålig och motorn måste renoveras. På tvåtaktare så har även vevaxeltätningarna betydelse då bränsleblandningen går via vevhuset (kolven fungerar som ventilerna i en 4-taktarna enkelt uttryckt) och är det otätt där kommer motorn gå dåligt. Inget som går att justera heller utan packningarna måste bytas.
Ja precis, jag har visserligen en stiga men svårt att tänka mig det skulle vara något annorlunda på din. Kolla så slangen går ner helt i tanken och att den ej är skadad på vägen på till motorn. Min är genomskinlig och man såg mycket bubblor, hittade ett litet hål, bytte den och nu startar den hyfsat snabbt och går hela tiden.
Det är tändhatten du kan dra av, tändstiftet som sitter under hatten behöver du en hylsa till, antagligen runt 22mm.Farstatjej90 skrev:
Jag funderar lite på hur mycket du ska trimma varje gång? Är det en villatomt är ju batteridrivna alternativ bra. Att utan förkunskap felsöka och reparera en motor som går lite halvdant är ingen lätt uppgift. En Meec är antagligen inte värt att lämna in på service heller, det kostar mer än maskinen bara du kliver över tröskeln till verkstan.
Låter som att om maskinen kostar typ 1000 spänn och har dålig kompression så kastar man den och köper en ny (om man inte kan fixa det själv).MultiMan skrev:Kompressionen justerar man inte, den skapas av kolvens rörelser i cylindern. Är det inte tätt där så blir kompressionen för dålig och motorn måste renoveras. På tvåtaktare så har även vevaxeltätningarna betydelse då bränsleblandningen går via vevhuset (kolven fungerar som ventilerna i en 4-taktarna enkelt uttryckt) och är det otätt där kommer motorn gå dåligt. Inget som går att justera heller utan packningarna måste bytas.
800 kvm gräsmatta ungefär, jag använder den till kanternaMathiasS skrev:Det är tändhatten du kan dra av, tändstiftet som sitter under hatten behöver du en hylsa till, antagligen runt 22mm.
Jag funderar lite på hur mycket du ska trimma varje gång? Är det en villatomt är ju batteridrivna alternativ bra. Att utan förkunskap felsöka och reparera en motor som går lite halvdant är ingen lätt uppgift. En Meec är antagligen inte värt att lämna in på service heller, det kostar mer än maskinen bara du kliver över tröskeln till verkstan.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 813 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 813 inlägg
Är maskinen använd med rätt bränsle hela tiden, dvs oljeinblandad bensin av rätt typ (och alltså inte skurit) så brukar det inte vara några allvarliga fel utan ofta lätt fixat för den som kan grejerna. Har du ingen bekant med större kunskap om motorer som kan hjälpa dig?
Jo kanske, men jag gör det helst själv så jag lär mig nåt. Har ofta fått jättebra hjälp men folk har ofta inte tid att visa och gå igenom så man fattar (helt förståeligt att de inte har såklart).MultiMan skrev:
Vill man ändå göra själv så är ju inget omöjligt….
Börja med luftfiltret och se om det hjälper.
Byt tändstift.
Finns ett bränslefilter, byt det.
Därefter får du ge dig på förgasaren. Är det en äldre maskin tar man isär hela och gör rent, mindre komplicerat än man tror faktiskt. Är det en nyare maskin räcker det antagligen att justera låg/högfartsskruvar.
Kolla Anders Förråd på youtube, han gör detta på en Stihl-maskin i någon video, kanske kan du även hitta något Meec-specifikt på någon annan kanal.
Börja med luftfiltret och se om det hjälper.
Byt tändstift.
Finns ett bränslefilter, byt det.
Därefter får du ge dig på förgasaren. Är det en äldre maskin tar man isär hela och gör rent, mindre komplicerat än man tror faktiskt. Är det en nyare maskin räcker det antagligen att justera låg/högfartsskruvar.
Kolla Anders Förråd på youtube, han gör detta på en Stihl-maskin i någon video, kanske kan du även hitta något Meec-specifikt på någon annan kanal.
Sent svar men.. med "rätt bränsle", menar du alkylatbensin då ?
Kör man dessa på vanlig bensin och låter det stå i förgasare/tank över en vinter brukar man ha problem sedan, dessutom gör man helst inte det av andra skäl, typ att man frå otrevligare avagser i ansiktet då.
Jag har den största meec-röjsågen, jag antar det där är den mindre, så detta kanske inte stämmer helt, men spärrar du gasen på startläge, sätter brytaren till run (eller vad det nu står), chokear och pumpar fram soppa med den lilla pumpblåsan ? (inte nödvändigtvis i den ordningen) innan du rycker i snöret ?
Jag tror jag fick dra tre gånger innan min var igång efter att ha legat i det ouppvärmda verktygsskjulet hela vintern.
Jag har f.ö bytt trimmerhuvudet på min, det som var original var oerhört irriterande att använda, så jag köpte ett oregon för sex år sen som har fungerat mycket bättre.
Kör man dessa på vanlig bensin och låter det stå i förgasare/tank över en vinter brukar man ha problem sedan, dessutom gör man helst inte det av andra skäl, typ att man frå otrevligare avagser i ansiktet då.
Jag har den största meec-röjsågen, jag antar det där är den mindre, så detta kanske inte stämmer helt, men spärrar du gasen på startläge, sätter brytaren till run (eller vad det nu står), chokear och pumpar fram soppa med den lilla pumpblåsan ? (inte nödvändigtvis i den ordningen) innan du rycker i snöret ?
Jag tror jag fick dra tre gånger innan min var igång efter att ha legat i det ouppvärmda verktygsskjulet hela vintern.
Jag har f.ö bytt trimmerhuvudet på min, det som var original var oerhört irriterande att använda, så jag köpte ett oregon för sex år sen som har fungerat mycket bättre.