29 714 läst · 167 svar
30k läst
167 svar
Priser på elartiklar vid installationsjobb
Är själv mer i VVS-branschen än i El-branschen men samma spörsmål dyker ju upp där.C cpalm skrev:
Kan ju bara svara för mig själv och mina kollegor men så här ser det ut:
1. Bjuds det frukost på grossen? -Ja (inte nu i corona-tider)
2. Hur många äter av den i så fall? -Om man ändå har ett ärende dit så tar man ju en bit
3. Åker ni till grossen och handlar eller budar ni ut materialet till arbetsstället? -Både och, beroende på vad som är lämpligt.
4. Om ni åker, åker ni då på debiterad arbetstid? -Ska man åka och hämta material, så är det på arbetstid. Tiden när man sitter och äter är obetald. Man åker inte till grossen enbart för att äta frukost (om inte den möjligtvis ligger väldigt nära arbetsplatsen).
Detta gäller inte bara elektriker, det gäller alla hantverkare(yrken).J Johan456 skrev:Denna jävla pajkastning på elektriker. Jag vill påstå att de flesta har sunda påslag, det vi hittar här är de värsta exemplen. Samtidigt så utförs 1000-tals servicejobb dagligen i vårt avlånga land. Det är däremot svårt att som elektriker veta vad som är ett bra utpris, de flesta jobbar med procentpåslag på sitt inköpspris. De flesta som skriver en massa skit här har ingen insyn i grossverksamheten eller i hur elinstallationsföretagens prismodell ser ut. Så snälla, bespara mig det gnäll.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 645 inlägg
Fast när man tar betalt för tiden för materialinköpen blir det ju i praktiken ytterligare ett påslag. Så nog spelar det också roll.Pasjostrom skrev:
Där finns ju dessutom ett allmänt etiskt perspektiv - handlar man åt kunden eller handlar man åt firman när man handlar på debiterad arbetstid?
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 645 inlägg
Ja, men nu var inte det frågan i det här fallet och inte det jag menade i mitt tidigare inlägg. Jag håller med dig i sak, men tycker det räcker att vi hanterar det i de trådar där det tas upp som ett problem.
jag har en firma som bisyssla, helt nyregistrerad, lite blandat Installationstjänster av nätverk och lite annat flum. Helt utan något tidigare historia hos Ahlsell, registrerat mig via hemsidan utan att pruta så har jag i många fall bättre pris på Ahlsell än på elbutik... känns gött att få fakturan med 80 % rabatt haha tills man inser att det är 5 kr billigare än elbutikFairlane skrev:Jag räknade för några månader sen ihop materialet på en faktura som en forummedlem fått från en elfirma. Jag tog alls priser från elbutik och hamnade på 1500 om jag inte minns fel. Några elektriker här räknade på samma sak, på deras inköpspris från Ahlsell och de hamnade runt 1700, så elektrikern får nog inte lägre pris än det du hittar på elbutik.
Den fakturan ville elfirma ha 6000 kronor för materialet, så din faktura är billig.
Spännande. För oss är det ytterst sällan som Ahlsell är billigare och vi är också nyregistrerade fast inom gräv, men inte ens på de prylarna är Ahlsell billigare än valfri webbutik. Har även tillgång till en elektrikers konto och även hans priser är ofta högre än ex elbutik.se och det är ofta inte bara någon krona utan i snitt skulle jag gissa på 15-30% högre hos Ahlsell. Skulle gissa att han har varit kund hos dem i princip från start så det verkar inte ha gett så mycket. Men jag vet att han har en kontaktperson hos dem som han kan ringa om han tycker att hans pris på en speciell vara är galet hög mot vad konkurrenterna tar så fixar de priset åt honom.Sammy_j skrev:jag har en firma som bisyssla, helt nyregistrerad, lite blandat Installationstjänster av nätverk och lite annat flum. Helt utan något tidigare historia hos Ahlsell, registrerat mig via hemsidan utan att pruta så har jag i många fall bättre pris på Ahlsell än på elbutik... känns gött att få fakturan med 80 % rabatt haha tills man inser att det är 5 kr billigare än elbutik
Skulle vara kul att öppna en egen gross och ge dig 99% rabatt, motsvarande 5kr billigare än elbutik. Då kan du ge ännu högre rabatt till dina kunder. Frukosten bjuder jag påSammy_j skrev:jag har en firma som bisyssla, helt nyregistrerad, lite blandat Installationstjänster av nätverk och lite annat flum. Helt utan något tidigare historia hos Ahlsell, registrerat mig via hemsidan utan att pruta så har jag i många fall bättre pris på Ahlsell än på elbutik... känns gött att få fakturan med 80 % rabatt haha tills man inser att det är 5 kr billigare än elbutik
Det här är Sverige vi pratar om. Så länge du inte är ny kund får du ett skitpris. Det gäller allting. Försäkringar måste du byta bolag varje gång det förnyas. Elavtal måste bytas årligen. Jobb måste du byta var fjärde år. Annars får du det som man kan tvinga på dig. Kabel-TV måste du säga upp så fort du kan för att inte få ett 3 gånger dyrare avtal än nödvändigt. Etc, etc...H hjulia skrev:
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 645 inlägg
Vi kan nog diskutera i oändlighet vad som är ett rimligt påslag. Men faktum är att om många kunder upplever att materialpriserna är otydliga och att man fått betala för mycket så tyder det på ett problem som branschen borde ta till sig.
Korrekt, men branschen tar sig inte till detta. Grossist och hantverkare tjänar båda på detta upplägg. Ahlsell har ju tidigare bemött detta så här:Pasjostrom skrev:
”inom distributions- och grossisthandel är vedertaget att arbeta med bruttoprislista. Detta eftersom man vill uppnå fungerande rabattstrukturer vid volymaffärer.”
Vad Ahlsell menar med ovanstående citat begriper nog de inte själva.
Enkelt, ju mer man handlar desto mer procent rabatt får man....Excel skrev:Korrekt, men branschen tar sig inte till detta. Grossist och hantverkare tjänar båda på detta upplägg. Ahlsell har ju tidigare bemött detta så här:
”inom distributions- och grossisthandel är vedertaget att arbeta med bruttoprislista. Detta eftersom man vill uppnå fungerande rabattstrukturer vid volymaffärer.”
Vad Ahlsell menar med ovanstående citat begriper nog de inte själva.
Vad folk inte fattar är att en elfirma inte går runt på att bara sälja timmar och att man inte har tid att jämföra med vad Clas Ohlsoon tar för en strömbrytare.
Men jisses. Arbete är avdragsgillt, men inte material. Alltså kan du ta ut långt mer pengar för arbete och ändå nå samma pris till privatkund.Hammarskallen skrev:
Sen verkar väldigt få hantverkare våga ta det steget, men om man gör det och lyckas är det en massiv ökning av företagets marginaler.