Steamboy skrev:
Du har helt rätt. Reglerna kräver nödig kännedom. Har man inte det så får man inte koppla. Att fråga de som kan, till exempel i det här forumet, och på sätt skaffa sig nödig kännedom är dock inte bara tillåtet utan även ett klokt och riktigt agerande. Sen är det fritt fram att koppla!
Friskt kopplat hälften brunnet som man säger ! :)
 
Steamboy skrev:
Hej och välkommen till forumet. Som du har märkt hänger det en massa elektriker här och de har väldigt svårt att prata ren svenska och glömmer ofta att någon gång ibland hittar vanligt folk hit! ;)
:surprised::surprised::surprised: Point taken, fast jag är inte elektriker.

Ambitiöst inlägg! (y)
 
Tack för respons. Jag är inte helt novis - även om det kan verka så - men heller ingen fackman. Chansar inte när jag håller på med el. Att koppla ihop två trådar vet jag att man eg. inte skall göra - men det var ett tips från en elektriker - om proppen då går finns det ström?
I taket sitter (satt) två lösa trådar som jag kopplat in. I väggen var två trådar inkopplade. Den svarta (tredje) var inte inkopplad i dimern.
Från början har det i vägguttaget suttit en strömbrytare med en "knapp" (av, på).
Foto ang taklampan kommer senare .
 
Det låter märkligt att svart inte använts, den som enligt dina mätningar är spänningsförande? Har du brutit säkringen när du kopplar??

Men som sagt, när den med fast spänning får kontakt med tändttråden som går till lampan så får du spänning upp i takdosan. Lampan kopplas mellan denna och neutralledaren (kan vara blå).

Dra ut en förlängningssladd annars och mät med din multimeter mot jordstiftet.
 
Arnie skrev:
Tack för respons. Jag är inte helt novis - även om det kan verka så - men heller ingen fackman. Chansar inte när jag håller på med el. Att koppla ihop två trådar vet jag att man eg. inte skall göra - men det var ett tips från en elektriker - om proppen då går finns det ström?
I taket sitter (satt) två lösa trådar som jag kopplat in. I väggen var två trådar inkopplade. Den svarta (tredje) var inte inkopplad i dimern.
Från början har det i vägguttaget suttit en strömbrytare med en "knapp" (av, på).
Foto ang taklampan kommer senare .
Säker på att det inte sitter ytterligare ett lamputtag, i taket eller på väggen?
 
Bild på uttag i taket. Trådarna som går ut till höger är brun och grå och går till lampkontakten.
Finns bara ett sådant uttag i taket - inget på någon vägg. I väggen finns brun, grå och svart tråd.
 
  • Taklampa_V-rum2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Taklampa_V-rum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Inga fler strömbrytare som styr denna lampa? Att det finns tre "lösa" ledare i väggdosan plus två genomgående som troligen är fas och nolla till till uttag tyder på att det handlar om en trappkoppling och att det finns en strömbrytare till där fas kopplas.
Har den någonsin fungerat när du haft huset?
Den bruna och grå i takdosan - är dessa kopplade mot någon annan ledare som finns i takdosan? Jag ser både svart och blå där. Någon av ledarna till lampan borde vara kopplad till den blå.
Du kan behöva öppna fler dosor och följa ledarnas väg för att reda ut hur det är kopplat. Bryt all ström, skaffa en lång mätledning och ohmmät oklara fall vilka ledare som är desamma i två dosor.
 
Inga fler strömbrytare som styr denna lampa - nej.
De två genomgående ledarna i väggdosan tror jag går till ett vägguttag som sitter c:a 1 m nedanför väggdosan.
Dimern och taklampan har fungerat enl tidigare ägare - men han kan ju bluffa. F.ö fungerar alla andra vägguttag i rummet (finns ingen mer dosa i taket).
Den grå och bruna i taket ser inte ut att vara kopplade till någon annan ledare utan går in i takdosen.
Får fundera på om jag skall anlita fackman.
 
Det sitter möjligen inte en lös blå tråd i takdosan också? I så fall har du kopplat in lamputtaget mellan två tändtrådar, och då är det inte så konstigt om den inte lyser. Har du själv köpt lamputtaget som sitter där, eller är det "original"? Blå tråd borde verkligen vara inkopplad i uttaget om du ska kunna få en sluten krets. Svart bör inte användas i lamputtaget, om den är fas.
Med tanke på pluggen runt dosan så ser det ut som att det suttit en fast monterad lampa där, utan takuttag. Kan den blå tråden ha ryckts ur (eller gått av vid) toppklämman vid demonteringen?
 
