Fairlane Fairlane skrev:
1. Köper jag själv så får jag ingen hantverkare som vill montera. Det är dock inte det viktigaste. Det stora i det hela är att vissa hantverkare VILL lura sina kunder. Andra vill det inte men försvarar med näbbar och klor de som gör det. Sen har vi en stor grupp hederligare hantverkare som vill göra ett hyggligt jobb till ett tydligt pris. Att ha ett tydligt timpris och dölja att man tar sjukt betalt för material är inte tydligt.

2. Monopol eller oligopol på apoteket är ointressant. Jag vet vad jag får betala och ingen sitter och säger "du får bra rabatt från mig" utan att tala om priset och sen ge 20% på listpris.

Ett vanligt argument är annars "gör själv då". Bortsett ifrån att det inte är tillåtet för eljobb så fattar jag inte hur man kan vara så korkade så man säger det till en kund som blivit lurad. Tanken är väl "om jag säger det riktiga beloppet jag vill ha så kommer kunden tacka nej, så jag säger bara delar och lurar kunden istället. "
Angående punkt 2.
Har du varit inne på ett apotek och dom sagt...du ska du inte handla på apotek x dom tar bara en 1/3 del av priset för samma produkt. Så helt ointressant är det inte ???????
Nä trodde inte det...
Kallas eget ansvar

Maxwells demon TotalControl skrev:
@tomsk

Tycker det är Hawaii hockey på dina argument och jämförelser.

Du anlitar en taxichaffis för att handla en stock snus för du är full på Lidl öl och inte kapabel att ta servicebilen till tjorren.
-500:- kronor! Säger Mehmet taxi-chaufför för att åka till affären. - "Då går jag in och handlar den och lämnar den till dig."
Perfekt tänker du och säger GO.
Mehmet kommer och levererar din snus och vill ha sina 500:- för körningen men även 1500:- för snuset.
Du slår backut på priset och säger att det är ju alldeles för dyrt. Kostar ju bara 300:- på Bengans livs!
Ja hos Bengans säger Mehmet. Men jag handla hos min kompis Mustafas Halal kött och snus. Där kostar det 2000:- per stock. Men du får lite rabatt så det blir 1500:- per stock. Här se Mustafas kvitto.

Skulle du känna dig lurad?
Snillen spekulerar
eller inte

Jag är ett snille. Men det hör inte hit.

Hur var ditt svar?

Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag är ett snille. Men det hör inte hit.

Hur var ditt svar?
Tomsk har hittills inte svarat på såna frågor. Tomsk har således ingen egen åsikti frågan. Tomsk har tom kritiserat sig själv i en komlentar.

Hen år en kul typ.

Jag tror att hen stavat lite fel till sitt eget namn. T och O är rätt, och det totala antalet tecken, men det är för få L och R.

T tomsk skrev:
Dum dummare dummast du får välja vilket du vill.
Det finns en ackordspristidlista.
Ta bara ramen.
Hämta.mäta.utbrytning för kabel.slag borr plugg.skruva fast den.diskutera med kund om placering.tidsredovisning. m.m
För detta finns ett färdigt pris på ca 5 min för ramen. Plus uttag.
Ta reda på fakta innan du slänger ur dig sköt
För övrigt är verktiden ca 2.5 min
Ska du dessutom tjäna pengar på det får det ta max 3 min
du går fetbort som arbetare hemma hos mig, pang bara o åka

Fairlane
T tomsk skrev:
Angående punkt 2.
Har du varit inne på ett apotek och dom sagt...du ska du inte handla på apotek x dom tar bara en 1/3 del av priset för samma produkt. Så helt ointressant är det inte ???????
Nä trodde inte det...
Kallas eget ansvar
Återigen är du ute och cyklar. Jag kan jämföra priset mellan olika Apotek och jag lovar dig att du omöjligt kan hitta samma vara för 1/3 av priset i en annan butik.
Ahlsells prislista (eller annan grossists) kan jag inte se så jag kan inte jämföra.
Dessutom vet jag som kund inte vilka saker jag behöver, utan frågar den som är professionell. På Apoteket kan jag då bedöma om priset är ok. När vägguttaget redan är monterat är det knepigare.

