Arbetet med fakturan är inte beroende av materialpriser. Jag håller med om att TS faktura inte är orimlig. Men upplägget kan generellt ifrågasättas.

Att ”grossisterna” inte är kostnadseffektiva stämmer säkert. Men det finns ju inte mycket som driver på dem att vara det heller.

De så kallade grossisterna är inte grossister utan detaljister. Fackhandel är nog en bättre benämning än grosist.

Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Here we go again......
Jo, men bara det att folk behöver ifrågasätta det om och om igen, är ett tecken på att man inte tycker att det är rimligt.
Att man skall få göra påslag på sina inköpspriser ser jag som en självklarhet, men att grejer blir 30-50 dyrare än webbutiker är inte rimligt. I det här fallet var det jobb för 3000 kronor och material för 7500. Om påslaget på materialet i snitt är 50% så skulle det innebära att elektrikern tjänar 2500 kr på material och kanske 1500 på jobbet (väldigt grovt räknat). Vilka andra branscher har det så (förutom VVS då...)

Jag har också hört om den här branschens dubbla fakturor (en till kunden och en som elektrikern betalar), eller kickbacks som betalas ut i efterhand osv osv. Så att branschen inte fungerar på ett juste sätt tror jag är ett faktum.

• Gilla
  • Haha
  • Arg
sthlm71 och 6 till
  • Laddar…
Excel
Påslagen täcker också gratis frulle hos grossen.

• Gilla
sthlm71 och 5 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
30% från elbutik.se tycker jag är fullt rimligt. Fakturan kostar pengar, den ska bokföras, materialet ska hanteras osv.

Det finns dock kunder som får kanske betala 3000-4000tkr för en normcentral från vissa elfirmor som annars kostar typ 1500kr isch. Blir ju lite galet.

Ett problem vi har i landet är en skenade kostnadsspiral på byggmaterial, reservdelar till bilar är ett annat tydligt exempel. Nånstans gynnar det ingen att vi har en ineffektiv grossistkedja, alla behöver byggmaterial på ett eller annat sätt. En anledning kan vara att timpriserna för arbete är alldeles för låga egentligen. En vanlig elfirma täljer sällan guld...
Jag förstår vad du menar, men 30%... Elbutik.se hanterar ju också en faktura, hanterar godset osv, precis som elektrikern, eller du kanske menar att elektrikern handlar från elbutik.se (typ). Jag tänker att elbutik.se och elektrikern handlar från samma ställe och då borde elbutik.se och elektrikern ha samma pris. Priserna på Elbutik.se är ju inklusive sina påslag.

• Gilla
Anna1980
  • Laddar…
Nej, elbutik är stora och kan sannolikt många gånger handla direkt av leverantörerna. De motsvarar snarare de fackhandlare som elektrikerna använder. De gånger priser har jämförts här ligger elbutik och fackhandeln på liknande nivå.

• Gilla
hyo57 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, elbutik är stora och kan sannolikt många gånger handla direkt av leverantörerna. De motsvarar snarare de fackhandlare som elektrikerna använder. De gånger priser har jämförts här ligger elbutik och fackhandeln på liknande nivå.
Ok, men tror du elektrikern betalar samma pris som vi vanliga gör när vi går till fackhandeln? Min gissning är att de har rätt feta rabatter och dessutom lägger på marginaler så de hamnar över webbpriset. Men det är som sagt bara min gissning.

• Gilla
JA”Snabbe” och 1 till
  • Laddar…
Nej de har helt andra priser. Ahlsell och motsvarande har skyhöga listpriser. Men med elektrikernas rejäla rabatter betalar de ungefär lika mycket som du och jag gör på elbutik.

• Gilla
pve och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag räknade för några månader sen ihop materialet på en faktura som en forummedlem fått från en elfirma. Jag tog alls priser från elbutik och hamnade på 1500 om jag inte minns fel. Några elektriker här räknade på samma sak, på deras inköpspris från Ahlsell och de hamnade runt 1700, så elektrikern får nog inte lägre pris än det du hittar på elbutik.
Den fakturan ville elfirma ha 6000 kronor för materialet, så din faktura är billig. :)

• Gilla
big mike och 4 till
  • Laddar…
Det varierar rätt mycket med rabatter också. Firman jag brukar anlita har ett påslag på 30% på sina inköp. På t ex Schneiders apparater är de ändå billigare än den billigaste webshoppen.

Å andra sidan är de dyrare på saker de köper lite av. De sa till mig att beställa en elmätare (med modbus) själv, det blev billigare så.

• Gilla
Celestron
  • Laddar…
S
harry73 harry73 skrev:
Ja de flesta elektriker brukar salta sina fakturor ordentligt bland annat genom höga påslag på materialet. Grossisterna använder ett system med höga listprisor och otydliga men stora rabatter till yrkesfolk.

Det går eventuellt att bestrida fakturan och dra det till tinget, men då ska det handla om stora pengar ich utgången är ovisst
varför sadlar du inte om till elektriker då om det är så lukrativt? :)

• Gilla
cdx873v och 6 till
  • Laddar…
harry73
S SueCia skrev:
Hur hjälper du ts med ditt svar?

• Gilla
  • Ledsen
StaBen och 7 till
  • Laddar…
Det är alltid samma sorts inlägg från Suecidal, han vill inte att vi kritiserar ett system som gynnar honom.

• Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
C
S SueCia skrev:
Den frågan kan vi väl alla svaret på. Det är inte bara att sadla om till elektriker, iallafall inte med egen certifiering. Det är nog ta mig f-n enklare att sadla om till pilot.

• Gilla
  • Haha
  • Arg
big mike och 11 till
  • Laddar…
sunnis
H HenkeNord skrev:
Jag förstår vad du menar, men 30%... Elbutik.se hanterar ju också en faktura, hanterar godset osv, precis som elektrikern, eller du kanske menar att elektrikern handlar från elbutik.se (typ). Jag tänker att elbutik.se och elektrikern handlar från samma ställe och då borde elbutik.se och elektrikern ha samma pris. Priserna på Elbutik.se är ju inklusive sina påslag.
Ja, det borde fungera så. Men elektrikerna vill handla på Storel och Ahlsell och käka frulle där. Tyvärr är systemet så. Det är tydligen omöjligt att köpa grejjerna på internet för planerade jobb och få leverans direkt till kontoret med företagspaket 1600 med dagen efter leverans.

Vi handlar också på Ahlsell och Storel de få gånger vi MÅSTE verkligen få tag på material samma dag, men priserna är helt sinnesjuka på patchkablar m.m. Vi betalar normalt sett 5kr för en patch men Storel kostar de typ 30kr st. En fiberpatch på Ahlsell fick vi betala 200kr/st när vi annars betalar 70kr/st osv. Vi tjänar betydligt bättre med avtal direkt hos dist.

sunnis sunnis skrev:
Ja, det borde fungera så. Men elektrikerna vill handla på Storel och Ahlsell och käka frulle där. Tyvärr är systemet så. Det är tydligen omöjligt att köpa grejjerna på internet för planerade jobb och få leverans direkt till kontoret med företagspaket 1600 med dagen efter leverans.
Betlar de förmånsbeskattningen på gratis frukost genom jobbet? Om de tvingades göra det som oss andra dödliga som skattar på 49 kr förmånsvärde när vi får en gratis fralla (98 kr om samma fralla severas som "lunch") så skulle det snart ta slut på otyget...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.