hsd
Alla nyckellås på fordon behöver underhållas ,rengöras smörjas
Hur många har stått utanför bilen och nyckeln inte fungerar i dörrlåset, när batteriet i fjärren tagit slut
 
Tack för alla svar. Gjorde olika försöker men det hjälpte inte.
Måste hitta ny låssats till kroken (avtagbar dragkrok THULE NISSAN QASHQAI+2)
och byta den men hitta inte någonstans att köpa låssats.
många ställe säljer hela kroken och säljer inte bara låstsatsen.
Har ni tips var kan jag söka vidare för att köpa låssats?
 
  • Montage av dragkrok med detaljer och märkning; en nyckel visas. Fokus på märkning och installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Magrand Magrand skrev:
Hade samma problem med min Kia Sorento - 11 med Thule krok för några år sedan.
Nyckellåset hade inte funkat på många år. (olåst)
Ny regler vid besiktning krävde helt plötsligt att låset skulle funka.....? = efterkontroll.
Nytt lås gick inte att köpa från Thule/Brink, KGK,s ÅF.
Man kunde skicka in kroken för rep. via Autoexperten tror jag, eller köpa ny krok för x tusen kronor.

Min lösning:
Borrade ur/bände sönder låscylindern.
Köpte en låssats från Volvo som passar.
Lite pilligt att få till, men det gick.

Volvo nr 30660198
[länk]
Tackar för bra beskrivning. Kollade på länken som du skickade verkar som kan köpa lås bra till VOLVO.
jag har NISSAN QASHQAI+2 och lyckas inte hitta låssats till min avtagbar dragkrok verkar som alla säljer dragkrok och inte själva låset.
 
sam2018 sam2018 skrev:
Tackar för bra beskrivning. Kollade på länken som du skickade verkar som kan köpa lås bra till VOLVO.
jag har NISSAN QASHQAI+2 och lyckas inte hitta låssats till min avtagbar dragkrok verkar som alla säljer dragkrok och inte själva låset.
Det är väl samma lås till Volvo och Nissan, har svårt att tro något annat.
 
Vad är anledningen till att kroken måste gå att demontera? Kan inte förstå varför det är så viktigt. Här i Finland finns inget sådant krav.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Hus tomte
Dumt fråga kanske men har du provat att ringa thule
 
  • Älska
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är väl samma lås till Volvo och Nissan, har svårt att tro något
Hus tomte Hus tomte skrev:
Dumt fråga kanske men har du provat att ringa thule
Yes de säljer inte låset
 
N Niq skrev:
Vad är anledningen till att kroken måste gå att demontera? Kan inte förstå varför det är så viktigt. Här i Finland finns inget sådant krav.
Det är, enligt uppgift från personalen på Besikta, för att man ska kunna kontrollera att låsmekanismen fungerar som den ska. Ett fastrostat drag är inte nödvändigtvis samma som en dragkrok som sitter fast. Däremot blir det ju bara löjligt när de ger sig på nyckellåset (stöldskyddet) och kräver att det ska fungera.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Första sökträffen:
- [länk]

På håll ser det ut att vara rätt lås.
Det är för volvo och jag har Nissan Qashqai men det ser ut som min. Jag vet inte om passar min eller inte
 
sam2018 sam2018 skrev:
Det är för volvo och jag har Nissan Qashqai men det ser ut som min. Jag vet inte om passar min eller inte
Bägge görs av Thule, jag har svårt att se att de skulle vara olika mellan olika bilar. Kolla in en Volvo för att bli säker innan du beställer.
 
  • Gilla
sam2018
  • Laddar…
RoTe
Vet att jag läst om flertalet med bilägare av andra märken än Volvo som köpt reservdelslås från Volvo.
 
  • Gilla
sam2018
  • Laddar…
Davidbagare
M MagHam skrev:
Råkade ut för samma elände i våras när jag skulle besiktiga.
Med en dåres envishet, olja, tryckluft och lirkande så släppte det till slut.
Ta inte sönder nåt nu. Det är bättre (billigare) att få underkänt och lite mer tid på dig att lösa problemet.

Och avtagbara krokar är d-v-lens 😈 påfund.
Trixet med avtagbar dragkrok är att bara sätta dit den när den ska användas. Klart att det blir salt och småsten i låsanordningen annars.
 
Måste låset sitta där??
På min Bmw så satte jag dit ett avtagbart drag och där satt inget lås utan bara vred som låste.
Nyckel låset i sig har ju ingen betydelse bara spärrarna fungerar.
 
A Argastesnickaren skrev:
Måste låset sitta där??
På min Bmw så satte jag dit ett avtagbart drag och där satt inget lås utan bara vred som låste.
Nyckel låset i sig har ju ingen betydelse bara spärrarna fungerar.
för besikt måste man testa att funkar den genom att tar bort kroken och kopplar igen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.