Mycket handlar om vilken nogrannhet vattenpasset har.

Enkla billiga långvattenpass har samma libell som ett vanligt 60 cm vattenpass. Det vill säga samma nogrannhet. Då är det meningslöst att betala för ett som bara har längre aluminiumrör men annars är likadant.
 
  • Gilla
kioskdavid och 1 till
  • Laddar…
Jag kör med ett bra 60cm-pass (Hultafors) och en rätskiva under när man behöver mäta på längre avstånd. Jag har ett långpass också som tyvärr har fått sig en knäck, men det är så sällan det underlättar så mycket att bara ha det jämfört med kortpass+rätskiva, så jag saknar det inte nämnvärt.
Rätskivor är ju relativt billiga, så man kan köpa några i olika längder och man slipper gråta när man råkar trampa på fel ställe...
 
I det här fallet har Stabilan en nogrannhet på 0.5 mm/m jämfört med 0.3 mm på MST. Skillnaden är försumbar i normala applikationer?
Sen ser Stabilan bra ut med de där avtagbara gummiändstyckena tycker jag, något som MST saknar. Lutar nog åt ett sådant...
 
useless skrev:
Jag kör med ett bra 60cm-pass (Hultafors) och en rätskiva under när man behöver mäta på längre avstånd. Jag har ett långpass också som tyvärr har fått sig en knäck, men det är så sällan det underlättar så mycket att bara ha det jämfört med kortpass+rätskiva, så jag saknar det inte nämnvärt.
Rätskivor är ju relativt billiga, så man kan köpa några i olika längder och man slipper gråta när man råkar trampa på fel ställe...
Så där har jag också gjort en del. Mest vid markarbete/stensättning. Men det känns lite sådär när man snickrar..Men jag skulle inte bli förvånad om det oftast duger.
 
F
Alltgår skrev:
I det här fallet har Stabilan en nogrannhet på 0.5 mm/m jämfört med 0.3 mm på MST. Skillnaden är försumbar i normala applikationer?
Sen ser Stabilan bra ut med de där avtagbara gummiändstyckena tycker jag, något som MST saknar. Lutar nog åt ett sådant...
Är det? Kommer inte ölen smaka lite avslaget efteråt om du vet att du hade haft en "top of the line" produkt som levererat 40% skarpare resultat? :D
 
Jo den psykologiska aspekten är inte att förringa! Men efter en öl till har jag nog släppt det :)

Teoretiska 40% blir teoretiska 0.48 mm utslaget på en 2.4 m väggregel. Lite osb, gips och spackel på det sen.

Kom igen, kan jag inte få köpa Stabilan?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
F
Alltgår skrev:
Jo den psykologiska aspekten är inte att förringa! Men efter en öl till har jag nog släppt det :)

Teoretiska 40% blir teoretiska 0.48 mm utslaget på en 2.4 m väggregel. Lite osb, gips och spackel på det sen.

Kom igen, kan jag inte få köpa Stabilan?
Nix... nästan så jag har lust att swosha på dig en 5-hundring så du kan köpa riktiga prylar.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
F
Peter2400 skrev:
Är det ingen annan som vågat prova Solapasset, har samma tolerrans som MST.
[länk]
Skall till Hornbach i dag för lite trädgårdsinköp. Skall titta på det då, hoppas dom har Hultafors med så man kan jämföra.
 
Är inte det samma pass Hultafors och Sola sammanbetar väl? Jag såg inget Hultafors på Hornbach när jag var där sist :)
 
fsn skrev:
Nix... nästan så jag har lust att swosha på dig en 5-hundring så du kan köpa riktiga prylar.
Mycket möjligt att den femhundringen lagts på ångestdämpande öl i så fall, och att det blivit en Stabila ändå.

Men allvarligt, fasiken också, nu får man ju fundera vidare som vanligt när man får för sig att fråga här på forumet..

Edit: om man räknar en extra öl per användningstillfälle så räcker den 500-pengen till ca 41 tillfällen, och jag kommer säkert behöva passet fler gånger än så. Så jag hade nog köpt en MST då trots allt.
 
Redigerat:
Jag har haft Sola-s 180 pass 5-6år. Köpte på Hornbach för under tusingen. Med mitt hus från 1936 finns ingen anledning att ha nått bättre. Om nu MST skulle vara bättre? Gillar att det sitter plastbitar i ändarna på det jämfört med MST-passet som hade sylvassa kanter som repade allt som kom nära. Kanske MST är uppgraderat nu?
 
MST ser förvisso ut att ha uppdaterats nyligen, men de där vassa kanterna verkar vara kvar. Fler än du verkar störa sig på det.
 
Det finns ett redskap som slår vilket pass som helst när man sätter stolp. Ryms i fickan och är så noggrant som man har tålamod till. Ett tapetlod för 30 pengar.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Verktyg/Tapetlod-2000017346/

För horisontella mätningar rätskiva och kort Hultaforspass. Är det längre avstånd så är en linjelaser så överlägsen att ett pass är onödigt. Väga av ett bjälklag t ex är väldigt jobbigt med pass, men en barnlek med laser.

Mvh Findus


PS. En länk till en tillräckligt bra linjelaser
https://www.proffsmagasinet.se/lase...peGvNDKstKazEqL1SeKEJ76bLg73kr3Rl8aAhpc8P8HAQ
DS
 
Redigerat:
F
findus42 skrev:
Det finns ett redskap som slår vilket pass som helst när man sätter stolp. Ryms i fickan och är så noggrant som man har tålamod till. Ett tapetlod för 30 pengar.
[länk]

För horisontella mätningar rätskiva och kort Hultaforspass. Är det längre avstånd så är en linjelaser så överlägsen att ett pass är onödigt. Väga av ett bjälklag t ex är väldigt jobbigt med pass, men en barnlek med laser.

Mvh Findus


PS. En länk till en tillräckligt bra linjelaser
[länk]
DS
Ett lod är exakt men nåt realistiskt substitut till ett bra långpass är det verkligen inte. Framför allt inte om man värderar fritid eller jobbar på fastpris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.