R Rkarlsson skrev:
Det verkar ju inte stämma.
Om jag som privatperson ringer en snickare för ett jobb så ansvarar han över sig själv. Om jag som privatperson ska ha helentreprenad så kan jag köpa försäkring eller ge entreprenörn ansvaret.

Men för att ha hem en hantverkare nån timme för småjobb så är där ingen privatperson som är ansvarig sålänge det inte är uppenbart att den har gjort något som man skadar sig på.

Att arbeta mot privatpersoner krävs inga pappersvändare inne på kontoret.

Så 550 kr timmen är alldeles toppen att ge för en duktig hantverkare.
Nu är du dessvärre ute och cyklar. Du får läsa på innan du skriver. 1 timme hit och dit för att spika en regel eller dyl är ju inte det vi pratar om, eller hur?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
L Löfvenskiöld skrev:
Nu är du dessvärre ute och cyklar. Du får läsa på innan du skriver. 1 timme hit och dit för att spika en regel eller dyl är ju inte det vi pratar om, eller hur?
Jag pratar om att jag anlitar en hantverkare för några timmars jobb. Vvs killen var här 15 timmar, han ansvarar för sin säkerhet. Såklart ställer jag undan sånt som är ivägen. Men om han ska klättra på en stege för att sätta ett rör så ansvar han.

Likaså när elektrikern skulle sätta ljus i takfoten, där sa till och med elektrikern att det är deras ansvar trots jag förbjöd de att göra det med is som underlag på marken. Så de fick skjuta på det.

Så nej jag är inte ute och cyklart för småjobb. Vid större bygg så absolut, men det kan jag förhandla bort med enligt lagarna när man läser sig till det.
 
M MartinP666 skrev:
Jag undrar vad det är för konsulter du pratar om som jobbar 1-3 timmar men debiterar 8 timmar? De skulle inte bli långvariga hos de allra flesta kunder.
Det som dyker upp i mitt huvud är konsulterna från BCG som fakturerade 2500 kr/tim och 13 timmar om dagen (700000 kr/mån per person) för att konsultera fram en oduglig organisation på Nya Karolinska Sjukhuset. Dessutom saknade fakturor för 57 miljoner underlag.
 
  • Wow
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
U UffeH skrev:
Det som dyker upp i mitt huvud är konsulterna från BCG som fakturerade 2500 kr/tim och 13 timmar om dagen (700000 kr/mån per person) för att konsultera fram en oduglig organisation på Nya Karolinska Sjukhuset. Dessutom saknade fakturor för 57 miljoner underlag.
Det måste vara brottsligt att attestera fakturor pá dessa belopp utan underlag med försörjning av allmänna medel? Var det inte en Miljon för att byta ett dörrparti också? Inte konstigt att det blev världens dyraste sjukhus…
 
  • Gilla
UffeH och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag pratar om att jag anlitar en hantverkare för några timmars jobb. Vvs killen var här 15 timmar, han ansvarar för sin säkerhet. Såklart ställer jag undan sånt som är ivägen. Men om han ska klättra på en stege för att sätta ett rör så ansvar han.

Likaså när elektrikern skulle sätta ljus i takfoten, där sa till och med elektrikern att det är deras ansvar trots jag förbjöd de att göra det med is som underlag på marken. Så de fick skjuta på det.

Så nej jag är inte ute och cyklart för småjobb. Vid större bygg så absolut, men det kan jag förhandla bort med enligt lagarna när man läser sig till det.
Ja, det stämmer. Vid större arbeten kan du överlåta byggherrens arbetsmiljöansvar till Entreprenören. Till en kostnad naturligtvis. Att låta entreprenören vara BAS P & BAS U. Ska du däremot hålla i samordningen till övriga UE i en större entreprenad kan du inte överlåta arbetsmiljöansvaret. Det blir då en delad entreprenad och syftet med detta är att man inte som okunnig beställare bara ska slippa entreprenörsarvodet utan då har då också ansvaret för en säker samordning mellan ue.
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Vi har tagit in färska priser från 195 hantverkare i Sveriges största tätorter; snickare, elektriker, rörmokare, målare och plattsättare. Det är rörmokarna som tar mest betalt per timma, tätt följda av elektrikerna.

