Sitter hatten över de blå lite löst? Det är obegripligt att nollan bara har försvunnit, och osannolikt att föregående ägare har lossat på nollan och skruvat tillbaka hatten. Det är svårt att göra detta och fortfarande få hatten att sitta bra. Dessutom antar vi bara att den blå i takdosan är en nolla...

Likaså är det onormalt att fasledaren i väggdosan kommer som en separat ledare. Normalt vore att fasen hade tagits ifrån den fasledare som går obruten igenom väggdosan och ned till uttaget.

Tycker fortfarande att du behöver göra en djupdykning och reda ut hur det faktiskt är kopplat.
 
Förstår inte hur folk lyckas med att ta så usla bilder, men det ser ut som det finns 5 svarta och 4 blå, stämmer det?
Jag antar du mätt att det finns spänning fram.
Vad syns på sista bilden, du har sammankopplat brun+grå i nollplinten, antar du förbundit dessa för att kunna summra?
Ska du inte ha jordat lamputtag, är allt i rummet ojordat eller?
 
Arnie skrev:
Jag hittar ingen lös blå tråd (får kolla igen).

"Lägga till en ny stum"? Skall jag förlänga en av de blå trådarna med en ny trådstump?
Eller bara lossa en av dessa och se om det går att använda den direkt?
Jag skall alltså använda en blå (= tändtråd ?) och en grå eller brun?

Kan jag isolera med eltejp? Så var det gjort i vägguttaget med den icke använda svarta tråden.
Du ska INTE bara koppla isär de blåa och ta en av de lösa ändarna till uttaget. De blå som är ihopkopplade nu skall vara det även efter att du är klar. OM blå är nolla så behöver du koppla in en blå stump mellan uttaget och övriga blåa, antingen genom att få in den i torixen eller att byta till någon annan toppklämma och koppla ihop med.
Men du bör som sagt för se till att mäta upp vad respektive färg är, både i takdosan och i väggdosan.
Vad är det för färger på de två trådar som går obrutan i botten på väggdosan (vidare till vägguttaget)?
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
uno83 skrev:
Vad är det för färger på de två trådar som går obrutan i botten på väggdosan (vidare till vägguttaget)?
Svart och blå väl!?
 
Ja, det är svart och blå - obrutna - som går till vägguttaget.
----------------------
"....det ser ut som det finns 5 svarta och 4 blå, stämmer det?"
Svar JA
---------------
"Jag antar du mätt att det finns spänning fram."
Svar: Elpenna indikerar ström till takuttaget.

---------------------
"Vad syns på sista bilden, du har sammankopplat brun+grå i nollplinten, antar du förbundit dessa för att kunna summra?
Ska du inte ha jordat lamputtag, är allt i rummet ojordat eller?"

Svar: Allt är ojordat.
 
Nej du kan inte bara lossa en av de blå och prova. Du har ett antal blå ihopkopplade, en av dem kommer från elcentralen, de övriga går vidare till andra dosor. OM du skulle råka lyckas hitta just den av dem som kommer från elcentralen och koppla loss den och prova med, så kanske din lampa skulle börja fungera, men då fungerar inget annat som är kopplat efter den här dosan, för då har du ju brutit nollan till de efterföljande dosorna.

Men det låter jättekonstigt att det inte fanns någon lös blå tråd i dosan, helt orimligt.
 
Ni får ursäkta men det är just i sånna här situationer som man inte ska fixa med elen själv om man inte kan..
Det finns ju lite regler angående detta.
 
  • Gilla
Swappe
  • Laddar…
Frågan är om det inte iallafall är en fulkopplad trapp koppling, dvs som bryter nollan i vissa lägen. I så fall kan det finnas en övertapetserad trapp omkopplare på något annat ställe i rummet.

Den första bilden ser skum ut (på flera sätt), men det ser ut som där inte finns en dosa, bara ringen till en dosa. Jag tyckler det ser ut som botten i hålet är någon form av skiva, spånskiva eller gips?

TS skriver även att allt i rummet är jordat, då måste även lamputtaget vara jordat, men se för gudss skull till att koppla jord rätt, gör du fel där så blir det snabbt akut livsfarligt.

På bilden av lamputtaget, där är som sagt de båda trådarna ihopkopplade, då kan ingen lampa lysa.
 
Redigerat:
hempularen skrev:
TS skriver även att allt i rummet är jordat, då måste även lamputtaget vara jordat, men se för gudss skull till att koppla jord rätt, gör du fel där så blir det snabbt akut livsfarligt.
Njae, I #35 skriver TS: "Svar: Allt är ojordat.". Hur som helst tycker jag TS ska ta hjälp av någon med erfarenhet av dessa frågor. Det känns lite väl rörigt för att vi ska kunna hjälpa till så mycket mer. Kanske finns det "övertapetserade" dosor eller liknande och det måste man nog vara på plats för att kunna reda ut.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Men jag förstår inte varför han mäter med en testpenna när han skriver att han har en multimeter??
 
  • Gilla
Swappe
  • Laddar…
O
I en typisk villainstallation finns det två sorters eldosor: Kopplingsdosor och apparatdosor.

