L lbgu skrev:
Självklart förstår jag att de vill ha ett värde.
Men jag tycker det är fel att lura andra att offra tid och pengar för att de ska få ett värde.

Kan de inte nöja sig med två oberoende mäklares värdering så har de uppenbarligen problem. Men varför ska oskyldiga behöva lida för att lösa deras problem.

Sen lär det ju inte hjälpa att lägga ut en fejkförsäljning. Den pengakåte brodern lär ju fixa någon avlägsen bekant som lägger ett bud på en nivå som passar honom. Att tro något annat är rätt naivt.
Vi gör ju inget annat än tror och spekulerar här inne så vi får ju hoppas dom två bröderna kan komma överens utan fejkförsäljning då. Grejen är väl ändå att ska man sälja så måste ju någon vilja betala den summan man tycker det är värt också. Har hört av en kvinna i ett par som skiljde sig i samband med att pandemin bröt ut att skilsmässan var en mycket god ekonomisk affär. Hon fick nämligen behålla huset när dom separerade och idag så är huset mer än dubbelt så mycket värt än vid värderingen 2020. Så säljer hon huset idag så blir hon rik sa hon. Så man kan se saker ur olika synsätt.
 
L lbgu skrev:
Självklart förstår jag att de vill ha ett värde.
Men jag tycker det är fel att lura andra att offra tid och pengar för att de ska få ett värde.

Kan de inte nöja sig med två oberoende mäklares värdering så har de uppenbarligen problem. Men varför ska oskyldiga behöva lida för att lösa deras problem.

Sen lär det ju inte hjälpa att lägga ut en fejkförsäljning. Den pengakåte brodern lär ju fixa någon avlägsen bekant som lägger ett bud på en nivå som passar honom. Att tro något annat är rätt naivt.
Om det kommer ett så högt bud var har TS lovat att han matchar det?

Jag är dock imponerad av din tro på mäklarna i deras värdering och att de aldrig kan ha fel.

Även att det skulle vara så enkelt att skaka fram en bulvan för brodern... Denne skulle ju behöva resa långt för visningen och även punga ut och betala en besiktningsman enligt dig.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Jag är dock imponerad av din tro på mäklarna i deras värdering och att de aldrig kan ha fel.
Visst kan mäklare ha fel, det är ju därför de anlitat flera mäklare.
(Och en värdering är alltid en gissning, facit kommer först när man säljer)
 
A ArneTW skrev:
Denne skulle ju behöva resa långt för visningen och även punga ut och betala en besiktningsman enligt dig.
Det är väl små kostnader för brodern att betala om han spelar det spelet och tror att det skulle öka priset rejält?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det är väl små kostnader för brodern att betala om han spelar det spelet och tror att det skulle öka priset rejält?
Blev lite nyfiken trots att jag har dig på ignore... Finns väl inget som säger att TS inte litar på sin bror.

Men vad man tror om andra är ju en reflektion på sig själv och då vet vi hur ärlig du är mot dig själv och din familj.

/ATW
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Visst kan mäklare ha fel, det är ju därför de anlitat flera mäklare.
(Och en värdering är alltid en gissning, facit kommer först när man säljer)
Så är det och brodern har en annan åsikt om värderingen än TS så en öppen försäljning vore ju bäst.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Finns väl inget som säger att TS inte litar på sin bror.
Finns väl heller inget som säger att han gör det?

Men nu bemötte jag ditt argument om kostnaden för en bulvan då jag menar att den är försumbar om bulvanen lyckas med sitt uppdrag.
 
A ArneTW skrev:
Men vad man tror om andra är ju en reflektion på sig själv och då vet vi hur ärlig du är mot dig själv och din familj.
Du kan bara inte hålla dig från irrelevanta personangrepp? Jag kan försäkra dig att jag tror absolut ingenting om broderns vandel! Hur skulle jag kunna ha någon åsikt om det?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du har inte så många val här tyvärr, antingen med en ”fejkad” försäljning som ni drar er ur när den är klar. Oklart hur mycket en mäklare tar betalt då. Annars kan brorsan begära tvångsförsäljning, mindre kul :)
Vad betyder det? Kan en delägare alltid kräva en försäljning på öppen marknad oaktat hur stor andel hen har?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Kan en delägare alltid kräva en försäljning på öppen marknad oaktat hur stor andel hen har?
Ja, enl. lagen om samägande. Har för mig att det finns situationer där lagen inte gäller.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Så är det och brodern har en annan åsikt om värderingen än TS så en öppen försäljning vore ju bäst.

