32 842 läst · 154 svar
33k läst
154 svar
Problem med att komma överens om utköp av samägt fritidshus
Håller med!Fairlane skrev:Du har flera gånger talat om att en broder anlitar en bulvan gör att få ett bud på det belopp han tycker är rätt. Hur tänker du att det ska gå till? När det budet kommer så kom er ju TS bara säga "Fasen, du hade rätt, någon bjöd det du sa, vi säljer till den budgivaren.". Den budgivaren var ju bara en bulvan så den kommer såklart inte köpa. Budet kommer då rasa till det värde som var innan bulvanen kom in i budgivningen, vilket kanske är i närheten av mäklarnas uppskattning. Menar du att värderingen då ska vara budet som bulvanen inte ville köpa för? Det tror jag inte någon anser, utan värderingen är vad någon faktiskt är beredd att betala.
Antingen så kommer brodern att matcha bulvanens pris, eller så kommer han att säga att bulvanen får köpa och då synas bluffen. Man kan ju även tänka sig att om brodern inte är med och budar själv så får han köpa för vad den näst högsta budet är. Atså om en bulvan bjuder mot en annan äkta köpare så finns ju iallafall EN riktig köpare som kan tänka sig att köpa för detta pris. Att brodern då skulle leja in TVÅ bulvaner förefaller väl rätt otroligt. Men OM han skulle göra det så lämnas ju budlistan över till köparen, då kan man ju ringa de som varit med och bjudit. Om det är kongo lasse och nån annan a-lagare som lagt högsta bud så lär det väl framgå. Att få någon helt okänd men med en ekonomi som är rimlig att köpa ett sommarhus på att ställa upp som bulvan är nog inte lätt (jag vet inte, men jag skulle själv aldrig ställa upp) och är det någon känd så lär väl brodern känna igen om det är bekanta som bjudit. Bara slå köparens adress på ratsit, köper man sommarställe för flera miljoner så brukar det framgå att man inte är medellös på en enkel slagning på ratsit. Är det en målvakt så framgår det nog åxå...
Framförallt lite udda objekt tror jag kan vara svårbedömda. Är det en halvtrist 60-talsstuga i skogen bredvid 20 andra likadana så är det rätt lätt att uppskatta värdet. Är det en sjötomt med ett sekelskifteshus som det finns otroligt få av är det väldigt svårt att gissa ett pris. Även bland lägenheter och villor slår ju värderingar fel. Men än mer på objekt som säljs sällan, som ofta fallet är med "unika" sommarhus.
Om detta är en "kolonistuga" med trist läge och grannarna sålt för 250.000 så blir det löjligt att inte komma överens. Om vi pratar ett åretrunthus med bilväg, segelbåtsbrygga och kakelugnar i stockholms skärgård så kan med rätt köpare och tid att sälja priset bli hur högt som helst, då det säljs ett fåtal om året. Då kan det vara frågan om många miljoner och fullt rimligt att testa värdet på öppna marknaden, för båda bröderna. Kanske den köpande brodern hellre tar ett par miljoner än huset?
HejL lbgu skrev:Fast i detta fall handlar det ju om att brodern verkar tro att fastigheten är värd dubbelt upp mot vad 2 oberoende mäklare värderat det till. Med en sådan 'pengagalen' bror kan man nog förvänta sig en del tjuvknep. I de flesta familjer hade man nog accepterat de 2 oberoende mäklarnas värdering och gjort upp utifrån det beloppet.
Nu kan jag meddela forumet att efter en helg och lite tuffa ordväxlingar så kom vi överens.
Priset blev lite över (50kkr) vad mäklarna max värderade. Men så har det gått en tid, pandemin har lagt sig och frågan är var priser på fritidshus har rört sig.
Dock så var inte brorsan villig och trixa med advokat så det blev att hosta upp allt på en gång. Dock så ville inte banken förmedla pengarna utan vi blev tvungna att göra betalningen under 5 dagar. Dessa penningtvätt regler....
Nu börjar dock det riktiga jobbet. Dvs en kraftig renovering eller hur vi nu skall fixa till stället.
Mer om det senare när planerna börjar bli klara.
Gott nytt år.
Tack för uppdateringen och lycka till!
Ja, penningtvättregler är ett gissel. Vi fick tjata väldigt mycket på banken när vi köpte sommarstuga för en dryg månad sedan. Det var arrende så det går inte att låna, så jag lånade av pappa. Pratade med hans personliga bankman så att vi tillfälligt (över helgen) ändrade överföringen till 1 miljon som var max, och fick mailat ett intyg på att pengarna kom från lön, pension och intäkter på värdepapper enligt information som de kunde se i sina loggar.V villbyggamer skrev:
Men när betalningen skulle ske ville VÅR bank ha en fullmakt från min pappa för att få gå in och själva kolla med hans bank, de hävdade att de själva var tvungna att kontrollera att de 1,5 miljoner som pappa lånat mig . Jag lade på luren och ringde upp dagen efter, då var det inget problem, då var det istället det faktum att vi inte hde någon fastighetsbeteckning som var problemet. Det har man ju inte på arrende. Lade på luren igen och ringde upp en tredje gång. Då gick allt bra, det var en ung kille, antagligen ny på jobbet så att han följde en skriftlig instruktion istället för att tycka själv. Väldigt personberoende tydligen