Apparatdosor är mindre och där sätter man vägguttag, strömbrytare eller dimmer för att nämna några typer av apparater. I en apparatdosa finns oftast bara ett enda rör där matande trådar kommer in. Ibland finns även utgående rör för vidarekoppling. Till exempel när det sitter en strömbrytare precis ovanför ett vägguttag.

Kopplingsdosor är lite större än apparatdosor och döljs av ett lock. I en kopplingsdosa finns alltid ett rör med inkommande ledningar och ett eller flera rör med utgående ledningar.

Ett utgående rör som går till en apparatdosa med ett väguttag eller ett lamputtag innehåller 2-3 trådar: Fas + Nolla och eventuellt jord. Ett utgående rör som går till en strömbrytare innehåller vanligtvis två trådar: Obruten fas (ut) + Tändtråd/Bruten fas (tillbaks). Om det finns två apparatdosor på samma rör, t.ex. en brytare ovanför ett vägguttag, blir totalt 4 trådar (N + L + PE + tändtråd). Det är de enkla grundläggande kopplingarna. Skall man ha kronkoppling i någon brytare behövs givetvis en extra tändtråd (tillbaks) och skall man trappkoppling är det två "mellantrådar", osv. Sen finns olika dimmerkopplingar, impulsstyrning, sparkoppling men låt oss inte krångla till det nu.

Takuttag är också stora och det är vanligt att man använder dem som kopplingsdosa. Då kommer matningen till rummet in till den dosan och kopplas sedan vidare till alla apparatdosor. Det verkar vara så det är i ditt fall. I så fall kopplas tändtråden som kommer tillbaks ifrån brytaren direkt till lampan istället för att gå iväg i ett utgående rör. Samma sak med både fas och nolla. De kopplas direkt i uttag direkt till lampan.

Arnie skrev:
Ja, det är svart och blå - obrutna - som går till vägguttaget.
----------------------
"....det ser ut som det finns 5 svarta och 4 blå, stämmer det?"
Svar JA
Du säger att du har 5 svarta trådar som sitter ihop i en toppklämma och 4 blåa i en annan. Det tycker jag låter helt rätt. En av de svarta är med största sannolikhet inkommande fas. En av de blå är inkommande nolla. Sedan har du tre utgående par med svart/blått. De matar antingen vägguttag eller kopplar vidare till en annan kopplingsdosa. Den extra svarta är obruten fas ned till din apparatdosa där brytaren suttit. De två andra trådarna som finns i det röret, brun och grå om jag förstått rätt, är tändtrådar.

För att ansluta lamputtaget behöver du alltså en liten stump blå tråd. Den skall kopplas från toppklämman med de andra 4 blåa till N på uttaget. En av trådarna från brytaren skall också in i lamputtaget under L. Nu var det inte jordat men skall du ha ett jordat uttag är det samma visa med jordledaren: En liten stump från de andra jordledarna i toppklämman till jord på uttaget.

Du säger att inga dina uttag i rummet är jordade. I så fall är det helt rätt att sätta ett ojordat lamputtag. Du har jord i dosan men det får man ha även om inga uttag i rummet är jordade. Tittar jag på bilden så ser jag ser jag bara två jordledningar i takdosan. Därför gissar jag att det är inkommande jord och sedan utgående jord för vidarekoppling.

Summerar vi allt nu så får vi:

Inkommande matning: Fas (Svart) + Nolla (Blå) + Jord (Gulgrön)
Utgående 1 -> Brytare: Obruten fas (Svart) + Tändtråd 1 (Grå) + Tändtråd 2 (Brun)
Utgående 2 och 3 -> Ojordade vägguttag: Fas (Svart) + Nolla (Blå)
Vidarekoppling: Fas (Svart) + Nolla (Blå) + Jord (Gulgrön)

Stämmer det mot hur du tycker det ser ut
Vad tror ni andra om det?
 
Det är rimliga antagen som kan ligga till grund för utgrävningen - för det finns samtidigt märkliga saker här som gör att det inte är självklart.
 
Ja, ring en elektriker är mitt råd. Det är för rörigt för att någon ska kunna hjälpa över forum.

Lycka till och uppdatera tråden efter att elektrikern varit på besök.

Sent from my HTC One X using Byggahus
 
Ja, det får troligen bli en elektriker - eller ett försök att kontakta föregående ägare.
Skall också fundera på om jag samtidigt skall installera jordfelsbrytare.
Ingen brådska så det kan dröja lite.
 
GK100 skrev:
Kolla så att det inte redan ligger en blå ände lös i dosan eller instucken därunder. Är det inte så får du lägga till en ny stump från de hopkopplade i den röda torixen..
LÖSNING KLAR!

Den var enligt ovan. Men jag gjorde det inte en själv - anlitade en elektriker.
Det var ju ändå ett litet jobb på kanske 10 min.
Det fanns ingen lös tråd. Elektrikern lade till en stump blå tråd som han kopplade till lampan.

Föregående ägare påstod att det har fungerat tidigare. Det trodde varken jag eller elektrikern.
Det hängde två lösa trådar från taket: - grå och brun - när jag flyttade in.

Glömde fråga: varför han inte kunde "tvinna upp" en av de blå och använda denna - istället för att
förlänga?
Om det har fungerat tidigare måste väl en av de befintliga blå använts?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.