Fairlane
Bra, som i fallet som startade tråden. Artiklarna kostar 1600 kr på Elbutik och flera elektriker har sagt att de hamnar runt 1800 på grossen. Kunden fick betala 6009 kr och firman säger att det är så det fungerar i Sverige. Då är vi alltså överens om att företaget är idioter, om vi antar att fakturan inte är modifierad eller fejk
 
T tomsk skrev:
Kolla mitt senare inlägg

Då är vi återigen tillbaks
På att det är fri prissättning. Jämför på apoteket minst 300% påslag på generitisk Viagra som ligger utanför högkostnadsskyddet.popcorn och läsk biografer.plastpåsar i dagvaruhandeln (var den varan som affärerna hade störst %påslag på ta det och lägg ut det på 500 000 påsar då snackar vi pengar. Kaffet på cafe tk typ 1 kr M.m
M.m
Det var en Nobelpristagare i Ekonomi som hade forskat om just Asymetrisk information i marknadsekonomin, och det är en av de starka drivkrafterna som gör att marknadsekonomin fungerar så bra som den gör. D.v.s. motsatsen till transparent information (som i sig är en utopi).
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, så du kör 100% fastpris och det är rörmokeri, bland annat värmepumpar.

Varför sitter du då och försvarar andra hantverkare som skapar missnöjda kunder som känner sig lurad (tacka faen för det när de tar 3-4 ggr priset för prylar mot vad alla kan köpa de för).

Inser du inte att du bidrar till ett hantverkarförakt när du försvara dessa eller låtsas om att det inte finns? Tror du ärligt talat att det här beteendet inte existerar?

Rötägg finns i alla brancher, men vanligen brukar branchkollegor fördöma dessa. Många hantverkare fördömer också branschens rötägg, men förvånansvärt många försvarar de eller ger sig på de drabbade kunderna och säger att de får skylla sig själva.
Det är avsaknad av skriftliga avtal som är problemet, inte prispåslaget. Du blandar ihop dessa två ämnen.

Det är inte prispåslaget som gör en skojare, utan att kunden och leverantören hade helt olika förväntningar och inte skrev något skriftligt avtal. Där det stod vad man kom överens om och det fanns inga priser angivna.
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
connywesth connywesth skrev:
Det är avsaknad av skriftliga avtal som är problemet, inte prispåslaget. Du blandar ihop dessa två ämnen.

Det är inte prispåslaget som gör en skojare, utan att kunden och leverantören hade helt olika förväntningar och inte skrev något skriftligt avtal. Där det stod vad man kom överens om och det fanns inga priser angivna.
Du vill verkligen inte förstå problemet, eller hur?
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Nej, men jag har varit på apotek och hämtat ut medicin då de har sagt "Du har fått läkemedlet X utskrivet, men läkemedlet Y har exakt samma effekt och är N kronor billigare. Vill du ha det i stället?"
Det har dom skyldighet att göra om det är inom högkostnadsskyddet.
Testa att köp på recept utom högkostnadsskyddet....Då kan det vara så lysande att dom vägrar byta mot annan tillverkare med samma verksamma substans...eller säker även det som ligger på hyllorna..
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Du vill verkligen inte förstå problemet, eller hur?
Hmm eller skulle det kunna vara du som inte vill ,förstå ???????
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Du vill verkligen inte förstå problemet, eller hur?
Det är frånvaro av skriftliga och tydliga avtal som är problemet, inte leverantörens marginaler. Att hantverkaren tjänar bra med pengar är över huvud taget inget problem.

Det är en av de viktigaste anledningarna till att hantverkaren driver ett företag över huvud taget. Skulle hantverkaren inte tjäna bra med pengar så skulle företaget inte finnas och denne skulle inte kunna hjälpa dig som kund, för han skulle vara anställd på ett större hantverksföretag som tar större vinstmarginal. Så du skulle förlora på det.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
connywesth connywesth skrev:
Det är avsaknad av skriftliga avtal som är problemet, inte prispåslaget. Du blandar ihop dessa två ämnen.

Det är inte prispåslaget som gör en skojare, utan att kunden och leverantören hade helt olika förväntningar och inte skrev något skriftligt avtal. Där det stod vad man kom överens om och det fanns inga priser angivna.
Ja och nej, Det skriftliga avtalet hade förhindrat elfirman att ta de här materialpriserna, eftersom ingen skulle acceptera dem. Firman är tillräckligt stor för att göra jobb åt kommunen och andra större kunder och jag misstänker att man inte försöker sig på att fakturera de här priserna mot en av de stora kunderna, för då får man förhoppningsvis inga fler uppdrag (fast kanske är det därför alla byggen blir så mycket dyrare än budget:thinking:). Företaget drar helt enkelt en fuling och då är man en skojare i mina ögon.

I stora uppdrag är det rimligt att specificera ner saker, men i mindre uppdrag blir overheaden onödigt stor. Jag har fått tydliga avtal (från företaget, utan att jag ens behövt fråga om det) när jag bytte tak på huset, eller när vi rev ut allt golv på nedervåningen och installerade ventilerat golv. Jag har inte fått, eller begärt utförliga avtal när jag haft en elektriker hemma för att installera lite nya uttag, ansluta fläkten till det ventilerade golvet etc. Vi har träffats och så har jag sagt att här vill jag ha fläkten, här behöver jag ett uttag för tvättmaskin, här behöver jag ett uttag för att koppla in motorvärmare på bilen etc. Han har ställt lite frågor och kommit med förslag på förbättringar och så har vi kört. Sen får jag en faktura på rimliga timmar, på rimlig reskostnad/bilkostnad och vettiga priser på material. Det är så det bör fungera.

