Har en Nissan Qashqai +2 som ska besikta men gåt inte att tar bort avtagbar dragkrok.

Det går inte in hela nyckeln i låscylindern för att låsa upp utan bara halva nyckeln går in så går inte att låsa upp och tar bort avtagbar dragkrok, jag vågade inte vrida nyckeln hårdare för risk att nyckeln skulle gå sönder.

Det kommer inte att bli godkänd om inte lyckas låsa upp avtagbar dragkroken under besiktningen.
jag testade med Låsolja/spray och skruvmejsel men det hjälpte inte
vad är nästa steg? Hur kan man lösa det?
bifogade bild
 
  • Dragkrok på bil med skyddskåpa och lås mot grusig mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fortsätt att smörja och lirka. Får du inte loss den så är sista utvägen att kapa den. Kapa den innan låset så kan du fortsätta även efter besiktningen men godkänd och sen får du köpa en ny när du väl fått loss den.
 
Kapa kroken äv väl väl drastiskt för att nyckellåset inte fungerar. Håll isär tankarna nu, nyckellåset blockerar bara mekanismen för dragkrokens fastlåsning.
Går bara halva nyckeln in är det meningslöst att ens försöka vrida. Har du varit på med skruvmejsel behöver man kanske bedöma hur mycket som är skadat. Ser låset hjälpligt intakt ut är det olja och tryckluft som gäller. Olja, i och ur med nyckeln ett stort antal gånger, sen tryckluft. Repeat.
 
  • Gilla
hobbs och 5 till
  • Laddar…
Inte bara kapa, det finns förmodligen reservdelar till det så är nog bra att kapa på rätt stället så man inte förstör mer än nödvändigt. Någon variant av de där går det peta loss en plastkåpa för att komma åt bättre. Minns inte i detalj, var 10år sedan.
 
Råkade ut för samma elände i våras när jag skulle besiktiga.
Med en dåres envishet, olja, tryckluft och lirkande så släppte det till slut.
Ta inte sönder nåt nu. Det är bättre (billigare) att få underkänt och lite mer tid på dig att lösa problemet.

Och avtagbara krokar är d-v-lens 😈 påfund.
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Har man bara en bra modell på den avtagbara dragkroken så ger de inga problem. Tyvärr är de flesta modeller rätt kassa dock. Den modell jag har på min nuvarande bil är låsbar och fungerar bra.

På förra bilen monterade jag en löstagbar som inte var låsbar, men den gick inte att få loss om man hade en låst vagn på kroken, vilket var lika bra det (den vinklade åt sidan och sedan uppåt, det var omöjligt med något fastlåst på kroken).

Tidigare löstagbara krokar har dock varit värdelösa. Korkade konstruktioner på antingen det ena eller det andra sättet...
 
Strip Strip skrev:
Kapa kroken äv väl väl drastiskt för att nyckellåset inte fungerar. Håll isär tankarna nu, nyckellåset blockerar bara mekanismen för dragkrokens fastlåsning.
Går bara halva nyckeln in är det meningslöst att ens försöka vrida. Har du varit på med skruvmejsel behöver man kanske bedöma hur mycket som är skadat. Ser låset hjälpligt intakt ut är det olja och tryckluft som gäller. Olja, i och ur med nyckeln ett stort antal gånger, sen tryckluft. Repeat.
Jasså, jobbigt då om han inte får loss den innan ombesiktningen. Kapa är sista utvägen. Kapar han den så låset är kvar så kan han pilla med där bäst han vill efter en godkänd besiktning. En ny krok kostar inte så mycket när han väl fått bort den. Men först är det smörja i mängder och jucka som fan med både nyckeln och draget, så kommer den till slut.
 
Bryt låset med en mejsel i värsta fall, håll inte på att kapa i själva kroken
 
Använd "riktig" låsspray, tryck in röret så långt som möjligt och spruta.
Stoppa in en dyrk och försiktigt försöka trycka upp de olika stiften genom att "massera" stiften en efter en, till slut släpper stiften.
Spraya in låsspray lite då och då så att smuts mm spolas ut ur låset.

Här är exempel på dyrksett,
https://www.teknikproffset.se/sport...rylar-2/15-delars-dyrkset-med-transparent-las
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Hade samma problem med min Kia Sorento - 11 med Thule krok för några år sedan.
Nyckellåset hade inte funkat på många år. (olåst)
Ny regler vid besiktning krävde helt plötsligt att låset skulle funka.....? = efterkontroll.
Nytt lås gick inte att köpa från Thule/Brink, KGK,s ÅF.
Man kunde skicka in kroken för rep. via Autoexperten tror jag, eller köpa ny krok för x tusen kronor.

Min lösning:
Borrade ur/bände sönder låscylindern.
Köpte en låssats från Volvo som passar.
Lite pilligt att få till, men det gick.

Volvo nr 30660198
https://www.google.com/search?q=306...pgBAKABAcABAcgBBA&sclient=mobile-gws-wiz-serp
 
Volvo delen passar som sagt på de flesta av den här typen. Lagat mängder med lika typ. Man får leva med volvo logga på nyckeln dock.......
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
I med olja och ta en hammare modell lite större och slå uppe på kulan lite försiktigt, samtidigt lirkar du med nyckel så brukar låset komma igång
 
K Kaboff skrev:
I med olja och ta en hammare modell lite större och slå uppe på kulan lite försiktigt, samtidigt lirkar du med nyckel så brukar låset komma igång
Fast låset i vredet påverkas väldigt lite av att man slår på kulan ? Det är ju bara en liten cylinder i själva plastvredet.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast låset i vredet påverkas väldigt lite av att man slår på kulan ? Det är ju bara en liten cylinder i själva plastvredet.
Men det känns bättre 😊
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Magrand Magrand skrev:
Ny regler vid besiktning krävde helt plötsligt att låset skulle funka.....? = efterkontroll.
Beroende på krokens utförande så kan låset vara en del av den säkring som ska finnas mot att kroken spontant faller av....ibland är låset en del av detta...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.