Jag har nyss beställt ett makita set med cirkelsåg, dragare, tigersåg, lampa och väska. Jag la själv till en sticksåg som går i samma LXT serie, (http://www.makitafactoryoutlet.com/makita/products/LXT406.asp). Köpte denna utan batter (jag får ju ändå med 2 batterier i mitt set (LXT406)), så blev den betydligt billigare.

Beställde, som synes, från makitafactoryoutlet i USA, då det blev billigast ink frakt.

SubTotal: 629.98
Shipping: 143.58
Tax: 0.00
Total: 773.56

Nu är det bara att vänta...:)

Någon annan här som beställt från www.makitafactoryoutlet.com ?

Hej Stefoooo! Vill inte gärna strö salt i såren, men många här inklusive mig själv har handlat från tools-plus och de grejorna därifrån tar de 556 plus frakt på ca 160 då du hade fått ett totalpris på 716 plus eventuell moms och tull.

Grattis till bra grejor i alla fal!

Ahlesten skrev:
Har chattat med Toolking via deras kundsupport chat, ett till batteri är påväg nu efter att jag påtalat att de missat ett batteri.

ArvCop: Det var inte en dålig beställning det.
Jag chattade med de i tisdags... idag fick jag batteriet.
Säger som jag brukar angående bilar, det finns inga felfria biltillverkare utan det handlar om hur bra de sköter sin service... med det resonemanget så kommer jag i alla fall fortsätta handla av Toolking, satan i gatan vilken service.

Ahlesten, ja, Tool-King har riktigt bra service.

Har något åkt på miljöskatt på batterier vid beställning från USA?

ArvCop skrev:
Beställde "lite" verktyg ifrån [länk] igår. Har både talat med kundservice över telefon och email, hjälpsamma och duktiga. Upplever dem som ett seriöst företag.

2* 13600173 Makita LXT700 7-PC 18V Lithium Cordless Tool Combination Kit $629.99
4* 13600071 Makita BL1830 18V LXT Lithium-ion Battery $79.99
1* 13600134 Makita BJV180Z 18V Lithium-Ion Cordless Jig Saw - Tool Only $219.99
1* 2200466 DeWalt DW087K Self-Leveling Line Laser (Horizontal & Vertical) $189.88

SubTotal: $1,989.81
Discounts: $0.00
Tax: $0.00
Shipping: $394.24
Handling: $0.00
Grand Total: $2,384.05

Pengarna reserverades ifrån mitt kort idag, cirka 12 timmar efter beställningen. Återkommer med hur det går.

Tyvärr hade inte Toolking någon sladdlös 18V skruvautomat i LXT serien så jag beställde en Makita Skruvautomat BFR550Z 18v Li-Ion utan batteri och laddare ifrån www.verktygsimporten.se för 2195 kr.

M.v.h. Arvid
Toolking skickade mitt paket med DHL, jag beställde det fraktsättet som var billigast och troligtvis det som tog längst tid men är grymt imponerad av frakttiden. En funktion som DHL international har är att man enkelt kan se paketets väg (likt Posten i Sveriges funktion). Man kan även få epost och/eller SMS varje gång något nytt skett i transporten.

se utdraget nedan.
"
5/30/2008 10:37 am Clearance processing complete Arlanda, Sweden
10:33 am Shipment on Hold. Arlanda, Sweden
10:33 am Scheduled to move Arlanda, Sweden
6:20 am Processing for clearance Arlanda, Sweden
5:31 am Transit through DHL facility Arlanda, Sweden
4:45 am Depart Facility Gothenburg, Sweden
1:48 am Depart Facility East Midlands, United Kingdom
5/29/2008 7:56 pm Transit through DHL facility East Midlands, United Kingdom
7:05 am Depart Facility Wilmington, OH
1:37 am Transit through DHL facility Wilmington, OH
5/28/2008 8:57 pm Depart Facility Aurora, CO
8:53 pm Transit through DHL facility Aurora, CO
7:43 pm Depart Facility Arvada, CO
4:59 pm Departing origin. Arvada, CO
4:59 pm Processed at DHL Location. Arvada, CO
3:56 pm Shipment picked up Arvada, CO
"