Jag tror du skulle kunna lösa detta på egen hand Arne, det är bara du verkar lite begränsad att utföra resistans- och spänningsmätning, ska försöka beskriva igen:
Du har svart, blå och gulgrön i takdosan, vi kan utgå från att detta grunden i din elinstallation, fast fas, neutralledare och jord.

Av det din lampa vill ha finns redan 2/3 på plats dvs jord och neutralledare. Det som saknas är tändtråden, alltså fasen du kan bryta genom strömställaren, denna behöver du lokalisera. Om Torixen (röd kopplingsklämma) har testhål i baken kan du bekräfta att du har full spänning fram:

Multimeter ska vara inställd på växelspänning och kunna mäta upp till minst 400 V.
Mellan svart och 2 övriga:230 V
Mellan 2 övriga: 0 V

Sen behöver du lista ut vad som är fast fas i strömställaren, vad som är tändtråd samt vad det sista är. Men troligen är svart fast som du var inne på, bekräfta med spänningsmätning mot jord:230 V.

Med spänningen bruten kan du summra fram de sista kablarna som Bo var inne på innan.

Sen det där vägguttaget 1 m nedanför, är det ojordat? Installation i övrigt?
 
Rimligtvis enligt bilderna och beskrivning saknas bara nollan vid takuttaget. Verkar som att föregående ägare misslyckats med sina kopplingar eller demonterat lite för mycket vid flytten. Bör i ursprungsläget varit en kronkoppling, mycket underligt annars med tanke på vad som kommer fram i tråden. TS verkar ju även kopplat in lösa ändar vid takuttaget. Koppla lampan mellan en blå från de som finns i dosan och grå eller brun som sticker ut där så är det läge att prova igen. Vill du inte ha kronkopplingen eller sätta in dimmer välj en av grå eller brun och isolera den oanvända i båda ändar.

Ett av få tillfällen där jag dristar mig att påstå att det är ofarligt att testa.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Och byt Torixen mot fjäderbelastade toppklämmor typ Helacon eller Wago.. Bara skala upp på rätt mått och tryck in. (Bara ett tips, inte nödvändigt)
 
GK100 skrev:
TS verkar ju även kopplat in lösa ändar vid takuttaget. Koppla lampan mellan en blå från de som finns i dosan och grå eller brun som sticker ut där så är det läge att prova igen. Vill du inte ha kronkopplingen eller sätta in dimmer välj en av grå eller brun och isolera den oanvända i båda ändar.
Ja, jag har kopplat in de två trådar som var lösa - en brun och en grå. Vilket tydligen var fel.
Hittar inga fler lösa trådar.

Skall jag ta ut en av de blå trådarna som sitter ihoptvinnade? i en av de röda hylorna och koppla
in den?
(Det finns tre hylsor med trådar).

GK100 skrev:
... isolera den oanvända i båda ändar.
Skall jag isolera både i taket och i vägguttaget - eller vad är båda ändar?



Bifogar två nya bilder. Taklampa_V_rum3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Taklampa_V_rum4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kolla så att det inte redan ligger en blå ände lös i dosan eller instucken därunder. Är det inte så får du lägga till en ny stump från de hopkopplade i den röda torixen. Det är där Slugge menar att du kan byta till en mer lättarbetad Wago eller liknande, men är du bara noga när du tvinnar upp och sen ihop trådarna funkar även den röda hatten. Tänk givetvis på att bryta strömmen innan du delar de blå trådarna. Och isolera i båda ändarna är både i väggen och taket.
 
GK100 skrev:
Kolla så att det inte redan ligger en blå ände lös i dosan eller instucken därunder. Är det inte så får du lägga till en ny stump från de hopkopplade i den röda torixen. .......... .................... Och isolera i båda ändarna är både i väggen och taket.
Jag hittar ingen lös blå tråd (får kolla igen).

"Lägga till en ny stum"? Skall jag förlänga en av de blå trådarna med en ny trådstump?
Eller bara lossa en av dessa och se om det går att använda den direkt?
Jag skall alltså använda en blå (= tändtråd ?) och en grå eller brun?

Kan jag isolera med eltejp? Så var det gjort i vägguttaget med den icke använda svarta tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.