Sen kan man alltid säga att kunden får skylla sig själv om den inte begär pris och tecknar avtal.
Eller så kan man vända på det att företaget får skylla sig självt när de inte får ut de pengar de tänkt sig eftersom de inte säkerställt det med avtal innan.

OBS! Påslaget jag inte gillar är mot priser som vi vanliga dödliga utan problem kan handla för. Om hen köper in vägguttag för 1 krona styck och lägger på flera 1000% rör mig inte i ryggen.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
T tomsk skrev:
Hmm eller skulle det kunna vara du som inte vill ,förstå ???????
Eller hur.

Förlåt, oh högst upphöjda hantverkare. Jag, ovärdige kund, borde inte ens titta på dig utan vika undan min blick i stum beundran. Du vill inte ha lite mer pengar för jobbet du behagade utföra?

Förresten, nästa gång du behöver handla borde du prata med mig. Jag kan fixa 20% rabatt.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ja och nej, Det skriftliga avtalet hade förhindrat elfirman att ta de här materialpriserna, eftersom ingen skulle acceptera dem. Firman är tillräckligt stor för att göra jobb åt kommunen och andra större kunder och jag misstänker att man inte försöker sig på att fakturera de här priserna mot en av de stora kunderna, för då får man förhoppningsvis inga fler uppdrag (fast kanske är det därför alla byggen blir så mycket dyrare än budget:thinking:). Företaget drar helt enkelt en fuling och då är man en skojare i mina ögon.

I stora uppdrag är det rimligt att specificera ner saker, men i mindre uppdrag blir overheaden onödigt stor. Jag har fått tydliga avtal (från företaget, utan att jag ens behövt fråga om det) när jag bytte tak på huset, eller när vi rev ut allt golv på nedervåningen och installerade ventilerat golv. Jag har inte fått, eller begärt utförliga avtal när jag haft en elektriker hemma för att installera lite nya uttag, ansluta fläkten till det ventilerade golvet etc. Vi har träffats och så har jag sagt att här vill jag ha fläkten, här behöver jag ett uttag för tvättmaskin, här behöver jag ett uttag för att koppla in motorvärmare på bilen etc. Han har ställt lite frågor och kommit med förslag på förbättringar och så har vi kört. Sen får jag en faktura på rimliga timmar, på rimlig reskostnad/bilkostnad och vettiga priser på material. Det är så det bör fungera.

Sen kan man alltid säga att kunden får skylla sig själv om den inte begär pris och tecknar avtal.
Eller så kan man vända på det att företaget får skylla sig självt när de inte får ut de pengar de tänkt sig eftersom de inte säkerställt det med avtal innan.

OBS! Påslaget jag inte gillar är mot priser som vi vanliga dödliga utan problem kan handla för. Om hen köper in vägguttag för 1 krona styck och lägger på flera 1000% rör mig inte i ryggen.
Fortsätt gärna anlita de hantverkare du är nöjd med, men kom inte och gnäll när DU har slarvat och inte tecknat ett skriftligt avtal med någon leverantör.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Eller hur.

Förlåt, oh högst upphöjda hantverkare. Jag, ovärdige kund, borde inte ens titta på dig utan vika undan min blick i stum beundran. Du vill inte ha lite mer pengar för jobbet du behagade utföra?

Förresten, nästa gång du behöver handla borde du prata med mig. Jag kan fixa 20% rabatt.
Du verkar verkligen inte förstått på riktigt!!!

Uppför dig som folk, tycker jag. Resonera som en vuxen människa!
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Eller hur.

Förlåt, oh högst upphöjda hantverkare. Jag, ovärdige kund, borde inte ens titta på dig utan vika undan min blick i stum beundran. Du vill inte ha lite mer pengar för jobbet du behagade utföra?

Förresten, nästa gång du behöver handla borde du prata med mig. Jag kan fixa 20% rabatt.
Oj oj då är vi där jag vill
P.s du är väl medveten om försök till härskarteknik förlöjligande.. finns många olika... säger mer om dig än mig.
Puss på dig
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Du menar en sån som tycker det är helt ok att blåsa alla som inte skriver kontrakt på minsta transaktion?

Tack, men nej tack.
 
Vid löpande räkning.
Är det rätt uppfattat att en person som beställer ett materialintensivt jobb bör betala mer än en person som beställer ett icke materialintensivt jobb med samma tidsåtgång?
Borträknat materialanskaffningsvärde och garantipeng på materialet.
 
Tycker alla kunder som läser tråden ska vara fullt medvetna om att vid prispåslag a 400% så är det bara att bestrida fakturan, betala rätt pris för materialet och gå vidare. Inget kommer hända, en ev tingsrätt kommer inte ge företaget rätt.

För det är INTE kunden som har underläget i bristen på avtal, det är företaget.
De ska bevisa att det finns en motivering för ett påslag på 400% vilket de inte kommer lyckas med. Så bestrid bara.

Till slut kanske vi blir av med allt detta sätt lura av kunder pengar.
 
  • Gilla
Puhnallen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.