Jag fick ett SMS ifrån DHL-International Sverige 20080530, klockan 07:30 med uppmaning att ta kontakt med en handläggare på deras kontor. SMSet innehöll namnet och telefonnumret till henne. Jag ringde till henne en timme senare, de undrade ifall jag importerade paketet som privat eller företagskund samt vad innehållet var. Hon ringde upp cirka 30 minuter senare och berättade vad moms och tull avgifter blev, tror det var cirka 3900 kr. Hon uppgav att DHL skulle ta betalt för detta i samband med att de lämnade paketet till mig (Visa kort skulle fungera bra). Hon uppgav att paketet skulle köras ut till mig på Måndag 2008-06-02. Alltså fem dagars leveranstid ifrån Staterna trotts det var helg :)

Hoppas denna information kan trygga er som känner viss osäkerhet med att beställa.
Återkommer så snart jag har paketet.

Fotnot. Beställde en skruvautomat ifrån verktygsimporten.se samma dag men har fortfarande inte hört om paketet är på väg...

Fått mina grejor från tools-plus. Helnöjd med pris, kvalitet och service, något billigare än toolking.

Hej verktygsfetichister!

Jag har just gjort min andra beställning från http://www.acetoolonline.com. Första beställningen gick snabbt och bra.
De tar INTE internationella (icke USA) kreditkort, men paypal funkar bra.
De har det största sortiment jag hittat av de butiker som säljer till Sverige.
De är ibland billigast men oftast lite dyrare.
De har en Online chat där jag har lyckats få ner priset på saker som varit avsevärt billigare på annat håll. Dumpruta inte, då blir de irriterade! Jag har prövat. (Jag vill inte att de slutar sälja till Sverige för att vi är jobbiga.)
De verkar vara bland de billigaste på frakten.

Styrkan är alltså sortiment (IMO) och fraktkostnad.
Nackdelen är de ibland är en handfull $ dyrare.

Det slutar alltid med att jag handlar av dem för att jag annars måste beställa från 2-3 ställen så för mig blir dom i alla fall billigast.

Redigerat:
Har lite frågor och funderingar om utgifter utöver köpobjektet innan jag gör min första beställning på verktyg från Usa.
  • Tullavgift 1.7% har det angivits mest i denna tråd. På ett ställe står det 2.7%, ett annat 15% och kollar jag tull (www.tull.se) under cirkelsåg, borrmaskin mfl står där 2.7%. Vilken sats har ni som beställt från Usa fått betala?
  • Tullavgift och moms tas det även på fraktkostnad?
  • Moms tillkommer 25%

Är det någon avgift jag glömt?
Ser fram mot era svar.

Mvh Mattias

Har inte beställt jättemycket dyra, stora prylar från utlandet men normalt brukar man kunna lägga på 27% på totalpriset (prylar+frakt) och landa mycket nära slutpriset man får betala.

Jag tror tullavgiften kan variera något beroende på tulltjänsteman och varor. Jag vill minnas att avgiften för mig blev 1,7% (industriprodukter) och om det var på totalsumman eller bara varorna minns jag inte men det skiljer ju inte heller många kronor. Jag handlade för ca 6000:- och tullavgiften blev ca 100:-.
Moms är som vanligt 25% på både varorna och frakten (ev tullavgiften).

Gör som phl säger räkna med 27% så hamnar du nära.

Jag vill börja med att säga att jag en väldigt laglydig person och aldrig har gjort eller skulle få för mig att göra detta men jag har en "kompis" som har gjort det.....

