48 233 läst · 259 svar
48k läst
259 svar
Priser på snickare, målare, elektriker, rörmokare och plattsättare
Tydligen inte😉P pette skrev:
Ingen faktura har utställts då kunden fått en offert som är felaktig med ROT delen!P pette skrev:
Ok vart står det?P pette skrev:
Jag ser en fastprisoffert, kan du visa vart löpande arbete erbjuds?P pette skrev:
Detta är någ en vild gissning!P pette skrev:Entreprenören kanske behöver fakturera snabbt för att bli likvid och inte ha tid att invänta leverantörsfakturorna. Känns helt orimligt och oärligt att vägra betala en kommande materialfaktura som kund om entreprenören glömt skriva "material faktureras separat el dyl".
I detta fall=ja, men absolut inte generellt
Återigen är det en offert kunden önskar!P pette skrev:
Inte många rätt efter din tillnyktring så ta ett dygns rehab till 😉
aj då. 😑inte riktigt min dag idag. Har trott att det är en faktura efter utfört arbete. Går o lägger mig nu. Hoppas det blir bättre imorrn.! Återkommer 🍻R Rejäl skrev:Tydligen inte😉
Ingen faktura har utställts då kunden fått en offert som är felaktig med ROT delen!
Ok vart står det?
Jag ser en fastprisoffert, kan du visa vart löpande arbete erbjuds?
Detta är någ en vild gissning!
Återigen är det en offert kunden önskar!
Inte många rätt efter din tillnyktring så ta ett dygns rehab till 😉
Det är ok ta det lungt man kan göra fel det händer oss alla!P pette skrev:
Det roliga är att en viss företagare som säger sig ha koll på detta har likat ditt inlägg det är skrämmande om något!
Jag har också koll på det och är egenföretagare, men missade ordet offert i trådstarten. Kanske Paul också gjorde.Jag lurades av att ”offerten” gjorts i faktureringsprogrammet.R Rejäl skrev:
Iallafall kan jag ju med facit i hand konstatera att det säkert ligger lite ”luft” för oförutsatt arbete i det beräknade timpriset…
Ja så kan det vara och all heder att du insåg det🙏P pette skrev:Jag har också koll på det och är egenföretagare, men missade ordet offert i trådstarten. Kanske Paul också gjorde.Jag lurades av att ”offerten” gjorts i faktureringsprogrammet.
Iallafall kan jag ju med facit i hand konstatera att det säkert ligger lite ”luft” för oförutsatt att arbete i det beräknade timpriset…
Ja det är en rejäl timpenning som har tagits med efter vad man kan utläsa ur offerten!
Medianlönen för snickare 2024 var 36200kr
Tidlönen ligger alltid en bit under ackordslönen. Under första kvartalet 2024 låg tidlönen på 221 kronor i timmen medan ackordslönen snittade 244 kronor i timmen, enligt Byggnads siffror. saxat ur byggnadsarbetaren
Oavsett så är det väl rimliga löner, det folk inte tänker på är det oerhört höga skattetrycket som vi har , Arbetgivaravgift ska plussas på ovanpå lönen och den är 31,42% vilket innebär snittlönen är 47574kr före skatt och de får 29076kr i lön efter skatt om de bor i stockholm dvs ,snitt timlön Ackord 244kr blir 320kr i timmen med Arbetsgivaravgiften,sen varierar lönerna en hel del såklart , Men för dessa 320kr som arbetsgivaren betalar så innebär det semester, lön på helgdagar, sjuklön första 2 veckorna osv , Så då måste timdebiteringen såklart ligga där den ligger , eller tycker ni att alla hantverkare borde få
30-40% lägre lön , ps jag jobbar inte inom byggbranschen så jag är inte jävig
https://www.byggnadsarbetaren.se/vad-tjanar-en-snickare-2024-sa-hog-lon-ska-du-ha/
Tidlönen ligger alltid en bit under ackordslönen. Under första kvartalet 2024 låg tidlönen på 221 kronor i timmen medan ackordslönen snittade 244 kronor i timmen, enligt Byggnads siffror. saxat ur byggnadsarbetaren
Oavsett så är det väl rimliga löner, det folk inte tänker på är det oerhört höga skattetrycket som vi har , Arbetgivaravgift ska plussas på ovanpå lönen och den är 31,42% vilket innebär snittlönen är 47574kr före skatt och de får 29076kr i lön efter skatt om de bor i stockholm dvs ,snitt timlön Ackord 244kr blir 320kr i timmen med Arbetsgivaravgiften,sen varierar lönerna en hel del såklart , Men för dessa 320kr som arbetsgivaren betalar så innebär det semester, lön på helgdagar, sjuklön första 2 veckorna osv , Så då måste timdebiteringen såklart ligga där den ligger , eller tycker ni att alla hantverkare borde få
https://www.byggnadsarbetaren.se/vad-tjanar-en-snickare-2024-sa-hog-lon-ska-du-ha/
Får inte glömma att företagarna gärna vill ha ut en större utdelning varje år med, på 500 tsek och uppåt. Så ser det ut runt Göteborg iallafall.Kokarn skrev:
Medianlönen för snickare 2024 var 36200kr
[länk]
Konkurrensen känns som den är rätt ineffektiv om jag ska vara ärlig..
Flera stycken, men jag kommer inte sitta o droppa namn. Räcker med att få in på allabolag.se och kolla upp bolagen.ACME skrev:
Jag brukar generellt undvika om det är återkommande vinster. För då vet man att de planerar priserna därefter. Det får man göra bäst man vill men jag diggar det inte.
Planerar priserna? Snarare skatteplanering. Tittar du på mina kollegors bolag så skulle du se återkommande utdelningar, men de har skett på bekostnad av löneuttag och de gossarna tjänar inte storkovan. Det behöver med andra ord inte säga ett skit om hur ett företag debiterar.S Snubben123 skrev:
Självklart påverkas debiteringen om man skatteplanerar.ACME skrev: