Har samma, låste upp sen har jag aldrig låst kroken igen.
Är man rädd att nån ska sno den lägg den i bagaget när den inte används.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Varför betalar man för avtagbar krok som man sen låter sitta monterad såpass länge att låset rostar ihop, vad var då finessen?
 
  • Gilla
  • Haha
vcx och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Varför betalar man för avtagbar krok som man sen låter sitta monterad såpass länge att låset rostar ihop, vad var då finessen?
Föregående ägare av bilen monterade draget? Så har det varit för mig ...
 
skruva i en krok i låset och ryck ut låshuset... ta av kroken... skaffa nytt lås.

klart.

/ATW
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Varför betalar man för avtagbar krok som man sen låter sitta monterad såpass länge att låset rostar ihop, vad var då finessen?
Det är lite som att betala för mer än 40hk på en bil om man aldrig åker fortare än hastighetsbegränsningen.
 
D Dilato skrev:
Varför betalar man för avtagbar krok som man sen låter sitta monterad såpass länge att låset rostar ihop, vad var då finessen?
Jag hade avtagbar krok på förra bilen. En period skulle det skjutsas barncyklar ett par gånger i veckan och då ledsnar man på att sätta på och av den efter ett tag. Jag skulle personligen aldrig välja avtagbar krok på en ny bil, men vissa tycker tydligen att ett fast drag är fult och har sällan användning av det.
 
B BosseHansson skrev:
Det är lite som att betala för mer än 40hk på en bil om man aldrig åker fortare än hastighetsbegränsningen.
Haha, du har aldrig kört E6 Hallandsås södergående med tungt lastad släpkärra?

Jag har visserligen bara 126 hk men i det scenariot blir det tvåans växel och max 60 km/h.
😉
 
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Beroende på krokens utförande så kan låset vara en del av den säkring som ska finnas mot att kroken spontant faller av....ibland är låset en del av detta...
Thule/Volvo-krokarna har en dubbel säkring som hade varit godkänd även utan nyckellås. Andra konstruktioner har enklare konstruktion där nyckellåset är den dubbla säkringen. Man kan tycka att besiktningen borde förstå skillnaden, och om besiktningsmannen inte förstår skillnaden borde de ha listor över vilka krokar som kräver nyckel för att vara säkra.
 
D Dilato skrev:
Varför betalar man för avtagbar krok som man sen låter sitta monterad såpass länge att låset rostar ihop, vad var då finessen?
På en av mina bilar fanns inte fast krok som tillval 🙁 bara avtagbar.
Använder krok minst 1 ggr veckan ibland oftare så det är ingen option att ta av den efter användandet.
 
M MagHam skrev:
Använder krok minst 1 ggr veckan ibland oftare så det är ingen option att ta av den efter användandet.
Jobbigt?
https://fb.watch/lKxg8xU2-u/
 
Redigerat:
@Dilato
Ja, varför ska jag göra det? Har väl annat att göra än att kräla där.
Tar du bort torkarbladen varje gång du kört bara för att det egentligen går smidigt?
 
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
Mina torkarblad rostar inte fast...
 
  • Gilla
C.Ö
  • Laddar…
MrJay
Jag var i exakt samma sits/situation där jag inte fick loss draget inför besiktningen. Att byta ut kärvande låset skulle kosta runt 2000kr. Jag demonterade eländet då den strulat tidigare och bytte mot en nytt fast för ca. 3000kr. Problem solved…
 
  • Älska
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
sam2018 sam2018 skrev:
Har en Nissan Qashqai +2 som ska besikta men gåt inte att tar bort avtagbar dragkrok.

Det går inte in hela nyckeln i låscylindern för att låsa upp utan bara halva nyckeln går in så går inte att låsa upp och tar bort avtagbar dragkrok, jag vågade inte vrida nyckeln hårdare för risk att nyckeln skulle gå sönder.

Det kommer inte att bli godkänd om inte lyckas låsa upp avtagbar dragkroken under besiktningen.
jag testade med Låsolja/spray och skruvmejsel men det hjälpte inte
vad är nästa steg? Hur kan man lösa det?
bifogade bild
Fixade detta på en Mazda 3cx nyss. Bankade utav h_e på kulan. Sprutade in 5-56 i låset. Knackade in nyckel försiktigt. Vred, ruckade nyckeln med en tång. Borstade & Rengjorde och smörjde upp det hela när jag kunde lossa den.
 
K kabelkaparen skrev:
Thule/Volvo-krokarna har en dubbel säkring som hade varit godkänd även utan nyckellås. Andra konstruktioner har enklare konstruktion där nyckellåset är den dubbla säkringen. Man kan tycka att besiktningen borde förstå skillnaden, och om besiktningsmannen inte förstår skillnaden borde de ha listor över vilka krokar som kräver nyckel för att vara säkra.
Ja exakt så. Bilprovningen har listor så vitt jag vet, kravet på låset ska vara modellberoende.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.