Om man beställer från tex USA så är det bra å ringa å prata med någon där och be personen i fråga att skicka det som ett privatpaket, med tex texten happy birthday. De större firmorna kan ha lite svårt med detta men vissa mindre har inget emot det, och då blir det varken moms eller tull. Ett annat alternativ är att be att företaget skickar kvitto separat och på så sett har inte tullen samma koll på vad det kostar, sedan är det upp till köparen egna fantasi att berätta för tulltjänstemannen vad det kostar. På detta sätt finns det många slantar att spara, har jag hört.....

problemet är bara om det försvinner på vägen, försäkringen utgörs av vad det står för värde på frakten.

Sen är ju inte tullen särskilt hög på verktyg (jobbar med datorer, där är det klart högre) så tycker inte att det är värt att chansa.

En annan nackdel med u95hw:s metod är att frakten mycket väl kan bli rätt mycket dyrare, åtminstone på lite tyngre paket. De stora postorderföretagen har givetvis stora rabatter hos UPS/DHL/etc vilket gör att frakten blir förhållandevis låg. Det äter iaf upp lite av den sura momsen ;)

Självklart finns det nackdelar men skall man handla over there så får det vara en rejäl vinst, annars e det ju inte lönt. Skall då vinsten försvinna i massa avgifter så kan det lika väl vara. Det kan bli en jäkla massa problem hur man än går till väga om handlar på postorder, speciellt från utlandet. En liten vinst försvinner i ett kick om man får minsta problem. Det skall vara tusenlappar om man ens skall överväga besväret.

u95hw skrev:
Självklart finns det nackdelar men skall man handla over there så får det vara en rejäl vinst, annars e det ju inte lönt. Skall då vinsten försvinna i massa avgifter så kan det lika väl vara. Det kan bli en jäkla massa problem hur man än går till väga om handlar på postorder, speciellt från utlandet. En liten vinst försvinner i ett kick om man får minsta problem. Det skall vara tusenlappar om man ens skall överväga besväret.
Om jag ska köpa ett gäng sladdlösa Makitaverktyg (som många har här på forumet har gjort) kan jag exempelvis köpa i Sverige eller i USA.

Jag väljer att spetsa in mig på Makita LTX 601-paketet
  • 18 Volt Flashlight (BML185)
  • 18 volt 6-1/2" Cordless Circular Saw (BSS611)
  • 18 Volt LXT 4-1/2" Cordless Cut-Off/Angle Grinder (BGA452)
  • 18V Cordless Impact Driver (BTD141)
  • 18 1/2" volt Hammer Driver-Drill (BHP452)
  • 18Volt LXT Recipro Saw (BJR182)
  • 2 LXT Lithium-Ion 3.0Ah batteries (BL1830)
  • 30-minute rapid charger (DC18RA)
  • Contractor bag with wheels and telescoping handle (831269-3)
Från Sverige:
  • Cirkelsåg
  • Vinkelslip
  • Slagskruvare
  • Skruvdragare
  • Tigersåg
Jag räknar att varje verktyg kostar 2 000 kr styck vilket blir 10 000 kr (detta är nog rimligt för verktyg utan batterier, möjligen lågt räknat)

Två batterier á 1 000 kr stycket, blir 2 000 kr
Laddare 1 000 kr
Lampan och väskan tar vi med på köpet. Det blir 13 000 kr. Svensk garanti på alla grejer.

Från USA:

Köper från exempelvis http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/www.acetoolonline.com

579 dollar plus billigaste frakten 123 dollar, blir 702 dollar á 6,2 kr blir 4 352 kronor. Tull, moms och avgifter plus 30 procent (högt räknat) blir 5 657 kronor.

En trafo till batteriladdaren för 400 kr.

En nätt förtjänst på 7 000 kronor. Då kan jag slänga med några extra batterier för ca 600 kronor stycket från USA och ändå känna mig nöjd.

Skatteåterbäringen damp ner igår, kanske ska göra som jag själv föreslår ovan… ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.