/ATW
Framförallt så har väl brodern en annan åsikt än den mäklaren som brodern själv anlitat. TS, TS mäklare och broderns mäklare verkar däremot ha en rätt gemensam åsikt.
Men visst kan man bjuda ut den till försäljning om man så önskar, och det är ju ett alternativ som brodern givetvis har.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Vad betyder det? Kan en delägare alltid kräva en försäljning på öppen marknad oaktat hur stor andel hen har?
Ja. Samäger man en andel i en fastighet med andra så kan man alltid begära att den säljs på den öppna marknaden. Allt för att du inte ska behöva äga något med någon du inte själv valt.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
R Rickard Larsson2 skrev:
Jag ser att det i tråden förekommer tveksamhet gällande gåva mot vederlag. Enligt vår jurist gäller att det skall anses som gåva skall den motsvara eller vara mindre än det aktuella taxeringsvärdet.

Skatteverkets hemsida säger likadant, se
källa: [länk]

2 Bakgrund och frågeställning​

Enligt fast praxis är den huvudsakliga innebörden av en överlåtelse av fastighet avgörande för om överlåtelsen inkomstskattemässigt ska anses ha karaktär av avyttring eller gåva(huvudsaklighetsprincipen). Denna princip innebär att en överlåtelse behandlas i sin helhet som en avyttring om ersättningen motsvarar eller överstiger taxeringsvärdet. Understiger ersättningen taxeringsvärdet behandlas överlåtelsen som en gåva, om det finns en gåvoavsikt. Detta under förutsättning att det inte finns reglerat i lag att överlåtelsen ska ses som en avyttring, se t.ex. 53 kap. 3 § inkomstskattelagen (IL).
När en fastighet avyttras för ett belopp under taxeringsvärdet så är den juridiska frågan om det finns en gåvoavsikt eller inte.
Oftast framgår det av köpehandlingar om det ska räknas som ett köp eller gåva när överlåtelsen sker under taxeringsvärdet men i vissa fall kan det vara svårbedömt.

Rickard Larsson2 påstår att hans jurist säger gåva om överlåtelse under taxeringsvärdet men det behöver inte alls vara så.
Framgår ju också i vad Skatteverket skriver om överlåtelse under taxeringsvärdet att det dessutom krävs att det finns en gåvoavsikt.
 
Sjöbod Sjöbod skrev:
Ja. Samäger man en andel i en fastighet med andra så kan man alltid begära att den säljs på den öppna marknaden. Allt för att du inte ska behöva äga något med någon du inte själv valt.
Du kan välja att sälja din andel "på öppna marknaden" dvs till vem som helst utan att berätta för någon av de andra delägarna.
 
  • Gilla
Sjöbod
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Om det kommer ett så högt bud var har TS lovat att han matchar det?

Jag är dock imponerad av din tro på mäklarna i deras värdering och att de aldrig kan ha fel.

Även att det skulle vara så enkelt att skaka fram en bulvan för brodern... Denne skulle ju behöva resa långt för visningen och även punga ut och betala en besiktningsman enligt dig.

/ATW
Självklart kan mäklare ha fel, Fast det är ändå deras jobba att värdera fastigheter.Hade det vari en enda mäklare som värderat så hade jag nog också kunna tvivla på värderingen. Men nu har ju bröderna anlitat två olika mäklare som kommit fram till ungefär samma värdering så då får den nog anses trovärdig.

Och varför skulle bulvanen behöva slösa några pengar på resor/besiktning. Finns ju ingen anledning till det, bara ringa mäklaren och ge ett bud. Säljs massor med fastigheter utan att köpare varit på visning eller besiktat. Bulvanen ska ju inte köpa utan bara ge ett högsta bud som brodern sen kan använda i sin förhandling med TS.
 
  • Gilla
Sjöbod
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.