Du kan läsa artikeln här: Priser på snickare, målare, elektriker, rörmokare och plattsättare
Hittar ej Rörteam Linköping. Ska det vara Rörtema Linköping?
 
MrJay
F FGLIN skrev:
Hittar ej Rörteam Linköping. Ska det vara Rörtema Linköping?
Högst troligt, Rörteam finns inte i Lkpg
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Vilken tråd!
Heta känslor onekligen.
Skulle vara intressant att jämför byggbranschen i EU, se lite hur vi i vårt land står sig mot övriga länder. Tänker mest på krav/regler/lagar.
Jobbar själv i en relativt stor organisation där vi talar lite om byggnationer på hemma plan, sånt mellan snack för div kundmöten. Tycker vi betalar ett ganska högt pris jämfört mot mina kollegor. Finland/Danmark verkar kosta samma lika. Men lägger jag min lön jämfört mot dessa kollegor så blir samma tjänst dyrare för mig i Sverige.
Har inte koll på ROT i dessa två länder dock.
 
Här tog nu en firma 12.000kr för installation av en diskmaskin. 19.500 med material. Man borde ha blivit installatörer av vitvaror.
 
  • Wow
Rejäl
  • Laddar…
P pette skrev:
Det måste vara brottsligt att attestera fakturor pá dessa belopp utan underlag med försörjning av allmänna medel? Var det inte en Miljon för att byta ett dörrparti också? Inte konstigt att det blev världens dyraste sjukhus…
Första gången jag länkar till "kommunist media" men vafan hatten av till denna summering..
https://proletaren.se/artikel/det-korrupta-ganget-kring-nya-karolinska


Tillbaka med tjänsteman ansvaret så sådana som makarna Svenonius inte kan sno våra skattepengar..

Inte konstigt att folk röstar vänster när det sker saker som detta och dom kommer alltid undan..
 
  • Arg
pette
  • Laddar…
Byggest ligger högt enligt er tabell, men var en av de med mest konkurrens kraftigt fastprisavtal på badrum när vi nu kikar runt.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Vilken tråd!
Heta känslor onekligen.
Skulle vara intressant att jämför byggbranschen i EU, se lite hur vi i vårt land står sig mot övriga länder. Tänker mest på krav/regler/lagar.
Jobbar själv i en relativt stor organisation där vi talar lite om byggnationer på hemma plan, sånt mellan snack för div kundmöten. Tycker vi betalar ett ganska högt pris jämfört mot mina kollegor. Finland/Danmark verkar kosta samma lika. Men lägger jag min lön jämfört mot dessa kollegor så blir samma tjänst dyrare för mig i Sverige.
Har inte koll på ROT i dessa två länder dock.
Svenska byggherrar tjänar mest pengar inom EU och svenska bostäder är oxå dyrast och det säger väl endel
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Jag skulle inte betala mer än 500kr/h för en hantverkare, dom har ändå kostnad för verktyg, men en målare max 400kr/h för penslar får nog kunden betala för.

Snart när räntorna sänks och mer byggen kommet igång så blir dom nog ännu dyrare
Du får nog leva utan hantverkarhjälp om du kan inte betala mer :)
Jag tror att standard är snart 1000kr/timmen med dessa inflationstakten...
 
K kentaur81 skrev:
Helt vansinnigt!
Varför inte lägga timpriserna på en rimlig normal nivå så folk har råd att anlita hantverkare?
Finns ju obegränsat med jobb för snickarna och andra grupper om priserna hade varit rimliga. Då hade inte hemmapulare och andra varit tvungna att försöka göra allt själv. Hur dom sedan beviljas stöd med rotavdrag är helt obegripligt.
Vad snackar du om!!!?
Det är inte fel på företagare som vill ha betalt för sitt jobb, utan felet är systemfel, det är så höga skatter och även nu inflation som våra politiker har skapat.
Det är politikernas fel det här.
 
  • Gilla
erikjakan och 1 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Vi har tagit in färska priser från 195 hantverkare i Sveriges största tätorter; snickare, elektriker, rörmokare, målare och plattsättare. Det är rörmokarna som tar mest betalt per timma, tätt följda av elektrikerna.

Du kan läsa artikeln här: Priser på snickare, målare, elektriker, rörmokare och plattsättare
Är priserna med eller utan moms? Med vänlig hälsning,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.