Om jag vill ha ett uttag monterat ute i Carporten. Vilka delar ska jag som privatperson fråga om priset på? Får jag ett bra pris på uttaget (som ju är det kunden kanske tänker på) kanske priset för kabel blir 200:- metern. Kanske kommer jag på att fråga om priset på både uttag och kabel, men helt plötsligt kostar en Wago 200:- ...
Nu jobbar ju du mot stora projekt om jag förstår det rätt, så så kanske du inte är insatt i konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen, vad vet jag.

Om vi talar om eget ansvar så ligger det väl än mer i hantverkarens intresse att skriva tydliga avtal?
Annars kanske jag inte beställt något alls bra sakerna väl är monterade.
Som de som monterade bergvärme i en villa utan att ha ett kontrakt med husägaren (de hade skrivit med husägarens make, som var pank). Det blev inga pengar för den firman, så eget ansvar kanske ligger rätt mycket hos leverantören också?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Fairlane Fairlane skrev:
Återigen är du ute och cyklar. Jag kan jämföra priset mellan olika Apotek och jag lovar dig att du omöjligt kan hitta samma vara för 1/3 av priset i en annan butik.
Jag håller inte med @tomsk om mycket men rätt ska vara rätt. Apoteken sedan avregleringen är rena vilda västern med vitt skilda priser. Ett aktuellt exempel som jag har i huvudet: Terbinafin 30gr tub, 39kr på Apotea (har varit ännu billigare tidigare), 96kr på Meds.

https://www.apotea.se/terbinafin-teva-kram-10-mg-g-30-gr
https://www.meds.se/terbinafin-teva-kram-10-mg-g-30-g

• Gilla
tomsk
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag håller inte med @tomsk om mycket men rätt ska vara rätt. Apoteken sedan avregleringen är rena vilda västern med vitt skilda priser. Ett aktuellt exempel som jag har i huvudet: Terbinafin 30gr tub, 39kr på Apotea (har varit ännu billigare tidigare), 96kr på Meds.

[länk]
[länk]
RESPEKT

Fairlane
MultiMan MultiMan skrev:

[länk]
[länk]
Ja se där, där fanns det ett undantag.
Dock aningen lättare än att få fram priserna på ett vägguttag med finfina 20% rabatt från grossisten.

För att inte tala om att du ser priset innan du får räkningen.

MultiMan MultiMan skrev:

[länk]
[länk]
Dom priserna kunde man ju bevisligen kolla upp innan man köper, så hela apoteksresonemanget är irrelevant för tråden.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
useless useless skrev:
Dom priserna kunde man ju bevisligen kolla upp innan man köper, så hela apoteksresonemanget är irrelevant för tråden.
Varför skriver du detta till mig? Säg det till @Fairlane istället som gjorde ett felaktigt påstående i sin iver att ifrågasätta @tomsk.

Fairlane
Ja, tydligen fanns det ett undantag. Jämför man standardvaror som Alvedon, Ipren och liknande hittar man endast små skillnader. FK och vägguttag är väl motsvarigheten, dvs standardvaror. Kostar 100 kr på ett ställe, 400 kr när man råkar ut för fel firma.

Fotkrämen kan man reagera på och känna "oj, vad dyrt, jag kollar någon annanstans". Det är svårare när vägguttaget är monterat. Eller också är det enklare, för hantverkaren tog säkert inget eget ansvar och såg till att ha ett tydligt kontrakt...

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, tydligen fanns det ett undantag. Jämför man standardvaror som Alvedon, Ipren och liknande hittar man endast små skillnader. FK och vägguttag är väl motsvarigheten, dvs standardvaror. Kostar 100 kr på ett ställe, 400 kr när man råkar ut för fel firma.

Fotkrämen kan man reagera på och känna "oj, vad dyrt, jag kollar någon annanstans". Det är svårare när vägguttaget är monterat. Eller också är det enklare, för hantverkaren tog säkert inget eget ansvar och såg till att ha ett tydligt kontrakt...
Treo kostar 39,90 på Willys och över 60 på Preem

• Gilla
tomsk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.