10 737 läst · 50 svar
11k läst
50 svar
Problem med avtagbar dragkrok, hjälp!
Jag hade avtagbar krok på förra bilen. En period skulle det skjutsas barncyklar ett par gånger i veckan och då ledsnar man på att sätta på och av den efter ett tag. Jag skulle personligen aldrig välja avtagbar krok på en ny bil, men vissa tycker tydligen att ett fast drag är fult och har sällan användning av det.D Dilato skrev:
Haha, du har aldrig kört E6 Hallandsås södergående med tungt lastad släpkärra?B BosseHansson skrev:
Jag har visserligen bara 126 hk men i det scenariot blir det tvåans växel och max 60 km/h.
😉
Thule/Volvo-krokarna har en dubbel säkring som hade varit godkänd även utan nyckellås. Andra konstruktioner har enklare konstruktion där nyckellåset är den dubbla säkringen. Man kan tycka att besiktningen borde förstå skillnaden, och om besiktningsmannen inte förstår skillnaden borde de ha listor över vilka krokar som kräver nyckel för att vara säkra.MathiasS skrev:
På en av mina bilar fanns inte fast krok som tillval 🙁 bara avtagbar.D Dilato skrev:
Använder krok minst 1 ggr veckan ibland oftare så det är ingen option att ta av den efter användandet.
Jag var i exakt samma sits/situation där jag inte fick loss draget inför besiktningen. Att byta ut kärvande låset skulle kosta runt 2000kr. Jag demonterade eländet då den strulat tidigare och bytte mot en nytt fast för ca. 3000kr. Problem solved…
Fixade detta på en Mazda 3cx nyss. Bankade utav h_e på kulan. Sprutade in 5-56 i låset. Knackade in nyckel försiktigt. Vred, ruckade nyckeln med en tång. Borstade & Rengjorde och smörjde upp det hela när jag kunde lossa den.sam2018 skrev:Har en Nissan Qashqai +2 som ska besikta men gåt inte att tar bort avtagbar dragkrok.
Det går inte in hela nyckeln i låscylindern för att låsa upp utan bara halva nyckeln går in så går inte att låsa upp och tar bort avtagbar dragkrok, jag vågade inte vrida nyckeln hårdare för risk att nyckeln skulle gå sönder.
Det kommer inte att bli godkänd om inte lyckas låsa upp avtagbar dragkroken under besiktningen.
jag testade med Låsolja/spray och skruvmejsel men det hjälpte inte
vad är nästa steg? Hur kan man lösa det?
bifogade bild
Ja exakt så. Bilprovningen har listor så vitt jag vet, kravet på låset ska vara modellberoende.K kabelkaparen skrev:Thule/Volvo-krokarna har en dubbel säkring som hade varit godkänd även utan nyckellås. Andra konstruktioner har enklare konstruktion där nyckellåset är den dubbla säkringen. Man kan tycka att besiktningen borde förstå skillnaden, och om besiktningsmannen inte förstår skillnaden borde de ha listor över vilka krokar som kräver nyckel för att vara säkra.