49 750 läst · 259 svar
50k läst
259 svar
Priser på snickare, målare, elektriker, rörmokare och plattsättare
Du har uppenbarligen inte fattat hur nuvarande pensionssystem funkar!ACME skrev:
Jag har sparat/betalat in (via arbetsgivaravgift och kollektivavtal) varenda krona jag får i pension själv!
Du vet, det där som hantverkare som tar ut för låg lön & lever på svarta pengar inte gör.
Och sen gnäller på sin låga pension.
Redigerat:
Du tror alltså på allvar att dina inbetalade pengar ligger i en liten hög och väntar på att du ska ta ut dem i pension..😂L lat skrev:
..och du tror på allvar att svartarbete fortfarande är vägen vi hantverkare väljer? Jag har inte gjort ett enda svartjobb sedan rotavdraget gjorde intåg. Varför skulle jag? Innan dess kunde det stå mellan att ta jobbet svart eller inte få det alls. Det är inte alltid hantverkaren som vill smita undan skatter..🤦🏻L lat skrev:
Vi lever i så olika världar.ACME skrev:
..och du tror på allvar att svartarbete fortfarande är vägen vi hantverkare väljer? Jag har inte gjort ett enda svartjobb sedan rotavdraget gjorde intåg. Varför skulle jag? Innan dess kunde det stå mellan att ta jobbet svart eller inte få det alls. Det är inte alltid hantverkaren som vill smita undan skatter..🤦🏻
Verktygstokig
· Estocolmo
· 939 inlägg
Den reela kostnaden är ju högre än 320 kr/ tim för en hantverkare.Kokarn skrev:
Medianlönen för snickare 2024 var 36200kr
Tidlönen ligger alltid en bit under ackordslönen. Under första kvartalet 2024 låg tidlönen på 221 kronor i timmen medan ackordslönen snittade 244 kronor i timmen, enligt Byggnads siffror. saxat ur byggnadsarbetaren
Oavsett så är det väl rimliga löner, det folk inte tänker på är det oerhört höga skattetrycket som vi har , Arbetgivaravgift ska plussas på ovanpå lönen och den är 31,42% vilket innebär snittlönen är 47574kr före skatt och de får 29076kr i lön efter skatt om de bor i stockholm dvs ,snitt timlön Ackord 244kr blir 320kr i timmen med Arbetsgivaravgiften,sen varierar lönerna en hel del såklart , Men för dessa 320kr som arbetsgivaren betalar så innebär det semester, lön på helgdagar, sjuklön första 2 veckorna osv , Så då måste timdebiteringen såklart ligga där den ligger , eller tycker ni att alla hantverkare borde få
30-40% lägre lön , ps jag jobbar inte inom byggbranschen så jag är inte jävig
[länk]
Verktygstokig
· Estocolmo
· 939 inlägg
Skrev det i mitt första inlägg , semester, helg lön sjukskrivning mm , angående allt gnäll på hur dyra hantverkare är i detta land, tror verkligen ingen skulle vilja leja mig med min lön faktisktpelle plåttak skrev:
Majoriteten på det här forumet skulle inte vilja betala vad de själva kostar för tjänsten de utför. Och det är nog merparten av dem som inte har en aning om vad det är per timme heller.Kokarn skrev: