Hej! Jag har fått problem med fukt och kondens i mitt kallgarage. Garaget är vidbyggt med huset. Platta på mark. Byggår 1982. Problemet uppstod när jag bytte till nya garageportar för tre-fyra år sedan. Garageportarna är förstås mer isolerade än de gamla vipportarna samt att ventilering i dem ändå är sämre än i de gamla (mindre total öppen yta).

Det är två portar bredvid varandra med två ventiler nedtill i vardera porten (helt öppna). Tvärsöver garaget upptill i varje hörn finns två ventiler (helt öppna) och mellan dessa ett mindre original 2-glasfönster (öppningsbart) (och kopplat tror jag också det är).

Det som har hänt är att när jag kör in en snöig bil blir det väldigt fuktigt i garaget och vatten fälls ut på innerglaset och har orsakat viss röta i fönsterkarmen. Det blir då också gärna som mögelfläckar på golvbrunnsringen (gjutjärn). Det blir också mycket kondens på insidan av portarna.

När det är minusgrader ute så ser man gärna kondens/imma/isbildning (?) mellan glasen i fönstret tills det blir varmare (plusgrader) ute.

Generellt har det förstås blivit litet varmare i garaget jämfört med förr med sämre drag.

Med de gamla portarna fanns inga dylika problem.

Det är (i dagsläget) inte aktuellt med uppvärmning av garaget. Vad tycker ni borde lösa problemet (förutom att undvika att köra in med snöig bil)? Vad är viktigast att göra? Mycket tacksam för alla svar!

Installera avfuktare av sorptionstyp. Egentligen ska snöiga bilar parkeras i car-port eller i ett varmgarage med mycket hög torkkapacitet.

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Ett alternativ är att installera mekanisk ventilation för att komma upp i samma luftbyte som innan portbytet.

• Gilla
redep och 4 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Installera avfuktare av sorptionstyp. Egentligen ska snöiga bilar parkeras i car-port eller i ett varmgarage med mycket hög torkkapacitet.
Så de andra avfuktarna är inte lämpliga?
Vad tror du om PAX-fläktar?

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
M MWHN skrev:
Ett alternativ är att installera mekanisk ventilation för att komma upp i samma luftbyte som innan portbytet.
Räknas PAX-fläktar som mekanisk ventilation?

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
D Daoe skrev:
Räknas PAX-fläktar som mekanisk ventilation?
Ja.

• Gilla
Daoe
  • Laddar…
D Daoe skrev:
Så de andra avfuktarna är inte lämpliga?
Vad tror du om PAX-fläktar?
Kondensavfuktare klarar inte att stå i minusgrader utan brukar vara lägst +2 grader. Sorptionsavfuktare klarar minst -20 grader och släpper ut fukten som vattenånga genom ett rör istället.

PAX-fläkt är visserligen mekanisk ventilation men jag tror de skulle ha för litet luftombyte och det behövs en betydligt kraftigare fläkt om man bara försöker ventilera bort fukten. Jag tror inte allt fel beror på de nya garageportarna utan även på ett aningen mildare och fuktigare klimat som svänger runt 0-gradigt väder.

• Gilla
StigPeter och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Kondensavfuktare klarar inte att stå i minusgrader utan brukar vara lägst +2 grader. Sorptionsavfuktare klarar minst -20 grader och släpper ut fukten som vattenånga genom ett rör istället.

PAX-fläkt är visserligen mekanisk ventilation men jag tror de skulle ha för litet luftombyte och det behövs en betydligt kraftigare fläkt om man bara försöker ventilera bort fukten. Jag tror inte allt fel beror på de nya garageportarna utan även på ett aningen mildare och fuktigare klimat som svänger runt 0-gradigt väder.
Kan du ge exempel på (lämpliga) sorptionsavfuktare? Yta 47 kvm.

Med de gamla portarna var det dragigare och säkert också kallare.

Vilken takhöjd är det i garaget?

Sorptionsavfuktare är generellt klart dyrare än kondensavfuktare och brukar räknas som "proffsgrejer".

Redigerat:
  • Gilla
Daoe
  • Laddar…
  • Gilla
Daoe
  • Laddar…
Jag återkommer med takhöjd.
Skulle Woods nämnda sorptionsavfuktare vara tillräcklig tror ni?
Vilken effekt skulle det ha att öppna mitt fönster på glänt - Vintertid? Sommartid?

D Dilato skrev:
Inte nödvändigtvis.
Upp till 60 m².
610W som blir värme i garaget samtidigt som fukten tas bort.
Under 4000 kr.
Släpper inte ut någon fuktig luft, vattnet samlas i behållare eller leds bort med slang.
[länk]
Ja en intressant cross-over-modell med ett lågt pris för att vara sorption men den klarar bara ner till ±0 grader och kondensvattenbehållaren rymmer endast 2 liter. Spontant känns den för klen för en eller två bilar fulla med snö.

D Daoe skrev:
Jag återkommer med takhöjd.
Skulle Woods nämnda sorptionsavfuktare vara tillräcklig tror ni?
Vilken effekt skulle det ha att öppna mitt fönster på glänt - Vintertid? Sommartid?
Är det typ vanlig inomhustakhöjd i garaget eller är det kanske 3 - 4 m högt? Det är volymen på garaget som är intressant när kan ska välja avfuktare. En annan modell som kanske skulle kunna passa är: https://www.acetec.se/sv/product/products-avfuktare/avfuktare-evodry-6h-20--20100

Man kan ju alltid prova att ta bort fönstret i garaget och ersätta det med en ram med finmaskigt nät som stoppar fåglar och insekter. Borde ge ett högt luftombyte. Men den normala luftfuktigheten ute ligger vid denna årstid ofta på siffervärden som ger mögel och rost.

Redigerat:
  • Gilla
Daoe
  • Laddar…
J Josth skrev:
Är det typ vanlig inomhustakhöjd i garaget eller är det kanske 3 - 4 m högt? Det är volymen på garaget som är intressant när kan ska välja avfuktare. En annan modell som kanske skulle kunna passa är: [länk]

Man kan ju alltid prova att ta bort fönstret i garaget och ersätta det med en ram med finmaskigt nät som stoppar fåglar och insekter. Borde ge ett högt luftombyte. Men den normala luftfuktigheten ute ligger vid denna årstid ofta på siffervärden som ger mögel och rost.
Det är 2,5 m högt.

Jag har testat att ha öppet fönster (i höstas tror jag) men luftfuktigheten var i princip densamma efter någon halvtimme eller så.

Ok, då blir garaget ca 117 kubikmeter stort och den Acetec sorptionsavfuktare jag länkade till bör fungera tillräckligt bra trots det står "upp 100 kubikmeter".

• Gilla
Daoe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.